Pagina 17 van 34

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Geplaatst: 08 jul 2014 01:33
door Shrek
TomBorger schreef:Oh, wat jammer dat het oude station afegbroken gaat worden, gelukkig blijft het gebouw wel, maar zo'n elektrische installatie heeft toh ook historische waarde? Als ik er in alle bescheidenheid mijn eigen foto's bij mag plaatsen in betere tijden (2009):
Het station.
Zeer interessante foto's !

Tjah, wij vinden allemaal wel dat zoiets historische waarde heeft, maar andere mensen hebben er blijkbaar weinig boodschap aan.

Het verleden laat ook zien dat er weinig belang gehecht wordt aan technisch infrastructuurpatrimonium: aquaducten, heirbanen, loopgraven, telefoonlijnen, ... ooit in grote hoeveelheden aanwezig, maar tegenwoordig amper nog te vinden.
TomBorger schreef: Het station nog eens, de eindmasten staan er nu bij, als ik het goed zie zijn ze beide weg of vervangen door een nieuwe?
Toen kon je er precies nog dichter bij komen, dat gaat vandaag jammer genoeg niet meer.
De eindmast richting Comblain is vervangen door een nieuw opstijgpunt, de eindmast richting Luik/Soiron is aangepast tot opstijgpunt.
De kabels zijn voorlopig nog aangesloten op de oude vakwerkpost, maar zullen binnenkort overgezet worden op de nieuwe GIS.

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Geplaatst: 14 aug 2014 09:56
door Powerlion
In de gazet:

Opstijgpunt van de 380/150kV Scheldecrossing Doel - Zandvliet. Toch een vreemde mast. Ook is er een overgang van 2 bundelgeldeiders naar enkelvoudig:
Afbeelding

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Geplaatst: 14 aug 2014 10:57
door Peter
Dat is wel een hele bijzondere constructie! Nooit geweten dat deze verbinding met enkelvoudige geleiders over de Schelde gaat Wel mooi om te zien dat elke geleider wel vier Stockbridge dempers heeft en het omleiden van de bretels ziet er ook bijzonder uit.

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Geplaatst: 14 aug 2014 11:55
door Tom
Mooie constructie. Door de puntvormige einden van de traversebalk, wordt bereikt dat de trekkracht centraal aangrijpt in de toren. Dan weet ke zeker dat de krachten gelijkmatig worden opgenomen door de twee zijvlakken van de toren. Is dit de oudste crossing?

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Geplaatst: 14 aug 2014 12:39
door Shrek
TomBorger schreef:Mooie constructie. Door de puntvormige einden van de traversebalk, wordt bereikt dat de trekkracht centraal aangrijpt in de toren. Dan weet ke zeker dat de krachten gelijkmatig worden opgenomen door de twee zijvlakken van de toren. Is dit de oudste crossing?
Neen, de 150kV Schelde-crossing aan Oosterweel is ouder.

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Geplaatst: 27 aug 2014 19:14
door Zuydkamp
Vandaag waren ze rond Kaprijke aan het werken in de hoogspanningsmasten op de 150 kV-lijn Rodenhuize naar Eeklo-Noord (en dan verder naar Brugge). Ik merkte er eerst 2 op in één mast tot ik zag dat ze werkelijk in tien masten tegelijkertijd met twee aan het werken waren. Van Kaprijke bijna tot Eeklo-Noord. Het zag er best spectaculair uit, in echt nog meer dan op foto's omdat je beweging niet fotografisch kan vastleggen.

Er stonden busjes van de firma Iris. Ik denk dat het schilderwerken waren.

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Geplaatst: 27 aug 2014 20:34
door Shrek
Leuke fotos !
Zon emmer verf moet toch niet gemakkelijk zijn om mee omhoog te klimmen

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Geplaatst: 27 aug 2014 20:49
door Powerlion
Hier in Lint waren ze enkele dagen terug ook met enkelen tegelijk in 150kV masten bezig. Het waren toevallig ook dezelfde type tonmasten, misschien van hetzelfde bouwjaar?

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Geplaatst: 27 aug 2014 20:55
door Shrek
Powerlion schreef:Hier in Lint waren ze enkele dagen terug ook met enkelen tegelijk in 150kV masten bezig. Het waren toevallig ook dezelfde type tonmasten, misschien van hetzelfde bouwjaar?
Die zullen inderdaad beide rond 1975 gebouwd zijn. Je ziet in deze periode van het jaar wel meer masten in de verf staan, nu is de belasting immers heel laag, dus kunnen verschillende lijnen tegelijk gemist worden.

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Geplaatst: 27 aug 2014 21:37
door Powerlion
Wanneer worden die 380kV masten dan geverfd? Die kunnen we niet echt voor een lange tijd missen he?