Omgeving station Lochem

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Omgeving station Lochem

Bericht door Tom » 09 feb 2013 15:20

Vanochtend 9 februari waren er mooie omstandigheden met de resten sneeuw en ijs van de buitjes. Snel op de fiets gestapt en bij de plaatselijke masten wat gefotografeerd. Dat is bij het Twenthekanaal bij Lochem. Er is een station direct aan het kanaal gelegen, met een vreemde eindmast. Deze hoort ook in het rijtje bijzondere masten met zijn diagonale armen. Op de foto staat die echter op de achtergrond. De voorgrondmast is de eindmast van de lijn vanuit Zutphen. Het is een apart geval met brede traverses dat ik niet ken van andere lijnen.
DSE_8081kopie.jpg
DSE_8081kopie.jpg (91.18 KiB) 8874 keer bekeken
Direct achter het station ligt de rivier de Berkel, waar de lijn overheen passeert.
DSE_8090  bew.jpg
DSE_8090 bew.jpg (62.49 KiB) 8874 keer bekeken
De zon brak gelukkig door wat direct veel mooiere foto's oplevert.
DSE_8103 bw.jpg
DSE_8103 bw.jpg (77.44 KiB) 8874 keer bekeken
Nog een met de telelens. Dit deel van de lijn is ook in essentie het enige stukje bij lochem dat is blijven staan na aanleg van de 380 kV lijn in 1989. Jammer van de groene zakken op de achtergrond.
DSE_8098.JPG
DSE_8098.JPG (64.03 KiB) 8874 keer bekeken
Achter het station ligt een motorcrossbaan, die nu niet in gebruik was, door het opdooien was het nogal drijfzanderig.
DSE_8108 bew.jpg
DSE_8108 bew.jpg (98.35 KiB) 8874 keer bekeken

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Omgeving station Lochem

Bericht door Tom » 09 feb 2013 15:29

Verderop heb ik nog een aantal foto's van de kanaalkruising van de 380 kV lijn gemaakt. De lijn gaat met drie hoge masten over eerst de spoorlijn, dan een stukje industrieterrein en dan over het kanaal heen. Twee hoge masten zijn van het hoogste reguliere type, de S+15. Deze hebben een hoog broekstuk en zeven ruiten. De laatste mast van de kruising is een mast met zes ruiten en eveneens hoog broekstuk, de S+9. Maar de mast is bijna even hoog als de S+15's omdat hij op een verhoogd fundament staat. Mogelijk vanwege de plek op een soort zanddepot.
DSE_8119 bew.jpg
DSE_8119 bew.jpg (68.1 KiB) 8871 keer bekeken
Detail van de zuidelijke mast met het verhoogde fundament.
DSE_8120 bew.jpg
DSE_8120 bew.jpg (74.53 KiB) 8871 keer bekeken
Even verder vanaf de oprit naar de brug over het kanaal zie je hoe de 380 kV leiding gebouwd is op de plek van de 150 kV lijn. De hoekmast is van het laagste type en de steunmast een S-3.

Er was bij de bouw nogal wat protest, misschien speelde dit een rol bij het besluit de bestaande lijnen ondergronds te brengen. Opvallend is dat ze niet hebben gekozen voor 380/150kV combimasten.
DSE_8129 bew.jpg
DSE_8129 bew.jpg (57.56 KiB) 8871 keer bekeken
Vanaf de brug met 300 mm zie je de kanaalkruisingen bij Lochem.
DSE_8142.JPG
DSE_8142.JPG (67.32 KiB) 8871 keer bekeken
De rivier de Berkel met de 380 kV masten op de achtergrond.
DSE_8155.JPG
DSE_8155.JPG (102.8 KiB) 8871 keer bekeken

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Omgeving station Lochem

Bericht door Peter » 09 feb 2013 15:43

Mooie fotoserie! Bekende omgeving maar ik heb de masten daar nog niet zo gedetailleerd bekeken.

De PGEM tonmasten zijn daar erg fraai en karakteristiek voor Gelderland. Of men durfde het rond 1990 nog niet aan om 380kV en 150kV met elkaar te combineren op één mast of men heeft het gedaan om de masten van de 380kV verbinding zo laag mogelijk te houden. Weet je zeker dat de hoogste 380kV masten bij Lochem S+15 zijn? Volgens mij hebben ze dezelfde hoogte als de masten bij het Twentekanaal tussen Delden en Hengelo Oele en die zijn S+12.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Omgeving station Lochem

Bericht door Tom » 09 feb 2013 15:51

Ik ben vrij zeker omdat de masten bij Delden een klein broekstukje hebben, deze hebben een wat steilere en dus hoger broekstuk. Een detailfoto heb ik niet, maar volgens mij staat er ook een S+15 bij Goor, waar de lijn naar Haaksbergen wordt overkruist.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Omgeving station Lochem

Bericht door Ruben » 09 feb 2013 16:08

Ik ben daar zelf nog langs gekomen met de trein. De hoge masten bij Lochem zijn ongeveer dezelfde hoogte als die masten bij Goor. Ook mooi om het verdeelstation daar te zien

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Omgeving station Lochem

Bericht door Peter » 09 feb 2013 16:55

De verhoogde mast bij Goor heb ik vorig jaar al eens gefotografeerd dus die heb ik even vergeleken met de mast bij Delden. Het broekstuk van de mast bij Goor is inderdaad hoger en steiler, dus S+15. Ik had in Streetview de hoge mast bij het industrieterrein even willen vergelijken maar daar is jammer genoeg geen Streetview van. Op de foto bij Lochem is het verschil moeilijk te zien.

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Omgeving station Lochem

Bericht door bas380 » 10 feb 2013 22:41

leuke fotos, tom.

nooit gedacht dat die eindmast diagonale armen hebben, ik ken zo'n soortgelijk iets alleen bij de oude 50kv 3-even eindmasten elders in gelderland.
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3828
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Omgeving station Lochem

Bericht door Hans » 11 feb 2013 00:12

De extra brede tonmast lijkt hetzelfde ontwerp toren te hebben als de exemplaren in de verbinding Hattem-Woudhuis. Je zou een gelijke leeftijd vermoeden (misschien te controleren op de oude netkaarten). Is het niet mogelijk dat deze brede armen nodig waren vanwege een uiterst scherpe bocht in het tracé? Als ze de hoekmasten van ZL-MEE in drie breedtes hebben - waarom dan niet ook die van andere (middel)zware verbindingen op plekken waar de bocht aanzienlijk is?
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Omgeving station Lochem

Bericht door Peter » 11 feb 2013 09:38

Ook van de tonmasten zullen ongetwijfeld HA, HB, HC varianten zijn etc, misschien dan met andere aanduidingen. De beide eindmasten bij Lochem lijken me eerder "specials". De masten van de verbinding Lochem - Borculo lijken wel heel erg op die van de verbinding Woudhuis - Hattem. Volgens mij zijn deze masten van de laatste generatie ton-vakwerkmasten die de PGEM op grote schaal gebruikt heeft.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Omgeving station Lochem

Bericht door Tom » 11 feb 2013 09:52

Bedoel je de "oude" verbinding hattem-Woudhuis en dan specifiek de speciale overgangsmast bij Terwolde? Dat zou kunnen, volgens mij bestaat er hier ergens ook een foto in een bepaald topic.

Ja, vanwege de lijnhoek én de aansluiting op het portaal van het station zijn de brede traverses wel logisch.
Wat wel gek in Lochem is, is dat ze de masten binnen de hekken van het station hebben staan. Daarom hebben ze ook die diagonale mast bij het kanaal toegepast, omdat een correct georienteerde mast niet binnen het hek zou passen
Overigens hebben bijna alle zichzelf respecterende masttypes bredere traverses bij grote lijnhoeken.

Plaats reactie