Belgische hoogspanningsmasten

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Bericht door Shrek » 06 mar 2013 20:27

Max schreef:Dat zou je bij Antwerpen anders echt niet zeggen. die 150kV verbindingen die bijvoorbeeld langs het sportpaleis gaan. zijn heel erg hoog of die zijn later verhoogt maar deze masten zijn wel rond de 40/60 meter hoog schat ik.
Vroeger was dat allemaal industriegebied, de lijn liep dus over de fabrieken heen. Dan moet je wel hoge masten hebben.
40m is trouwens helemaal niet hoog voor een hoogspanningsmast in België.

Gebruikersavatar
Jeroen
50 kV
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 feb 2013 16:27
Dichtstbijzijnde trafo: Schiedam

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Bericht door Jeroen » 06 mar 2013 20:40

Shrek schreef:
Max schreef:Dat zou je bij Antwerpen anders echt niet zeggen. die 150kV verbindingen die bijvoorbeeld langs het sportpaleis gaan. zijn heel erg hoog of die zijn later verhoogt maar deze masten zijn wel rond de 40/60 meter hoog schat ik.
Vroeger was dat allemaal industriegebied, de lijn liep dus over de fabrieken heen. Dan moet je wel hoge masten hebben.
40m is trouwens helemaal niet hoog voor een hoogspanningsmast in België.
Ja maar, het kan wel industrie gebied zijn geweest, maar het is toch vreemd als je onder de 150kV, en meer, woonwijken gaat bouwen?
Hoogspanningsmast liefhebber

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Bericht door Shrek » 06 mar 2013 21:15

Vethaak99 schreef:Ja maar, het kan wel industrie gebied zijn geweest, maar het is toch vreemd als je onder de 150kV, en meer, woonwijken gaat bouwen?
Tjah, bouwvoorschriften in België stellen dan ook niet veel voor.
Je mag hier in overstromingsgebied, naast een gevaarlijke fabriek of ergens lukraak in een bos bouwen, waarom zou onder een hoogspanningslijn dan niet mogen?

Gebruikersavatar
Jeroen
50 kV
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 feb 2013 16:27
Dichtstbijzijnde trafo: Schiedam

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Bericht door Jeroen » 06 mar 2013 21:28

ik zeg niet dat het niet mag, ik zeg dat dat vreemd is.
Als je onder een hoogspanningslijn gaat wonen, verhoogt dat de kans op kanker en leukemie..
Snap je?
Hoogspanningsmast liefhebber

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Bericht door Shrek » 06 mar 2013 21:40

Vethaak99 schreef:ik zeg niet dat het niet mag, ik zeg dat dat vreemd is.
Als je onder een hoogspanningslijn gaat wonen, verhoogt dat de kans op [forumcensuur] en leukemie..
Snap je?
Daar is nog niets van bewezen hoor. Het enige bezwaar dat er tegen hoogspanningslijnen geldt is puur esthetisch of gaat om beschermde vogels. Er zijn ook weinig klachten van mensen die eronder wonen, waarom zou je er dan niet naast gaan wonen? De huurprijzen/grondprijzen zijn trouwens goedkoper.

Gebruikersavatar
Jeroen
50 kV
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 feb 2013 16:27
Dichtstbijzijnde trafo: Schiedam

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Bericht door Jeroen » 06 mar 2013 21:47

Oké, maar stel dat zo'n kabel knapt weet je... En tja, je keuze is het als je daar zal gaan wonen.. Toch?
Hoogspanningsmast liefhebber

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Bericht door Mark » 06 mar 2013 23:10

Shrek schreef:Tjah, bouwvoorschriften in België stellen dan ook niet veel voor.
Je mag hier in overstromingsgebied, naast een gevaarlijke fabriek of ergens lukraak in een bos bouwen, waarom zou onder een hoogspanningslijn dan niet mogen?
Inderdaad. Je moet niet vergeten dat er grote verschillen zijn tussen Nederland en Belgie wat dat betreft. Eigenlijk zijn er 2 totaal verschillende visies op het gebied van infrastructuur, ruimtelijke ordening en dergelijke. Dat zie je aan alles. In Nederland is het landschap tot op de centimeter vastgelegd in plannen. De Belgen vinden dat allemaal niet zo belangrijk en zijn daar veel vrijer in. Neem bijvoorbeeld de huizen. Huizenbouw (het uiterlijk) is in Nederland onderhevig aan flinke lading regels (past het goed in de omgeving, is het niet te hoog etc etc). Als je door Belgie rijdt, waar deze regelgeving vrijwel niet is, zie je een grote mix aan verschillende soorten huizen. En zo zijn er nog tal van voorbeelden te noemen.

Zo geldt het dus ook voor dingen als hoogspanningsleidingen in het landschap. Zeker na de 2 oliecrisissen van de jaren 70 waarin milieugroepen steeds zwaardere stem hebben gekregen, is infrastructuur met grote invloed op de natuur alles behalve makkelijk geworden. Dat zie je vandaag de dag in Nederland bijvoorbeeld (en recent met de uitvoering van Randstad 380kV) aan de soms rare routes van hoogspanningsleidingen. Aangelegd om een dorpje of natuurgebied bijvoorbeeld, of speciale uitvoeringen om aan de steeds strengere milieunormen te voldoen. Dit zijn allemaal dingen die in Belgie niet of nauwelijks spelen (de laatste jaren wel steeds meer als ik het goed heb). Tel daar nog eens de totaal andere mentaliteit op (Belgen zijn denk ik toch wel wat gemoedelijker en minder zeikerig dan de Nederlanders ) en je krijgt echt een wereld van verschil, ook in het wereldje van de hoogspanningsmasten.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Bericht door Shrek » 06 mar 2013 23:19

Ik heb het milieu-effecten-rapport van Stevin eens doorgenomen en daar ging het toch voornamelijk over landschapsvervuiling, trekroutes van vogels en inname van landbouwgrond. Magnetische velden werden amper aangehaald, ook al gaan die er zeker zijn, ook op het verkabelde stuk.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Bericht door Peter » 07 mar 2013 09:56

Toen ik een maand geleden bij Ophoven was om een paar foto's te maken viel het me ook al op dat de 380kV lijn pal over huizen heen loopt. Bij ons komt dat toch minder vaak voor.

Vorig jaar stond er in de krant overigens nog een stuk over een echtpaar in Enschede die in 1980 een huis aan de Burgemeester van Veenlaan hadden gekocht en toen al wisten dat de 380kV verbinding naar Duitsland pal over hun huis zou komen te lopen met een mast in de achtertuin. Dat de 380kV daar zo door Enschede loopt heeft er waarschijnlijk ook mee te maken dat men voor smalle maar hoge masten heeft gekozen, maar dat terzijde.

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Bericht door voltron » 07 mar 2013 14:36

weliswaar een crossingmast maar toch

behoorlijk Belgisch aanzicht

nu met een lage mast

gezellig in de straat

lekker door de wijk

net als in Ophoven

gezellige buurman

Het komt in Nederland toch ook wel voor (en dit is alleen nog 380 kV). Je ziet niet heel vaak dat soort lijnen door grote gebieden huizen lopen, maar als je in NL buiten de bebouwde kom bent, zie je vaak van die langgerekte boerenstraten waar allemaal boerderijen en huizen staan. Meestal houden (vooral oudere) 380 kV lijnen daar niet altijd rekening mee en lopen ze gewoon over de huizen heen

Plaats reactie