Nu het buiten sneeuw ligt is het een goed moment om terug te gaan naar de "ijzelramp van deze generatie". Op 25 november 2005, het is al eens genoemd, trad een grote storing op in de lijn Goor - Haaksbergen. De oorzaak was het weer, wind en aanvriezende sneeuw veroorzaakten overbelasting van de kabels en traverses van de masten tussen Goor en Haaksbergen. Maar vooral bij de laatste zeven masten bij Haaksbergen waar de lijn een boventraverse had, of omdat de omstandigheden zwaarder waren.
Op de woensdag erna, de 30-ste vroor het nog steeds en ben ik er langsgefietst en heb ik een aantal dia's geschoten. De lijn was toen al weer provisorisch hersteld. Het leek erop dat de kabels verschoven waren in de draagschoentjes. De boventraverses waren bij een groot aantal masten zwaar beschadigd en vervormd. Het lijkt erop dat een aantal kabelbreuken is opgetreden, waarna de eenzijdige trek het bezwijken van de draagarm in gang zette, wellicht een kettingreactie veroorzakend. Mijn theorie is dat de masten zijn blijven staan omdat de fasedraden de masten in de lijnrichting op dat moment nog vast bleven houden, anders was het einde verhaal geweest. Maar als er andere oorzaken bekend zijn hoor ik dat graag.
We beginnen in Haaksbergen. Hier lag een grote hoeveelheid sneeuw, waar ook gebouwen door zijn bezweken of ondersteund moesten worden. De bliksemkabel ontbreekt op de eindmast vanuit Goor.
De lijn naar Eibergen had net de nieuwe bliksemdraad gekregen, die strakker is aangespannen. Deze lijn bleef schadevrij voor zover bekend. Een aanwijzing dat de windrichting (zuidwesten) van invloed was.
De een na laatste mast op het bedrijventerrein was even ervoor verbouwd en verhoogd door op de plek van de boventraverse de nieuwe ondertraverse te maken. Het is een iets minder gedrocht geworden dan bij Hengelo Weideweg, maar fraai is het niet . Deze bleef echter wel staan.
Bij de eerstvolgende steunmast mast 41 was de traverse al vervormd. De provisorische herstelwerkzaamheden zorgen ervoor dat de isolatorkettingen verschillen in lengte. Deze mast is op een klein voetstukje geplaatst, ook vanwege de voorziene uitbreiding van het bedrijventerrein.
En van de zijkant:
Schadefoto's november 2005
Re: Schadefoto's november 2005
Bij mast 40 was de schade goed te zien: de kabels zijn duidelijk verschoven geweest in de draagschoentjes. De boventraverse is helemaal naar zijn grootje. Voor de mensen geïnteresseerd in lijnhistorie: hier passeerde deze lijn tussen 1959 en 1962 over de oude 10kV lijn Hengelo - Eibergen.
En in detail is te zien dat de trillingsdempers zijn vervormd en van hun plaats zijn.
Een rijtje steunmasten erna heeft ook deze schade.
Mast 37 was de meest opvallende. Hier was het bovenstuk van de mast ogenschijnlijk op "torsie" bezweken en geroteerd. Het ziet er haast komisch uit.
En weer in detail is te zien dat de traverse zelf nog intact is, maar ditmaal de mast de zwakke schakel was. Duidelijk is dat de typische boogophanging van de bliksemkabel sterker dan het staalprofiel was waar hij op zat. Je zou denken dat tussen mast 36 en 35 de bliksemkabels moeten zijn geknapt, waarna de bovenzijde van de mast in de richting van 38 werd kapotgetrokken.
Re: Schadefoto's november 2005
Dat ziet er wel heel bizar uit, vooral mast 37. Dat heb je in elk geval mooi vastgelegd!
De sneeuw in november 2005 kan ik me nog wel herinneren inclusief de nieuwsberichten over Haaksbergen en omgeving. Bij Almelo was er ter hoogte van het Nijrees alleen een bliksemdraad geknapt. Vlak over de grens in Duitsland tussen Gronau en Ochtrup waren complete 110kV masten bezweken.
De sneeuw in november 2005 kan ik me nog wel herinneren inclusief de nieuwsberichten over Haaksbergen en omgeving. Bij Almelo was er ter hoogte van het Nijrees alleen een bliksemdraad geknapt. Vlak over de grens in Duitsland tussen Gronau en Ochtrup waren complete 110kV masten bezweken.
Re: Schadefoto's november 2005
Nog een rijtje masten, gezien vanaf de weg waaraan de eerstvolgende hoekmast nummer 35 staat.
Mast 35 was de overgang tussen twee bliksemkabels en een enkele. De mast leek ongeschonden er door te zijn gekomen.
Maar het kabelbevestigingspunt bovenaan het topstuk was wel enigszins doorgebogen in de richting van mast 34. Ook heeft de trillingsdemper een ongebruikelijke vorm. Verderop de lijn hingen de kabels nog teveel door. Maar er was verder niets meer te zien.
Re: Schadefoto's november 2005
Inderdaad bizar om die masten zo te zien.
Cheers Ruben
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Schadefoto's november 2005
Oh nee. Daar komt de akeligste dag uit mijn geschiedenis als weeramateur opnieuw voorbij. De dag die niet alleen alle aandacht heeft ingepikt van 02 maart datzelfde jaar maar ook de dag waarop het noorden van het land in het oog van de storing zat zodat er bij mij niets gebeurde die dag. Een bleek zonnetje, windkracht 1 en verder *niets*. Ik zei in een ander topic al: wat heeft het noorden in (____)naam zo misdaan dat we zo gestraft moesten worden door moeder natuur: kou en alle verschijnselen die daarbij horen was immers het enige waarin het noorden kon uitblinken, maar na deze bewuste dag was ons zelfs dat ontnomen.
Okee goed, je hoort het wel. Ik ben er acht jaar later nog steeds niet overheen...
Ontopic dan. Het klinkt gek, maar deze foto's zijn niet nieuw voor me. Hoewel in zoveel detail dan wel een primeur is. Altijd interessant om met de ogen van een mastengek zoiets te gaan bekijken. Ik kan het zelf nog herinneren uit 2010 in Warm en Vethuizen. In een KEMA-rapport uit 2006 staat de gang van zaken als een case-study beschreven en daarin staan foto's van dezelfde masten, maar ook een bevestiging van de breuk van een bliksemdraad. Die veroorzaakte een harde sluiting én inderdaad het afdraaien van de bliksemtraversen van mast 37. Gevolgd door grote moeilijkheden bij het eerste noodherstel omdat de masten op het punt van bezwijken stonden. De verf spatte er op sommige plekken zelfs vanaf zodat de monteurs er eerst niet in durfden.
Helaas (na een kwartier driftig zoekwerk) blijkt dat ik het rapport niet meer in bezit heb. Waarschijnlijk stond ie op de in oktober gecrashte HDD. Dat wordt weer Googelen.
Okee goed, je hoort het wel. Ik ben er acht jaar later nog steeds niet overheen...
Ontopic dan. Het klinkt gek, maar deze foto's zijn niet nieuw voor me. Hoewel in zoveel detail dan wel een primeur is. Altijd interessant om met de ogen van een mastengek zoiets te gaan bekijken. Ik kan het zelf nog herinneren uit 2010 in Warm en Vethuizen. In een KEMA-rapport uit 2006 staat de gang van zaken als een case-study beschreven en daarin staan foto's van dezelfde masten, maar ook een bevestiging van de breuk van een bliksemdraad. Die veroorzaakte een harde sluiting én inderdaad het afdraaien van de bliksemtraversen van mast 37. Gevolgd door grote moeilijkheden bij het eerste noodherstel omdat de masten op het punt van bezwijken stonden. De verf spatte er op sommige plekken zelfs vanaf zodat de monteurs er eerst niet in durfden.
Helaas (na een kwartier driftig zoekwerk) blijkt dat ik het rapport niet meer in bezit heb. Waarschijnlijk stond ie op de in oktober gecrashte HDD. Dat wordt weer Googelen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Schadefoto's november 2005
Ha, maar jullie hebben in het noorden al genoeg ijspret in 1987 gehad
Ok, dat rapport zou ik ook wel willen lezen. Ben benieuwd hoe de pro's er tegenaan keken.
Ok, dat rapport zou ik ook wel willen lezen. Ben benieuwd hoe de pro's er tegenaan keken.
Re: Schadefoto's november 2005
Da's niet eerlijk. Toen was ik pas op tweederde van afbouw (3 juni) dus die heb ik net niet meegemaakt. Maar okee, toegegeven, voor mastengekken is zuidoost-Drenthe er tot drie keer toe heel goed mee weggekomen: in 1987 net te zuidelijk voor afbrekende masten, op 25 november 2005 net te noordelijk (immers, alles ging door Twente) en op 02 maart 2005 vol in de jackpot - maar dat was een halve meter poedersneeuw: voor het dak van de buurtsuper fataal, maar voor hoogspanningslijnen volstrekt ongevaarlijk.TomBorger schreef:Ha, maar jullie hebben in het noorden al genoeg ijspret in 1987 gehad
Ok, dat rapport zou ik ook wel willen lezen. Ben benieuwd hoe de pro's er tegenaan keken.
Edit: Wat betreft het rapport, hebbes. De crux zat 'm erin dat ik dacht dat KEMA het rapport had gemaakt, maar het blijkt DTe te zijn. Op pagina 9 kom je de melding van een geknapte bliksemdraad al tegen, en in het uiteinde staat een opsomming van alles wat er die dag in den lande stukging. En dat is niet mis: geen wonder dat het licht zo nu en dan knipperde, ook in het noorden. Om te voorkomen dat het rapport nog een keer kwijtraakt heb ik het document even op onze server gedropt, net als het KCP. Hier is hij te downloaden.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Schadefoto's november 2005
ew, dat zijn nogal nare fotos van die toegetakelde masten.
met name mast 37 lijkt wel alsof die vlakbij een fukushima/tsjernobyl centrale heeft gestaan.
met name mast 37 lijkt wel alsof die vlakbij een fukushima/tsjernobyl centrale heeft gestaan.
Thuis in zijn EGD gebied