Herfst en Hoogspanning in de Alpen deel II: The Italian Job

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Plaats reactie
Mastbeeld van deze aansluiting
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Loads: 3063
Aangesloten op: 03 dec 2011 20:49
Favoriete mastsoort: Tonmast
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord en Wageningen

Herfst en Hoogspanning in de Alpen deel II: The Italian Job

Load door Hans » 16 okt 2018 21:46

De situatie lijkt redelijk op vorig jaar.
Na het (n)onweerseizoen van 2017 was ook 2018 in Europa een slecht seizoen. De hele zomer was een soort burnsite zonder buien. Als dat het wisselgeld is zal je mij als hitte-aanbidder met thuis een serie zonnepanelen niet horen klagen, maar het is wel een feit dat we opnieuw een zeer slecht jachtseizoen hadden. Net als vorig jaar is het EU-stormchasebudget nauwelijks aangesproken. En ook net als vorig jaar schuiven we opnieuw een groot deel daarvan door naar 2019, zodat inmiddels ook de USA-pot kan worden gespekt en sneller dan verwacht een aardige omvang aanneemt. Maar dan nog blijft er wel wat over om net als vorig jaar nog snel even wat moois te kunnen doen in het najaar.

Herfst in de Alpen beviel vorig jaar uitstekend. De lariksen kleuren heldergeel en vorig jaar leverde dat waanzinnige uitzichten op. Dus waarom niet simpelweg dat concept herhalen? Zodoende zijn we met een aantal landschapsfotografen en stormchasers opnieuw een aantal dagen in de bergen gaan zitten. Prachtig weer, niet druk, heel wat tijd voor fotografie en ook nu weer op jacht naar hooggespannen bijvangst.
Naast het opnieuw bezoeken van plaatsen die we vorig jaar ook al hadden aangedaan (Scuol, Fran, Morteratch) besloten we dit jaar ons geluk te gaan beproeven in een gebied met nog heftiger bergen. Honderd kilometer verderop liggen de Dolomieten. Puntiger. Feller. Woester. En in Italië. Onverkend hoogspanningsgebied.
Kaart van het doelgebied.jpg
Kaart van het doelgebied.jpg (334.05 KiB) 466 keer geschouwd

The Italian Job klonk me goed in de oren, maar het viel relatief tegen met hoogspanningsbijvangst. Dat kwam niet door een gebrek aan hoogspanning, maar door de veel zwaarder getinte ruiten van de auto die we dit jaar hadden. Vanaf de achterbank was het bijna niet te doen zodat eigenlijk alleen buiten de auto of vanaf de ritten op de bijrijdersstoel raak kon worden geschoten. Jammer, want daardoor heb ik heel wat platen niet kunnen maken. Leermoment voor de toekomst: geen getint glas meer graag.

Spaghetti Bolognese

Van vorig jaar hadden we geleerd dat het zonde is om een nacht door te halen in de auto. Je ziet geen bal van het landschap en komt nog brak aan ook. Dit jaar besloten we er gewoon twee dagen meer tegenaan te gooien. Meer tijd en overdag op ons dooie akkertje kunnen rijden is wel zo prettig.
Verder hadden we dit jaar de strategische planning beduidend serieuzer aangepakt. Van tevoren huiswerk doen voor de goede fotolocaties, rijtijden en looptijden is belangrijk. Een van de anderen is daar buitengewoon bedreven in zodat voor drie zonsopgangen en drie zonsondergangen reeds een plek was berekend waar we dat zouden beleven. Dat gaf meer kans om de beste plaat te schieten, wat vooral voor de twee hardcore landschapsfotografen van belang is. De tijd overdag tussen de zonsopkomsten en zonsondergangen kon worden besteed aan ad-hoc kijken wat we voor moois tegenkwamen.

De eerste zonsondergang faalde. De plek waar we naartoe wilden werd niet op tijd gehaald. Eenmaal over de Italiaanse grens (na het plunderen van een lokale buurtsuper) bleek dat de zonsondergang achter een bergrug verderop te snel zou komen om het meertje nog te halen. Dus werd die noodgedwongen beleefd met wat we zo gauw nog aan geschikte voorgrond konden vinden in het dalletje waar we op dat moment waren.

Alps18_hoogspan_31.jpg
Piskleurige tonmasten
Alps18_hoogspan_31.jpg (154.29 KiB) 466 keer geschouwd

En zo'n voorgrond was er. In het dal stond het nodige hoogspanningswerk. ('Butters, doe eens wat aan die f*cking spaghetti bolognese die voor de zon staat'). De tonmasten van een lokale tussenspanningslijn waren in een of andere nare gele kleur geschilderd. Het zou het begin zijn van heel wat zeikgrappen van de anderen.

Alps18_hoogspan_32.jpg
Power sunset
Alps18_hoogspan_32.jpg (122.31 KiB) 466 keer geschouwd
Alps18_hoogspan_34.jpg
Waarschuwingsborden
Alps18_hoogspan_34.jpg (122.66 KiB) 466 keer geschouwd
Alps18_hoogspan_33.jpg
Agent Orange etende baviaan
Alps18_hoogspan_33.jpg (184.34 KiB) 466 keer geschouwd

De waarschuwingsborden deden primitief en bananenrepubliekachtig aan, bijna alsof er een baviaan op staat die Agent Orange heeft geprobeerd te drinken. Maar ze zijn wel foolproof. Stansletters houden het lang vol. Helaas was er weinig te herleiden uit de borden voor wat betreft de lijngegevens of zelfs maar de netspanning...

Team Helipad

Inmiddels werd het donker en herpakten we ons. De volgende zonsopgang was beraamd bij Lago Sorapis, een azuurblauw meertje pal onder een van de meest iconische bergtoppen van de Dolomieten. We parkeerde de auto bij een kerkje en in het donker was het twee uur sjouwen naar de berg. Helaas is kamperen bij de impostante rotsformatie verboden. Nu in het naseizoen durfden we het risico wel aan, alleen er bleek naast een wettelijk probleem ook een technisch probleem te zijn. Het enige vlakke stukje grond bij de berg was een landplaats voor helikopters die in noodgevallen gewonde klimmers van de berg evacueren. Daar mag je zeker niet op kamperen. Maar ja, wat moet je? We waagden het erop. Iedereen op een poot van de stenen H en Team Helipad was klaar voor een steenkoude nacht, met nadruk op koude stenen.

Helaas bleek er nog een derde probleem te zijn. De zomer van 2018 had ook in de Alpen flink huisgehouden. Weinig regen betekende dat Lago Sorapis was veranderd in een laagje zure pis, zoals een van de anderen het scheldend verwoordde over de modderige vlakte van wat ooit een azuurblauwe spiegel was geweest.

Alps18_hoogspan_27.jpg
Laagje Zurepis
Alps18_hoogspan_27.jpg (201.43 KiB) 466 keer geschouwd

F*ck. Tsja… Niets aan te doen. :jaleuk
Proberen nu warm te blijven en het beste er dan maar van maken met die camera’s was het enige wat we konden doen. Maar ach, voor wie creatief is valt er altijd wel een compositie te ontdekken, zeker met twee mensen bij de groep die erg bedreven zijn in landschapsfotografie en waarvan iemand als ik dankbaar kan leren.

Alps18_hoogspan_90.jpg
Toch nog wat composities
Alps18_hoogspan_90.jpg (216.79 KiB) 466 keer geschouwd
Alps18_hoogspan_91.jpg
Golfjes
Alps18_hoogspan_91.jpg (122.11 KiB) 466 keer geschouwd

Op de terugtocht naar de auto was er geen hoogspanning te zien, maar met dit soort vergezichten kan een pylon geek ook wel een paar uur overleven zonder hoogspanning. 8-)

Alps18_hoogspan_06.jpg
Geen slecht uitzicht
Alps18_hoogspan_06.jpg (151.66 KiB) 466 keer geschouwd
Alps18_hoogspan_07.jpg
Scheroe Dolomietentanden
Alps18_hoogspan_07.jpg (212.96 KiB) 466 keer geschouwd

Zoals dat hoort in de bergen werd het razendsnel warm. De rijp zat nog in de schaduwen, maar wandelen kon alweer in een T-shirt.
Eenmaal bij de auto aangekomen bleek dat de veronderstelde kerk helemaal geen kerk was. We stonden doodleuk naast een trafotoren voor de lokale middenspanning.

Alps18_hoogspan_36.jpg
Trafotoren
Alps18_hoogspan_36.jpg (259.72 KiB) 466 keer geschouwd

Ook even verderop stond zo'n gebouwtje langs de weg. Hierop kwam geen bovengrondse verbinding meer binnen. Of hij nog in gebruik is via een paar grondkabels waag ik te betwijfelen.

Alps18_hoogspan_30.jpg
Andere trafotoren
Alps18_hoogspan_30.jpg (179.11 KiB) 466 keer geschouwd

Who wants COAFEE

Het hele weekend was er amper wind in de bergen. Dat is vrij zeldzaam, maar ook briljant mooi. Opeens kan je alle meertjes gebruiken als fotowater. Toch wil zelfs dat niet zeggen dat het altijd goed gaat. De tweede zonsondergang mislukte ook enigszins. Lago Misurina past als naam goed bij leeg zurepis. In theorie zaten we gewoon goed: een meertje waarin een ander exemplaar van de scherpe Dolomietentoppen spiegelde, en deze keer stond er wel water in. Maar we hadden buiten een camping, de plaatselijke B-weg en een restaurant gerekend. Het meer was smerig door rioollozing van de camping en de restaurants, het zag er zwart van de fotografen en twee van ons hadden hoofdpijn. Was het de hoogte? Koffiegebrek? Geen idee, maar we hielden het vrij snel voor gezien. De nacht zou kort worden, want de volgende zonsopgangslocatie vereiste opnieuw een flinke klim in de nacht.

Weer een andere plek, weer een ander spiegelmeertje, weer een andere iconische bergtop. En deze keer werkte alles mee. :DD

Alps18_hoogspan_08.jpg
Lago Fedèra
Alps18_hoogspan_08.jpg (136.93 KiB) 466 keer geschouwd
Alps18_hoogspan_09.jpg
Lago Fedèra, andere compositie
Alps18_hoogspan_09.jpg (216.08 KiB) 466 keer geschouwd

Lago Fedèra vereiste dat we er om 04.15 uit moesten en na een stuk rijden nog honderden meters moesten klimmen in de vrieskou. Een sketch uit een ontzettend flauw youtubefilmpje over COAFFEE werd de lijfspreuk van het weekend. Het hele weekend ging coafee over en weer op willekeurige momenten. Inmiddels kunnen we allemaal perfect dat Amerikaanse accent uit de sketch nadoen. COAFFEE? WHO WANTS COAFFEE, echoënd tegen de rotswanden, tegen de pui van een terras, door de lobby van een hostel...

Blauwe lucht, geen inversies, geen wind, herfst en niet druk. Wat wil je nog meer. Door de bergen rijden werd prijsschieten. Ook nu was de zonsondergang nog vele uren verderop zodat we de tijd opvulden met spontane bijvangst. Zo kwamen we halverwege de dag opeens langs Lago di Landro. Een meer met spiegelende bergen, maar dan vol midden op de dag. Een heel ander gezicht dus.

Alps18_hoogspan_39.jpg
Lago di Landro
Alps18_hoogspan_39.jpg (179.13 KiB) 466 keer geschouwd

En niet alleen qua natuurschoon.

Alps18_hoogspan_12.jpg
Zoek de hoogspanningslijn
Alps18_hoogspan_12.jpg (225.15 KiB) 466 keer geschouwd

Weinig elegant maar toch betrekkelijk onzichtbaar slingert zich een lean and mean 132 kV-lijn of iets in dien aard op driehoeksmasten door het dal richting de Tre Cime, de moeilijkste berg van het hele gebied voor klimmers. De Italianen waren kennelijk niet helemaal zeker van hun zaak, want de bovenste fase heeft later een V-ophanging gekregen, te zien aan een net iets andere kleur glaskappen. De hoekmasten waren niet aangetast. Of nouja, er woekert wel een weerstation in de toren. :mijnnaamishaas:

Alps18_hoogspan_41.jpg
Driehoekshoekmast richting Tre Cime
Alps18_hoogspan_41.jpg (190.77 KiB) 466 keer geschouwd

Het plaatstelijke 10 kV-lijntje trekt zich daar niets van aan en op opmerkelijk netjes rechtopstaande stobiepalen trekt die zijn eigen pad door de Alpenweides en voor de adembenemende bergmassieven langs. Soms is middenspanning onderschat, zelfs door ons hier.

Alps18_hoogspan_17.jpg
Tre Cime, drie fasen
Alps18_hoogspan_17.jpg (186.32 KiB) 466 keer geschouwd


Scuol, Ftan en die plaaggeesten bij Morteratch


De zonsondergang van deze dag, en alweer de laatste zonsopgang van het weekend, was gepland vlakbij Scuol. Dat is niet in de Dolomieten maar in het stuk Zwitserland waar we vorig jaar ook zaten. We hadden daar vorig jaar te weinig tijd gehad, maar wel een paar ideeën opgedaan over goede locaties. En die konden we nu goed gebruiken. Op weg daar naartoe reed ik deels weer, zodat er maar beperkt tijd was voor bijvangst. De andere tijd zat ik helaas achterin zodat de foto's gemaakt zijn door een zwaar getint autoraampje. Negeer de slechte kleuren en de veel te harde contrasten.

Alps18_hoogspan_42.jpg
Kiekeboe
Alps18_hoogspan_42.jpg (161.53 KiB) 466 keer geschouwd

Deze kat kwam even boven de bovenleiding uit loeren en ik had hem te laat door. De andere kant op was de lijn goed te fotograferen geweest, maar dat lukte niet meer.

Verder hebben de Italianen de vreemde gewoonte om met enig regelmaat twee enkelcircuitlijnen naast elkaar te bouwen in plaats van gewoon een dubbelcircuitverbinding neer te zetten. Dat is niet erg efficiënt met ruimtegebruik.

Alps18_hoogspan_44.jpg
Tikje te donker, maar het idee is duidelijk. Waarom dubbel doen?
Alps18_hoogspan_44.jpg (132.99 KiB) 466 keer geschouwd

Eenmaal over de Oostenrijkse grens kwamen de masten met obstructieschildering direct terug. Daar doet men in Italië (of in elk geval in het stuk waar wij waren) niet aan en ook de Zwitsers zijn er erg terughoudend mee. Maar Oostenrijk en Duitsland juist niet, die hebben liever loud and proud. :DD

Alps18_hoogspan_60.jpg
Oostenrijkse extraversie
Alps18_hoogspan_60.jpg (187.78 KiB) 466 keer geschouwd

Richting Innsbruck troffen we deze lijn aan. Blijkbaar voldeed die niet aan wat we van hem gevraagd werd, zodat er versterking van de traversen nodig was.

Alps18_hoogspan_43.jpg
Soort schoormast
Alps18_hoogspan_43.jpg (143.47 KiB) 466 keer geschouwd

Ook stond er nog een so-da mast in de berm. Geen idee waarom, waarvoor of hoe dan. Hij stond er gewoon. :lol:

Alps18_hoogspan_45.jpg
So-da mast bij de Italiaanse grens
Alps18_hoogspan_45.jpg (191.37 KiB) 466 keer geschouwd

Met zonsondergangen hadden we werkelijk geen geluk. Ook het derde en laatste exemplaar faalde. :roll: Nota bene de meteostudent in het gezelschap had zich verkeken op het orografische effect van bergen van dit aanzienlijke formaat. Ze zijn groot en dik genoeg om het weer daadwerkelijk te plagen en de bergen bij Morteratch trokken een tientallen kilometers lang veld van turbulente stapelwolken omhoog waar de zon voortijdig in weg dook, zodat er juist in het lang van het dal tussen Zernez en Scuol geen open lucht was. Weg spiegeling, weg rode kleuren. Grmpf, en raad eens wie het weer gedaan had. No, I don't want some COAFFEE. :evil:

De hele trip leek zeer veel op vorig jaar, tot in sommige bizarre details aan toe. Vorig jaar hadden we de dusche in een Duits youth hostel, maar ook dit jaar viel de bebording op. 'Die Zwitserse baby's, tsja.. het zijn in ieder geval jongens.' mompelde een van de anderen. Verder commentaar is niet nodig. :hamer:

Zwitsers bordje voor een verschoonkamer.jpg
Baby verschonen volgens de Zwitsers
Zwitsers bordje voor een verschoonkamer.jpg (20.99 KiB) 466 keer geschouwd

Met zonsopgangen hadden we meer geluk dan met de zonsondergangen. De laatste zonsopgang was gepland bij die 4000 meter hoge plaaggeesten van bergen die ons gisteren nekten, maar Morteratch zou het bij zonsopgang beter doen. We stonden bijna op dezelfde rotskop als vorig jaar. Met ook bijna dezelfde temperatuur. Maar wat is het het waard.

Alps18_hoogspan_48.jpg
Morteratch
Alps18_hoogspan_48.jpg (210.13 KiB) 466 keer geschouwd


Uiteraard stond dezelfde hoogspanningslijn nog altijd te blauwbekken tegen de bergen waarop de lariksen dit jaar beter opkleurden dan vorige keer. Alleen van dichterbij viel er iets op dat ik vorig jaar gemist had.

Alps18_hoogspan_49.jpg
Aftak tussen La Punt en de Italiaanse grens
Alps18_hoogspan_49.jpg (156.35 KiB) 466 keer geschouwd

De 150 kV-meelifter heeft een aftak bij Morteratch. Het lijkt erop dat er ergens verstopt een trafo moet staan waar het hydropowergebouwtje op zit die vorig jaar al op de foto werd gezet. De aftak was moeilijk te volgen en ik had er ook geen tijd voor. Ook op de luchtfoto’s is er moeilijk wat van te maken. Als ik daar in mijn eentje was geweest, was die hoogspanningslijn hier niet mee weggekomen. Maar wegkomen, dat was precies wat we wel moesten doen. Er moest nog een stukje terug worden gereden richting Wintrackland.

Wilhelm Bretell

Gelukkig zat ik tot in Duitsland niet achter het stuur zodat er in Zwitserland raak geschoten kon worden. Dat getinte glas maakte het zo donker dat het kiezen was tussen iets langer belichten of een te donkere, maar scherpe foto. Het zoeken van een optimum tussen die twee in een rijdend voertuig viel niet mee. Opnieuw dus geen hoge kwaliteitsfoto’s.

Alps18_hoogspan_50.jpg
Scandinavisch aandoend portaal
Alps18_hoogspan_50.jpg (113.99 KiB) 466 keer geschouwd

Bij St. Moritzbad kwamen we deze portalen tegen. Deze doet typisch Scandinavisch aan en ik vroeg me af waarom er een aantal zulke masten zijn toegepast in een verbinding die verder met half benutte donau- en tonmasten is uitgevoerd. De reden werd niet duidelijk, er lijkt ook geen vliegveld in de buurt te liggen.

Alps18_hoogspan_62.jpg
In de pas op de pas
Alps18_hoogspan_62.jpg (177.65 KiB) 466 keer geschouwd
Alps18_hoogspan_63.jpg
Lawinebescherming
Alps18_hoogspan_63.jpg (205.16 KiB) 466 keer geschouwd

Door de Julierpas ligt niet alleen de lokale weg 3, maar ook een enkelcircuit 110 kV-verbinding. Bovenin de pas werd die beschermd tegen steen- en sneeuwlawines door V-vormige betonnen muren. Toch bleek dat niet genoeg, want op een gegeven moment ontbrak er een mastpositie op de plek waar zo te zien een steenlawine was geweest. De verbinding was hersteld met twee buisportalen, maar van de oorspronkelijke mast geen spoor meer.

Aan de andere kant van de pas was het veel slechter weer. Daar zien we een splitsingsmast. De rechterhelft (voor de kijkers rechts :tongetje: ) draagt het 220 kV-circuit Tinnizong – Lobia, die Peter al op de kaart had gezet. Die heeft tweebundels, maar die houden daar blijkbaar op. De lijn gaat op enkele geleiders verder.

Alps18_hoogspan_64.jpg
Splitsing en einde bundelgeleiders
Alps18_hoogspan_64.jpg (120.1 KiB) 466 keer geschouwd

De lijn Tinnizong – Lobia bleef nog een poosje het uitzicht sieren (of verstjeren, volgens de anderen). Na Tinnizong zelf, waar we voor de laatste keer een supermarkt onveilig maakten ('COAFFEE? AINT NO COAFFEE HERE?') gaat de hoogspanningslijn als tweecircuit 220 kV verder naar Tiefenkastel en Silz. Merk op hoe open en simpel de mastlichamen zijn.

Alps18_hoogspan_52.jpg
Vakwerk met buizen als diagonalen
Alps18_hoogspan_52.jpg (129.6 KiB) 466 keer geschouwd

Grote openingen in het vakwerk, steil slingerverband en op het oog gevoelig voor uitknikken van de diagonalen. Toch is dat schijn: de diagonalen bleken bij nader inzien ronde buizen te zijn met gelaste schetsplaten. En dat kwam vaker voor in dat deel van Zwitserland. Jawel, we hebben dus toch masten waarin regulier gelast wordt. Maar het maakt uiteraard nog geen buismast van dit stukje Zwitserse precisie.

Nog wat noordelijker komen we bij Silz zelf. Daarna wordt de situatie toenemend complex en was er niet goed meer op te maken welke lijn (op de foto) nu bij welke lijn (op de netkaart) hoort. Altijd interessant: de hoogste spanning op de laagste mast. :phew:

Alps18_hoogspan_66.jpg
Straat masten zuid van de Bodensee
Alps18_hoogspan_66.jpg (135.51 KiB) 466 keer geschouwd

Het gebied heeft me positief verrast. Tom had het er een keer over dat het rond de Bodensee vrij saai is qua hoogspanning. Dat lijkt aan de Zwitserse kant zeker niet het geval te zijn. :)

Alps18_hoogspan_67.jpg
Enorme bretels op een voormalige inlussing
Alps18_hoogspan_67.jpg (161.99 KiB) 466 keer geschouwd

Een uitlassing (het omgekeerde van een inlussing) geeft wel enorme bretels op deze manier.

In elk geval werd de netsituatie duidelijk bij Dornbirn, waarvan hier het trafostation op de foto staat. Men was daar druk aan het werk, dus de situatie op de kaart is vast niet zo lang meer correct.

Alps18_hoogspan_73.jpg
Dornbirn
Alps18_hoogspan_73.jpg (145.26 KiB) 466 keer geschouwd

In hetzelfde dal, dat opvallend industrieel bleek te zijn, stond een woud van 110 kV, middenspanning, enkele tussenspanningslijnen en wat bahnstrom.

Alps18_hoogspan_68.jpg
BeTonmasten
Alps18_hoogspan_68.jpg (110.21 KiB) 466 keer geschouwd
Alps18_hoogspan_70.jpg
Rare combinatie
Alps18_hoogspan_70.jpg (120.65 KiB) 466 keer geschouwd
Alps18_hoogspan_97.jpg
Andere rare combinatie
Alps18_hoogspan_97.jpg (118.92 KiB) 466 keer geschouwd

Specifiek de aandacht trok een tonlijn op betonnen masten waar vijf geleiders in hingen, bedoeld voor tussenspanning. Het enige wat ik normaal gesproken kan bedenken is een combi tussen een gangbaar circuit en een bahnstromcircuit. Maar dat doet men niet op circa 60 kV toch? Toch?? Aaaargh! :grotegrutten:

Alps18_hoogspan_71.jpg
Vijf fasedraden, leg dat eens uit?
Alps18_hoogspan_71.jpg (160.75 KiB) 466 keer geschouwd

Zuid-Duitse handigheid

Uiteindelijk zou er nog een stuk in de Bovenrijndalslenk in de buurt van Ulm volgen waar ik nog wat platen kon schieten, maar veel soeps is dat niet meer geworden.
Tonlijn met een enkel 110 kV-circuit. Niet zo spannend.

Alps18_hoogspan_74.jpg
Half benutte tonmast in Duitsland
Alps18_hoogspan_74.jpg (111.38 KiB) 466 keer geschouwd

Zeer oud tussenspanningslijntje met een enkel circuit. Veel spannender.

Alps18_hoogspan_75.jpg
Stokoude MS of TS-lijn bij Ulm
Alps18_hoogspan_75.jpg (100.33 KiB) 466 keer geschouwd


Geïmproviseerde aftak voor een tijdelijke constructieplaats met steenbrekers en ander zwaar materiaal voor wegwerkzaamheden aan de autobahn in de omgeving, waarmee ze vorig jaar ook al aan het werk waren. Nog spannender.

Alps18_hoogspan_76.jpg
Aftak voor een tijdelijke constructiesite
Alps18_hoogspan_76.jpg (95.52 KiB) 466 keer geschouwd

Belachelijke ruimtelijke configuratie op een hoogspanningslijn. Uiterst spannend en die moest ik hebben, maar af en toe word je getrolld. Je ziet nog net het topje van de mast boven de bus uit komen. Bah, wat een bus(t). En de anderen maar lachen. :evil:

Alps18_hoogspan_98.jpg
Bus(t).
Alps18_hoogspan_98.jpg (83.53 KiB) 466 keer geschouwd

Dubbele tonmast die als omgekeerde donaumast wordt uitgenut. Waarschijnlijk op deze manier gedaan zodat de hoog hangende circuits dan zo kort mogelijk uit dienst hoeven als ze de andere twee circuits er een keer aan willen zetten. Best slim, die oosterburen. :)

Alps18_hoogspan_77.jpg
Dubbele tonmasten, benut als omgekeerde donaumast
Alps18_hoogspan_77.jpg (116.26 KiB) 466 keer geschouwd

Je kan hem natuurlijk ook dichterbij de toren hangen... Ja joh, waarom ook niet. :snapnie:

Alps18_hoogspan_78.jpg
Andere lijn met dubbele tonmasten, benut als omgekeerde donaumasten
Alps18_hoogspan_78.jpg (84.57 KiB) 466 keer geschouwd

Inmiddels werd het te donker voor fotografie en ook was het mijn beurt weer om te rijden. Herfst in de Alpen (editie 2018) was voor hoogspanning moeilijker dan vorig jaar en dat had ik niet verwacht, maar het is wel een goed leermoment. De volgende keer graag geen getint glas meer, en verder wil ik dan afstemmen met de anderen wanneer ik vooral niet rijden wil. Ieder van ons heeft zijn eigen interesses en het mooie is dat iedereen in de groep daar ook gewoon voor uit kan komen. Met of zonder COAFFEE. 8-)

Alps18_hoogspan_16.jpg
Herfst in de Alpen, editie 2018
Alps18_hoogspan_16.jpg (181.4 KiB) 466 keer geschouwd
Trots geboren in het 110 kV-gebied

ElexTro
220 kV
Loads: 247
Aangesloten op: 12 dec 2014 13:27
Favoriete mastsoort: RWE masten jaren 20
Dichtstbijzijnde trafo: Amprion-gebied

Re: Herfst en Hoogspanning in de Alpen deel II: The Italian Job

Load door ElexTro » 17 okt 2018 01:09

:grotegrutten: Wat een mooie landschap alweer, de reportage van een jaar geleden al maakte mij al wel indruk :grin: De schedel-borden met "pericolo" ken ik van italiaanse spoorlijnen.
Dubbele tonmast die als omgekeerde donaumast wordt uitgenut. Waarschijnlijk op deze manier gedaan zodat de hoog hangende circuits dan zo kort mogelijk uit dienst hoeven als ze de andere twee circuits er een keer aan willen zetten. Best slim, die oosterburen. :)
Nee, de lijn Philippsburg-Pulverdingen is oorsprongelijk voor vier 380-kV-circuits uitgelegd maar de onderste traverse wordt nooit gemonteerd, dus de omgekeerde Donaumast-configuratie :D Het beeld is overigens opgenomen van de A5 noordelijk van Bruchsal, er ben ik twee dagen geleden ook langsgereden, ik ken die plek :DD
Je kan hem natuurlijk ook dichterbij de toren hangen... Ja joh, waarom ook niet. :snapnie:
Same here, de verbinding Philippsburg-Neurott-Höpfingen is doorgaand met masten vor vier circuits voorzien maar heeft slechts één 380-kV-circuit. Van Neurott naar Wiesloch en bij Hüffenhardt is ook een 220-kV-circuit aanwezig. Door de kernuitstap zijn de plannen voor de extensie wel geschiedenis.

Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3069
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Herfst en Hoogspanning in de Alpen deel II: The Italian Job

Load door Peter » 17 okt 2018 09:21

Mooie foto's in een adembenemend landschap! Zo te zien zijn jullie op hoogspanningsgebied toch wel grotendeels in "uncharted area" geweest. In Zwitserland en Italië heb ik me vrijwel alleen met de hogere spanningen bezig gehouden. Overigens heb ik in Italië veel 380kV masten met obstructieschildering gezien, met name de 2 circuitmasten, dus in Italië doen ze het wel degelijk en nog veel ook!

Mastbeeld van deze aansluiting
Tom
380 kV
Loads: 1992
Aangesloten op: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Herfst en Hoogspanning in de Alpen deel II: The Italian Job

Load door Tom » 17 okt 2018 23:11

Prachtige landschappen, vooral die rimpelloze watertjes doen het erg goed.

De driehoeksmast die een aantal keren terugkomt spreekt me wel aan, wat langere traversen dan zijn Franse evenknie en toch niet zo spits als een typische Duitse mast.

Mastbeeld van deze aansluiting
Matthijs
middenspanning
Loads: 14
Aangesloten op: 28 sep 2018 15:00
Favoriete mastsoort: Klerenkast

Re: Herfst en Hoogspanning in de Alpen deel II: The Italian Job

Load door Matthijs » 18 okt 2018 12:47

Mooie reportage!

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1687
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Herfst en Hoogspanning in de Alpen deel II: The Italian Job

Load door Shrek » 18 okt 2018 18:36

Leuke omgeving !

BaDu
Globale moderator
Loads: 1761
Aangesloten op: 18 mar 2014 13:55
Favoriete mastsoort: Deltamast
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Herfst en Hoogspanning in de Alpen deel II: The Italian Job

Load door BaDu » 18 okt 2018 18:54

Geweldige rapportage, dank!
KML-generator generator

Mastbeeld van deze aansluiting
ElektroThriller
Nethistorienestor
Loads: 2952
Aangesloten op: 12 mar 2012 12:29
Favoriete mastsoort: Donaumast vooral jaren 40
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Herfst en Hoogspanning in de Alpen deel II: The Italian Job

Load door ElektroThriller » 19 okt 2018 08:47

De Zwitsers zijn een bergachtig volk en maken maffe masten. Mooi in beeld gebracht!
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Mastbeeld van deze aansluiting
michel
380 kV
Loads: 1345
Aangesloten op: 14 mar 2015 17:27
Favoriete mastsoort: SEP 380kv donaumast 69-72
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Herfst en Hoogspanning in de Alpen deel II: The Italian Job

Load door michel » 19 okt 2018 20:14

:vlaming: weer een reportage om van te smullen.An offer you can't refuse.

Plaats reactie