Hoogspanningsmasten in Zuid-Holland
Re: Hoogspanningsmasten in Zuid-Holland
Aangezien het zulk lekker weer was en ik eens een lekker ritje wou rijden in de auto na de tandarts vroeg ik mijzelf af hoe t nou was afgelopen bij Maasland.
het station (Die op de netkaart Maeslant 'compensatie spoelen' wordt genoemd is inderdaad flink veranderd! Hier heb ik wat foto's van gemaakt.
Aangezien ik die 800 pixel breedte zelf wat te smal vind heb ik ook bij elke foto een link mee gegeven met een groter formaat.
De standaard draagmast die gezien wordt in de hele lijn:
Groter formaat:
https://farm8.staticflickr.com/7339/140 ... 22ac_h.jpg
Hoekmast:
In het Groot:
https://farm8.staticflickr.com/7441/140 ... ba17_h.jpg
Het gehele plaatje bij het nieuwe station compleet met nieuwe en afwijkende eindmast. Deze is niet meer voorzien van een recht lopend torenstuk.
In het Groot:
https://www.flickr.com/photos/122219393 ... 6/sizes/k/
de afwijkende hoek/Afspanmast. Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk waarom deze zo hoog is. Kan iemand dat uitleggen? Waren ze vroeger van plan om een rivier overspanning te maken??
In het Groot:
https://farm6.staticflickr.com/5474/140 ... 0a58_h.jpg
Plaatje van het nieuwe station.
In het Groot:
https://farm8.staticflickr.com/7431/141 ... c072_h.jpg
De nieuwe eindmast. Als je goed kijkt kan je zien dat deze ook andere kattenoren heeft dan de rest van deze verbinding.
In het Groot:
https://farm3.staticflickr.com/2915/141 ... 4a61_h.jpg
Close up:
In het Groot:
https://farm8.staticflickr.com/7437/141 ... 7cec_h.jpg
het station (Die op de netkaart Maeslant 'compensatie spoelen' wordt genoemd is inderdaad flink veranderd! Hier heb ik wat foto's van gemaakt.
Aangezien ik die 800 pixel breedte zelf wat te smal vind heb ik ook bij elke foto een link mee gegeven met een groter formaat.
De standaard draagmast die gezien wordt in de hele lijn:
Groter formaat:
https://farm8.staticflickr.com/7339/140 ... 22ac_h.jpg
Hoekmast:
In het Groot:
https://farm8.staticflickr.com/7441/140 ... ba17_h.jpg
Het gehele plaatje bij het nieuwe station compleet met nieuwe en afwijkende eindmast. Deze is niet meer voorzien van een recht lopend torenstuk.
In het Groot:
https://www.flickr.com/photos/122219393 ... 6/sizes/k/
de afwijkende hoek/Afspanmast. Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk waarom deze zo hoog is. Kan iemand dat uitleggen? Waren ze vroeger van plan om een rivier overspanning te maken??
In het Groot:
https://farm6.staticflickr.com/5474/140 ... 0a58_h.jpg
Plaatje van het nieuwe station.
In het Groot:
https://farm8.staticflickr.com/7431/141 ... c072_h.jpg
De nieuwe eindmast. Als je goed kijkt kan je zien dat deze ook andere kattenoren heeft dan de rest van deze verbinding.
In het Groot:
https://farm3.staticflickr.com/2915/141 ... 4a61_h.jpg
Close up:
In het Groot:
https://farm8.staticflickr.com/7437/141 ... 7cec_h.jpg
'your personal grid modeler'
Re: Hoogspanningsmasten in Zuid-Holland
Mooie foto's, jullie hadden het in het westen beter getroffen zo te zien vandaag. Wat me verbaast is dat ze een nieuwe eindmast daar hebben geplaatst, volgens mij verschilt hij nauwelijks van de oude. En hij staat ook niet recht voor het station, wat vroeger ook zo was naar het stijgpunt. Bijzondere portalen hebben ze in het station gemaakt. De hoge mast is denk ik ook een aandenken aan een ooit geplande Nieuwe Waterwegkruising, die er van de Rotterdamse haven niet mocht komen. Ik vond dit altijd een indrukwekkende mast, misschien wel de hoogste hoekmast in Nederland. En hij staat daar zo in de wind als het waait!
Re: Hoogspanningsmasten in Zuid-Holland
apart dat die nieuwe mast railing heeft in plaats van stompe armen, net zoals die nieuwe hoekmasten bij de eemshaven centrales. Ook vreemd dat in deze lijn zowel masten met recht bovenstuk zijn als schuin aflopend staan
Re: Hoogspanningsmasten in Zuid-Holland
Dat zijn zeker mooie foto's! Wat een wereld van verschil met het weer in Oost-Nederland vandaag, hier was het vrijwel de hele dag zwaar bewolkt.
Die hoge hoekmast is inderdaad een bijzonder exemplaar. Had er nog nooit zo'n mooie duidelijk foto van gezien! Het lijkt er inderdaad op dat deze tevens een afspanfunctie zou krijgen als de lijn opgewaardeerd zou worden naar 380kV met hoge kruisingsmasten over de Nieuwe Waterweg. Helaas is dit door de tijd alweer achterhaald met een kabelverbinding onder de Nieuwe Waterweg door Een paar hoge crossingsmasten hadden hier net als in het havengebied van Antwerpen mooi gestaan
Aan de andere kant van de Nieuwe Waterweg bij de N15 zijn overigens ook enkele hoge hoekmasten te vinden.
De nieuwe eindmast vind ik ook een fraai exemplaar. De hele mast wijkt af van de rest van de lijn. De randstaven zijn extra zwaar met daarin traptreden tot aan de onderste traversen. Verder vallen de joekels van betonblokken onderaan de mast op. Waarom deze zo hoog is vraag ik me ook af, alleen om het spoor te overspannen? Nog iets opvallends, geen v-ophanging in de bretels van de buitenbocht maar een enkele kunststof(?) isolatorketting.
De lijn naar Westerlee heeft inderdaad beide torenontwerpen, met een schuin en recht bovenstuk. Het verschil tussen beide masttypen is goed te zien op de Maasvlakte waar ook de 380kV lijn naar Crayestein parallel aan deze lijn loopt.
Die hoge hoekmast is inderdaad een bijzonder exemplaar. Had er nog nooit zo'n mooie duidelijk foto van gezien! Het lijkt er inderdaad op dat deze tevens een afspanfunctie zou krijgen als de lijn opgewaardeerd zou worden naar 380kV met hoge kruisingsmasten over de Nieuwe Waterweg. Helaas is dit door de tijd alweer achterhaald met een kabelverbinding onder de Nieuwe Waterweg door Een paar hoge crossingsmasten hadden hier net als in het havengebied van Antwerpen mooi gestaan
Aan de andere kant van de Nieuwe Waterweg bij de N15 zijn overigens ook enkele hoge hoekmasten te vinden.
De nieuwe eindmast vind ik ook een fraai exemplaar. De hele mast wijkt af van de rest van de lijn. De randstaven zijn extra zwaar met daarin traptreden tot aan de onderste traversen. Verder vallen de joekels van betonblokken onderaan de mast op. Waarom deze zo hoog is vraag ik me ook af, alleen om het spoor te overspannen? Nog iets opvallends, geen v-ophanging in de bretels van de buitenbocht maar een enkele kunststof(?) isolatorketting.
De lijn naar Westerlee heeft inderdaad beide torenontwerpen, met een schuin en recht bovenstuk. Het verschil tussen beide masttypen is goed te zien op de Maasvlakte waar ook de 380kV lijn naar Crayestein parallel aan deze lijn loopt.
Re: Hoogspanningsmasten in Zuid-Holland
Zoals je hier kan zien is er iets verder op een nog hogere hoekmast/crossingmast te vinden. Dit is geloof ik de hoogste van Nederland.
https://www.google.nl/maps/@51.939203,4 ... !2e0?hl=nl
https://www.google.nl/maps/@51.939203,4 ... !2e0?hl=nl
'your personal grid modeler'
Re: Hoogspanningsmasten in Zuid-Holland
Er zijn opvallend veel mensen die problemen hebben met de limiet van 800 pixels. Blijkbaar ben ik zelf een van de weinige die 800 pixels vrijwel altijd groot zat vindt, nog los van het argument van loadflow (groter materiaal vraagt meer capaciteit). En inmiddels heb ik al diverse lapmiddelen gebruikt zien worden door mensen op het forum hier. Wat me extra opvalt is dat de roep om grote foto's steeds sterker wordt terwijl de schermpjes juist steeds kleiner worden.
Een tijdje geleden is er al eens gekeken naar de mogelijkheden van REimg (een mod voor PHPBB-forums) die zoiets doet als hier in dit bericht (voorbeeld op Skywarnforum).
Voor discussies daarover (om een verdere offtopic te voorkomen) kunnen we hier heen, op het interne discussieforum.
Een tijdje geleden is er al eens gekeken naar de mogelijkheden van REimg (een mod voor PHPBB-forums) die zoiets doet als hier in dit bericht (voorbeeld op Skywarnforum).
Voor discussies daarover (om een verdere offtopic te voorkomen) kunnen we hier heen, op het interne discussieforum.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Hoogspanningsmasten in Zuid-Holland
Die mast bij de Suurhoffbrug heb ik ooit nog eens op een grauwe dag op de foto gezet. Op de VHF kaart duiken de getallen 417 ft en 516 ft (127 en 150 meter) op, welke wel zullen slaan op de schoorstenen. Hoogte van de hoekmast zal wel denk ik ergens rond de 70 meter liggen schat ik.
Suurhoff bridge by Mark van der Meer, on Flickr
Edit: hmmm, bij nadere bestudering lijkt de kaart het te hebben over 2 'torens' van 417 feet / 127 meter. Zou dat toch slaan op de 2 masten over het Hartelkanaal? De toren van 516 ft / 150 meter zou dan kunnen gelden voor een van de schoorstenen, welke ook obstructieverlichting heeft zoals de kaart aangeeft.
Suurhoff bridge by Mark van der Meer, on Flickr
Edit: hmmm, bij nadere bestudering lijkt de kaart het te hebben over 2 'torens' van 417 feet / 127 meter. Zou dat toch slaan op de 2 masten over het Hartelkanaal? De toren van 516 ft / 150 meter zou dan kunnen gelden voor een van de schoorstenen, welke ook obstructieverlichting heeft zoals de kaart aangeeft.
Re: Hoogspanningsmasten in Zuid-Holland
Die nieuwe eindmast ziet er niet eens slecht uit.
Persoonlijk vindt ik masten met een rechte torenstuk niet mooi uitzien, het geeft mij een beetje zo'n 'uitpuilende voorhoofd gevoel'
Persoonlijk vindt ik masten met een rechte torenstuk niet mooi uitzien, het geeft mij een beetje zo'n 'uitpuilende voorhoofd gevoel'
Thuis in zijn EGD gebied
Re: Hoogspanningsmasten in Zuid-Holland
Smaken verschillen, vind persoonlijk het rechte stukje wel wat hebben. Met een continu schuinlopende toren heb je toch al gauwer dat de mast een 'dikkertje' wordt heb ik het idee. Maar sowieso vind ik een normale 380 kV kruisingsmast wat eleganter, maar dat was op de noordoever van het Hartelkanaal blijkbaar geen oplossing.
Overigens was ik vanochtend in de Maassilo (bij de Maashaven voor de regionaal bekenden) op de 10de verdieping en daar heb je goed uitzicht over Rotterdam. Om een indruk te geven een shot van 2 kruisingsmasten, ik voelde met net Hans met zijn uitzicht in Wageningen . De Hollandse IJsselkruising in de 150 kV lijn Krimpen - Waalhaven en 1 van de 380 kV Krimpen - Amercentrale van de roemruchte Lekcrossing. De tweede 380 kV lijn (Krimpen - Crayensteijn - Maasvlakte) viel helaas net achter het gebouw.
Niet de meest kwalitatieve foto, het was een beetje heiig en op 300 mm presteert deze lens wat minder goed, maar vond hem leuk om te delen .
De 150 kV lijn is op zo'n 7 kilometer afstand (143 meter hoog), de 380 kV bijna 12 kilometer (ik denk de 121 meter hoge variant?).
Verder nog een foto richting het zuidwesten genomen. Als je aanklikt voor groter is dezelfde 150 kV lijn te zien in de verte, zegmaar het gedeelte tussen Ridderkerk, door het gelijknamige verkeersknooppunt (enkele verhoogde masten) richting Barendrecht, de verhoogde hoekmast rechts staat bij het knooppunt Vaanplein. Verder is nog vaag de Drechtbrug bij Dordrecht te zien.
Rotterdam by Mark van der Meer, on Flickr
Verder zijn nog op het origineel deze twee stompjes naar voren te halen waarvan ik vermoed (hoekmast in beeld is die bij het knooppunt Vaanplein) de 380 kV kruising over 't Dordtse Kil is, op 18 kilometer afstand (109 meter hoog).
Overigens was ik vanochtend in de Maassilo (bij de Maashaven voor de regionaal bekenden) op de 10de verdieping en daar heb je goed uitzicht over Rotterdam. Om een indruk te geven een shot van 2 kruisingsmasten, ik voelde met net Hans met zijn uitzicht in Wageningen . De Hollandse IJsselkruising in de 150 kV lijn Krimpen - Waalhaven en 1 van de 380 kV Krimpen - Amercentrale van de roemruchte Lekcrossing. De tweede 380 kV lijn (Krimpen - Crayensteijn - Maasvlakte) viel helaas net achter het gebouw.
Niet de meest kwalitatieve foto, het was een beetje heiig en op 300 mm presteert deze lens wat minder goed, maar vond hem leuk om te delen .
De 150 kV lijn is op zo'n 7 kilometer afstand (143 meter hoog), de 380 kV bijna 12 kilometer (ik denk de 121 meter hoge variant?).
Verder nog een foto richting het zuidwesten genomen. Als je aanklikt voor groter is dezelfde 150 kV lijn te zien in de verte, zegmaar het gedeelte tussen Ridderkerk, door het gelijknamige verkeersknooppunt (enkele verhoogde masten) richting Barendrecht, de verhoogde hoekmast rechts staat bij het knooppunt Vaanplein. Verder is nog vaag de Drechtbrug bij Dordrecht te zien.
Rotterdam by Mark van der Meer, on Flickr
Verder zijn nog op het origineel deze twee stompjes naar voren te halen waarvan ik vermoed (hoekmast in beeld is die bij het knooppunt Vaanplein) de 380 kV kruising over 't Dordtse Kil is, op 18 kilometer afstand (109 meter hoog).
Laatst gewijzigd door Mark op 18 mei 2014 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Hoogspanningsmasten in Zuid-Holland
Volgens mij heb je het omgewisseld, de kruisingsmast op de eerste foto is wel Krimpen - Amercentrale, de kruisingsmast van Krimpen - Crayestein - Maasvlakte zie ik niet. Toch leuk om de kruisingsmasten op grote afstand te fotograferen.
Ik heb bij Lage Zwaluwe vier jaar geleden een foto gemaakt van een Thalys op de HSL-Zuid, op die foto is de kruising over de Dordtse Kil ook te zien. Afstand ruim 7 kilometer.
Ik heb bij Lage Zwaluwe vier jaar geleden een foto gemaakt van een Thalys op de HSL-Zuid, op die foto is de kruising over de Dordtse Kil ook te zien. Afstand ruim 7 kilometer.