Bouwfoto's Zwolle - Meeden

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3409
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Bouwfoto's Zwolle - Meeden

Bericht door Peter » 15 jan 2013 23:25

Die v-ophanging vind ik niet bij het Zwolle-Meeden ontwerp passen. Gelukkig heeft de verbinding Zwolle-Meeden ze in elk geval niet

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Bouwfoto's Zwolle - Meeden

Bericht door Tom » 19 jan 2013 15:05

Nee, gelukkig geen V-ophanging in Zwolle - Meeden. Overigens hebben ze de diagonalen in de traverses zo te zien wel aangepast voor die ophanging. Misschien wel omdat de masten direct aan zee staan en het uitwijken van de isolatoren bij wind te extreem zou worden.

Hierbij weer een serietje foto's uit 1995. Na de zomer waren ze met het kabels trekken gevorderd tot mast 28. Onderstaande foto toont een detail van mast 16. Het aantal bouten varieert met de zwaarte van de hoekmast, bij de lichtste zijn het er vier. Bij de HC zijn het er zes.
Mast 16 Zl-Mee (2).jpg
Mast 16 Zl-Mee (2).jpg (71.5 KiB) 9387 keer bekeken
Bij mast 28 eindigden op 15 september de eerste kabels.
Mast 28 Zl-Mee.jpg
Mast 28 Zl-Mee.jpg (49.42 KiB) 9387 keer bekeken
Dan nog eerst een aantal kruisingen met de 110 kV lijnen die moesten wijken voor de nieuwbouw. Ze zijn "toevallig" op de foto gekomen, omdat ik tijdens de opname nog niet wist dat ze zouden verdwijnen
Op 23 augustus was de lijn tussen Emmen en Stadskanaal al vergevorderd. Op de achtergrond is station Musselkanaal te zien. De oude 110 kV lijn vanuit Meeden is nog net te zien, maar zou in het erop volgende jaar al worden afgebroken.
Station Musselkanaal 800.jpg
Station Musselkanaal 800.jpg (50.71 KiB) 9387 keer bekeken
En de passage van de 110 kV verbinding naar Lathen, ook bij station Musselkanaal, foto van 23 oktober 1995.
mast 4 Lathen.jpg
mast 4 Lathen.jpg (60.1 KiB) 9387 keer bekeken
Bij mast 146 werd de lijn Gasselte-Emmen gepasseerd. Tussen de hoekmast en de verhoogde steunmast liep de lijn door. Opmerkelijk genoeg eindigden de bokjes en kwamen er twee-circuit masten van het vooroorlogse hamerkop-ontwerp voor het laatste stukje naar het stijgpunt nabij het trafostation. Helaas een overbelichte foto bij tegenlicht, zodat de kwaliteit nogal te wensen overlaat, maar betere heb ik ook niet.
Mast 79 Gasselte Veenoord.jpg
Mast 79 Gasselte Veenoord.jpg (51.47 KiB) 9387 keer bekeken

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Bouwfoto's Zwolle - Meeden

Bericht door Ruben » 19 jan 2013 15:15

Prachtige foto`s Tom. Ook mooi om te zien de verdwenen 110kv lijnen daar rond de 380kv lij Zwolle - Meeden.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3409
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Bouwfoto's Zwolle - Meeden

Bericht door Peter » 19 jan 2013 15:44

Interessante foto's! Leuk dat je nog enkele foto's hebt van trafostation Musselkanaal met de enkelcircuitsverbinding naar Lathen erop. Over het gebruikte masttype bestaat nu in elk geval geen twijfel meer

Nooit geweten dat de oude enkelcircuits 110kV lijn vanuit Gasselte voor het laatste deel bestond uit hamerkoppen van het oude Hunze type.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Bouwfoto's Zwolle - Meeden

Bericht door Hans » 19 jan 2013 15:54

Peter schreef:Nooit geweten dat de oude enkelcircuits 110kV lijn vanuit Gasselte voor het laatste deel bestond uit hamerkoppen van het oude Hunze type.
Sterker nog, ik ook niet. Nuja, ik was acht toen de zaak tegen de grond ging en wat een boerenzoontje uit Holsloot aan de andere kant van Emmen te zoeken had was én is toch al wat twijfelachtig, dus hier zal ik me maar niet te diep over schamen. Maar je gaat je wel afvragen waarom daar hamerkoppen gebruikt zijn. Misschien even doorkoppelen naar het Nethistorietopic?
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Bouwfoto's Zwolle - Meeden

Bericht door Max » 19 jan 2013 18:52

Mooie foto's!

Op zeer jonge leeftijd had ik dit mast type voor het eerst gezien. Toen zag ik al dat er wat anders was dan met de andere masten! (hoekmasten zonder kattenoren).

Om een 1 of andere rede zie ik de draag en hoekmasten altijd als donaumast. Dit beeld heb ik sinds kind geschept dus ik het vormen van een denneboommast lukt om een 1 of andere reden niet. Alsof die 2 kleine traversen er maar bijhangen. (Het gekke is dat ik dit niet heb bij Duitse denneboommasten.)

Het blijft al met al een interessante verbinding
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Bouwfoto's Zwolle - Meeden

Bericht door Tom » 19 jan 2013 21:35

Nuja, ik was acht toen de zaak tegen de grond ging en wat een boerenzoontje uit Holsloot aan de andere kant van Emmen te zoeken had was én is toch al wat twijfelachtig, dus hier zal ik me maar niet te diep over schamen. Maar je gaat je wel afvragen waarom daar hamerkoppen gebruikt zijn. Misschien even doorkoppelen naar het Nethistorietopic?
Vind ik op zich goed. Hoewel dat topic wel zo lang is, dat ik me afvraag of je het dan makkelijker kan terugvinden

Het was in 1997 dat de lijn naar Gasselte sneuvelde, ze hebben dus nog een tijdje naast elkaar bestaan in tegenstelling tot Veenoord - Emmen. Toevallig heb ik ook nog een stukje bewaard van Kijk op het Noorden uit dezelfde periode. Wie figureert daar op de achtergrond: de 110 kV hamerkopmast!
1995-06 KijkoptNoorden I 800.jpg
1995-06 KijkoptNoorden I 800.jpg (116.43 KiB) 9340 keer bekeken
En deze foto zag ik al eerder langskomen:
1995-06 KijkoptNoorden II 800.jpg
1995-06 KijkoptNoorden II 800.jpg (82.13 KiB) 9340 keer bekeken
Ik vraag me ook waarom de laatste vier masten van dit type zijn. Bij Gasselte eindigde de lijn namelijk gewoon met de bokjes. Op de kaart die hieronder staat, heb ik de oude lijn nog eens ingetekend. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat dat kleine huisje is bij het oude beginpunt. Zal dat gewoon een woning zijn of heeft het iets met Elektriciteit te maken. Het daadwerkelijke trafostation is het in ieder geval niet.
topokaart weerdinge 800.jpg
topokaart weerdinge 800.jpg (143.34 KiB) 9340 keer bekeken

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Bouwfoto's Zwolle - Meeden

Bericht door Tom » 21 jan 2013 21:55

Nog een paar foto's gescand. Weer van 23 oktober 1995.
De eerste twee zijn mast 121. Dat was tijdelijk even het beginpunt van de lijn. Vanuit Zwolle werd hier namelijk naar toe gebouwd. Bij mast 201 bij Stadskanaal eindigde het stuk van de lijn tijdelijk weer. Het hoekbokje staat hier op de voorgrond. Het is wel een heel nietig mastje vergeleken met de grote hoekmast.
Mast 121 Zwolle - Meeden.jpg
Mast 121 Zwolle - Meeden.jpg (73.67 KiB) 9307 keer bekeken
En een foto met tegenlicht waarop nog geen enkele indicatie blijkt van het vervolg van de lijn naar Zwolle. Mast 121 heeft de breedst mogelijke traverses met extra diagonalen erin.
Mast 121 Zwolle-Meeden.jpg
Mast 121 Zwolle-Meeden.jpg (74.97 KiB) 9307 keer bekeken
Bij mast 148 daalt de lijn af van de hondsrug in de diepte van de veenkoloniaal landschap. Het hoogteverschil bedraagt een meter of vijftien.
Mast 148 Zwolle - Meeden.jpg
Mast 148 Zwolle - Meeden.jpg (62.67 KiB) 9307 keer bekeken
Een stuk verderop bij mast 184 is de aftakking naar de Aardappelfabriek Avebe al een feit. Er staat een aftakkingsmastje vlak onder het 110 circuit. Het betreft hier een restant van een 220 kV steunmast uit de lijn Zwolle - Almelo, die een jaar eerder is vrijgekomen bij de afbraak van de lijn. Het originele wit-zwarte IJsselcentrale nummerbord zat er nog op.
Mast 184 Zwolle - Meeden.jpg
Mast 184 Zwolle - Meeden.jpg (62.51 KiB) 9307 keer bekeken

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Bouwfoto's Zwolle - Meeden

Bericht door bas380 » 21 jan 2013 22:12

blij om na al die jaren de lijn van lathen weer eens terug te zien.

daarnaast zitten er ook wat leuke fotos tussen.

wist niet dat die rare aftakmast bij musselkanaal een restant was van een 220kv-lijn in overijssel.
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Bouwfoto's Zwolle - Meeden

Bericht door Ruben » 21 jan 2013 22:14

Mooi weer die foto`s Tom. Apart dat die mast bij hoekmast 184 een restand is van de oude 220kv lijn Harculo - Almelo.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Plaats reactie