Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II
Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II
oke, dus zo gaat die hoekmast eruit zien.
met die restanten van de oude masten ziet sommigen in die fotos nogal apart uit.
met die restanten van de oude masten ziet sommigen in die fotos nogal apart uit.
Thuis in zijn EGD gebied
Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II
Ze hadden die bovenste stukken wat meer symetrisch mogen maken...
Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II
Ah, kijk eens aan, een nieuwe blik in de gang van zaken daar in het verre zuiden. Het schiet al behoorlijk op zo te zien. Dank voor de update.
Wat Peter al zei, het is jammer dat Helmond zo ver weg is. Anders was ik op een (zeldzame) mooie dag als vandaag graag even in het echt gaan kijken naar de situatie. Zoveel reconstructies aan lattenmasten zien we immers niet meer sinds de wintrack kwam, zag en overwon.
Trouwens...
@voltron: bedoel je de lange bovenste traversen met de bliksemdraad eraan, die de tonvorm in het mastlichaam uit zijn verband lijken te trekken richting een zandloperprofiel?
Wat Peter al zei, het is jammer dat Helmond zo ver weg is. Anders was ik op een (zeldzame) mooie dag als vandaag graag even in het echt gaan kijken naar de situatie. Zoveel reconstructies aan lattenmasten zien we immers niet meer sinds de wintrack kwam, zag en overwon.
Trouwens...
...het is maar goed dat dit een tijdelijke situatie is. Wanneer de mast zo zou blijven wordt het echt een nachtmerrie om het ding te classificeren.
@voltron: bedoel je de lange bovenste traversen met de bliksemdraad eraan, die de tonvorm in het mastlichaam uit zijn verband lijken te trekken richting een zandloperprofiel?
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II
ja, dat bedoel ik. die onderste traverse van het 380 kV deel heeft trouwens geen veiligheidsrailing? Die Enschede-mast heeft op alle 3 verdiepingen wel een veiligheids rail.
Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II
@Oliver: Bedankt voor de nieuwe fotoserie!
Er is weer een heleboel te zien. Vooral de ombouw van mast 120 is goed in de diverse stadia vastgelegd. Zo is heel mooi te zien dat de oude mast grotendeels hergebruikt wordt. Vooral het verschuiven van de traversen vind ik erg bijzonder. Ik vraag me af of er in Nederland ooit wel eens eerder masten zo ingrijpend verbouwd zijn als deze...
Ook de hoekmast is een bijzonder exemplaar geworden met mooie kattenoren Let vooral ook op de onderste 380kV fasedraad van het circuit aan de buitenbocht van de mast, deze zit als ik goed kijk ook op een bijzondere manier gefixeerd i.p.v. de gebruikelijke v-ophanging met keramische isolatoren.
Ik moet snel weer eens treinen gaan spotten bij Helmond Brandevoort
@Voltron: De onderste traverse heeft wel een veiligheidsrailing, alleen die loopt schuin weg i.p.v. recht zoals bij de bovenste traversen. Niet alle Enschede-masten hebben een veiligheidsrailing en daaraan zijn de oudere exemplaren ook makkelijk te herkennen.
Er is weer een heleboel te zien. Vooral de ombouw van mast 120 is goed in de diverse stadia vastgelegd. Zo is heel mooi te zien dat de oude mast grotendeels hergebruikt wordt. Vooral het verschuiven van de traversen vind ik erg bijzonder. Ik vraag me af of er in Nederland ooit wel eens eerder masten zo ingrijpend verbouwd zijn als deze...
Ook de hoekmast is een bijzonder exemplaar geworden met mooie kattenoren Let vooral ook op de onderste 380kV fasedraad van het circuit aan de buitenbocht van de mast, deze zit als ik goed kijk ook op een bijzondere manier gefixeerd i.p.v. de gebruikelijke v-ophanging met keramische isolatoren.
Ik moet snel weer eens treinen gaan spotten bij Helmond Brandevoort
@Voltron: De onderste traverse heeft wel een veiligheidsrailing, alleen die loopt schuin weg i.p.v. recht zoals bij de bovenste traversen. Niet alle Enschede-masten hebben een veiligheidsrailing en daaraan zijn de oudere exemplaren ook makkelijk te herkennen.
Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II
Het waren ook 'in the middle of reconstruction' foto's he! Ze zijn/waren vollop bezig.
Vanmorgen ff paar foto's getracht te schieten, laatste zie je hier:
Paar andere in de gallerij
Wat je hier zit is nu dat de toren klaar is en dat de 150 kV lijn er onder gehangen (wordt, is nog niet gespannen).
Licht is nu wat lastig, aangezien het erg donker buiten wordt. Ik zal kijken of ik vanavond nog foto kan maken van andere mast nu dat het bijna klaar is.
P.S. Als je dus de foto op de gallerij opened en 'download foto' clickt, opent je browser het als het goed is in volle resolutie dus kan je ook de lijnen goed zien.
Vanmorgen ff paar foto's getracht te schieten, laatste zie je hier:
Paar andere in de gallerij
Wat je hier zit is nu dat de toren klaar is en dat de 150 kV lijn er onder gehangen (wordt, is nog niet gespannen).
Licht is nu wat lastig, aangezien het erg donker buiten wordt. Ik zal kijken of ik vanavond nog foto kan maken van andere mast nu dat het bijna klaar is.
P.S. Als je dus de foto op de gallerij opened en 'download foto' clickt, opent je browser het als het goed is in volle resolutie dus kan je ook de lijnen goed zien.
Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II
Het licht wordt inderdaad steeds lastiger maar je foto's zijn nog duidelijk genoeg hoor! Leuk om te zien dat men inmiddels bezig is met de geleiders van de 150kV lijn. We hebben er in ieder geval weer een paar mooie en unieke masten erbij in Nederland
Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II
Zien er wel erg lelijk uit..
Maar goed, er zijn lelijkere masten te vinden in NL.
Ook zien ze door die v'tjes er te Duits uit, net zoals grote stukken van Hessenpoort-Vierverlaten.
Maar verder wens ik ze succes.
Maar goed, er zijn lelijkere masten te vinden in NL.
Ook zien ze door die v'tjes er te Duits uit, net zoals grote stukken van Hessenpoort-Vierverlaten.
Maar verder wens ik ze succes.
Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II
Leuk! De 150kV lijn wordt nu aangesloten op het nieuwe gedeelte aan de combinatie-masten. Dan kan met een paar weken alles in gebruik worden genomen en kunnen de oude 150kV masten verdwijnen...