Luik

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Luik

Bericht door Hans » 05 okt 2018 22:33

Johan heeft het al uitstekend samengevat. :grin:
Mooi verslag/reis is dit aan het worden. Luik met zijn groezelige imago is stiekem een hotspot voor iedereen die van een lekker complex net houdt in zowel ruimte als tijd. Zulke plekken zijn in noordelijk Nederland en het aanliggende deel van Duitsland amper te vinden. Af en toe baal ik daar wel eens van, want we kunnen simpelweg niet ontkennen dat België op hoogspanningsgebied gewoon leuker en spannender is dan de noorderburen. Maar het is ver weg vanuit Noordelijk Nederland. Wat dat betreft zijn dit soort fotoverslagen een heuse reis om te lezen.

Shrek schreef:
05 okt 2018 01:31
Afbeelding
In België valt alles met aan elke kant van de mast 3 armen onder de naam dubbelvlagmast. In Nederland zijn er onderverdelingen als tonmast en dennenboom. Hoe zou deze dubbelvlagmast in NL heten? :mrgreen:

Nu snap ik waarom jullie alles dubbelvlagmast noemen... Dat net van jullie is gewoon niet te doen als je het netjes classificeren wil. :hamer:

Als ik het HSN-HNM Classificatiemodel (bijvoorbeeld via onze poster) probeer los te laten op dit eh.. apparaat, dan kom ik nog betrekkelijk probleemloos uit bij een asymmetrische n-vlaksmast waarbij n in dit geval het getal drie van drie verdiepingen representeert.
(Dit soort dingen zijn bijzonder leuk als praktijktest om te zien hoe solide het classificatiemodel werkelijk is en hoe gek je in de praktijk moet gaan doen voordat hij het niet meer houdt. :) )

Afbeelding

Anders zet je er gewoon even een derde circuit bovenop ofzo. Reken maar niet dat deze zeer pragmatische maar gewaagde oplossing in Nederland zou zijn opgekomen, laat staan serieus zijn overwogen, laat staan zijn toegepast.

Eindelijk echt beeld van deze verbinding. Het 70 kV-net van Luik heb ik deels zelf in september 2013 op de kaart gezet voor V3.0 Fifty-Fifty en ik herinner me nog akelig goed wat voor een hoofdbrekers die spaghetti daar opleverde. Deze verbinding was daar eentje van. 'Hoe zít het dan toch!' is wanhopig wel eens door de studentenflat gemopperd. Uiteindelijk bood Streetview inzicht in deze bizarre Sint Nicolaasmijters. Dus, als naamvoorstel, wat te denken van mijtermasten? (Sint Nicolaasmasten is niet zo handig vanwege de plaats Sint Niklaas, dus dat moet je wat.)

Serieuzer bekeken is er natuurlijk sprake van een combinatiemast. Deze combineert niet twee verschillende spanningen, maar twee verschillende configuraties. Ook dat voldoet aan een combinatiemast in het classificatiemodel. In het uitgeschreven model is dat geen probleem en wordt dit ontwerp netjes afgedekt, maar in de posterversie was het bijna misgegaan.
Het model kraakt in zijn voegen maar houdt het nog nipt, slechts gered door de onstnappingsclausule die hem op het allerlaatste moment nog net naar combinatiemast dirigeert. De moeilijkheid zit erin dat dit ontwerp symmetrisch is. In feite staat hier een deltamast bovenop een dubbelvlagmast. Vanwege de symmetrische vorm weet hij heel lang aan de uitverwijzingen weg uit de verticale mastontwerpen te ontsnappen en tegen de tijd dat het eindelijk gebeurt is de hele loop langs deltamast al lang een gepasseerd station.

Oef, Napoleon had zijn waterloo, maar het scheelde niks of de HSN-HNM mastclassificatie had hier zijn Liège. :wtvnnks: :wtvnnks:
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Luik

Bericht door Shrek » 06 okt 2018 12:38

Bedankt voor de positieve reacties !
Gezien de Sint-Niklaas-masten in België effectief alleen in de wijk Sint-Niklaas (St Nicolas) te vinden zijn, vind ik die naam juist ideaal voor deze leuke bouwsels !

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Luik

Bericht door voltron » 06 okt 2018 21:59

bizarre constructies staan daar tussen zeg. Ook mooie trein brug

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Luik

Bericht door Knarvel » 07 okt 2018 10:09

Shrek schreef:
05 okt 2018 01:31
In België valt alles met aan elke kant van de mast 3 armen onder de naam dubbelvlagmast. In Nederland zijn er onderverdelingen als tonmast en dennenboom. Hoe zou deze dubbelvlagmast in NL heten? :mrgreen:
Wat dacht je van een asymmetrische drievlaksmasst zoals Hans al opperde? Maar veel interessanter lijkt mij de vraag waarom de ontwerper van deze mast tot dit ontwerp gekomen is, welke voordelen heeft dit ontwerp?

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Luik

Bericht door Peter » 07 okt 2018 13:21

Bij een asymmetrische drievlaksmast denk ik meer aan de masten zoals ze bij Gronau staan. Ik zat al te denken aan een asymmetrische tonmast al is maar één helft in ton-configuratie en de ander juist tegenovergesteld. Overigens vind ik die deltamast bovenop de dubbelvlagmast wel heel bizar :s wel leuk dat men het op zo'n creatieve manier heeft opgelost!

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Luik

Bericht door Shrek » 11 okt 2018 23:18

We gaan verder met de lijn Tilleur-Ougrée. Deze is samengesteld door een aantal oudere lijnen te combineren. Deze lijn verbindt het noordelijke 70kV-deelnet met het zuidelijke deelnet. Daardoor moet deze lijn permanent uitgeschakeld staan en kan ze enkel stroom voeren bij calamiteiten wanneer het ene net het andere moet voeden.
Voor de oversteek van de Maas krijgt deze lijn meelifters van een lokaal 6,4kV lijntje.
IMG_6154.jpg
IMG_6154.jpg (671.36 KiB) 12298 keer bekeken
IMG_6156.jpg
IMG_6156.jpg (432.39 KiB) 12298 keer bekeken
Op de Maas mogen geen hoge boten varen, er is dus geen nood aan hoge crossingmasten. Op de achtergrond zien we de post Ougrée.
IMG_6155.jpg
IMG_6155.jpg (439.2 KiB) 12298 keer bekeken
Zoals eerder gezegd is de zware industrie in Luik langzaam aan het verdwijnen en moet het plaatsmaken voor lichtere industrie en logistiek. Eén van de getroffen sites is de hoogoven van Ougrée, enkele jaren geleden gesloten. De discussie over de herbestemming woedt volop, wordt het een kmo-zone, pretpark of containerterminal? Over enkele jaren zullen we het weten. De hoogspanningspost van de hoogoven, kuborn genaamd, is uiteraard bedreigd in zijn voortbestaan. Daarom maak ik er alvast een foto van ;)
IMG_6157.jpg
IMG_6157.jpg (487.06 KiB) 12298 keer bekeken
Een kort 70kV-lijntje van 5 masten verbindt Kuborn met de post Cockerill-Ougrée.
IMG_6158.jpg
IMG_6158.jpg (328.31 KiB) 12298 keer bekeken
IMG_6166.jpg
IMG_6166.jpg (518.69 KiB) 12298 keer bekeken
Hier zien we de post van Ougrée, het lijntje Kuborn-Cockerill is niet verbonden met deze post.
De post Ougrée zal op termijn afgebroken worden, de voeding naar MS zal in de toekomst op Seraing gebeuren waar twee 220/15 transfos bijgeplaatst worden. Ook in dit deel van Luik zal de 15kV de rol van 6,3kV dus overnemen. Ergens (ik weet niet juist waar) zullen ook 15/6,3kV transfos bijgeplaatst worden om tijdelijk de 6,3kV nog in te voeden.
IMG_6161.jpg
IMG_6161.jpg (545.29 KiB) 12298 keer bekeken
Vervolgens een blik op de post van Cockeril-Ougrée. Hier werd de stroom vroeger ingekocht door Cockerill (het huidige Arcelor-Mittal) waarna hij verdeeld werd over de verschillende sites van Cockerill (Ougrée, Seraing en Haut-Pré). De verschillende sites zijn echter één voor één gesloten waardoor de post langzaam aan afgebouwd wordt.
IMG_6162.jpg
IMG_6162.jpg (424.81 KiB) 12298 keer bekeken
IMG_6165.jpg
IMG_6165.jpg (453.34 KiB) 12298 keer bekeken
Als afsluiter van deze reportage een blik op de eindmasten van Ougrée richting het zuiden. De linkse lijn met driehoeksmasten zal binnenkort afgebroken worden. De rechtse lijn, richting Sart-Tilman zal gerenoveerd worden om de noodkoppeling tussen Tilleur en Sart-Tilman te verzorgen. De vraag van 10 miljoen: hoe noemen we deze mast? :lachbui:

Hiermee zijn al mijn foto's uit Luik geplaatst, maar ik kom er zeker ooit terug, dit net heeft nog meer interessants om vast te leggen :)
Bijlagen
IMG_6168.jpg
IMG_6168.jpg (389.6 KiB) 12298 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Luik

Bericht door Hans » 16 okt 2018 13:59

Shrek schreef:De vraag van 10 miljoen: hoe noemen we deze mast? :lachbui:
ton is er iets.png
ton is er iets.png (30.02 KiB) 12213 keer bekeken

Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Luik

Bericht door michel » 16 okt 2018 22:07

:grin: asymmetrische vlaggenmast en een 3-circuit dennevlaggemast. :DD Zeer mooie repo overigens.Ik betreur dat ik te weinig in België ben.Zoveel variatie en een bak veel leuke nieuwbouw in de planning.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Luik

Bericht door Shrek » 15 aug 2019 15:02

Eind vorig jaar passeerde ik in Vottem, daar vonden toen verbouwingswerken plaats om de 70kV uit Ans opnieuw in dienst te nemen en aan te sluiten op de lijn richting FN en Bressoux.
Op de eerste foto zien we de lijn Vottem-Ans. Voor de komst van het lijndeel Ans-Lixhe droeg deze lijn één 150 en één 70kV-draadstel. Sindsdien heeft ze jarenlang in mottenballenstatus gestaan. Gelukkig heeft Elia deze lijn toen niet afgebroken, want nu is ze opeens wel nodig. De 150/70kV transfo in Bressoux verwijnt immers waardoor Tongeren, FN Vottem en Herstal via deze lijn vanuit Ans gevoed gaan worden. Omdat de lijn op zich nog in goede staat was zijn de renovatiewerken heel beperkt gebleven, aan het uitzicht verandert er niets, de 150kV-isolatoren blijven eveneens hangen.
IMG_6324.jpg
IMG_6324.jpg (731.37 KiB) 10388 keer bekeken
Aan het knoppunt Vottem wordt een nieuwe 70kV-paal gebouwd, deze moet het draadstel richting Tongeren onder het meest westelijke 70kV-draadstel door laten gaan om het zo te verbinden met het oostelijke. Achteraan zien we de mast waar de 150kV richting Bressoux toen nog aftakte op de 150kV Awirs-Lixhe, intussen is de mast een splitsingsmast geworden.
IMG_6329.jpg
IMG_6329.jpg (717.24 KiB) 10388 keer bekeken
Dan nog een zicht op de 70kV-richting Tongeren.
Een deel van de lijn naar Tongeren is de koppelnet 1.0 verbinding Schelle-Bressoux, op deze plaats zijn echter later andere masten gekomen om de lijn aan te sluiten op de kattenkopmasten tussen Vottem en Bressoux. Op de achtergrond zien we de 150kV Lixhe-Ans.
IMG_6325.jpg
IMG_6325.jpg (642.67 KiB) 10388 keer bekeken
Omdat op de kattenkopmasten tussen Voroux en Bressoux de 150kV in het midden tussen 2 draadstellen 70kV hangt, moest er een manier bedacht worden om deze erover te krijgen. Een nieuwe reusachtige mast langs de E313 is het resultaat.
IMG_6321.jpg
IMG_6321.jpg (777.9 KiB) 10388 keer bekeken
Voor de duidelijkheid nog 2 schema's van Elia over de toekomstige situatie in het noorden van Luik.
elia150.jpg
elia150.jpg (116.6 KiB) 10388 keer bekeken
elia70.jpg
elia70.jpg (127.67 KiB) 10388 keer bekeken
En als afsluiter nog een foto van de splitsing Vottem.
IMG_6329.jpg
IMG_6329.jpg (717.24 KiB) 10388 keer bekeken
Bijlagen
IMG_6323.jpg
IMG_6323.jpg (760.01 KiB) 10388 keer bekeken

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Luik

Bericht door Shrek » 18 aug 2019 21:25

Enkele leuke foto's uit het Luikse van Floris: https://www.hoogspanningsforum.com/view ... 483#p28417

Plaats reactie