380kV Brume (Belgie)

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

380kV Brume (Belgie)

Bericht door Mark » 05 dec 2012 20:44

Hans had wat behoefte aan Belgische foto's, ik hoop hier beetje aan de vraag te kunnen voldoen . Uiteraard eerst een introverhaaltje wat zo even uit de mouw is geschud.

Afgelopen zomer (eind augustus) ben ik op een korte vakantie bij onze zuiderburen geweest. Om wat exacter te wezen, in Wallonië, in Trois-Ponts, het gebied rond het wat bekendere Coo, Stavelot en Spa. Voor de treinliefhebbers wellicht wat bekender, de Ardennenexpress kwam hier vroeger langs en nu als je met de IR naar Luxemburg-stad gaat (leuk reisje trouwens!).

Enfin, een van die dagen daar heb ik een tripje 'bergop' gemaakt naar het gehucht Brume, wat letterlijk en geografisch boven Trois-Ponts ligt, op een berg. Bij Brume ligt het noordoostelijke hub in het Belgische 380kV net (kijk mee op de netkaart). Hoewel ik niks van de historie van het Belgische hoogspanningsnet weet, lijkt het mij aannemelijk dat dit station ergens rond 1979 is opgeleverd. In die periode werd in Nederland nog flink gebouwd aan het 380kV net en wellicht elders in Europa ook. Eveneens in dat jaar is ook de spaarbekkencentrale van Coo in gebruik genomen, die een aansluiting heeft op het 380kV net. Deze centrale is deels vrij te bezoeken, ik heb daar ook wat plaatjes gemaakt (volgen nog wel een keer).

Afbeelding

Brume wordt gevoed met een 380kV verbinding van de kerncentrale bij Tihange. Deze lijn die volledig (2 circuits) op 380kV draait, is uitgevoerd met dubbelvlagmasten om het op z'n Belgisch te zeggen , 3-even masten dus. Na Brume loopt de lijn verder naar het volgende schakelstation bij Villeroux. Deze lijn is uitgevoerd met Donaumasten en een circuit is 380kV, het andere draait op 220kV. Voor zowel de lijn vanuit Tihange als naar Villeroux is het ene circuit qua isolatoren niet gelijk aan het andere, vermoedelijk zijn de masten dus een tijdje als onvolledig in gebruik geweest.

Afbeelding

Het schakelstation kent nog 2 extra verbindingen. Vanuit de spaarbekkencentrale van Coo loopt een korte, zwaar uitgevoerde, 380kV lijn naar het schakelstation. Verder loopt er nog een lijntje naar een kleiner schakelstationnetje (aangeduid als Trois-Ponts volgens mij op de Elia kaart). Deze lijn is uitgevoerd (2 masten ofzoiets...) met Donaumasten.

Is er verder nog wat te vertellen over Brume? In de toekomst komt er een 110kV lijn van Brume met een omweg naar St. Vith, gebaseerd op de uitleg van onze Belgische vriend Shrek .

Genoeg geblaat, op naar de foto's! Excuses voor de soms wat slechte kwaliteit. Ik trof het die week niet met het weer. Regen/bewolkt en maar weinig zon. Verder faalde ik ook nog eens gigantisch hard door de belichting op de spiegelreflex verkeerd in te stellen dus de foto's zijn nogal grauw en saai geworden. Achja, geeft een reden om nog eens terug te gaan, want de omgeving is erg mooi daar!

Oke, genoeg geblaat. Tijd voor wat foto's.

Afbeelding
01. Met wat smalle weggetjes kan je bergop komen. Dit is wat je ziet vanuit zuidelijke richting, een overbekende lokale hoogspanningsleiding met op de achtergrond de 380kV verbinding van Coo naar Brume. De lijn duikt daar verderop steil naar beneden, naar de centrale Coo.

Afbeelding
02. De afspanmast bij het trafostation Brume van de verbinding van/naar Coo. Opvallend detail: waar wij in Nederland vaak starre V verbindingen gebruiken in de buitenhoek, zag ik daar alleen bij de hoekmasten een enkele isolatorketting naar beneden.

Afbeelding
03. Hoekmastje in de verbinding naar Coo. Ook te zien is dat we op een flink hoog punt van de regio zitten.

Afbeelding
04. Het 70kV station wat lager gelegen.

Afbeelding
05. Onderdeel van het schakelstation Brume. Afgaande op de luchtfoto staat het denk ik tussen het 380/220 en 70kV deel.

Afbeelding
06. Zomaar een broekstukje.

Afbeelding
07. Het 70kV veld (denk ik) met de verbinding naar het kleinere 70kV station van Brume/Trois-Ponts. De mast zou volgens de netkaart van Elia voorbereid moeten wezen op 220kV.

Afbeelding
08. Blik op het 380/220kV gedeelte. Helemaal rechts zien we de lijn van Tihange. In het midden wat toppunten van de lijn naar Villeroux.

Afbeelding
09. Wat een uitzicht he? Verborgen in de groene kleuren zijn onderin wat onderdelen van de 70kV lijn te zien.

Afbeelding
10. Onderdeel van de lijn naar Coo. Deze dubbelvlagmasten hebben maar een iel Y-opzetstuk in verhouding met de Donaumasten (wat we later zullen zien).

Afbeelding
11. De 70kV lijn.

Afbeelding
12. Isolatoren links duidelijk forser dan rechts.

Afbeelding
13. De 380-220kV lijn naar Villeroux. De verbinding is uitgevoerd met forse, machtige Donaumasten en samen met het forse Y-stuk en wit/rode obstructiekleuren maken het een zeer mooie verbinding en dwars door het dal ziet het geheel er erg machtig uit. Helaas werkt het groen in de foto een beetje tegen...

Afbeelding
14. ...daarom uit een zoomplaat nog eens een 100% crop genomen. Helaas een beetje bewogen maar de foto laat wel de verbinding goed zien. Het is jammer dat de traversen ook niet geschilderd zijn, anders was dat letterlijk wat beter uit de verf gekomen. Het verschil in isolatorkleur is tussen links en rechts wel goed te zien. Van dit stukje heb ik ook nog paar andere foto's.

Afbeelding
15. Als afsluiter een symfonie tussen laag en hoogspanning.

Bedankt voor kijken, ondanks de wat matige kwaliteit van de foto's!

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: 380kV Brume (Belgie)

Bericht door bas380 » 05 dec 2012 22:08

ziet er fors uit voor een 70kv-er.
mooie omgeving inderdaad, ik mis nu al mijn vakantieplek in het zuid-duitse ruhpolding.
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: 380kV Brume (Belgie)

Bericht door Shrek » 05 dec 2012 23:28

Foto 07 is een 220kV-veld. Op de voorgrond zie je trouwens de 2 220kV-25kV transfo's van infrabel (de spoorwegen).
Een starre V-ophanging wordt hier inderdaad niet gebruikt. Een slappe isolator met gewicht aan is blijkbaar goedkoper en gaat langer mee

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: 380kV Brume (Belgie)

Bericht door Peter » 05 dec 2012 23:36

Mooie serie Mark! Die lijnen liggen in een prachtig gebied

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: 380kV Brume (Belgie)

Bericht door Mark » 15 dec 2012 11:54

Shrek schreef:Foto 07 is een 220kV-veld. Op de voorgrond zie je trouwens de 2 220kV-25kV transfo's van infrabel (de spoorwegen).
Een starre V-ophanging wordt hier inderdaad niet gebruikt. Een slappe isolator met gewicht aan is blijkbaar goedkoper en gaat langer mee
Ah dank, dat soort details zie je niet op een simpele netkaart . En het laatste klinkt ook aannemelijk .
Peter schreef:Mooie serie Mark! Die lijnen liggen in een prachtig gebied
Dank! Het is inderdaad een van de mooiste gedeeltes van Belgie (vermoed ik, is mijn mening ).

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: 380kV Brume (Belgie)

Bericht door Hans » 16 dec 2012 15:51

Belgische foto's. Hiep hoi!
Je hoort er binnenkort nog wel van voor wat betreft een aantal foto's die op de main site een mooie aanvulling zijn. Dat geldt overigens ook voor de Belgische foto's van een andere zeer bekende fotograaf hier.
De volgende Mast van de Maand gaat eindelijk eens een Belgische mast worden, zoveel weten we al wel.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: 380kV Brume (Belgie)

Bericht door Mark » 19 dec 2012 22:38

Als je een foto wilt hebben, altijd welkom !

Plaats reactie