Bouwfoto's Zwolle - Meeden
Re: Bouwfoto's Zwolle - Meeden
ik kon nog herinneren dat bij mij in ter apel ook een mast een tijdje in stukken lag, ik had de topstuk niet aangeraakt, want toen was ik ook heel erg jong (veel jonger dan de leeftijd dat jullie een topstuk raakte)
de reden dat de mast in stukken lag was minder leuk: door de lijn van zwolle naar meeden werd de 110kv verbinding naar lathen overbodig en de verbinding werd voor het grootste deel tot ver in duitsland gesloopt.
mooie fotos van de bouw van de 380kv verbinding, ik kom die lijn ook elke dag tegen.
de reden dat de mast in stukken lag was minder leuk: door de lijn van zwolle naar meeden werd de 110kv verbinding naar lathen overbodig en de verbinding werd voor het grootste deel tot ver in duitsland gesloopt.
mooie fotos van de bouw van de 380kv verbinding, ik kom die lijn ook elke dag tegen.
Thuis in zijn EGD gebied
Re: Bouwfoto's Zwolle - Meeden
Ja, dat van de afbraak van de 110 kV lijntjes was wel een kater.
Wanneer was dat van de lijn naar Lathen?
Wanneer was dat van de lijn naar Lathen?
Re: Bouwfoto's Zwolle - Meeden
eind jaren negentig geloof ik, de mast in stukken ergens rond 2000/2001 al weet ik het niet zeker, omdat het een tijdje geleden was.
Thuis in zijn EGD gebied
Re: Bouwfoto's Zwolle - Meeden
Op Youtube stat wel een mooie video van de aanleg van deze verbinding, gefilmd in 1995. Ik heb hem al eens eerder gepost, maar in dit topic hoort ie ook zeker thuis.
Re: Bouwfoto's Zwolle - Meeden
Ja dat filmpje ken ik, toch leuk om weer eens terug te zien.
De bokjes staan er ook nog op.
Hierbij nog een aantal, in de zomer genomen.
Mast 1 op de achtergrond, de kabels werden vanaf de bouwplek van mast 1 getrokken. En de grote mast 1 in aanbouw, samengesteld uit twee foto's. Rechtsboven zit er iemand helemaal in de top van het hoorntje. Ze zijn bezig een isolatorschaaltje naar boven te hijsen. Op 26 juni was de warme zomer van 1995 echt begonnen. De werkzaamheden waren gevorderd tot het verbinden van mast 1 met het station. Weer een panoramatje: Iets verder bij mast 2 lag een afspanning als een reuzeninsect op een pallet te wachten om opgehesen te worden. Ter vergelijking een drinkflesje neergelegd De volledige trakkracht van de vier kabels moet dus door dat ene scharnierpuntje! De volgende hoekmast is pas 16 en daar werd ook gewerkt. De bouwvakker op de achtergrond vindt het duidelijk te warm voor beschermende kleding en een helm De kratten met isolatoren staan al klaar om naar boven te worden gehesen.
De bokjes staan er ook nog op.
Hierbij nog een aantal, in de zomer genomen.
Mast 1 op de achtergrond, de kabels werden vanaf de bouwplek van mast 1 getrokken. En de grote mast 1 in aanbouw, samengesteld uit twee foto's. Rechtsboven zit er iemand helemaal in de top van het hoorntje. Ze zijn bezig een isolatorschaaltje naar boven te hijsen. Op 26 juni was de warme zomer van 1995 echt begonnen. De werkzaamheden waren gevorderd tot het verbinden van mast 1 met het station. Weer een panoramatje: Iets verder bij mast 2 lag een afspanning als een reuzeninsect op een pallet te wachten om opgehesen te worden. Ter vergelijking een drinkflesje neergelegd De volledige trakkracht van de vier kabels moet dus door dat ene scharnierpuntje! De volgende hoekmast is pas 16 en daar werd ook gewerkt. De bouwvakker op de achtergrond vindt het duidelijk te warm voor beschermende kleding en een helm De kratten met isolatoren staan al klaar om naar boven te worden gehesen.
Re: Bouwfoto's Zwolle - Meeden
Mooie foto`s weer Tom van de bouw.
Cheers Ruben
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Bouwfoto's Zwolle - Meeden
Erg interessante foto's. Ook hier is weer heel mooi te zien dat men vanaf de Hessenweg richting Emmen aan het bouwen was. Geleiders trekken is altijd een indrukwekkend gezicht. Dat heb ik in 1988 helaas gemist omdat ik vrijwel uitsluitend in het weekend bij onze 380kV lijn kwam.
Ik moet trouwens van mijn tekening van mast 1 de ondertraversen nog wat langer maken. Ik weet dat mast 1 tegenwoordig een GSM-ontvanger heeft maar bij mijn masttekening negeer ik deze bewust. Dat geldt overigens voor al mijn tekeningen. Mast 1 blijf ik overigens een bijzonder geval vinden met de karakteristieke Zl-Mee ondertraversen en de kattenoren van de Oost-NL 380kV hoekmasten.
Mast 16 is ook leuk om dat m'n oom en tante sinds oktober vorig jaar redelijk dichtbij deze mast wonen (nog wel ruim buiten de magneetveldzone).
Ik moet trouwens van mijn tekening van mast 1 de ondertraversen nog wat langer maken. Ik weet dat mast 1 tegenwoordig een GSM-ontvanger heeft maar bij mijn masttekening negeer ik deze bewust. Dat geldt overigens voor al mijn tekeningen. Mast 1 blijf ik overigens een bijzonder geval vinden met de karakteristieke Zl-Mee ondertraversen en de kattenoren van de Oost-NL 380kV hoekmasten.
Mast 16 is ook leuk om dat m'n oom en tante sinds oktober vorig jaar redelijk dichtbij deze mast wonen (nog wel ruim buiten de magneetveldzone).
Re: Bouwfoto's Zwolle - Meeden
Ja, mee eens, de mast 1 combineert het fraaie mastbeeld van de oostelijke 380 kV hoekmast met de positieve kanten van vormgeving en detaillering van Zwolle - Meeden. En tegenwoordig is dit niet meer het enige exemplaar.Mast 1 blijf ik overigens een bijzonder geval vinden met de karakteristieke Zl-Mee ondertraversen en de kattenoren van de Oost-NL 380kV hoekmasten.
Re: Bouwfoto's Zwolle - Meeden
De stompe traversen vind ik er beter uitzien dan de traveren met railing die wij hier hebben. Mast 1 is inderdaad een aantal keren gekloond in de Eemshaven
Re: Bouwfoto's Zwolle - Meeden
Nu je het toch noemt, even een soort halve offtopic. Het is op zijn minst opvallend dat men bij de verbinding naar NuonMagnum in de Eemshaven (goedzo Hans, twee ee's, langzaam kom je wel van je germanismen af ) het ontwerp van Zwolle-Meeden zonder ondertraversen gebruikt en bij de hoeken deze veel lagere hybride hoekmasten gebruikt. De meerwaarde van Zwolle-Meeden zit in de ruime afstand onder de geleiders als er geen 110 kV wordt ingehangen (handig als je enorme turbinewieken moet vervoeren en bedrijfspanden eronderdoor bouwen wil), maar bij de hoekmasten zien we dus dat consistentie van het lijnbeeld en de hoogte van de kabels bepaald geen prioriteit heeft in de Eemshaven.Peter schreef:De stompe traversen vind ik er beter uitzien dan de traveren met railing die wij hier hebben. Mast 1 is inderdaad een aantal keren gekloond in de Eemshaven
Sorry voor de slechte foto, maar het weertype van die dag was zo koud, bar en boos dat ik dacht het niet te overleven als de Renault het zou opgeven.
Je kunt aan de broek op de voorgrond zien dat het inderdaad een kloon is van mast 1 van ZL-MEE. Vanaf Oudeschip zien we eerst een kattenoorloze hoekmast, dan een paar standaard draagmasten zonder ondertraversen, dan twee hybride hoekmasten, dan weer een enkele draagmast met V-ophanging (kleine hoekfunctie) en tenslotte weer een hybride hoekmast. De kabels gaan dus omhoog, omlaag, omhoog en weer omlaag...
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd