Een dag spotten met Ruben & Stefan.

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Een dag spotten met Ruben & Stefan.

Bericht door ElektroThriller » 12 mar 2013 16:35

Toen de foto zondag genomen werd was het pak hem beet 0 graden Celsius en hadden ook de geleiders te maken met de momenteel zo beruchte chill-factor. De lijnen staan dus erg strak. Er komt tussen nu en sint juttemis ooit een dag waarop het 25...30 graden Celsius is; maak de foto dan opnieuw.
(Wilde gedachte: bij ijzel even ontdooien door er tig kilo-ampère kortsluitstroom doorheen te jakkeren.)
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Een dag spotten met Ruben & Stefan.

Bericht door Hans » 12 mar 2013 18:09

TomBorger schreef:Hans, ik ben geen expert op het gebied van trillingen, maar op zich is de kracht in de kabel bij de kruising gelijk aan het andere lijndeel dus waarom zijn die geleiders in het korte stukje gevoelig voor gallopen? Als dat zo is verbaas ik me des te meer over hoe de nieuwe geleiders op de 220 kV lijn Harculo - Hessenweg strak zijn getrokken.
Hetzelfde heeft me verbaasd bij de wintracks: hoe strak wil je het hebben?
Bundelgeleiders met afstandhouders zijn beduidend minder gevoelig voor lijndansen zijn. Nu zit ik na te denken waar ik dit allemaal gelezen had en ik meen dat het in een bericht over het strakker trekken van bestaande geleiders in 110 kV-verbindingen was, maar je weet hoe dat gaat. Je leest zoveel op zoveel plekken. Ik kijk eens even of ik het terug kan vinden.

Het kwam er in ieder geval op neer dat strakkere geleiders gevoeliger zijn voor gallop. Niet vanwege eventuele trekkrachten die groter zouden zijn, maar omdat een lineaire vorm zich aerodynamisch anders gedraagt dan een vorm die meer naar een kettingboog neigt zoals we die kennen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie