Van zondag eerste pinksterdag tijdens een korte vakantie een rondje omgeving Hoogezand - Meeden - Veendam.
Door Hoogezand gaat de 110 kV-lijn van Kropswolde naar Meeden.
Masten van het Hamerkoptype, laag en efficiënt, gericht op minimale hoogte.
Deze masten zijn uitgerust met relatief dikke geleiders en mede daardoor lijkt het alsof de draden nog lager hangen dan ze werkelijk misschien hangen. Zeker in een stedelijke omgeving.
Mast 38 is van het basistype.
Mast 39 staat in een speelweide.
Mast 41 staat voor een appartementengebouw. Deze is verhoogd vanwege een waterloop, het "Kleidiep", dat richting het lintdorp Kiel-Windeweer gaat.
Hoekmast 42 markeert de overgang naar het landelijke deel, waar de lijn in O-W-richting verder gaat. Mast 42 is voorzien van een indrukwekkende bretel voor de fasewissel.
Mast 44 is verhoogd voor de bebouwing van Kalkwijk.
Mast 45 was goed zichtbaar vanaf een fietspad waar het op deze zondagochtend druk was met wandelaars.
Mast 47 met een in de recente geschiedenis verhoogd broekstuk. Ook zijn waarschijnlijk toen de kettingen ingekort om hoogte te winnen.
Gaandeweg werd het meer bewolkt met ook hogere wolken, dus af en toe lang wachten op zon. Mast 53 staat tegenwoordig in een stuk nieuwe natuur.
Mast 55 bij Tripscompagnie markeert de overgang naar een opener landschap zoals we dat kennen. Deze is verhoogd.
Een met 35 mm, zonder het bord .
De rechtstand richting Muntendam met het aftakpunt Tripscompagnie. Op de achtergrond zien we de 380/220 kV-lijn al verschijnen.
Mast 57 vormt het aftakpunt.
Bij de N33 was vanaf de kanaaldijk een aardig uitzicht op de verhoogde mast 70.
Hoogezand - Meeden - Veendam
Re: Hoogezand - Meeden - Veendam
Mooie fotoserie Tom! Al blijf ik de IJsselmij hamerkoppen toch een stuk eleganter vinden dan deze Het was afgelopen zondag overigens best aardig weer in deze vrij wisselvallige periode...
Re: Hoogezand - Meeden - Veendam
Dank je Peter, viel mee met het weer inderdaad.
Bij Meeden natuurlijk ook de grote 380 kV-masten bekeken.
Het licht was midden op de dag natuurlijk verre van ideaal, maar een foto vanaf het fietspad richting het indrukwekkend kloeke broekstuk van mast 79 mocht er zijn. Een plaatje vanuit de buitenbocht, ongeveer vanaf de positie waar vroeger de 220 kV-hoekmast stond. En natuurlijk de oneindige rechtstand vanuit noordelijke richting. Bij station Meeden. De bouwketen staan er al voor de uitbreiding van het station. En de relatief lichte steunmast van de lijn naar Diele.
Bij Meeden natuurlijk ook de grote 380 kV-masten bekeken.
Het licht was midden op de dag natuurlijk verre van ideaal, maar een foto vanaf het fietspad richting het indrukwekkend kloeke broekstuk van mast 79 mocht er zijn. Een plaatje vanuit de buitenbocht, ongeveer vanaf de positie waar vroeger de 220 kV-hoekmast stond. En natuurlijk de oneindige rechtstand vanuit noordelijke richting. Bij station Meeden. De bouwketen staan er al voor de uitbreiding van het station. En de relatief lichte steunmast van de lijn naar Diele.
Re: Hoogezand - Meeden - Veendam
Dan het stuk van Meeden tot Stadskanaal bij Bareveld.
Kijkrichting noordelijk, mast 28 tot 31. Mast 26 met op de achtergrond de 380 kV-lijnen. Afspanmast 18, bij het lintdorp Zuidwending. Vanaf het viaduct over de N366 kom je bijna halverwege de hoogte van de mastjes.
Dit is mast 14. Deze komt uit de oude lijn Hoogeveen - Gasselte en is hier na de ijzelramp van 1987 neergezet.
Sinds die tijd hangen de isolatoren als dubbele ketting in lijnrichting en niet als oorspronkelijk dwars op de lijnrichting (zoals de PGEM dus ) De aftakkingslijn naar Veendam.
Drie circuits verzorgen hier de invoeding. Mast 10 met op de achtergrond het splitsingspunt Ommelanderwijk. Slecht te bereiken ook met de fiets.
Vanaf hier tot Gasselte dus een circuit in de mast . De "eenarmige bandieten". Mast 17 staat dichtbij de weg. De typische bevestiging aan het fundament. De masten moeten met de "kantelmethode" zijn opgebouwd, door te scharnieren op twee van de hoekpunten. mast 18 en verder. De bliksemdraad hangt aan een ophangpunt van de fasegeleiders. Op deze foto zie je bij de twee andere ophangpunten ook nog de oorspronkelijke beugels waaraan de isolatoren hingen.
Kijkrichting noordelijk, mast 28 tot 31. Mast 26 met op de achtergrond de 380 kV-lijnen. Afspanmast 18, bij het lintdorp Zuidwending. Vanaf het viaduct over de N366 kom je bijna halverwege de hoogte van de mastjes.
Dit is mast 14. Deze komt uit de oude lijn Hoogeveen - Gasselte en is hier na de ijzelramp van 1987 neergezet.
Sinds die tijd hangen de isolatoren als dubbele ketting in lijnrichting en niet als oorspronkelijk dwars op de lijnrichting (zoals de PGEM dus ) De aftakkingslijn naar Veendam.
Drie circuits verzorgen hier de invoeding. Mast 10 met op de achtergrond het splitsingspunt Ommelanderwijk. Slecht te bereiken ook met de fiets.
Vanaf hier tot Gasselte dus een circuit in de mast . De "eenarmige bandieten". Mast 17 staat dichtbij de weg. De typische bevestiging aan het fundament. De masten moeten met de "kantelmethode" zijn opgebouwd, door te scharnieren op twee van de hoekpunten. mast 18 en verder. De bliksemdraad hangt aan een ophangpunt van de fasegeleiders. Op deze foto zie je bij de twee andere ophangpunten ook nog de oorspronkelijke beugels waaraan de isolatoren hingen.
Re: Hoogezand - Meeden - Veendam
Grappig, die "oostring" ophanging bij de N366 Het contrast met deze kleine hamerkopjes en de grote reuzen van de mammoetlijn kan niet groter zijn...
Re: Hoogezand - Meeden - Veendam
Nog een kleine toegift in de omgeving van Annen. Groningen - Gasselte. Nog altijd een van de oudste lijnen in Nederland.
Hoekmast 60 langs een kanaal vlakbij de Hunze. De in een punt eindigende traverse van dichterbij gezien. De mast staat dichtbij de waterloop. Mast 58. mast 56. Detail van de halfverankering. Kruisingsmast 54. Laatste foto mast 39 en de rechtstand in de richting van Onnen.
Hoekmast 60 langs een kanaal vlakbij de Hunze. De in een punt eindigende traverse van dichterbij gezien. De mast staat dichtbij de waterloop. Mast 58. mast 56. Detail van de halfverankering. Kruisingsmast 54. Laatste foto mast 39 en de rechtstand in de richting van Onnen.
Re: Hoogezand - Meeden - Veendam
mooie foto's. Die lage mastjes zien er wel grappig uit, vrij grote onderkant en dan ineens afgestompt