Dit is de eerste keer dat ik een bijdrage lever aan HoogspanningsNet. Net als jullie houd ik ook van masten en verbindingen. Mochten jullie nog tips voor me hebben, dan hoor ik ze graag!
Op zondag 31 mei 2020 dacht ik: ik ga er even uit om een rondje Lauwersoog - Eemshaven te doen.
Als ik er toch ben, kan ik ook wel wat veldwerk doen.
Ik begon bij het 220 kV station Robbenplaat, omdat daar over een paar jaar minder 220 kV gaat binnenkomen, doordat (je raadt het vast al) er een nieuwe 380 kV verbinding Vierverlaten-Eemshaven komt en die gaat eindigen bij verdeelstation Oudeschip.
Mijn verslag start dus bij verdeelstation Robbenplaat, dat nu nog geheel in bedrijf is, maar waar over een paar jaar alleen nog de 220 meelifters uit Weiwerd binnen komen.
En natuurlijk nog één met de masten erop.
Vervolgens doorgereden naar verdeelstation Oudeschip waar werkzaamheden plaats vinden voor de 380 kV Eemshaven-Vierverlaten.
Daarna nog even langs Meeden gereden, want daar is men ook bezig met aanpassingen.
Eerst begon ik bij het 380 kV-station waar ze de 380 kV-verbinding Meeden-Diele versterken door sterkere en grotere transformatoren te plaatsen.
Hier nog een uitzichtsfoto vanaf de weg. Wat mij hier opviel is dat het bos weg is en je er nu een beter uitzicht hebt vanaf deze plek en meer van het lijnstuk 58-79 kunt zien.
Op de voorgrond mast 2 naar Diele en daarachter Eindmast 2 en mast 3 naar Winschoten.
Helemaal op de achtergrond steunmasten 81, 80 en Hoekmast 79, daar nog weer achter steunmasten 78 tot 75 van het Lijnstuk 58-79.
En met dank aan Google-Streetview een screenshot met daarop het uitzicht van vroeger.
Vervolgens een stukje terug gereden voor een paar foto's van het station zelf.
Iets verderop gereden richting het 220 kV-station waar ook werkzaamheden zijn.
Daarna nog een blik op de werkzaamheden bij het 110 kV-station.
Nu meer vanaf links gezien met nogmaals links mast 31 naar Veendam en Steunmast 81 op achtergrond en rechts Hoek/Eindmast 82 naar Eemshaven.
Inmiddels aangekomen bij het Noordelijkste puntje van het verdeelstation met op de voorgrond mast 81 naar Kropswolde en op achtergrond mast 82 naar Eemshaven.
Nu zijn we het station voorbij met op de voorgrond mast 82 naar Eemshaven en op achtergrond (nog net links op de foto) mast 2 naar Winschoten en mast 2 naar Diele.
Zo, mijn eerste bijdrage zit er op! Ik hoop dat jullie het interessant vonden. Mocht je nog aanvullingen of verbeteringen hebben, dan mag je me dat gerust laten weten.
Tot een volgende reportage!
Bram Gaastra
Veldwerk Eemshaven-Meeden
Re: Veldwerk Eemshaven-Meeden
Dat is een hele mooie bijdrage!
Leuk dat je als "nieuweling" meteen deze plek op zoekt.
Interessant om de ontwikkelingen te volgen. In die zin is er genoeg te zien in het noorden nu.
Wat voor een camera heb je, en doe je die panorama's bewust zo?
Leuk dat je als "nieuweling" meteen deze plek op zoekt.
Interessant om de ontwikkelingen te volgen. In die zin is er genoeg te zien in het noorden nu.
Wat voor een camera heb je, en doe je die panorama's bewust zo?
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49
Re: Veldwerk Eemshaven-Meeden
Thnx ! De foto's zijn gemaakt met mijn telefoon.
En met een beetje bijsnijden is dit het resultaat
En met een beetje bijsnijden is dit het resultaat
Re: Veldwerk Eemshaven-Meeden
Handig stukje veldwerk. Het lijkt er sterk op dat de nieuwe 220/110 kV-trafo's alleen nog maar een druk op de knop van de breakers nodig hebben - als dat al niet gebeurd is. Juist dat zal nog heel even een open vraag blijven, want het nieuwe station Eemshaven Midden wacht mogelijk nog op installatie en aansluiting van de 110/20 kV-trafo's. Daarvan is de actuele status niet bekend.
Meeden is ook wel weer een lekkere bouwput geworden. Derde dwarsregelaar erin. Interessant hoe ze dat gaan koppelen met twee inkomende circuits. Het zal wellicht de bedoeling zijn om twee van die trafo's op hetzelfde circuit parallel te gebruiken, maar hoe gaat het dan met beveiliging en bewaking bij uitval van een van de twee exemplaren? De ander zou dan direct de overbelasting in kunnen vliegen, uitgaand van 1000 MVA trafo's en een heftige dag met een totale load van meer dan 2000 MVA (na opwaardering van de verbinding tot en met Diele).
Iemand hier met verstand van dit soort netvraagstukken?
Meeden is ook wel weer een lekkere bouwput geworden. Derde dwarsregelaar erin. Interessant hoe ze dat gaan koppelen met twee inkomende circuits. Het zal wellicht de bedoeling zijn om twee van die trafo's op hetzelfde circuit parallel te gebruiken, maar hoe gaat het dan met beveiliging en bewaking bij uitval van een van de twee exemplaren? De ander zou dan direct de overbelasting in kunnen vliegen, uitgaand van 1000 MVA trafo's en een heftige dag met een totale load van meer dan 2000 MVA (na opwaardering van de verbinding tot en met Diele).
Iemand hier met verstand van dit soort netvraagstukken?