Belgische hoogspanningsmasten

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Bericht door Shrek » 14 jan 2013 21:37

Zomaar even tussendoor: 150kV driehoeksmast bij de kerncentrale van Doel
Bijlagen
IMG_0962.jpg
IMG_0962.jpg (289.23 KiB) 10769 keer bekeken

Gebruikersavatar
Powerlion
150 kV
Berichten: 215
Lid geworden op: 20 okt 2012 11:49
Dichtstbijzijnde trafo: Lint

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Bericht door Powerlion » 15 jan 2013 23:16

Het meest rechtse circuit op jouw foto is 36kV, weet jij (Shrek) waarom ineens die spanning, en niet 70kV of zo? Is dat de laagste hoogspanning in België?

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Bericht door Shrek » 15 jan 2013 23:35

Powerlion schreef:Het meest rechtse circuit op jouw foto is 36kV, weet jij (Shrek) waarom ineens die spanning, en niet 70kV of zo? Is dat de laagste hoogspanning in België?
36 kV is een veelvoorkomende spanning in België en vond zijn oorsprong in Brussel in de tijd voor het voor het nationale net. 36kV is ideaal in combinatie met 150kV als tussenniveau naar de middenspanning. Op plaatsen waar 70kV ligt zal je dus geen 36kV aantreffen.
Onder andere de haven van Antwerpen is zo volledig uitgerust met 36kV (net als Gent, Brussel, noord West-Vlaanderen en Waals-Brabant).
De 36kV lijn in Doel dient bijvoorbeeld om mee de Waaslandhaven op 36kV te voeden.

Gebruikersavatar
Powerlion
150 kV
Berichten: 215
Lid geworden op: 20 okt 2012 11:49
Dichtstbijzijnde trafo: Lint

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Bericht door Powerlion » 16 jan 2013 17:10

Veel dank voor uw wijsheid!

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Bericht door Peter » 03 feb 2013 15:10

Na de fotoserie bij Maasbracht ben ik nog wat verder naar het zuiden gereden via de A73 en A2 en ik ben bij Maaseik de grens overgegaan om ook nog enkele Belgische hoogspanningsmasten mee te nemen omdat er nog altijd veel Belgische foto's op de site ontbreken.

Bij Maaseik ben ik via de N78 naar het noorden gereden en kwam ik al snel de grensoverschrijdende 380kV verbinding naar Van Eyck tegen. Ik heb de auto geparkeerd en heb even een korte wandeling gemaakt. De foto's zijn gemaakt in de buurt van het dorpje Ophoven. Af en toe begon de zon er door te komen maar het was nog wel smerig koud. Brrrr...
Bijlagen
VYK-MBT-380-200.jpg
De klassieke Belgische dubbelvlag 380kV steunmast met aambeeld vormige top.
VYK-MBT-380-200.jpg (249.42 KiB) 10180 keer bekeken
VYK-MBT-380-199.jpg
Vanaf de zijweg had ik een goed zicht op trafostation Van Eyck in de verte. Volgens mij is dit trafostation er nog niet zo lang aangezien het op Google Earth nog in aanbouw was. Volgens mij liep de verbinding uit Nederland hier in de jaren '70 eerst als enkelcircuitsverbinding door naar Gramme (bij Huy). Later is de verbinding naar Meerhout (en verder richting Antwerpen) erbij gekomen. Let ook op de aparte masten bij het trafostation en de steunmast met v-ophanging en gewichten om de geleiders op hun plaats te houden. Aan de uitzwaai van de voorste steunmast is goed te zien dat er aardig wat wind stond...
VYK-MBT-380-199.jpg (264.89 KiB) 10180 keer bekeken
VYK-MBT-380-201.jpg
De weg van Maaseik naar Ophoven inclusief de typisch Belgische lintbebouwing wordt gepasseerd met een verhoogde steunmast. De foto heb ik genomen op de uiterste groothoekstand van mijn objectief. Deze mast is inmiddels ook al volgehangen met GSM-ontvangers maar omdat deze onder de traversen blijven vind ik ze minder storend dan de exemplaren boven op de masten in Nederland.
VYK-MBT-380-201.jpg (233.51 KiB) 10180 keer bekeken
VYK-MBT-380-202.jpg
De grensovergang gezien vanaf de Belgische kant. Bij de Belgische afspanmast op de voorgrond gaat de lijn over van twee naar drie geleiders per bundel. Het blijft me verbazen dat men in België maar twee geleiders per fase gebruikt voor 380kV terwijl het er bij ons minimaal drie zijn. De afspanmast van het Nederlandse type ziet er ook wel apart uit vanwege de overgang van dubbelvlag naar donau. De donau afspanmast met kattenoren staat aan de Belgische kant van de Maas en dus op Belgisch grondgebied! Er worden geen bijzonder hoge crossingmasten gebruikt voor het overspannen van de Maas aangezien op dit punt de functie voor het scheepvaartverkeer wordt overgenomen door het Julianakanaal. Een aardigheidje van deze foto is dat in de verte duidelijk de Clauscentrale te herkennen is met de markante koeltorens.
VYK-MBT-380-202.jpg (240.71 KiB) 10180 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Peter op 20 feb 2017 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.

voltron
380 kV
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Bericht door voltron » 03 feb 2013 16:43

2 geleiders per fase komt wel meer voor, noord Duitsland hebben de 380 kV masten ook maar 2 per fase, in Denemarken hebben de 400 kV masten ook 2 per fase en in de VS heb je ook 500 kV masten met 2 kabels per fase.

Mooie foto's. Je hebt nu al 2 grensoverschrijdende mastenfoto's toch?

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Bericht door Tom » 03 feb 2013 17:01

Mooie foto's zelfs met zon erbij.
Ik vind die Belgische 380 kV masten wel mooi rustig vormgegeven. En de smalle "omgekeerde" boventraverse heeft ook wel iets stoers.

De 380 kV lijn die bij het station naar rechts wegloopt op de achtergrond, heeft hoekmasten met kattenoren, ze lijken wel wat op Enschede - Gronau.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Bericht door Shrek » 03 feb 2013 18:22

Leuke foto's !
Ik vind de GSM-ontvangers in onze Belgische masten ook niet storend. Elia verbiedt trouwens aan GSM-operatoren om iets te wijzigen aan de mast (een top afzagen is dus simpelweg verboden), wat zorgt dat het mastbeeld altijd behouden blijft.
Over het aantal kabels in een fasebundel: draai dat maar om. Het zijn de driedubbele bundelgeleiders in Nederland die de uitzondering zijn, in de meeste andere landen is het dubbel of 4-dubbel.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Bericht door Peter » 03 feb 2013 23:00

@voltron: Ik heb nu drie grensoverschrijdende hoogspanningslijnen op de foto, Hengelo - Gronau, Maasbracht - Siersdorf en nu dus ook Maasbracht - Van Eyck. Hiermee bedoel ik de grenspassage.

@TomBorger: De lijn die naar rechts wegloopt lijkt wat betreft de indeling inderdaad heel veel op Hengelo - Gronau, alleen deze masten ogen lichter en hebben geen v-ophanging. Ik vind het wel bijzonder dat de hoekmasten van deze lijn in België ook kattenoren hebben. Als ik een keer weer in het zuiden ben zal ik eens kijken of ik een paar masten van die lijn specifiek kan fotograferen.

De 380kV masten in België hebben een prima mastontwerp. Omdat de mast zo slank is zal de magneetveldzone rondom de lijn ook relatief klein zijn, zeker als men hetzelfde trucje gaat toepassen met de klokgetallen zoals bij onze wintracks

@Shrek: Ze zouden die regel in Nederland ook maar hebben toegepast, dan zag het hoogspanningsnet er nu nog een stuk beter uit. Ik vind die gescalpeerde masten met GSM-ontvanger bovenop en dikke kabels in de toren gewoon geen gezicht Maar inderdaad, driebundelgeleiders zijn wel iets typisch Nederlands, maar ik heb het in Duitsland en Frankrijk ook gezien.

Gebruikersavatar
Powerlion
150 kV
Berichten: 215
Lid geworden op: 20 okt 2012 11:49
Dichtstbijzijnde trafo: Lint

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Bericht door Powerlion » 28 feb 2013 21:08

Deze morgen op weg naar het werk: hoogtewerkers van Elia in één van onze grootste masten. Hun taak: één van de witte/rode bollen in de bliksemdraden was tijdens de storm van 21/07/2009 weggeblazen, en die zijn ze nu komen vervangen. Ze hebben ineens de rest van die bollen vervangen nu ze toch bezig waren denk ik.

Op de foto zie je een tros(je) van die bollen die omhoog getrokken worden.

Slechte kwaliteit, mijn excuses! Getrokken op de fiets in volle vaart met de GSM!
foto0005.jpg
foto0005.jpg (309 KiB) 10601 keer bekeken

Plaats reactie