Sint Niklaas
Geplaatst: 18 okt 2020 16:48
Neen, hier geen topic over een goedheilig man, maar wel over een klein stadje in Oost-Vlaanderen
Eerst een stukje historie: sinds de jaren '30 werd Sint-Niklaas gevoed door de 70kV-lijn uit Baasrode via Hamme. Een decennium later kwam de lijn Langerbrugge-Schelle gereed en hielp deze met een de voeding via een aftak in de buurt van Heimolen -geen idee hoe het toen geschakeld was.
In de jaren '60 volstond het ene oerlijntje niet meer en werd een nieuwe lijn, gepland voor 150kV, aangelegd tussen Heimolen en Sint-Niklaas. Deze werd dan rechtstreeks aangesloten op Schelle-Langerbrugge zodat er meer stroom van deze lijn kon afgenomen worden dan wat er via het oude lijntje mogelijk was. In Sint-Niklaas stonden toen 2 transfos van 20MVA.
Later werd het tweede draadstel van deze nieuwe lijn gebruikt om op 70kV de hulpvoeding naar de post van Sint-Pauwels te voorzien.
Begin jaren '00 was 20 MVA niet langer voldoende en werd het tweede draadstel tussen op zowel Heimolen-St.Pauwels en Heimolen-St.Niklaas omgebouwd naar 150kV en aangesloten op de bestaande 150kV lijnen die daar langskomen. Een nieuwe 40MVA 150/10 transfo werd toen de hoofdvoeding van Sint-Niklaas, de 2x20MVA 70/10 transfo's werden hulpvoeding. De laatste ontwikkeling is de vereenvoudiging van het 70kV-net in de hele omgeving waardoor er nog maar één draadstel, gevoed uit Schelle, overblijft. Dit ene draadstel vormt de hoofdvoeding van Zele en de hulpvoeding van Sint-Niklaas. Dit is nu aangesloten op de 70kV van de lijn uit Heimolen en voedt één nieuwe 40MVA transfo. De oerlijn richting Sint-Niklaas werd hierdoor overbodig en wordt momenteel afgebroken.
Op de eerste foto zien we het onderstation van Sint-Niklaas. Links de 150/10 transfo van begin jaren '00 en rechts de nieuwe transfo 70/10. Merk op dat rechts alle andere toestellen al voorzien zijn op 150kV, zodat in de toekomst relatief makkelijk kan omgeschakeld worden naar 150kV. Een mooie dubbelvlag eindmast leidt de geleiders de post binnen, rechts vand eze mast stond tot enkele weken terug nog een oud 70kV dubbelvlagje. De werken hier zijn nog maar pas beëindigd, het werfmateriaal ligt nog terplaatse. Ook de houten portieken, gebruikt voor de ontmanteling van de oude 70kV-lijn liggen er nog. Een beetje verderop zien we deze gekke struik op het voetpad. Een nadere inspectie verraadt wat hierin schuilgaat. Een drietal masten zijn dus al gesloopt, de anderen staan voorlopig nog recht.
Eerst een stukje historie: sinds de jaren '30 werd Sint-Niklaas gevoed door de 70kV-lijn uit Baasrode via Hamme. Een decennium later kwam de lijn Langerbrugge-Schelle gereed en hielp deze met een de voeding via een aftak in de buurt van Heimolen -geen idee hoe het toen geschakeld was.
In de jaren '60 volstond het ene oerlijntje niet meer en werd een nieuwe lijn, gepland voor 150kV, aangelegd tussen Heimolen en Sint-Niklaas. Deze werd dan rechtstreeks aangesloten op Schelle-Langerbrugge zodat er meer stroom van deze lijn kon afgenomen worden dan wat er via het oude lijntje mogelijk was. In Sint-Niklaas stonden toen 2 transfos van 20MVA.
Later werd het tweede draadstel van deze nieuwe lijn gebruikt om op 70kV de hulpvoeding naar de post van Sint-Pauwels te voorzien.
Begin jaren '00 was 20 MVA niet langer voldoende en werd het tweede draadstel tussen op zowel Heimolen-St.Pauwels en Heimolen-St.Niklaas omgebouwd naar 150kV en aangesloten op de bestaande 150kV lijnen die daar langskomen. Een nieuwe 40MVA 150/10 transfo werd toen de hoofdvoeding van Sint-Niklaas, de 2x20MVA 70/10 transfo's werden hulpvoeding. De laatste ontwikkeling is de vereenvoudiging van het 70kV-net in de hele omgeving waardoor er nog maar één draadstel, gevoed uit Schelle, overblijft. Dit ene draadstel vormt de hoofdvoeding van Zele en de hulpvoeding van Sint-Niklaas. Dit is nu aangesloten op de 70kV van de lijn uit Heimolen en voedt één nieuwe 40MVA transfo. De oerlijn richting Sint-Niklaas werd hierdoor overbodig en wordt momenteel afgebroken.
Op de eerste foto zien we het onderstation van Sint-Niklaas. Links de 150/10 transfo van begin jaren '00 en rechts de nieuwe transfo 70/10. Merk op dat rechts alle andere toestellen al voorzien zijn op 150kV, zodat in de toekomst relatief makkelijk kan omgeschakeld worden naar 150kV. Een mooie dubbelvlag eindmast leidt de geleiders de post binnen, rechts vand eze mast stond tot enkele weken terug nog een oud 70kV dubbelvlagje. De werken hier zijn nog maar pas beëindigd, het werfmateriaal ligt nog terplaatse. Ook de houten portieken, gebruikt voor de ontmanteling van de oude 70kV-lijn liggen er nog. Een beetje verderop zien we deze gekke struik op het voetpad. Een nadere inspectie verraadt wat hierin schuilgaat. Een drietal masten zijn dus al gesloopt, de anderen staan voorlopig nog recht.