Bouwfoto's Zwolle - Meeden
Bouwfoto's Zwolle - Meeden
Op verzoek hierbij een aantal foto's van de lijn Zwolle - Meeden toen deze werd gebouwd in 1995.
We beginnen in Mei bij station Hessenweg. Het 380 kV station was er toen grotendeels al, zeker het terrein. Ik zag er nog niet echt de zin van, want op dat moment liep de lijn Ens - Hengelo nog vrolijk langs Hessenweg. In maart 1996 werd dat opgelost door een nieuwe eindmast. Mei 1996 was de lijn in gebruik genomen.
Naar mijn idee werd er gebouwd door een ploeg vanaf mast 1 in de richting van Emmen. Op 12 maart werd de eerste mast, nummer 1 gemonteerd. Een andere ploeg begon al eerder bij 201 en werkte zich in de richting van 121. In de zomer waren ze al vrijwel klaar bij Emmen. Toen men bij 121 klaar was, werd het laatste stuk tot mast 237 bij Meeden gebouwd, maar dat was pas aan het eind van de winter van 1996.
Op 18 mei stond mast 1 trots overeind . Wat een reus! Tot mijn verbazing zonder kattenoren ! Of een "kroontje" zoals ik dat toen voor mezelf noemde. Kan dat zomaar, dan komt de bliksemkabel toch te dichtbij?
Alle masten werden in een laag zand gebouwd, vanwege het verzinkte staal. 19 mei stond mast 6 ook al. De 110 kV ondertraverse vond ik maar vreemd van vorm. De tussenafstand tussen de geleiders zou een 220 kV lijn mogelijk moeten maken, maar de binnenste kabel hangt dan weer te dicht bij het mastlichaam? Later bleek dat de afstand tussen de masten zodanig groot was, dat de kabels van de 110 kV lijn verder uit elkaar moesten dan voor de spanning vereist was.
De isolatoren met katrollen werden tegelijk met de draagarmen omhoog gehesen. Vanwege ruimtegebrek deden ze vaak eerst het onderstuk tot de ondertraverse. Later de rest, waarbij de kraan dus weer terugkwam. Bij mast 16 kwam pas de volgende hoekmast. Het onderstuk staat hier dus al als een vreemde heel gedrongen toren. De overige delen liggen klaar. Het midden en bovenstuk, met een aluminium ladder : En de traverses. Op de achtergrond een enorm aantal haspels met kabels.
We beginnen in Mei bij station Hessenweg. Het 380 kV station was er toen grotendeels al, zeker het terrein. Ik zag er nog niet echt de zin van, want op dat moment liep de lijn Ens - Hengelo nog vrolijk langs Hessenweg. In maart 1996 werd dat opgelost door een nieuwe eindmast. Mei 1996 was de lijn in gebruik genomen.
Naar mijn idee werd er gebouwd door een ploeg vanaf mast 1 in de richting van Emmen. Op 12 maart werd de eerste mast, nummer 1 gemonteerd. Een andere ploeg begon al eerder bij 201 en werkte zich in de richting van 121. In de zomer waren ze al vrijwel klaar bij Emmen. Toen men bij 121 klaar was, werd het laatste stuk tot mast 237 bij Meeden gebouwd, maar dat was pas aan het eind van de winter van 1996.
Op 18 mei stond mast 1 trots overeind . Wat een reus! Tot mijn verbazing zonder kattenoren ! Of een "kroontje" zoals ik dat toen voor mezelf noemde. Kan dat zomaar, dan komt de bliksemkabel toch te dichtbij?
Alle masten werden in een laag zand gebouwd, vanwege het verzinkte staal. 19 mei stond mast 6 ook al. De 110 kV ondertraverse vond ik maar vreemd van vorm. De tussenafstand tussen de geleiders zou een 220 kV lijn mogelijk moeten maken, maar de binnenste kabel hangt dan weer te dicht bij het mastlichaam? Later bleek dat de afstand tussen de masten zodanig groot was, dat de kabels van de 110 kV lijn verder uit elkaar moesten dan voor de spanning vereist was.
De isolatoren met katrollen werden tegelijk met de draagarmen omhoog gehesen. Vanwege ruimtegebrek deden ze vaak eerst het onderstuk tot de ondertraverse. Later de rest, waarbij de kraan dus weer terugkwam. Bij mast 16 kwam pas de volgende hoekmast. Het onderstuk staat hier dus al als een vreemde heel gedrongen toren. De overige delen liggen klaar. Het midden en bovenstuk, met een aluminium ladder : En de traverses. Op de achtergrond een enorm aantal haspels met kabels.
Re: Bouwfoto's Zwolle - Meeden
Hele mooie foto`s Tom van de bouw van Zwolle - Meeden.
Cheers Ruben
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Bouwfoto's Zwolle - Meeden
Hengelo-Hessenweg was vroeger 1 lijn? Die hoge mast staat er niet.
Re: Bouwfoto's Zwolle - Meeden
Geweldig beeldmateriaal Tom. Kijk dat is er het voordeel van als je op een schappelijke leeftijd bent als er zoiets gebeurt. Ik was zeven of acht en daarom heb ik slechts twee eigen foto's van het hele gebeuren. (Die zal ik dit weekend eens bij mijn ouders opzoeken.)
Maar ook zonder foto's herinner ik me de bouw best goed. De klossen met kabels, enorme stapels materiaal, het gedreun van het heien en de twee kranen (een kleine en een grote) waarmee de masten per stuk in slechts drie dagen in elkaar konden worden gezet. Ik heb nog op het topkapje van hoekmast 108 gezeten (of beter: gehangen) toen het bovendeel daarvan schuin op de grond lag. Nog immer een fijne herinnering als ik vanuit m'n raam naar nummer 108 kijk. Ik heb er toch maar mooi even "bovenop gezeten". De 'gedrongen toren' is zelfs het leidend voorwerp op een kindertekening van ondergetekende geweest. Nummer 108 heeft er bijna een week zo bijgestaan.
Daarnaast heb ik een glaskap-isolator in bezit die eigenlijk in nummer 116 had zullen worden gehesen, maar omdat er een scherfje glas af was moch ik hem als klein jochie meenemen van die (Italiaanse) bouwers. Inmiddels heb ik er wel meer, maar destijds was ik er apetrots op. (Isolators verzamelen deed ik al langer, en dit was natuurlijk een buitenkans waar je U tegen zegt. )
Morgenavond maar eens door de stapens met fotomappen heen graven. Voor nu bedankt voor dit inkijkje in een stuk geschiedenis die stiekem dieper in mijn wezen als mastengek zit dan goed is. Ik had bij de start van de site Hoogspanningsnet.com nooit durven dromen dat deze ervaringen nog eens met iemand te delen zouden zijn.
Maar ook zonder foto's herinner ik me de bouw best goed. De klossen met kabels, enorme stapels materiaal, het gedreun van het heien en de twee kranen (een kleine en een grote) waarmee de masten per stuk in slechts drie dagen in elkaar konden worden gezet. Ik heb nog op het topkapje van hoekmast 108 gezeten (of beter: gehangen) toen het bovendeel daarvan schuin op de grond lag. Nog immer een fijne herinnering als ik vanuit m'n raam naar nummer 108 kijk. Ik heb er toch maar mooi even "bovenop gezeten". De 'gedrongen toren' is zelfs het leidend voorwerp op een kindertekening van ondergetekende geweest. Nummer 108 heeft er bijna een week zo bijgestaan.
Daarnaast heb ik een glaskap-isolator in bezit die eigenlijk in nummer 116 had zullen worden gehesen, maar omdat er een scherfje glas af was moch ik hem als klein jochie meenemen van die (Italiaanse) bouwers. Inmiddels heb ik er wel meer, maar destijds was ik er apetrots op. (Isolators verzamelen deed ik al langer, en dit was natuurlijk een buitenkans waar je U tegen zegt. )
Voor de kattenoren bestaan meerdere aanduidingen. 'Stier(en)hoorns' heb ik ook wel eens mogen opvangen van iemand bij Tennet. En zelfs de aanduiding 'de tulp' viel een keer ergens bij die jongens van SAG. Maar tot zover ik weet is de term kattenoor het meest algemeen. Om de verwarring niet te vergroten hebben Jacob, Ot en ik ooit afgesproken om die term consequent te gebruiken op de main site.TomBorger schreef:Wat een reus! Tot mijn verbazing zonder kattenoren ! Of een "kroontje" zoals ik dat toen voor mezelf noemde. Kan dat zomaar, dan komt de bliksemkabel toch te dichtbij?
Morgenavond maar eens door de stapens met fotomappen heen graven. Voor nu bedankt voor dit inkijkje in een stuk geschiedenis die stiekem dieper in mijn wezen als mastengek zit dan goed is. Ik had bij de start van de site Hoogspanningsnet.com nooit durven dromen dat deze ervaringen nog eens met iemand te delen zouden zijn.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Bouwfoto's Zwolle - Meeden
Schitterende foto's: we want more!
Dat is een hele goeie keuze geweest Hans .Hans schreef:Ik had bij de start van de site Hoogspanningsnet.com nooit durven dromen dat deze ervaringen nog eens met iemand te delen zouden zijn.
Re: Bouwfoto's Zwolle - Meeden
Ja, Ens liep vroeger in één keer door naar het oosten, tot 1993 zelfs tot Gronau.
De hoge mast staat verborgen achter de poot
Inderdaad Hans, even herinneringen ophalen. Wat jij met deze lijn hebt, dat geldt voor mij voor 380 kV Ens - Hengelo,
toen was ik ook zeven. Nog een serietje:
Nog een keer mast 6, als geheel. Mast 18 bij Nieuwleusen, na de flauwe knik bij mast 16. Nog als toren. Dan spektakel bij mast 28, de grote hoekmast met diagonale traverse
De circuits van de lijn naar Ommen werden even uit elkaar gehaald en opgehangen aan de ondertraverse. Dat bleef nog tot 1997 zo. En nog eentje van voren genomen. Jammer dat de afdrukjes een beetje slecht zijn, het was sowieso al een matige camera..
De hoge mast staat verborgen achter de poot
Inderdaad Hans, even herinneringen ophalen. Wat jij met deze lijn hebt, dat geldt voor mij voor 380 kV Ens - Hengelo,
toen was ik ook zeven. Nog een serietje:
Nog een keer mast 6, als geheel. Mast 18 bij Nieuwleusen, na de flauwe knik bij mast 16. Nog als toren. Dan spektakel bij mast 28, de grote hoekmast met diagonale traverse
De circuits van de lijn naar Ommen werden even uit elkaar gehaald en opgehangen aan de ondertraverse. Dat bleef nog tot 1997 zo. En nog eentje van voren genomen. Jammer dat de afdrukjes een beetje slecht zijn, het was sowieso al een matige camera..
Re: Bouwfoto's Zwolle - Meeden
Weer prachtige platen Tom. Vooral die van mast 28.
Cheers Ruben
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Bouwfoto's Zwolle - Meeden
Wat een constructie om die kabels om te leiden bij mast 28, dat dat goed ging...
Top!
Top!
Re: Bouwfoto's Zwolle - Meeden
Supergaaf Tom! Deze foto's geven een mooie indruk hoe de lijn gebouwd is. Mooi ook om mast 2 nog zonder kabels en isolatoren te zien. Ik kan me niet meer herinneren dat hier in Twente de 380kV masten in een laag zand gebouwd werden. Bij de draagmasten werden de isolatorkettingen pas later ingehesen. Ook ik heb in m'n jeugd een topstuk aangeraakt, dat was van hoekmast 115 (huidige nummering). Van die hoekmasten heb ik de kattenoren van dichtbij gezien
Leuk dat je ook foto's hebt van hoekmast 16, daar wonen tegenwoordig m'n oom en tante vlakbij Van grote afstand kan ik dus al zien waar we ongeveer moeten zijn
Wat een bijzondere constructie bij hoekmast 28 met de oude 110kV lijn. Ziet er zo heel on-Nederlands uit. Mast 28 is dus altijd al een bijzonder geval geweest
Matige afdrukjes? Maar de beelden zijn er tenminste nog en dat is het belangrijkste
Op 10 jarige leeftijd was ik jammer genoeg nog te jong om de bouw van de 380kV lijn in Twente vast te leggen. M'n opa en oma woonden toen vlakbij het tracé en daar gingen we elke zaterdagmiddag heen. Ik kon dus wel de voortgang wekelijks volgen. In de schoolvakanties logeerde ik daar en heb daar o.a. de montage van een mast kunnen volgen. Toevallig woon ik tegenwoordig vlakbij diezelfde mast In 2005 was ik er weer bij toen de mast een hoger broekstuk kreeg vanwege de aanleg van de A35.
Leuk dat je ook foto's hebt van hoekmast 16, daar wonen tegenwoordig m'n oom en tante vlakbij Van grote afstand kan ik dus al zien waar we ongeveer moeten zijn
Wat een bijzondere constructie bij hoekmast 28 met de oude 110kV lijn. Ziet er zo heel on-Nederlands uit. Mast 28 is dus altijd al een bijzonder geval geweest
Matige afdrukjes? Maar de beelden zijn er tenminste nog en dat is het belangrijkste
Op 10 jarige leeftijd was ik jammer genoeg nog te jong om de bouw van de 380kV lijn in Twente vast te leggen. M'n opa en oma woonden toen vlakbij het tracé en daar gingen we elke zaterdagmiddag heen. Ik kon dus wel de voortgang wekelijks volgen. In de schoolvakanties logeerde ik daar en heb daar o.a. de montage van een mast kunnen volgen. Toevallig woon ik tegenwoordig vlakbij diezelfde mast In 2005 was ik er weer bij toen de mast een hoger broekstuk kreeg vanwege de aanleg van de A35.
Re: Bouwfoto's Zwolle - Meeden
Oh, ja die fotoreportage bij Almelo heb ik hier gezien.
Grappig dat we allemaal het topstuk hebben aangeraakt.
Inderdaad werd de 380kV-lijn in de jaren tachtig - en daarvoor ook - nog zonder zandbak aangelegd.
Beetje overdreven lijkt me dit ook, zeker als de masten vervolgens nog een jaar ongeschilderd staan..
Grappig dat we allemaal het topstuk hebben aangeraakt.
Inderdaad werd de 380kV-lijn in de jaren tachtig - en daarvoor ook - nog zonder zandbak aangelegd.
Beetje overdreven lijkt me dit ook, zeker als de masten vervolgens nog een jaar ongeschilderd staan..