Bouwfoto's Zwolle - Meeden

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Bouwfoto's Zwolle - Meeden

Bericht door bas380 » 11 jan 2013 21:32

ik kon nog herinneren dat bij mij in ter apel ook een mast een tijdje in stukken lag, ik had de topstuk niet aangeraakt, want toen was ik ook heel erg jong (veel jonger dan de leeftijd dat jullie een topstuk raakte)


de reden dat de mast in stukken lag was minder leuk: door de lijn van zwolle naar meeden werd de 110kv verbinding naar lathen overbodig en de verbinding werd voor het grootste deel tot ver in duitsland gesloopt.


mooie fotos van de bouw van de 380kv verbinding, ik kom die lijn ook elke dag tegen.
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Bouwfoto's Zwolle - Meeden

Bericht door Tom » 11 jan 2013 21:50

Ja, dat van de afbraak van de 110 kV lijntjes was wel een kater.
Wanneer was dat van de lijn naar Lathen?

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Bouwfoto's Zwolle - Meeden

Bericht door bas380 » 11 jan 2013 21:53

eind jaren negentig geloof ik, de mast in stukken ergens rond 2000/2001 al weet ik het niet zeker, omdat het een tijdje geleden was.
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Bouwfoto's Zwolle - Meeden

Bericht door Peter » 14 jan 2013 16:59

Op Youtube stat wel een mooie video van de aanleg van deze verbinding, gefilmd in 1995. Ik heb hem al eens eerder gepost, maar in dit topic hoort ie ook zeker thuis.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Bouwfoto's Zwolle - Meeden

Bericht door Tom » 14 jan 2013 20:37

Ja dat filmpje ken ik, toch leuk om weer eens terug te zien.
De bokjes staan er ook nog op.
Hierbij nog een aantal, in de zomer genomen.
Mast 1 op de achtergrond, de kabels werden vanaf de bouwplek van mast 1 getrokken.
Mast 2 Zl - Mee in aanbouw.jpg
Mast 2 Zl - Mee in aanbouw.jpg (77.53 KiB) 7565 keer bekeken
En de grote mast 1 in aanbouw, samengesteld uit twee foto's. Rechtsboven zit er iemand helemaal in de top van het hoorntje. Ze zijn bezig een isolatorschaaltje naar boven te hijsen.
Mast 1 Zl-Mee aanbouw.jpg
Mast 1 Zl-Mee aanbouw.jpg (100.85 KiB) 7565 keer bekeken
Op 26 juni was de warme zomer van 1995 echt begonnen. De werkzaamheden waren gevorderd tot het verbinden van mast 1 met het station. Weer een panoramatje:
Panorama mast 1 Zl - Mee.jpg
Panorama mast 1 Zl - Mee.jpg (48.48 KiB) 7565 keer bekeken
Iets verder bij mast 2 lag een afspanning als een reuzeninsect op een pallet te wachten om opgehesen te worden. Ter vergelijking een drinkflesje neergelegd De volledige trakkracht van de vier kabels moet dus door dat ene scharnierpuntje!
Afspanning mast 2 Zl-Mee.jpg
Afspanning mast 2 Zl-Mee.jpg (109.16 KiB) 7565 keer bekeken
De volgende hoekmast is pas 16 en daar werd ook gewerkt. De bouwvakker op de achtergrond vindt het duidelijk te warm voor beschermende kleding en een helm De kratten met isolatoren staan al klaar om naar boven te worden gehesen.
Mast 16 Zl-Mee.jpg
Mast 16 Zl-Mee.jpg (97.4 KiB) 7565 keer bekeken

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Bouwfoto's Zwolle - Meeden

Bericht door Ruben » 14 jan 2013 20:40

Mooie foto`s weer Tom van de bouw.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Bouwfoto's Zwolle - Meeden

Bericht door Peter » 14 jan 2013 22:50

Erg interessante foto's. Ook hier is weer heel mooi te zien dat men vanaf de Hessenweg richting Emmen aan het bouwen was. Geleiders trekken is altijd een indrukwekkend gezicht. Dat heb ik in 1988 helaas gemist omdat ik vrijwel uitsluitend in het weekend bij onze 380kV lijn kwam.

Ik moet trouwens van mijn tekening van mast 1 de ondertraversen nog wat langer maken. Ik weet dat mast 1 tegenwoordig een GSM-ontvanger heeft maar bij mijn masttekening negeer ik deze bewust. Dat geldt overigens voor al mijn tekeningen. Mast 1 blijf ik overigens een bijzonder geval vinden met de karakteristieke Zl-Mee ondertraversen en de kattenoren van de Oost-NL 380kV hoekmasten.

Mast 16 is ook leuk om dat m'n oom en tante sinds oktober vorig jaar redelijk dichtbij deze mast wonen (nog wel ruim buiten de magneetveldzone).

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Bouwfoto's Zwolle - Meeden

Bericht door Tom » 14 jan 2013 23:05

Mast 1 blijf ik overigens een bijzonder geval vinden met de karakteristieke Zl-Mee ondertraversen en de kattenoren van de Oost-NL 380kV hoekmasten.
Ja, mee eens, de mast 1 combineert het fraaie mastbeeld van de oostelijke 380 kV hoekmast met de positieve kanten van vormgeving en detaillering van Zwolle - Meeden. En tegenwoordig is dit niet meer het enige exemplaar.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Bouwfoto's Zwolle - Meeden

Bericht door Peter » 14 jan 2013 23:14

De stompe traversen vind ik er beter uitzien dan de traveren met railing die wij hier hebben. Mast 1 is inderdaad een aantal keren gekloond in de Eemshaven

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Bouwfoto's Zwolle - Meeden

Bericht door Hans » 14 jan 2013 23:45

Peter schreef:De stompe traversen vind ik er beter uitzien dan de traveren met railing die wij hier hebben. Mast 1 is inderdaad een aantal keren gekloond in de Eemshaven
Nu je het toch noemt, even een soort halve offtopic. Het is op zijn minst opvallend dat men bij de verbinding naar NuonMagnum in de Eemshaven (goedzo Hans, twee ee's, langzaam kom je wel van je germanismen af ) het ontwerp van Zwolle-Meeden zonder ondertraversen gebruikt en bij de hoeken deze veel lagere hybride hoekmasten gebruikt. De meerwaarde van Zwolle-Meeden zit in de ruime afstand onder de geleiders als er geen 110 kV wordt ingehangen (handig als je enorme turbinewieken moet vervoeren en bedrijfspanden eronderdoor bouwen wil), maar bij de hoekmasten zien we dus dat consistentie van het lijnbeeld en de hoogte van de kabels bepaald geen prioriteit heeft in de Eemshaven.

Afbeelding

Sorry voor de slechte foto, maar het weertype van die dag was zo koud, bar en boos dat ik dacht het niet te overleven als de Renault het zou opgeven.

Je kunt aan de broek op de voorgrond zien dat het inderdaad een kloon is van mast 1 van ZL-MEE. Vanaf Oudeschip zien we eerst een kattenoorloze hoekmast, dan een paar standaard draagmasten zonder ondertraversen, dan twee hybride hoekmasten, dan weer een enkele draagmast met V-ophanging (kleine hoekfunctie) en tenslotte weer een hybride hoekmast. De kabels gaan dus omhoog, omlaag, omhoog en weer omlaag...
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie