Pagina 2 van 2

Re: Vierverlaten

Geplaatst: 18 nov 2020 22:09
door Tom
Mooie foto's, niet in de laatste plaats vanwege de nieuwe Wintracks. Wat een massieve exemplaren zeg. Als je daar nog wat meer van hebt plaats ze gerust. Heb je ook nog meer foto's van mast 3 van de 220 kV-lijn naar Robbenplaat?

Re: Vierverlaten

Geplaatst: 19 nov 2020 11:51
door voltron
`mooi om te zien. Die 2x380kv zijn eigenlijk gewoon 2 losse lijnen die heel vlak naast elkaar staan zo.

Re: Vierverlaten

Geplaatst: 19 nov 2020 13:43
door Hans
voltron schreef:
19 nov 2020 11:51
Die 2x380kv zijn eigenlijk gewoon 2 losse lijnen die heel vlak naast elkaar staan zo.

Verhip. :uhokee: Nu je het zo zegt, in feite zijn het inderdaad twee afzonderlijke verbindingen in parallelle tracering, nieuw te bouwen, met ruimte voor meer dan drie circuits op koppelnetspanning, in een toekomstige ring, en ruim binnen elkaars valbereik.

Arnhem, leg dit eens uit?

De duiding kan op verschillende manieren. Conform de huidige netstrategie in het koppelnet (zie een rapport van Kema, 2014 geloof ik) mag men in de landelijke ring en in interconnecties maximaal drie van zulke circuits op één mast en/of op twee masten binnen elkaars valbereik toepassen. Bestaande overtredingen blijven gehandhaafd (zoals Zwolle - Ens 220 en 380), maar nieuwe situaties moeten vermeden worden. Ook bij verbindingen die geen interconnectie en geen landelijke ring zijn, zoals Zuidwest-380 Oost, tracht men duidelijk met aandacht het valbereikprobleem te voorkomen. Strategisch is Noordwest-380 in grote mate gelijk aan Zuidwest-380, zeker wanneer uiteindelijk een ring door Friesland gesloten moet worden.
Kortom, als men uiteindelijk daadwerkelijk een ring wil sluiten door Friesland en die met viercircuitwintracks uit wil voeren waar ook werkelijk vier koppelnetspanningen in komen te hangen, dan is dit een nieuwe situatie in een ringvorm in overtreding met de netstrategie.
Dat kan wel eens een probleem worden met viercircuitwintracks. Of zou men zich eruit kletsen door een nieuwe clausule te (laten) verzinnen die bepaalt dat de noordelijke ring niet de landelijke ring is?

Re: Vierverlaten

Geplaatst: 19 nov 2020 16:36
door PJK
Nog wat extra foto’s. Ik moet eigenlijk een wat betere camera in de auto leggen voor het geval dat. Vroeg me bij thuiskomst af of de 220kV-mast 3 nou echt zo scheef staat of dat ik zelf uit het lood gewaaid was...

4B564AEE-0A30-45AF-86C4-9669A92ADC8F.jpeg
4B564AEE-0A30-45AF-86C4-9669A92ADC8F.jpeg (714.54 KiB) 6562 keer bekeken
841B45F1-ED50-43F1-AF6E-351C1FD819BA.jpeg
841B45F1-ED50-43F1-AF6E-351C1FD819BA.jpeg (747.41 KiB) 6562 keer bekeken
A6A6D267-96E2-47FD-AE06-043AEA00459B.jpeg
A6A6D267-96E2-47FD-AE06-043AEA00459B.jpeg (942.31 KiB) 6562 keer bekeken
AFD84E52-A932-40EF-ACB8-5F458AA5377B.jpeg
AFD84E52-A932-40EF-ACB8-5F458AA5377B.jpeg (874.04 KiB) 6562 keer bekeken
57CE8518-7367-49AA-884B-A0521862720E.jpeg
57CE8518-7367-49AA-884B-A0521862720E.jpeg (908.58 KiB) 6562 keer bekeken

Re: Vierverlaten

Geplaatst: 20 nov 2020 11:58
door PJK
Tijdelijk station in de Eemshaven is in gebruik genomen:

https://www.eemshaven-vierverlaten380kv ... in-bedrijf

Re: Vierverlaten

Geplaatst: 20 nov 2020 14:02
door Hans
PJK schreef:
19 nov 2020 16:36
Nog wat extra foto’s. Ik moet eigenlijk een wat betere camera in de auto leggen voor het geval dat. Vroeg me bij thuiskomst af of de 220kV-mast 3 nou echt zo scheef staat of dat ik zelf uit het lood gewaaid was...

Gewoon een ouwe digitale compactcamera in de auto mikken. Niemand koopt die dingen nog sinds telefoons de kwaliteit ervan beginnen te evenaren, maar ze zijn wel een heel stuk goedkoper dan een telefoon an sich. En vooralsnog is de zoomfunctie met een optische lens ook beter.

Mast 03 staat niet scheef, maar buigt door. Vakwerk kan ook buigen en we zijn geneigd te denken dat dat hooguit een centimeter of wat zal zijn, maar de praktijk gaat eenvoudig naar een halve meter aan de top. En zelfs een schaalmodel kan indrukwekkend (of voor de bouwer: welhaast angstaanjagend) buigen als het horizontaal tussen twee stoelen of werkbanken ligt voor een spuitverfklus. Deze mast hier is een van de scherpste hoekposities in het koppelnet en de last op het mastlichaam is aanzienlijk, temeer omdat het ook nog eens een verhoogd exemplaar is. Bij ijzel of zuidwesterstorm wordt veel van dit exemplaar gevraagd.

PJK schreef:
20 nov 2020 11:58
Tijdelijk station in de Eemshaven is in gebruik genomen:


https://www.eemshaven-vierverlaten380kv ... in-bedrijf

Gisteren werden we al getipt door een insider en daarna iemand anders binnen de groep. We zullen er wat mee doen op de voorpagina, maar voor het persbericht van Tennet is het een beetje schraal dat er niet eens een fotootje bij zit. Van de eindsituatie is op dit moment slechts één enkele foto voorhanden en die staat op de website van de Noordercourant.

Re: Vierverlaten

Geplaatst: 20 nov 2020 20:22
door PJK
Op de netkaart kan ik niet precies vinden welk station nou deze week is geopend. Er staat wel een Eemshaven Oostpolder op, maar daar staat bij dat het een 220kV klantstation is. Terwijl in dit artikel staat dat Oostpolder op 380kV wordt bedreven:

https://eemshavenonline.nl/projecten/ni ... t-geopend/

Edit: Ah wacht het gaat om Eemshaven Hogeland IN de Oostpolder, nu snap ik het...

Re: Vierverlaten

Geplaatst: 20 nov 2020 22:08
door Peter
Mooie fotoserie! Het contrast met de hamerkop en de zware wintracks kan bijna niet groter... De dikte doet me denken aan de Duitse buismasten bij Isselburg en Millingen. Ik ben benieuwd hoe het eruit gaat zien als de geleiders gemonteerd zijn.