Belgische hoogspanningsmasten
Re: Belgische hoogspanningsmasten
Cierreux is zelfs een dubbele verborgen centrale Naast de kleinschalige hydroelektrische centrale staat er ook een turbojet van 18 MW. Dat is een vliegtuigmotor gekoppeld aan een generator die bij verbruikspieken of pannes heel snel stroom kan leveren. Voordat de hoogspanningslijnen richting Trois-Ponts en Houffalize gebouwd waren was deze centrale de enige backup voor St-Vith en omgeving wanneer er rond Bévercé werken of storingen waren.
Re: Belgische hoogspanningsmasten
Wow, indeed. even ge googled
2min opstarttijd uit compressed air en Presto, 20MW.
En er zijn een stuk of 8 van die dingen her+der in B.
"Lampolie" , heheh, ik neem aan dat ze kerosine bedoelen.
2min opstarttijd uit compressed air en Presto, 20MW.
En er zijn een stuk of 8 van die dingen her+der in B.
"Lampolie" , heheh, ik neem aan dat ze kerosine bedoelen.
Le turbojet est une installation de production d’électricité de secours qui permet de répondre
aux pointes de consommation électrique du réseau Est de la Belgique et de soutenir le
réseau local. Il s’agit d’un ancien moteur d’avion à réaction capable de démarrer très
rapidement (mise en régime en moins de 2 minutes) afin de couvrir des pics de
consommation inattendus ou des pannes éventuelles d’autres unités de production. Le
démarrage est réalisé au moyen d’une installation d’air comprimé (capacité de 15 m³)
capable d’assurer plusieurs démarrages à froid (et à distance), sans recharge, ce qui le rend
indépendant de toute autre source d’énergie. Le turbojet a une puissance thermique installée
de 60 MW et une puissance électrique nominale développable de 20 MW.
Re: Belgische hoogspanningsmasten
In het weekend van 5 en 6 mei 2018 ben ik naar België geweest om langs de HSL van Brussel naar Lille de nieuwe Velaro e320 stellen van Eurostar te fotograferen. Uiteraard heb ik ook nog een aantal Belgische hoogspanningsmasten gefotografeerd, waaronder de zware combinatiemasten van de 380kV verbinding naar Drogenbos vlakbij mijn hotel in Ruisbroek
- Bijlagen
-
- IMG_2546.jpg (420.54 KiB) 9295 keer bekeken
Re: Belgische hoogspanningsmasten
De volgende dag ben ik opnieuw naar de hogesnelheidslijn gereden en als eerste ben ik bij de afrit Hondzocht van de snelweg gegaan om een foto te maken van de 380kV verbinding Breugel - Courcelles. Op de voorgrond is zo te zien inmiddels een industrieterrein in aanleg...
Bij het gedeelte van de hogesnelheidslijn loopt ook een enkelcircuits 70kV lijntje met leuke driehoeksmastjes. Die heb ik uiteraard ook even meegenomen
Nog een overzichtsfoto van de 70kV verbinding Edingen Infrabel - Oisquercq met de hogesnelheidslijn op de achtergrond.
Tot slot een apart mastje t.h.v. Enghien/Edingen, voorbereid op een tweede circuit.
Re: Belgische hoogspanningsmasten
Wow, Belgie heeft toch wel mooie masten her en der.
Qua Kleur en Vorm toch wat diverser dan NL.
(heb ook nog wat fotos liggen, later..)
Qua Kleur en Vorm toch wat diverser dan NL.
(heb ook nog wat fotos liggen, later..)
Re: Belgische hoogspanningsmasten
Nog een foto van zes jaar geleden toen ik ook in Ruisbroek overnachtte voor een weekendje TGV's fotograferen.
- Bijlagen
-
- IMG_3835.jpg (430.33 KiB) 9181 keer bekeken
Re: Belgische hoogspanningsmasten
Maar deze is voor de netkaart
Re: Belgische hoogspanningsmasten
Verder wel mooir foto's
Re: Belgische hoogspanningsmasten
Niet echt een mast, maar een unieke inkijk in een oud 70kV-AIS in Antwerpen dat afgebroken wordt.
In Antwerpen worden zowel de 6,6 kV als de 70kV langzamerhand afgebouwd. Eén voor één gaan de 70/6.6 stationnetjes er dus tussenuit.
Hier zien we de post Moonstraat. foto (c) Princen
In Antwerpen worden zowel de 6,6 kV als de 70kV langzamerhand afgebouwd. Eén voor één gaan de 70/6.6 stationnetjes er dus tussenuit.
Hier zien we de post Moonstraat. foto (c) Princen