Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II

Bericht door Hans » 04 feb 2013 18:35

Dan moeten we er inderdaad vanuit gaan dat de 380 kV-masten sowieso aangepast hadden moeten worden, zodat het meeliften van 150 kV een soort bijzaak is, anders lijkt het me heel sterk.

Ik weet niet precies wat verkabelingen kosten, maar ik heb wel ergens opgevangen dat een verkabeling tot 150 kV tegenwoordig concurrerend is geworden met een nieuwe luchtlijn. Stel dat dat waar is, met voor de zekerheid een factor 2 erbovenop, dan had men bij 2,5 kilometer verkabeling een prijs moeten neertellen die ongeveer gelijk is aan 5 kilometer nieuwe luchtlijn. Ik kan niet geloven dat de prijs voor drie kilometer reconstructie d.m.v. verkabeling lager zou zijn dan die van de complete reconstructie incluis het 380 kV-gedeelte zoals we die nu zien.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Ombouw masten Helmond (duo-tonproject), topic II

Bericht door Tom » 04 feb 2013 20:06

mooie foto's Peter, ik denk dat ik als buitenstaander nu eindelijk ga zien wat de logica is achter deze verbouwing. Ook hier worden de traverse weer flink ontsierd door die hekjes. Het zijn wel heel "drukke" masten zo, met verschillende traversebreedtes en tussenafstanden. Een rijtje nieuwe vakwerkmasten met een beter gebalanceerd ontwerp was misschien logischer geweest. Maar de reden van een proefproject was waarschijnlijk doorslaggevend. Of vergunningstechische redenen, want nieuwbouw zal een ander traject inhouden dan een "verbouwing"gebruikmakend van bestaande mastposities.

Aan de andere kant zou een nieuwe 380/150 kV combinatiemast als vakwerkmast ook voor toekomstige projecten best de moeite waard zijn om te ontwikkelen. Ik zie uit naar een versie van Enschede Gronau, maar dan met 150 kV op de ondertraverse.

Bij de kruising met de oude 150 kV lijn valt me op dat de mast overgaat van tonmast naar "gewone" ophanging.
Op deze foto is goed te zien dat de oude 150kV masten behoorlijk verroest zijn en ik vraag me toch af of men in Noord-Brabant wel voldoende onderhoud pleegt aan het 150kV net want ik zie daar wel meer lijnen met roodverroeste masten, o.a. bij Roosendaal.
Ik heb wel eens gehoord dat die verroeste masten van corten-staal (weervast staal) zijn. Dat is staal dat op een gegeven moment niet meer verder roest en dus minder onderhoud behoeft. Het is alleen geen gezicht, ook niet voor het gewone publiek.
De betonblokken vind ik zelf ook een beetje overdreven.
Ik denk dat de fundering aanzienlijk verzwaard moest worden. Zouden er ook nog extra palen onder deze blokken zijn geheid of is het puur lomp contragewicht?

Plaats reactie