Masten downunder
Geplaatst: 27 nov 2012 00:04
Na jullie een beetje te hebben geprikkeld komen hier een topic over masten in Australië, meer precies in Far North Queensland (FNQ) rond Cairns. Ik ging vroeger deze maand met vakantie naar Cairns en de outback van Cape York Peninsula. De doel van de reis was niet zo zeer masten te fotograferen maar een paar masten heb ik toch kunnen pakken. Vele foto's zijn door de ramen van de bus geschoten inclusief de voorruit met een paar flinke sterretjes, dus de kwaliteit laat soms wat over te wensen.
Een paar generele waarnemingen die ik heb gemaakt. Buismasten worden veel toegepast, lattenmasten alleen bij 132 kV en 275 kV (niet eens gezien). Bij tweecircuit lijnen worden altijd drieevenmasten gebruikt, nergens een donau of tonmast gespot. In FNQ wordt de volgende spanningsniveaus gebruikt: 275 kV, 132 kV, 66 kV en 22 kV (en een lagere middelspanningsniveau die ik niet weet).
Deze massieve joekel van een buismast heb ik in Cairns gespot. Ik denk dat het om een 275 kV lijn gaat. Heelas kwam ik niet dichterbij (ik had deze dag alleen een 3x-zoom camera bij me). Cairns is de noordelijke eindpunt van een 275 kV lijn.
Een 132 kV mast in de regenwoud vanaf de Kuranda Scenic Railway gespot (beslist niet missen als je naar Cairns gaat).
Nu op het platteland beneden de regenwoud. De 132 kV door de suikerrietvelden ten noorden van Cairns. Karakteristieke inverse traverse voor de bliksendraden.
Zeer slechte foto door busraam van 132 kV lijn tussen Mareeba en Port Douglas.
66 kV houten masten met staande isolatoren. Ergens ten noorden van Mareeba.
Nu in de outback tussen de eucalyptusbomen. Hier de lange 132 kV eencircuit lijn tussen Mount Molloy en Lakeland. Geen redundantie of ringverbinding en dit is de einige elektrische verbinding tussen de gecivilisierde wereld en Cooktown. Hopelijk hebben ze daar een lokale krachtcentrale in geval van calamiteiten.
Een 132 kV mast van dichterbij.
Dit is (geloof ik) een 66 kV lijn tussen Lakeland en Cooktown. Lijkt precies op de 132 kV buismast maar de isolatoren zijn kortere.
Een 66/22 kV combimast (denk ik).
Nog een 66 kV mast ergens langs de Mulligan Highway richting Cooktown, nu met een combinatie van hangende en staande isolatoren.
Houten masten bij Black Mountain bij Cooktown. Niet echt zeker van de spanningen, maar de rechter mast lijkt op 66 kV.
Dit is echt vreemd. Het lijkt op eenfase middelspanning (bovenste geleider met onbekend spanning) met de grond als retour. De drie draden eronder zijn waarschijnlijk 2x240 volt met neutral. Foto in Laura, een gehucht ten westen van Cooktown met vele aboriginal rotsschilderijen in de buurt. Dit is echt het einde van het electriciteitsnet. Verder op de Peninsula moet de electriciteit met lokale dieselgeneratoren worden opgewekt.
Aparte 132 kV masten bij Port Douglas.
En de hoekmasten, bipole stijl, van die 132 kV lijn.
En hier is de primaire rede waarom ik naar FNQ ging: De totale zonsverduistering van 14 november (13 november europees tijd) gezien vanaf de Palmer River Roadhouse. Echt een buitenaardse belevenis Het gevoel als de zon achter de maan verdwijnt en het plotseling donker wordt is niet te beschrijven, het moet echt worden beleeft.
Een paar generele waarnemingen die ik heb gemaakt. Buismasten worden veel toegepast, lattenmasten alleen bij 132 kV en 275 kV (niet eens gezien). Bij tweecircuit lijnen worden altijd drieevenmasten gebruikt, nergens een donau of tonmast gespot. In FNQ wordt de volgende spanningsniveaus gebruikt: 275 kV, 132 kV, 66 kV en 22 kV (en een lagere middelspanningsniveau die ik niet weet).
Deze massieve joekel van een buismast heb ik in Cairns gespot. Ik denk dat het om een 275 kV lijn gaat. Heelas kwam ik niet dichterbij (ik had deze dag alleen een 3x-zoom camera bij me). Cairns is de noordelijke eindpunt van een 275 kV lijn.
Een 132 kV mast in de regenwoud vanaf de Kuranda Scenic Railway gespot (beslist niet missen als je naar Cairns gaat).
Nu op het platteland beneden de regenwoud. De 132 kV door de suikerrietvelden ten noorden van Cairns. Karakteristieke inverse traverse voor de bliksendraden.
Zeer slechte foto door busraam van 132 kV lijn tussen Mareeba en Port Douglas.
66 kV houten masten met staande isolatoren. Ergens ten noorden van Mareeba.
Nu in de outback tussen de eucalyptusbomen. Hier de lange 132 kV eencircuit lijn tussen Mount Molloy en Lakeland. Geen redundantie of ringverbinding en dit is de einige elektrische verbinding tussen de gecivilisierde wereld en Cooktown. Hopelijk hebben ze daar een lokale krachtcentrale in geval van calamiteiten.
Een 132 kV mast van dichterbij.
Dit is (geloof ik) een 66 kV lijn tussen Lakeland en Cooktown. Lijkt precies op de 132 kV buismast maar de isolatoren zijn kortere.
Een 66/22 kV combimast (denk ik).
Nog een 66 kV mast ergens langs de Mulligan Highway richting Cooktown, nu met een combinatie van hangende en staande isolatoren.
Houten masten bij Black Mountain bij Cooktown. Niet echt zeker van de spanningen, maar de rechter mast lijkt op 66 kV.
Dit is echt vreemd. Het lijkt op eenfase middelspanning (bovenste geleider met onbekend spanning) met de grond als retour. De drie draden eronder zijn waarschijnlijk 2x240 volt met neutral. Foto in Laura, een gehucht ten westen van Cooktown met vele aboriginal rotsschilderijen in de buurt. Dit is echt het einde van het electriciteitsnet. Verder op de Peninsula moet de electriciteit met lokale dieselgeneratoren worden opgewekt.
Aparte 132 kV masten bij Port Douglas.
En de hoekmasten, bipole stijl, van die 132 kV lijn.
En hier is de primaire rede waarom ik naar FNQ ging: De totale zonsverduistering van 14 november (13 november europees tijd) gezien vanaf de Palmer River Roadhouse. Echt een buitenaardse belevenis Het gevoel als de zon achter de maan verdwijnt en het plotseling donker wordt is niet te beschrijven, het moet echt worden beleeft.