Hoogspanningsmasten in Gelderland
Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland
Mooie reportage Ruben! Je had ook geluk met het weer. Ondanks de vele sluierbewolking kwam de zon er toch goed door en was het een fraaie najaarsdag met de mooi gekeurde bomen
Het wordt met het zien van deze foto's steeds duidelijker dat Ede - Barneveld toch wel een bijzonder lijntje is. De trekschoren op de draagmasten lijken me duidelijk later aangebracht. De logica waarom de middelste traversen soms wel en soms geen trekschoren hebben ontgaat mij eerlijk gezegd ook. Omdat de hoekmasten een zwaardere toren hebben zou het heel goed kunnen dat deze vervangen zijn. We zien straks in deel 2 van Ruben veel lichtere hoekmasten tussen Barneveld en Nijkerk.
Om terug te komen op de database, ik denk ook dat de netbeheerder van elk subtype een tekening heeft en een lijnschema met welk type mast waar voor komt en andere info zoals de veldlengte, zeeg en de lijnhoeken.
Het wordt met het zien van deze foto's steeds duidelijker dat Ede - Barneveld toch wel een bijzonder lijntje is. De trekschoren op de draagmasten lijken me duidelijk later aangebracht. De logica waarom de middelste traversen soms wel en soms geen trekschoren hebben ontgaat mij eerlijk gezegd ook. Omdat de hoekmasten een zwaardere toren hebben zou het heel goed kunnen dat deze vervangen zijn. We zien straks in deel 2 van Ruben veel lichtere hoekmasten tussen Barneveld en Nijkerk.
Om terug te komen op de database, ik denk ook dat de netbeheerder van elk subtype een tekening heeft en een lijnschema met welk type mast waar voor komt en andere info zoals de veldlengte, zeeg en de lijnhoeken.
Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland
In deel 2 het gedeelte van Barneveld naar Nijkerk. De laatste paar foto's zijn met mijn mobiele telefoon genomen omdat de accu leeg was. Dacht genoeg te hebben maar ik ga toch nog een keer die kant op dus dat komt nog in orde.
Maar om terug te komen op de masten. Het gedeelte van Barneveld naar Nijkerk is velen malen lichter uitgevoerd dan het stuk naar Ede. De masten hebben geen trekschoren en de hoekmasten zijn nog de originele.
Rechts op de foto mast 64a bij het verdeelstation. De lichtere masten zien er heel leuk uit zo klein.
Mast 64a van een 45 graden hoek gezien. Qua toren lijkt hij veel op de lichtere hoekmasten van het deel naar Nijkerk maar qua traversen lijkt hij weer op het deel naar Ede.
Mast 64a van de zijkant gezien. De lijn naar Nijkerk wordt nog steeds parallel geschakeld zou dat niet zijn gebeurd nadat in 2003 het stukje richting Ede is verkabeld.
Het verdeelstation van Barneveld gezien vanaf de overkant van de straat. Er komen 3 circuits binnen 2 daarvan uit Ede en eentje vanuit Nijkerk.
Zo horen we het te zien de originele masten zonder hekjes en zonder GSM-antennes. In deze lijn maar één mast met GSM-antennes te vinden en geen enkele hekjes.
Een verhoogde mast met dubbele isolatorkettingen door een kruising met een weg.
Deze mast naast de A30 is een extreem verhoogde draagmast en de traversen staan hier verder uit elkaar dan bij de standaard mast. Hierdoor krijgt deze mast ook een andere uitstraling.
De masten zijn gelukkig pas nog geschilderd dat betekend dat ze nog wel een tijd blijven staan. De randstaven hebben de kleuren lichtblauw en wit gekregen wat een fleurige kleuren geven. Zelfs op het topstuk zijn de kleuren te zien.
Hoekmast 74 met op de achtergrond een rij naar mast 82 bij de spoorlijn Amersfoort-Apeldoorn.
Hier stond ik van te kijken 50kV wisselmasten ze zijn er nog. Er zijn er nog maar twee van in deze lijn. In de lijn naar Harderwijk heb ik er ook nog eentje gezien.
Wisselmast 74 en draagmast 75. Deze masten passen hier héél goed in het landschap doordat ze zo klein zijn.
Het rijtje steunmasten richting de spoorlijn.
Wisselmast 74 alleen op de foto. Ook de hoekmasten zien er nog altijd schattig uit. Zo klein in formaat.
De toren van de steunmasten komen duidelijk overeen wat de PGEM heeft toegepast op onder andere de 50kV-lijn Lent-Arnhem-Apeldoorn uit 1922 die in 1990 gesloopt is. Ook van de asymmetrische enkelcircuitmasten die we hadden op de lijnen: Apeldoorn-Wapenveld, Doetinchem-Winterswijk, Zutphen-Doetinchen en Tiel-Neerijnen-Den Bosch.
De spoorlijn wordt op een echte PGEM manier overspannen met twee hoekmasten. Deze zijn ook nog van een verhoogde versie. Hier mast 81 die tussen de spoorlijn en de A1 instaat.
Kijkend richting Nijkerk op de voorgrond mast 82 en daarna mast 83 die net als mast 70 een extreem verhoogde steunmast is maar deze heeft wel een GSM-antenne boven in.
Een stuk verder richting Nijkerk bij hoekmast 92 maakt de lijn hier een bocht om langs het gehucht Appel te gaan.
Mast 91 en 92 samen op de foto. Een duidelijk verschil tussen een steunmast en hoekmast.
Hier nog een keer masten 91 en 92 maar op de achtergrond ook nog mast 93.
Als laatste foto genomen met mijn mobiele telefoon bij het verdeelstation Nijkerk. De lijn vanuit Barneveld (links) wordt hier ook parallel geschakeld terwijl bij de lijn uit Harderwijk (recht) beide circuits op het station aansluiten.
Dit was mijn fotoverslag van mijn dag op de Gelderse Vallei. Hopelijk kun je wat foto's gebruiken Tom voor je PGEM-verslag en Hans voor de mainsite.
Cheers Ruben
Maar om terug te komen op de masten. Het gedeelte van Barneveld naar Nijkerk is velen malen lichter uitgevoerd dan het stuk naar Ede. De masten hebben geen trekschoren en de hoekmasten zijn nog de originele.
Rechts op de foto mast 64a bij het verdeelstation. De lichtere masten zien er heel leuk uit zo klein.
Mast 64a van een 45 graden hoek gezien. Qua toren lijkt hij veel op de lichtere hoekmasten van het deel naar Nijkerk maar qua traversen lijkt hij weer op het deel naar Ede.
Mast 64a van de zijkant gezien. De lijn naar Nijkerk wordt nog steeds parallel geschakeld zou dat niet zijn gebeurd nadat in 2003 het stukje richting Ede is verkabeld.
Het verdeelstation van Barneveld gezien vanaf de overkant van de straat. Er komen 3 circuits binnen 2 daarvan uit Ede en eentje vanuit Nijkerk.
Zo horen we het te zien de originele masten zonder hekjes en zonder GSM-antennes. In deze lijn maar één mast met GSM-antennes te vinden en geen enkele hekjes.
Een verhoogde mast met dubbele isolatorkettingen door een kruising met een weg.
Deze mast naast de A30 is een extreem verhoogde draagmast en de traversen staan hier verder uit elkaar dan bij de standaard mast. Hierdoor krijgt deze mast ook een andere uitstraling.
De masten zijn gelukkig pas nog geschilderd dat betekend dat ze nog wel een tijd blijven staan. De randstaven hebben de kleuren lichtblauw en wit gekregen wat een fleurige kleuren geven. Zelfs op het topstuk zijn de kleuren te zien.
Hoekmast 74 met op de achtergrond een rij naar mast 82 bij de spoorlijn Amersfoort-Apeldoorn.
Hier stond ik van te kijken 50kV wisselmasten ze zijn er nog. Er zijn er nog maar twee van in deze lijn. In de lijn naar Harderwijk heb ik er ook nog eentje gezien.
Wisselmast 74 en draagmast 75. Deze masten passen hier héél goed in het landschap doordat ze zo klein zijn.
Het rijtje steunmasten richting de spoorlijn.
Wisselmast 74 alleen op de foto. Ook de hoekmasten zien er nog altijd schattig uit. Zo klein in formaat.
De toren van de steunmasten komen duidelijk overeen wat de PGEM heeft toegepast op onder andere de 50kV-lijn Lent-Arnhem-Apeldoorn uit 1922 die in 1990 gesloopt is. Ook van de asymmetrische enkelcircuitmasten die we hadden op de lijnen: Apeldoorn-Wapenveld, Doetinchem-Winterswijk, Zutphen-Doetinchen en Tiel-Neerijnen-Den Bosch.
De spoorlijn wordt op een echte PGEM manier overspannen met twee hoekmasten. Deze zijn ook nog van een verhoogde versie. Hier mast 81 die tussen de spoorlijn en de A1 instaat.
Kijkend richting Nijkerk op de voorgrond mast 82 en daarna mast 83 die net als mast 70 een extreem verhoogde steunmast is maar deze heeft wel een GSM-antenne boven in.
Een stuk verder richting Nijkerk bij hoekmast 92 maakt de lijn hier een bocht om langs het gehucht Appel te gaan.
Mast 91 en 92 samen op de foto. Een duidelijk verschil tussen een steunmast en hoekmast.
Hier nog een keer masten 91 en 92 maar op de achtergrond ook nog mast 93.
Als laatste foto genomen met mijn mobiele telefoon bij het verdeelstation Nijkerk. De lijn vanuit Barneveld (links) wordt hier ook parallel geschakeld terwijl bij de lijn uit Harderwijk (recht) beide circuits op het station aansluiten.
Dit was mijn fotoverslag van mijn dag op de Gelderse Vallei. Hopelijk kun je wat foto's gebruiken Tom voor je PGEM-verslag en Hans voor de mainsite.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland
Wederom een prachtige reportage! Schitterend dat dit piepkleine 50kV lijntje nog bestaat, het is een ontzettend mooi type De 50kV lijn Apeldoorn - Eerbeek - Zutphen had ze ook. Deze kleine mastjes zijn bijna industrieel erfgoed
Mooi dat je ook de verhoogde mast bij de A30 en de wisselmast er op hebt staan. Het was een succesvol dagje in de Gelderse Vallei!
Mooi dat je ook de verhoogde mast bij de A30 en de wisselmast er op hebt staan. Het was een succesvol dagje in de Gelderse Vallei!
Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland
Het zijn echt leuke mastjes om te zien. Je zou bijna kunnen zeggen dat het industrieel erfgoed is want ze hebben toch iets net als de 50kv masten die tussen Arnhem en Apeldoorn hebbem gestaan.
Het was zeker een geslaagde dag in de Gelderse Vallei en waarschijnlijk hoe het weer eruit ziet de laatste van dit jaar.
Cheers Ruben
Het was zeker een geslaagde dag in de Gelderse Vallei en waarschijnlijk hoe het weer eruit ziet de laatste van dit jaar.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
-
- Berichten: 410
- Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05
Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland
Zijn er nog foto's van de crossingsmasten over de IJssel bij Zutphen van deze lijn? Ik heb ze jaren geleden zelf gezien naast de 150kV crossingsmasten aldaar voordat deze lijn gesloopt werd. 50kV crossingsmasten staan nu nog bij de Dordtse Kil naast de 380 kV crossingsmasten daar.Peter schreef:Wederom een prachtige reportage! Schitterend dat dit piepkleine 50kV lijntje nog bestaat, het is een ontzettend mooi type De 50kV lijn Apeldoorn - Eerbeek - Zutphen had ze ook. Deze kleine mastjes zijn bijna industrieel erfgoed
Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.
Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland
Subliem fotowerk Ruben.
Ik was niet op de hoogte van de parallel schakeling van de circuits Nijkerk-Barneveld. Is dit op de netkaart ook te zien?
Ik was niet op de hoogte van de parallel schakeling van de circuits Nijkerk-Barneveld. Is dit op de netkaart ook te zien?
Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland
De 50kV crossingsmasten bij Zutphen heb ik vaak genoeg vanaf een afstand gezien. De viercircuits 50kV masten bij Eerbeek vond ik nog veel interessanter.
De 50kV crossingsmasten bij de Dordtse Kil naast de 380kV verbinding zijn er niet meer.
De 50kV crossingsmasten bij de Dordtse Kil naast de 380kV verbinding zijn er niet meer.
-
- Berichten: 410
- Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05
Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland
Hallo Peter. Hartelijk bedankt voor jouw antwoord, dan weet ik dit nu m.b.t. de Dordtse Kil. En zijn er foto's van de viercircuits 50kV masten bij Eerbeek? Nico.Peter schreef:De 50kV crossingsmasten bij Zutphen heb ik vaak genoeg vanaf een afstand gezien. De viercircuits 50kV masten bij Eerbeek vond ik nog veel interessanter.
De 50kV crossingsmasten bij de Dordtse Kil naast de 380kV verbinding zijn er niet meer.
Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland
Mooi vervolg Ruben, je bent er toch in geslaagd de belangrijke punten van de gehele lijn vast te leggen. Dat moet een voldaan gevoel hebben gegeven toen je in Nijkerk weer terug de trein in bent gestapt.
Deze masten zijn van begin jaren vijftig en toch dus net iets jonger dan de masten in de reeds afgebroken lijnen waaraan je refereert. Maar het blijft dat ze inmiddels uniek zijn, omdat de andere twee lijnen met masten van dit type inmiddels al meer dan tien jaar verdwenen zijn.
@Nico: probeer eens de zoekfunctie van het forum om antwoord te krijgen op je vraag. En overweeg je eigen kruisingsmastentopic voor deze vragen voordat je in een ander topic deze niet topic-gerelateerde vragen stelt.
Deze masten zijn van begin jaren vijftig en toch dus net iets jonger dan de masten in de reeds afgebroken lijnen waaraan je refereert. Maar het blijft dat ze inmiddels uniek zijn, omdat de andere twee lijnen met masten van dit type inmiddels al meer dan tien jaar verdwenen zijn.
@Nico: probeer eens de zoekfunctie van het forum om antwoord te krijgen op je vraag. En overweeg je eigen kruisingsmastentopic voor deze vragen voordat je in een ander topic deze niet topic-gerelateerde vragen stelt.
Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland
@Tom bij elk verslag stap ik met een héél goed gevoel de trein in sowieso qua de afstanden die ik fiets als jonge man met een slechte knie. En ook dat ik jullie als medehobbyisten laat ik graag zien wat ik allemaal fotografeer sowieso in het huidige PGEM-gebied wat er nog over is gebleven.
Ze zijn zeker nu uniek geworden nadat Apeldoorn-Zutphen en Kootwijk-Nunspeet zijn afgebroken. Maar het blijven hele leuke masten om te zien.
Cheers Ruben
Ze zijn zeker nu uniek geworden nadat Apeldoorn-Zutphen en Kootwijk-Nunspeet zijn afgebroken. Maar het blijven hele leuke masten om te zien.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.