Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II

Bericht door Peter » 13 jan 2013 16:46

Ik vroeg me overigens vandaag af of de andere 150kV hoekmast ook een halve wisselmast is geworden. Ik denk het haast wel omdat er in het te slopen 150kV traject ook een wisselmast zat.

@Ruben: Heb je overigens toen je weer in de trein naar Eindhoven zat nog een halve 380kV wisselmast gezien?

Volgens het Petersburg document over de situatie bij Helmond zou er bij Asten aan één kant een fasewissel verdwijnen om vervolgens in de eerste hoekmast na het duo-ton project te worden teruggeplaatst. Dit om de klokgetallen op de juiste plek te krijgen zodat het uitdovende effect op het magneetveld maximaal is.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II

Bericht door Ruben » 13 jan 2013 16:47

Ik zag inderdaad richting Eindhoven een halve wisselmast staan. En bij beide nieuwe 150kv hoekmast is een halve wisselmast.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3828
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II

Bericht door Hans » 14 jan 2013 10:31

Ziezo, bovenaan op de voorpagina.
(Reden van het watermerkje in de foto is bekend: ze gaan vanwege de prominente plek middenop het hoofddomein snel een eigen leven leiden in Google, en d.m.v. het watermerk is zowel de site als de naam van de fotograaf dan zelfs nog te vinden zonder EXIF of de originele URL.)
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

voltron
380 kV
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II

Bericht door voltron » 25 jan 2013 16:52

mooie foto's. maar denk dat deze samen met de 3 even-concorde eindmast mogen strijden voor de titel lelijkste mast van nederland

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3828
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II

Bericht door Hans » 25 jan 2013 18:20

voltron schreef:de titel lelijkste mast van nederland
Dat is best een leuk idee om eens te organiseren. Welke vinden we eigenlijk het lelijkst? (Geen gedoe met HVI en GSM-ellende, maar gewoon puur qua mastlichaam.)

Wie pakt de handschoen op?
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II

Bericht door bas380 » 25 jan 2013 18:25

als het om de lelijkste mast gaat, valt die bij helmond nog wel mee. ik heb lelijkere gezien.

ik zou alvast een topic daarover starten om offtopic te voorkomen.
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II

Bericht door Peter » 04 feb 2013 16:18

Afgelopen zaterdag ben ik na de fotoserie's bij Maasbracht en Ophoven via de A2 richting Eindhoven gereden. Ik had nog een klein beetje tijd over en zodoende ben ik even een klein stukje omgereden naar Helmond want ik wou de duo-ton masten zelf ook even bekijken nu het project is afgerond

Afbeelding
Ik heb de auto geparkeerd in de wijk en ben even stukje rondgelopen. Hier zien we o.a. de bekende S+9 masten die zijn omgebouwd tot duo-ton en duo-donau. Voor mastenliefhebbers uniek maar of de wijkbewoners er bij mee zijn vraag ik me af want het zijn nu wel erg grote en opvallende masten geworden. Het was overigens ook duidelijk te horen dat de lijnen weer in gebruik zijn genomen en ik moet zeggen dat de 150kV lijnen erg laag zijn komen te hangen.

Afbeelding
Nu het duo-tonproject is opgeleverd kan men de basisschool aan de Stepekolk ook in gebruik nemen en kunnen er woningen worden gebouwd op dit terrein.

Afbeelding
Nogmaals een blik op de voormalige overspanning van de 150kV lijn. De oude masten inclusief het portaal staan er nog steeds. Op deze foto is goed te zien dat de oude 150kV masten behoorlijk verroest zijn en ik vraag me toch af of men in Noord-Brabant wel voldoende onderhoud pleegt aan het 150kV net want ik zie daar wel meer lijnen met roodverroeste masten, o.a. bij Roosendaal. Volgens mij doet een beetje zinkmenie wonderen voor de levensduur...

Afbeelding
De oude 150kV masten staan er maar zielig bij zo zonder isolatoren en geleiders. Eerdaags zullen we wel tegen de vlakte gaan...

Afbeelding
Nog een overzichtsfoto van de duo-ton masten. Er kwam gelukkig steeds meer blauw te voorschijn in de lucht

Naast deze foto's heb ik er ook nog een paar gemaakt voor toekomstige masttekeningen
Bijlagen
MBT-EHV-380-119.jpg
De duo-ton hoekmast vind ik er wel geslaagd uitzien met mooie spitse kattenoren. Je zou haast niet zeggen dat deze mast een aantal maanden geleden nog een gewone klassieke 380kV hoekmast was maar wie goed kijkt kan de vormen van de oude mast er nog wel in herkennen.
MBT-EHV-380-119.jpg (260.58 KiB) 6560 keer bekeken
MBT-EHV-380-118.jpg
Een klassieke S+0 donaumast omgebouwd tot duo-ton, ook deze ziet er prima uit naar mijn mening. Alleen de enorme betonblokken onderaan de mast springen wel heel erg in het oog en ik ben bang dat ze binnen de kortste keren onder de graffiti zitten.
MBT-EHV-380-118.jpg (271.64 KiB) 6560 keer bekeken
MBT-EHV-380-117.jpg
De omgebouwde S+9 naar duo-ton nog een keer van opzij gezien. Dit blijft toch wel een vreemd geval.
MBT-EHV-380-117.jpg (285.57 KiB) 6560 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Peter op 20 feb 2017 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II

Bericht door Ruben » 04 feb 2013 16:26

Hele mooie foto`s Peter bekende plek voor mij. Je had ook een mooie blauwe lucht net als wat ik toen had 12 januari. De betonblokken vind ik zelf ook een beetje overdreven. En ik vond toen zelf ook dat de 150kv kabels laag daar hangen.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3828
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II

Bericht door Hans » 04 feb 2013 18:13

Opnieuw mooi materiaal Peter. Je hebt er een fatsoenlijke dag mastenkijken van gemaakt. Het komt me allemaal heel bekend voor. (Net als buienjagen is ook mastenkijken iets dat zonder auto vrijwel onmogelijk is, maar ook mét auto de nodige stopmoeilijkheden oplevert. Na het 'volgen' van 50 kilometer verbinding ben je rijp voor afschakeling die dag. )

Het blijft een apart project - eentje die me in toenemende mate blijft verbazen. In deze tijden van verkabelingen is het op zijn minst opmerkelijk dat men voor een oplossing heeft gekozen waarbij de 150 kV-circuits bovengronds blijven. Het resultaat is een project dat zeer waarschijnlijk aanzienlijk duurder is geworden dan een verkabeling. De motivatie hierachter is me niet geheel duidelijk.

Wel heb ik in Emmeloord afgelopen november opgevangen dat men op het tracé bewust niet voor combi-wintracks heeft gekozen omdat een straatje van tien wintracks er zo sneu uitziet tussen de lattenmasten. Duo-ton lijkt daarmee op een soort proefproject om ervaring op te doen in andere gebieden waar om soortgelijke redenen gecombineerd moet worden en waarbij er geen wintracks kunnen worden toegepast. Maar ook nu blijft dat argument over verkabeling knagen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II

Bericht door Shrek » 04 feb 2013 18:17

Hans schreef:Het blijft een apart project - eentje die me in toenemende mate blijft verbazen. In deze tijden van verkabelingen is het op zijn minst opmerkelijk dat men voor een oplossing heeft gekozen waarbij de 150 kV-circuits bovengronds blijven. Het resultaat is een project dat zeer waarschijnlijk aanzienlijk duurder is geworden dan een verkabeling. De motivatie hierachter is me niet geheel duidelijk.
Dat is niet waar hoor. De kost van een ondergrondse kabel is veel groter, zeker op zo'n korte stukjes.
Je zit namelijk met de veel duurdere kabels, meer grondgebruik (voor het overgangspunt) en veel meer werkuren dan een bovengrondse oplossing (denk maar aan de ingewikkelde eindmoffen of de vele graafwerken).
Zeker als de 380kV-masten toch al moesten aangepast worden was 150kV erbij nemen waarschijnlijk een zeer goedkope oplossing

Plaats reactie