Ens - Zwolle 380/220kV

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Ens - Zwolle 380/220kV

Bericht door Peter » 09 dec 2012 14:35

Zoals gezegd ben ik gisteren na de Hanzelijn bij Kampen richting Ens in de Noordoostpolder gereden om de crossingsmasten in de buurt van de Ramspolbrug te fotograferen. Dit vooral ook omdat er op internet weinig goede foto's van deze crossingsmasten voor handen zijn en Google Streetview ook z'n beperkingen heeft.

Afbeelding
Via de nieuwe afrit Ens (die vlakbij de 220kV verbinding Ens - Oudehaske ligt) was het even een stukje binnendoor naar de Zwartemeerweg vanwaar je na een bosje goed zicht hebt op de crossing en de masten er omheen. Het winterse landschap en de laagstaande zon (die steeds vager werd door sluierbewolking) gaf er een bijzondere sfeer aan.

Afbeelding
Even wat verder ingezoomd. Bij de hoekmast op de voorgrond maakt de 380kV lijn een vrij scherpe bocht richting de crossing. Zoals duidelijk te zien is lijkt het ontwerp van de 380kV crossingsmasten sterk op dat van de standaard hoekmast, maar dan een flink stuk hoger. Verder staan bij de crossingsmast de beide verdiepingen verder uit elkaar. Dit zijn overigens de enige crossingsmasten met kattenoren van het Oost-Nederland type.

Afbeelding
Na de eerste boerderij heb je het beste zicht op de crossingsmasten en de beide hoekmasten op de voorgrond. De 220kV crossingsmast uit begin jaren '70 is duidelijk zwaarder uitgevoerd dan de 380kV crossingsmasten van eind jaren '80. De 220kV crossingsmast is vrijwel identiek aan de 380kV crossingsmasten die bij het Ketelmeer gebruikt zijn, alleen de kortere isolatorkettingen verraden dat het hier om een lagere spanning gaat.

Afbeelding
Deze foto is gemaakt aan de Overijsselse kant van de crossing vanaf een landweggetje op Kampereiland. Aangezien hier helemaal nog geen Streetview van beschikbaar is ben hier zelf even rond gaan rijden. Deze foto laat duidelijk zien dat de 380kV crossingsmasten lager zijn dan de 220kV crossingsmasten!

Afbeelding
Ik was ook wel benieuwd naar de grotere 220kV donaumast na de crossing waarover Bas een tijdje terug nog een vraag heeft gesteld in de vraagbaak. Het ontwerp van deze afwijkende 220kV donaumast blijkt identiek te zijn aan de bijzonder lage 380kV donaumasten die bij Lelystad te vinden zijn, alleen dit exemplaar heeft wel een topstuk Ik vermoed dat dit is gedaan omdat de 220kV crossingsmast een flink stuk breder is dan de standaard 220kV donaumast, anders is er een te groot verschil tussen de beide masten.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Ens - Zwolle 380/220kV

Bericht door Ruben » 09 dec 2012 14:47

Mooie foto`s Peter. Ik vind het wel bijzonder dat die masten van alle masten van het Oost-Nederland ontwerp katteoren hebben.
En mooie foto`s in de sneeuw.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Ens - Zwolle 380/220kV

Bericht door ElektroThriller » 09 dec 2012 15:05

Goed werk! Jouw opinie over de betrekkelijkheid van StreetView deel ik ten volle.
Misschien is het te doen om een vergelijking met de crossingmasten, westelijker bij de Ketelbrug, te maken. Die heb ik een kleine twee weken geleden gefotografeerd. Eventueel op basis van de foto's zonder 800-pixelbeperking.

Off topic:
Ik wil nog een keer in de buurt van Lelystad bij de weg naar Swifterbant (N309) een foto maken van masten plus Hanzespoorlijn plus passerende trein. Ik weet al precies waar.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Ens - Zwolle 380/220kV

Bericht door Peter » 09 dec 2012 15:55

Ik heb de 220kV crossingsmast net al vergeleken met de foto's van de Ketelmeercrossing. De hoogte van deze mast zit tussen de hoge en lagere crossingsmast van het Ketelmeer in als ik naar het lattenwerk kijk. De traversen lijken identiek te zijn. Overigens zou ik wel heel graag willen weten hoe hoog deze masten werkelijk zijn, en dan met name de 380kV crossing bij Ramspol. Dit mede i.v.m. een pixeltelling en het tekenen van deze mast voor het 3D-project. Een duidelijke foto van deze mast heb ik nu in ieder geval

Voor de liefhebbers zijn per mail mijn foto's natuurlijk ook in een groter formaat leverbaar.

@ET: Ik ben benieuwd naar jouw foto van de Hanzelijn met de masten. Je kan er van een afstandje een mooie weidse foto maken met alle drie de lijnen in beeld.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Ens - Zwolle 380/220kV

Bericht door Ruben » 09 dec 2012 18:59

@Peter zou jij je mail via persoonlijk bericht kunnen sturen want ik zou alle foto's van jou wel willen hebben.
@ET ben benieuwd naar jou foto's

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Ens - Zwolle 380/220kV

Bericht door Hans » 10 dec 2012 14:10

Kijk kijk wat een service. Iemand die erin slaagt in deze tijd van het jaar bij licht de masten te bekijken. Twee weken terug was ik nog in de buurt vanwege de bijeenkomst in Emmeloord, maar toen was het (je raadt het al) stikdonker buiten en dan heb je er niets aan.

Prachtwerk, zoals ET ook al zegt omdat Streetview daar niets heeft gedaan.

Wat me wel opvalt zijn inderdaad de verschillende stijlen van de kattenoren. Peter wijst er ook al op. De 220 kV-mast heeft betrekkelijk platte kattenoren - een stijl die je in de hele westelijke helft van de 220 kV-ring terugziet en die recentelijk een nieuwe opleving heeft gekregen in de kattenorenstijl van Meeden-Emshaven en dat bakbeest bij Bleiswijk. Maar ook de Waalcrossing bij Dodewaard heeft dit soort grote, platte kattenoren. De 220 kV-crossingsmasten lijken daar zelfs vrijwel identiek aan te zijn, behalve het onderste deel van de toren (dat hier smaller is).
De hogere, meer open ogende kattenoren zijn typisch voor de 380 kV-ringsluiting aan de oostzijde.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Ens - Zwolle 380/220kV

Bericht door Peter » 10 dec 2012 15:51

Het was voor mij na de Hanzelijn overigens ook opschieten want in deze tijd van het jaar zakt de zon heel snel.

Ik heb de 220kV crossingsmast ook eens vergeleken met de Waalcrossing bij Dodewaard en die is inderdaad ook in dezelfde stijl, zij het dat de Waalcrossingsmasten een bredere toren hebben. Dan zal de 220kV crossingsmast ook zo rond de 125 meter hoog zijn en schat ik de 380kV crossingsmast op zo'n 110/115 meter. Graag zou ik de exacte hoogte van deze mast willen weten i.v.m. het maken van een tekening wat ook één van de redenen was om deze crossing te fotograferen.
Bijlagen
ENS-ZL-380-23.jpg
Na de crossing heb ik nog wat verder rondgereden over Kampereiland en heb ik nog een winterse foto van de parallel lopende lijnen gemaakt. Op deze foto is ook mooi te zien dat hier de S-6 draagmast voor 380kV is gebruikt. Dit is gedaan om de 380kV lijn zoveel mogelijk in de pas te laten lopen met de oudere 220kV lijn. Aangezien de veldlengte van de 220kV lijn korter is kon men een lagere 380kV mast toepassen.
ENS-ZL-380-23.jpg (222.86 KiB) 8132 keer bekeken
HSW-ENS-220-66.jpg
Als een 380kV wisselmast al zeldzaam is, dan is een 220kV donau wisselmast dat al helemaal! Toch is er op Kampereiland één te vinden. Na de opwaardering van Zwolle - Vierverlaten zou dit wel eens de enige overgebleven 220kV wisselmast in Nederland kunnen zijn...
HSW-ENS-220-66.jpg (224.99 KiB) 8132 keer bekeken
IMG_8806.jpg
De wisselmast van wat dichterbij bekeken. Wie goed kijkt ziet dat alleen de onderste twee fasen gewisseld worden! Overigens was het geknetter niet van de lucht onder deze masten met het vochtige winterweer...
IMG_8806.jpg (118.99 KiB) 8132 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Peter op 20 feb 2017 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Ens - Zwolle 380/220kV

Bericht door voltron » 10 dec 2012 16:35

mooie foto's zo met die sneeuw

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Ens - Zwolle 380/220kV

Bericht door Mark » 10 dec 2012 23:39

Hans schreef:Wat me wel opvalt zijn inderdaad de verschillende stijlen van de kattenoren. Peter wijst er ook al op. De 220 kV-mast heeft betrekkelijk platte kattenoren - een stijl die je in de hele westelijke helft van de 220 kV-ring terugziet en die recentelijk een nieuwe opleving heeft gekregen in de kattenorenstijl van Meeden-Emshaven en dat bakbeest bij Bleiswijk. Maar ook de Waalcrossing bij Dodewaard heeft dit soort grote, platte kattenoren. De 220 kV-crossingsmasten lijken daar zelfs vrijwel identiek aan te zijn, behalve het onderste deel van de toren (dat hier smaller is).
De hogere, meer open ogende kattenoren zijn typisch voor de 380 kV-ringsluiting aan de oostzijde.
In het westen in 380kV Crayensteijn - Maasvlakte is dit ook te vinden in de 2 crossingen, bij 't Spui en Dordtse Kil.

Mooie foto's Peter!

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Ens - Zwolle 380/220kV

Bericht door bas380 » 11 dec 2012 17:34

mooie winterse fotos, peter.

ik weet er nog twee waarvan de crossingsmasten op lijken, en dat is die bij de centale van maasbracht en geertruidenberg, net als bij dodewaard zijn bij deze twee de broekstuk wat breder.

die wisselmast is trouwens heel bijzonder zeg.
als ik aan 220kv-wisselmasten denk, denk ik aan die 3-evenmasten tussen groningen en hoogeveen.
deze lijkt op een gekrompen versie van de wisselmast bij bijvoorbeeld papekop en die naast de a2 bij breukelen.
Thuis in zijn EGD gebied

Plaats reactie