Noorse mast

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Noorse mast

Bericht door Hans » 25 aug 2012 23:53

Interessant (en bijna griezelig) dat ik juist ook op exact drie van de genoemde plaatsen meerdere weken verbleven heb: Höga Kusten, Leka en Tärnaby.

Binnenkort ook eens wat foto's hier plaatsen!
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

geomario
110 kV
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 mei 2012 14:48
Dichtstbijzijnde trafo: Utrecht

Re: Noorse mast

Bericht door geomario » 26 aug 2012 18:39

Grappig. De reis waar ik mee was ging vooral uit van interessante geologie. Voor geologen is Leka echt een paradijs, hoewel de rest van Zweden en Noorwegen dat ook is. En heb in Leka wat vers gevangen en gebakken makreel angeboden gekregen van wat vissers, beste vis die ik in jaren heb gehad. Het Leka steinsenter was leuk om te bezoeken. En Tärnaby heeft ook mooie stenen voor het oprapen liggen

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Noorse mast

Bericht door Hans » 26 aug 2012 21:22

geomario schreef:Grappig. De reis waar ik mee was ging vooral uit van interessante geologie. Voor geologen is Leka echt een paradijs, hoewel de rest van Zweden en Noorwegen dat ook is. En heb in Leka wat vers gevangen en gebakken makreel angeboden gekregen van wat vissers, beste vis die ik in jaren heb gehad. Het Leka steinsenter was leuk om te bezoeken. En Tärnaby heeft ook mooie stenen voor het oprapen liggen
Op Leka kruis je de overgang van korst naar mantel (tot zover ik weet een van de slechts drie plekken op aarde waar je dat kan doen zonder dood te moeten). Nabij Tärnaby zitten grote granaten in een bepaalde bergbeek die je er alleen maar uit hoeft te pakken. Geniaal was dat. Nog afgezien van de rare necks (?) die de rotsen Atoklinten en soortgelijke exemplaren over de Noorse grens vormen. Höga kusten is precies wat de naam zegt: hoger kan je een scherenkust in Scandinavië niet boven het zeeniveau krijgen. Inclusief Nordingrå-graniet dat er in het water uitziet als rauw vlees.

Zeventien keer ben ik nu in Scandinavië geweest - maar raad maar waarom ik juist ook apart naar die drie plekken ben geweest.

Okee, snel ontopic voordat Jacob me een officiële waarschuwing geeft.
Ik pak er eens drie bij - wel van andere plekken trouwens.

Afbeelding

Voor de middenspanning zijn houten masten ideaal. Hier zien we een portaalmast een eindje boven de Storglom-stuwdam, even boven de poolcirkel.

Schalen we dat ontwerp een beetje op, dan krijgen we dit:

Afbeelding

Portaal-schoormasten zijn in het fjordengebied van Noorwegen oppermachtig. Ook zijn daar de langste crossings van de wereld te vinden: 5 km! Helaas zijn drie kabels van vijf kilometer in een boog met markeringsballonnen zo weinig fotogeniek dat ik ze niet eens op de foto héb!

Afbeelding

Maargoed, deze knakkers (niet-redundant) blijken het in de bergen aardig uit te houden. Omdat schoormasten in Noorwegen wel zijn toegestaan kan de hele mast lichter van bouw zijn. Hoekmasten waren in het gebied rond Ænes roodwit, draagmasten neutraal verzinkt grijs.

Afbeelding

Tenslotte (in die bergen zelf) zien we dit soort trafogebouwen.
Dat is pas kunst met beton!
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

geomario
110 kV
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 mei 2012 14:48
Dichtstbijzijnde trafo: Utrecht

Re: Noorse mast

Bericht door geomario » 27 aug 2012 17:30

Nog heel even off-topic: Als je stenen insteressant vindt moet je zeker eens naar Marmorslottet gaan, daar kom je onderweg een mooie crossing over een meer tegen. En Lom, met een leuk museum met een goedkope winkel van lokale stenen. (Ook de VVV daar verkoopt interessante stenen, zelfs eentje waar ik na 5 jaar geologiestudie nog nooit van had gehoord).

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Noorse mast

Bericht door Hans » 27 aug 2012 23:09

geomario schreef:Nog heel even off-topic: Als je stenen insteressant vindt moet je zeker eens naar Marmorslottet gaan
Been there, done that, got the T-shirt.

Afbeelding
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Noorse mast

Bericht door elo » 27 aug 2012 23:19

Hans schreef: Portaal-schoormasten zijn in het fjordengebied van Noorwegen oppermachtig. Ook zijn daar de langste crossings van de wereld te vinden: 5 km! Helaas zijn drie kabels van vijf kilometer in een boog met markeringsballonnen zo weinig fotogeniek dat ik ze niet eens op de foto héb!
Nou, die foto's had ik graag gezien! Die noorse crossings zijn overigens niet de langste ter wereld, de Ameralik Span in Groenland is langer, 5376 m Dus het record hoort bij het deense koninkrijk
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_sp ... ter_pylons (de verbinding is wel door de noren gebouwd)

De Ameralik crossing bestaat uit 4 geleiders (een als reserve) die elk aan vrij kleine eengeleidermasten zijn afgespannen. Een japaner heeft wat zeer interessante foto's van gemaakt, zie http://www015.upp.so-net.ne.jp/overhead ... ongspanmap (vergeet niet de masten op de rest van die pagina te bekijken!!)

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Noorse mast

Bericht door Hans » 10 jan 2013 14:16

Tijd om mijn analoge foto-archief (2003) eens te doorzoeken op foto's van de Sognefjord-crossings. Misschien heb ik geluk, al was dat nog wel het tijdperk van wegwerpcamera's van een tientje...

Wat betreft die zeer interessante Japanse website: met dat soort informatie gaan we iets doen op de main site, maar verwijzingen naar de foto's aldaar blijven in de vorm van een hotlink om copyright-kwesties te ondervangen. Misschien moet ik er eens een email aan wagen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie