Vakantieverslag uit Frankrijk
Vakantieverslag uit Frankrijk
Net terug uit Frankrijk en vier reportages rijker die ik graag wil delen.
Als eerste in de buurt van Stenay, ten zuiden van de Franse Ardennen.
Twee hoogspanningslijnen zijn hier te vinden, een 400 kV-lijn met Beaubourgs en een wat oudere 225 kV-lijn met Chats.
Met de fiets was tussen Stenay en Stonne de lijn te volgen, wel met fel licht midden op de dag. Dit was op 1 augustus, nog voor de hittegolf dus, maar toch gemakkelijk 30 graden.
Zicht in de richting van Stenay met de kenmerkende silo op de heuvel. Was meteen de mooiste foto. In de andere richting zijn twee hoekposities te zien.
De Beaubourg hoekmast. Er is een driebundel hier, doet denken dat de lijn nog niet zo oud is. Volgens een reseaux-kaart is hij van 1992 (Lonny - Moulaine). Typisch Frans zijn die isolatorkettingen met voor iedere draad één ketting en dan op een enkele trekstaaf aan de mast. Iets westelijker in de heuvels bij Beaumont-en Argonne. De 225 kV-lijn heeft nog de porseleinen isolatoren zie je niet zo vaak in F. Een driehoeksmast staat hier, waarschijnlijk voor een fasewisseling. Kleine richtingsveranderingen met steunmasten zijn niet ongebruikelijk. De Beaubourg mastenfamilie is hier duidelijk op ingericht met een bredere mastkop met hangkettingen in plaats van de smalle mastkop met ook V-kettingen.
Net voorbij Beaumont staan weer twee hoekmasten. En tenslotte verlaten beide lijnen de D30 die ik volgde. Net als trouwens de zon, want er was onweer in aantocht voor een klein koeler intermezzo
alvorens de hittegolf begon. Einde deel een.
Als eerste in de buurt van Stenay, ten zuiden van de Franse Ardennen.
Twee hoogspanningslijnen zijn hier te vinden, een 400 kV-lijn met Beaubourgs en een wat oudere 225 kV-lijn met Chats.
Met de fiets was tussen Stenay en Stonne de lijn te volgen, wel met fel licht midden op de dag. Dit was op 1 augustus, nog voor de hittegolf dus, maar toch gemakkelijk 30 graden.
Zicht in de richting van Stenay met de kenmerkende silo op de heuvel. Was meteen de mooiste foto. In de andere richting zijn twee hoekposities te zien.
De Beaubourg hoekmast. Er is een driebundel hier, doet denken dat de lijn nog niet zo oud is. Volgens een reseaux-kaart is hij van 1992 (Lonny - Moulaine). Typisch Frans zijn die isolatorkettingen met voor iedere draad één ketting en dan op een enkele trekstaaf aan de mast. Iets westelijker in de heuvels bij Beaumont-en Argonne. De 225 kV-lijn heeft nog de porseleinen isolatoren zie je niet zo vaak in F. Een driehoeksmast staat hier, waarschijnlijk voor een fasewisseling. Kleine richtingsveranderingen met steunmasten zijn niet ongebruikelijk. De Beaubourg mastenfamilie is hier duidelijk op ingericht met een bredere mastkop met hangkettingen in plaats van de smalle mastkop met ook V-kettingen.
Net voorbij Beaumont staan weer twee hoekmasten. En tenslotte verlaten beide lijnen de D30 die ik volgde. Net als trouwens de zon, want er was onweer in aantocht voor een klein koeler intermezzo
alvorens de hittegolf begon. Einde deel een.
Re: Vakantieverslag uit Frankrijk
Tweede deel nog een keer in de buurt van Stenay, maar dan aan de oostkant. Dit is van 3 augustus, stukje minder mooi weer met uitsmerende stapelwolken. Gelukkig zou aan dit weertype snel een einde worden gemaakt.
In de buurt van Baalon. Midden- en hoogspanning. Een vrij lage Beaubourg-hoekmast was hier te zien. De nabije 225 kV-lijn kan wel een (uitgebreide) onderhoudsbeurt gebruiken, of zal hij net als veel andere enkelcircuit-lijnen worden vervangen op afzienbare termijn. In de 225 kV-lijn werd de hoek verzorgd door een steunmast, met nogal uitgesproken scheefstand van de kettingen. ondanks ballast De Beaubourg vanaf de voorzijde. Beide masten, mooi dat de zon doorbrak. In westelijke richting. Detail van de Beaubourg Iets verderop bij een glooiing. De mast stond hier dichtbij de weg. De 400 kV-lijn kruist hier over de 225 kV-lijn door een versprongen hoekmastpositie. Afsluiter is de silo bij Stenay met de hoogspanning erachter.
In de buurt van Baalon. Midden- en hoogspanning. Een vrij lage Beaubourg-hoekmast was hier te zien. De nabije 225 kV-lijn kan wel een (uitgebreide) onderhoudsbeurt gebruiken, of zal hij net als veel andere enkelcircuit-lijnen worden vervangen op afzienbare termijn. In de 225 kV-lijn werd de hoek verzorgd door een steunmast, met nogal uitgesproken scheefstand van de kettingen. ondanks ballast De Beaubourg vanaf de voorzijde. Beide masten, mooi dat de zon doorbrak. In westelijke richting. Detail van de Beaubourg Iets verderop bij een glooiing. De mast stond hier dichtbij de weg. De 400 kV-lijn kruist hier over de 225 kV-lijn door een versprongen hoekmastpositie. Afsluiter is de silo bij Stenay met de hoogspanning erachter.
Re: Vakantieverslag uit Frankrijk
Mooie foto's Tom! Het ziet er wel heel karakteristiek Frans uit met het glooiende landschap en de vergezichten.
Die lage 400kV Beaubourg hoekmast is fraai, het zal daaronder lekker knetteren met het broeierige weer Mooie detailfoto's ook van de isolatorkettingen, compleet met coronaringen en vlamboogpinnen. De isolatorkettingen zelf lijken wat aan de korte kant voor 400kV.
De 225kV is wel aan onderhoud toe zeg... Best kans ook dat deze de komende jaren het veld moet ruimen.
Die lage 400kV Beaubourg hoekmast is fraai, het zal daaronder lekker knetteren met het broeierige weer Mooie detailfoto's ook van de isolatorkettingen, compleet met coronaringen en vlamboogpinnen. De isolatorkettingen zelf lijken wat aan de korte kant voor 400kV.
De 225kV is wel aan onderhoud toe zeg... Best kans ook dat deze de komende jaren het veld moet ruimen.
Re: Vakantieverslag uit Frankrijk
Dit jaar is het dus toch nog gelukt op vakantie te gaan. Mooi gefixt, en zo aan die ruime vergezichten te zien is het weinig problematisch geweest om drukte te vermijden. Daar komt bij dat het voor pylon geeks toch al lang een soort tweede natuur is om goed op te letten of er niet teveel corona is.
Beaubourgs met een cilindrische mastkop. Dat is net als wat we in België en ook bij een paar 380 kV-types in Nederland zien, een soort topzwaar blokhoofd. Ik kan er niet warm voor lopen. Driebundels daarentegen staan ze wel lekker potent en de kattenoren van dit type zijn onovertroffen. Een beetje venijn/chagrijn mag wel op een hoogspanningsmast, anders krijg je zo'n tamme kat als euh... tja, als die klassieke chat ernaast.
Je zegt misschien wel dat de eerste foto meteen de beste is, maar DSCL1904 is ook wel een plaatje, zo met die weg die door de graanvelden slingert.
Net als voorgaande jaren is het mooi mastenkijken op deze manier. Een zorgvuldige compositie is zeker de moeite waard.
We zijn benieuwd naar de volgende twee delen.
Beaubourgs met een cilindrische mastkop. Dat is net als wat we in België en ook bij een paar 380 kV-types in Nederland zien, een soort topzwaar blokhoofd. Ik kan er niet warm voor lopen. Driebundels daarentegen staan ze wel lekker potent en de kattenoren van dit type zijn onovertroffen. Een beetje venijn/chagrijn mag wel op een hoogspanningsmast, anders krijg je zo'n tamme kat als euh... tja, als die klassieke chat ernaast.
Je zegt misschien wel dat de eerste foto meteen de beste is, maar DSCL1904 is ook wel een plaatje, zo met die weg die door de graanvelden slingert.
Net als voorgaande jaren is het mooi mastenkijken op deze manier. Een zorgvuldige compositie is zeker de moeite waard.
We zijn benieuwd naar de volgende twee delen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Vakantieverslag uit Frankrijk
Dank voor de leuke reacties, verder met deel drie, intermezzo met wat diversen.
In de omgeving van het meer van St. Dizier is een aantal lijnen te vinden die hun oorsprong hebben bij het (ook historisch) belangrijke knooppunt van Creney bij Troyes.
Foto's zijn van 5 en 6 augustus, toen de hittegolf begonnen was met mooie helderblauwe luchten.
Het meer van St. Dizier, "lac du Der Chantecoq" is een reservoir dat in de jaren zeventig is aangelegd om de afvoer van de Marne te reguleren. Naast drie dorpen is destijds ook een 63 kV-lijn verlegd. De omgeleide lijn is hier te zien, waarbij het masttype toch tamelijk ouderwets aandeed en ook gelijk is aan de originele types. De volgende dag kwamen we midden op de dag langs de meer dan 150 km lange 400 kV lijn tussen Houdreville en Mery-Sur-Seine. Die is gebouwd met dubbelcircuit-Chats, het meest monstreuze masttype als je het mij vraagt . Geen hoekmast was er te zien maar een hoek-steunmast. Met een fraai rood watertorentje erbij. Door de brede mastkop is de visuele omvang van dit masttype nogal fors. In zijaanzicht is de mast verrassend slank. Erg cascade gevoelig dat wel.
Dan in de avond met betere lichtomstandigheden in de buurt van Arrigny een 400 kV- en een 225 kV-enkelcircuitlijn opgezocht.
400 kV-lijn is Creney - Revigny. De 225 kV-lijn is Creney - Marolles. In tegenstelling tot wat de netkaart aangaf bleek deze ingekort te zijn tot het knooppunt bij Marolles en liep de 225 kV niet meer verder tot Revigny.
De 400 kV-lijn is van de generatie '50 / '60 en is op grote schaal in Frankrijk te zien, maar wordt de laatste jaren veel vervangen door dubbelcircuit. De eenvoudige maar zeer herkenbare mastkop. Ook voorzien van twee bliksemdraden. Een zandwinningsplas zorgde onverwacht voor wat voorgrond. De 225 kV-lijn is een stukje ouder. Deze knetterde er flink op los met zijn enkele geleider. Ook de 400 kV-lijn was duidelijk hoorbaar. Iets verderop bij de Marne was nog een vergezicht mogelijk. De lijnen liepen hier mooi parallel verder. Leuk om te zien die klimop in de masten op de voorgrond . De verwachte hoekpositie was ook hier een steunmast met lijnhoek. Hoekmasten zijn zeldzaam .
Het hondenkennel dat tussen de lijnen was gevestigd waardeerde de fotograaf niet echt dus ben snel weer vertrokken. In het licht van de laagstaande zon nog een foto van de 63 kV-lijn gemaakt, in de buurt van de eerste foto in deze post.
In de omgeving van het meer van St. Dizier is een aantal lijnen te vinden die hun oorsprong hebben bij het (ook historisch) belangrijke knooppunt van Creney bij Troyes.
Foto's zijn van 5 en 6 augustus, toen de hittegolf begonnen was met mooie helderblauwe luchten.
Het meer van St. Dizier, "lac du Der Chantecoq" is een reservoir dat in de jaren zeventig is aangelegd om de afvoer van de Marne te reguleren. Naast drie dorpen is destijds ook een 63 kV-lijn verlegd. De omgeleide lijn is hier te zien, waarbij het masttype toch tamelijk ouderwets aandeed en ook gelijk is aan de originele types. De volgende dag kwamen we midden op de dag langs de meer dan 150 km lange 400 kV lijn tussen Houdreville en Mery-Sur-Seine. Die is gebouwd met dubbelcircuit-Chats, het meest monstreuze masttype als je het mij vraagt . Geen hoekmast was er te zien maar een hoek-steunmast. Met een fraai rood watertorentje erbij. Door de brede mastkop is de visuele omvang van dit masttype nogal fors. In zijaanzicht is de mast verrassend slank. Erg cascade gevoelig dat wel.
Dan in de avond met betere lichtomstandigheden in de buurt van Arrigny een 400 kV- en een 225 kV-enkelcircuitlijn opgezocht.
400 kV-lijn is Creney - Revigny. De 225 kV-lijn is Creney - Marolles. In tegenstelling tot wat de netkaart aangaf bleek deze ingekort te zijn tot het knooppunt bij Marolles en liep de 225 kV niet meer verder tot Revigny.
De 400 kV-lijn is van de generatie '50 / '60 en is op grote schaal in Frankrijk te zien, maar wordt de laatste jaren veel vervangen door dubbelcircuit. De eenvoudige maar zeer herkenbare mastkop. Ook voorzien van twee bliksemdraden. Een zandwinningsplas zorgde onverwacht voor wat voorgrond. De 225 kV-lijn is een stukje ouder. Deze knetterde er flink op los met zijn enkele geleider. Ook de 400 kV-lijn was duidelijk hoorbaar. Iets verderop bij de Marne was nog een vergezicht mogelijk. De lijnen liepen hier mooi parallel verder. Leuk om te zien die klimop in de masten op de voorgrond . De verwachte hoekpositie was ook hier een steunmast met lijnhoek. Hoekmasten zijn zeldzaam .
Het hondenkennel dat tussen de lijnen was gevestigd waardeerde de fotograaf niet echt dus ben snel weer vertrokken. In het licht van de laagstaande zon nog een foto van de 63 kV-lijn gemaakt, in de buurt van de eerste foto in deze post.
- Bijlagen
-
- DSCL2069-b2.jpg (745 KiB) 9886 keer bekeken
Re: Vakantieverslag uit Frankrijk
Vervolg is weer iets zuidelijker.
Onderwerp is de oude 225 kV-lijn van Troyes naar Basel ofwel Creney - Kemps. tegenwoordig opgedeeld in meerdere trajecten maar ook de deeltrajecten hebben aanzienlijke lengte. Bij Langres heb ik twee fietstochtjes gemaakt langs deze lijn.
Het zijn wat primitief of wankel ogende mastjes die bedoeld lijken voor een lagere spanning. Maar de relatief zware isolatoren verraden dat het 225 kV is. En als je eronder staat laat het zeer luide geknetter er geen twijfel over bestaan.
Dit is bij tussenstation Rolampont, net ten noorden van Langres. Dicht bij de autosnelweg. Twee nieuwere eindmasten staan hier. Op 8 augustus met zeer goede omstandigheden zijn deze foto's gemaakt. Om 18 uur was het licht wel beter, maar nog steeds ruim boven de 30°.
Dit is mast 659 (!) bij het reservoir van Lecey. Een hoekmast. De glanzende isolatoren zijn natuurlijk van recente datum. De mast moet ooit een bliksemdraad hebben gehad. Iets verderop bij mast 661. Een behoorlijk luidruchtige hoogspanningslijn was het zeker, bij dit gortdroge weer ook. Afentoe leek het bijna een trafobrom.
Het nummerbord is ook recent. Laatste is een steunmast bij Peigny met middenspanning in de buurt. De volgende dag bijna gelijke omstandigheden, hoewel aan de westelijke hemel een onweersbui zou ontstaan.
Dit is aan de D321 bij het dorp St. Maurice. Zicht op de vestingstad Langres. In de ochtend zou dit nog mooier zijn zonder tegenlicht. Ook laagspanning hindert de fotograaf wel eens. In het dorpje St. Maurice stond deze curieuze mast.
Nadere inspectie bleek dat deze was voorzien van overspanningsafleiders
Blijkbaar bij de renovatie zo uitgevoerd om betere bliksembeveiliging te krijgen. De afleider van dichtbij. Door de bebouwing ook hier geen vergezicht helaas, wel was van opzij te zien dat een van de masten gespiegeld was. Een fasewisseling dus voor de oplettende kijker Op de terugweg zorgde de onweersbui voor een aardig decor. Afsluiters zijn twee foto's vanaf de snelweg tussen Langres en Troyes. Over enige afstand loopt de snelweg parallel met de lijn.
Onderwerp is de oude 225 kV-lijn van Troyes naar Basel ofwel Creney - Kemps. tegenwoordig opgedeeld in meerdere trajecten maar ook de deeltrajecten hebben aanzienlijke lengte. Bij Langres heb ik twee fietstochtjes gemaakt langs deze lijn.
Het zijn wat primitief of wankel ogende mastjes die bedoeld lijken voor een lagere spanning. Maar de relatief zware isolatoren verraden dat het 225 kV is. En als je eronder staat laat het zeer luide geknetter er geen twijfel over bestaan.
Dit is bij tussenstation Rolampont, net ten noorden van Langres. Dicht bij de autosnelweg. Twee nieuwere eindmasten staan hier. Op 8 augustus met zeer goede omstandigheden zijn deze foto's gemaakt. Om 18 uur was het licht wel beter, maar nog steeds ruim boven de 30°.
Dit is mast 659 (!) bij het reservoir van Lecey. Een hoekmast. De glanzende isolatoren zijn natuurlijk van recente datum. De mast moet ooit een bliksemdraad hebben gehad. Iets verderop bij mast 661. Een behoorlijk luidruchtige hoogspanningslijn was het zeker, bij dit gortdroge weer ook. Afentoe leek het bijna een trafobrom.
Het nummerbord is ook recent. Laatste is een steunmast bij Peigny met middenspanning in de buurt. De volgende dag bijna gelijke omstandigheden, hoewel aan de westelijke hemel een onweersbui zou ontstaan.
Dit is aan de D321 bij het dorp St. Maurice. Zicht op de vestingstad Langres. In de ochtend zou dit nog mooier zijn zonder tegenlicht. Ook laagspanning hindert de fotograaf wel eens. In het dorpje St. Maurice stond deze curieuze mast.
Nadere inspectie bleek dat deze was voorzien van overspanningsafleiders
Blijkbaar bij de renovatie zo uitgevoerd om betere bliksembeveiliging te krijgen. De afleider van dichtbij. Door de bebouwing ook hier geen vergezicht helaas, wel was van opzij te zien dat een van de masten gespiegeld was. Een fasewisseling dus voor de oplettende kijker Op de terugweg zorgde de onweersbui voor een aardig decor. Afsluiters zijn twee foto's vanaf de snelweg tussen Langres en Troyes. Over enige afstand loopt de snelweg parallel met de lijn.
Re: Vakantieverslag uit Frankrijk
Ik heb de situatie bij Marolles aangepast op de netkaart. Marolles is nu ingelust in de 225kV verbinding Crenay - Revigny.
Re: Vakantieverslag uit Frankrijk
Mooie foto's ! Het geeft zin om meteen de auto in te springen voor een vakantie in Frankrijk
Re: Vakantieverslag uit Frankrijk
Why has this line not a ground conductor?
Re: Vakantieverslag uit Frankrijk
In France they used a different approach in safegarding the overhead line against lightning overvoltages.
From what I know they rely on surge arresters.
In the direct vicinity of the substation earth wires usually are present.
From what I know they rely on surge arresters.
In the direct vicinity of the substation earth wires usually are present.