Diemen en Almere
Diemen en Almere
Afgelopen zondag verkeerde ik in de achtertuin van een ander forumlid, om de 380 kV bij Diemen en Almere te bekijken.
Een aantal netkaartfoto´s ontbreekt nog, reden voor een bezoek. Allereerst bij Diemen. Het was een heel gepuzzel om hier op de gewenste locatie te komen. De "Overdiemerweg" die loopt vanuit Muiden naar Diemen en een verbinding vormt tussen IJburg en Muiden blijkt grondig afgesloten met hekken. Later blijkt het te gaan om een gemeentemaatregel om te voorkomen dat IJburgers rechtstreeks naar de Maxis kunnen rijden in plaats van een 10 km omweg over de A1 te volgen . Gevolg is wel dat je niet meer om het trafostation heen kunt fietsen, ook een ander weggetje blijkt strategisch van een groot hek te zijn voorzien. Nog nooit zo lang bezig geweest voor een paar masten.
Mast 41A van Diemen - Oostzaan. Een hoge kruisingsmast. De traverses en ophangingen lijken in tegenstelling tot reguliere steunmasten uit deze lijn exact gelijk te zijn aan eerste fase koppelnet. Het wijde broekstuk, niet erg netjes "ge-eifeld" hier. De aalscholvers. Mast 43A en het station gezien vanuit zuidelijke richting. Mast 158 in de lijn vanuit Krimpen. Mast 42A staat verdekt opgesteld. Een detail van de lange kettingen van Mast 43A gezien vanaf de brug over het kanaal. De traverses zijn nog niet geverfd. Helaas bevindt het voetpad zich aan de verkeerde kant. Gezien vanaf de brug ziet het er zo uit. Aan de andere kant van het hek in de weg staan de hoge masten van Diemen - Lelystad. Mast 3 in een beetje zon. Een imposante 9 m hogere HC-mast. Mast 1 en 2 als eindmast en scherpe hoekmast. De centrale Diemen. Mast 4 is als SAA-mast enigszins aangepast en heeft andere steunisolatoren in de buitenbocht en een zware fundatie.
Een aantal netkaartfoto´s ontbreekt nog, reden voor een bezoek. Allereerst bij Diemen. Het was een heel gepuzzel om hier op de gewenste locatie te komen. De "Overdiemerweg" die loopt vanuit Muiden naar Diemen en een verbinding vormt tussen IJburg en Muiden blijkt grondig afgesloten met hekken. Later blijkt het te gaan om een gemeentemaatregel om te voorkomen dat IJburgers rechtstreeks naar de Maxis kunnen rijden in plaats van een 10 km omweg over de A1 te volgen . Gevolg is wel dat je niet meer om het trafostation heen kunt fietsen, ook een ander weggetje blijkt strategisch van een groot hek te zijn voorzien. Nog nooit zo lang bezig geweest voor een paar masten.
Mast 41A van Diemen - Oostzaan. Een hoge kruisingsmast. De traverses en ophangingen lijken in tegenstelling tot reguliere steunmasten uit deze lijn exact gelijk te zijn aan eerste fase koppelnet. Het wijde broekstuk, niet erg netjes "ge-eifeld" hier. De aalscholvers. Mast 43A en het station gezien vanuit zuidelijke richting. Mast 158 in de lijn vanuit Krimpen. Mast 42A staat verdekt opgesteld. Een detail van de lange kettingen van Mast 43A gezien vanaf de brug over het kanaal. De traverses zijn nog niet geverfd. Helaas bevindt het voetpad zich aan de verkeerde kant. Gezien vanaf de brug ziet het er zo uit. Aan de andere kant van het hek in de weg staan de hoge masten van Diemen - Lelystad. Mast 3 in een beetje zon. Een imposante 9 m hogere HC-mast. Mast 1 en 2 als eindmast en scherpe hoekmast. De centrale Diemen. Mast 4 is als SAA-mast enigszins aangepast en heeft andere steunisolatoren in de buitenbocht en een zware fundatie.
- Bijlagen
-
- DSCJ4260-b1.jpg (1.05 MiB) 9540 keer bekeken
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Diemen en Almere
Inderdaad, mijn achtertuin.
De toestand rond de Nuonweg et cetera heeft alles te maken met het feit dat de ventweg van de A1 nabij de verkeersbrug beperkt toegankelijk is. Dat was indertijd wegens het gebruik als sluiproute in westelijke richting, maar sinds SAA en de Uyllanderbrug naar IJburg is dat allemaal minder relevant. De weg langs de Diem, waarin mast 41A staat, is nog steeds toegankelijk. Via die weg kun je op de weg langs het Amsterdam-Rijnkanaal (oostoever) komen. Waarschijnlijk ben je onder de brug naar IJburg door gelopen om die foto van onder meer mast 43A te maken (vanaf de oostoever). Zoals je weet heb ik korte tijd geleden foto's van die mast vanaf de westoever genomen.
Op Hemelvaartsdag 2013 heb ik foto's van onder meer mast 41A genomen:
Zie http://www.hoogspanningsforum.com/viewt ... =270#p6650
Aanvulling. Mast 4 heeft zwaardere fundamenten gekregen wegens aanpassing aan een toekomstige 8kA-belasting (acht duizend ampère). Dit is al voor alle SAA-masten gebeurd. Het is mij onduidelijk of dat voor de andere masten van DMM - Ens gaat gebeuren.
Twee bewerkte foto's:
De toestand rond de Nuonweg et cetera heeft alles te maken met het feit dat de ventweg van de A1 nabij de verkeersbrug beperkt toegankelijk is. Dat was indertijd wegens het gebruik als sluiproute in westelijke richting, maar sinds SAA en de Uyllanderbrug naar IJburg is dat allemaal minder relevant. De weg langs de Diem, waarin mast 41A staat, is nog steeds toegankelijk. Via die weg kun je op de weg langs het Amsterdam-Rijnkanaal (oostoever) komen. Waarschijnlijk ben je onder de brug naar IJburg door gelopen om die foto van onder meer mast 43A te maken (vanaf de oostoever). Zoals je weet heb ik korte tijd geleden foto's van die mast vanaf de westoever genomen.
Op Hemelvaartsdag 2013 heb ik foto's van onder meer mast 41A genomen:
Zie http://www.hoogspanningsforum.com/viewt ... =270#p6650
Aanvulling. Mast 4 heeft zwaardere fundamenten gekregen wegens aanpassing aan een toekomstige 8kA-belasting (acht duizend ampère). Dit is al voor alle SAA-masten gebeurd. Het is mij onduidelijk of dat voor de andere masten van DMM - Ens gaat gebeuren.
Twee bewerkte foto's:
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 15 aug 2018 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Diemen en Almere
Inderdaad ET weet ik dat je er ook recent bent geweest, ik wilde het echter toch ook graag eens met eigen ogen zien.
Ja, ik was onder de brug doorgefietst om de foto vanaf de oostoever te maken, echter "om de hoek" van het trafostation dus ter hoogte van mast 2 bleek er een hek over deze weg te staan, zodat ik weer helemaal terug kon .
Ja, ik was onder de brug doorgefietst om de foto vanaf de oostoever te maken, echter "om de hoek" van het trafostation dus ter hoogte van mast 2 bleek er een hek over deze weg te staan, zodat ik weer helemaal terug kon .
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Diemen en Almere
Tsja, dat is een gevalletje waarbij die andere Tom, namelijk de dubbel-Tom (navigatie) mij adviseert om bij de volgende rotonde de vierde afslag te nemen. Vanaf het parkeerterrein van de Maxis komend kwam ik datzelfde hek tegen. Poep gebeurt, shit happens.
Wij mastenenthousiastelingen hebben nog wel eens dat de interessante mast X met interessant detail Y een omweg waard is, als ware het masten met minstens twee denkbeeldige Michel-sterren. (Mastenmaatje Michel is nu in België en Noord-Frankrijk aan het fotograferen.)
Wij mastenenthousiastelingen hebben nog wel eens dat de interessante mast X met interessant detail Y een omweg waard is, als ware het masten met minstens twee denkbeeldige Michel-sterren. (Mastenmaatje Michel is nu in België en Noord-Frankrijk aan het fotograferen.)
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Diemen en Almere
Het vervolg in Almere.
Bij mast 37 komt de lijn de gemeente binnen. De masten staan hier op eilanden.
Mast 38. Mast 39 Mast 43 is de laatste steunmast met de driebundel bliksemgeleider. Hij heeft enkele kettingen in tegenstelling tot veel andere met halfverankering. Mast 43 doet goed mee in de competitie van het grootste aantal telecomvoorzieningen. Mast 45 is een moeilijk toegankelijke mast naast de N702 waar geen fietsers zijn toegestaan. Dan komen we bij een stuk waar nog geen netkaartfoto´s van zijn.
Mast 46 staat in een groenstrook (of in de droogte een geelstrook) in het bedrijvenpark Gooise Kant. Vanaf de betonnen bankjes in het park zijn er leuke telefoto's mogelijk.
Richting mast 47. Richting mast 45. Mast 47 met de 35 mm lens (~50 mm FF). Mast 48 Mast 49 Vanaf mast 50 komt de lijn meer in de buurt van de woningen van de muziekwijk.
Mast 50. Mast 52 in het zonnetje. Mast 53 is de laatste mast aan de westkant van het Weerwater. Mast 54 is omringd door water. Mast 54 gezien in de richting van de hoge gebouwen ten noorden van het Weerwater, kenmerkend plaatje.
Bij mast 37 komt de lijn de gemeente binnen. De masten staan hier op eilanden.
Mast 38. Mast 39 Mast 43 is de laatste steunmast met de driebundel bliksemgeleider. Hij heeft enkele kettingen in tegenstelling tot veel andere met halfverankering. Mast 43 doet goed mee in de competitie van het grootste aantal telecomvoorzieningen. Mast 45 is een moeilijk toegankelijke mast naast de N702 waar geen fietsers zijn toegestaan. Dan komen we bij een stuk waar nog geen netkaartfoto´s van zijn.
Mast 46 staat in een groenstrook (of in de droogte een geelstrook) in het bedrijvenpark Gooise Kant. Vanaf de betonnen bankjes in het park zijn er leuke telefoto's mogelijk.
Richting mast 47. Richting mast 45. Mast 47 met de 35 mm lens (~50 mm FF). Mast 48 Mast 49 Vanaf mast 50 komt de lijn meer in de buurt van de woningen van de muziekwijk.
Mast 50. Mast 52 in het zonnetje. Mast 53 is de laatste mast aan de westkant van het Weerwater. Mast 54 is omringd door water. Mast 54 gezien in de richting van de hoge gebouwen ten noorden van het Weerwater, kenmerkend plaatje.
- Bijlagen
-
- DSCJ4309-b1.jpg (595.53 KiB) 9414 keer bekeken
Re: Diemen en Almere
En zo spreken steeds meer mensen elkaar.
Samen met Gaasterland, grote stukken Noordzeekust en de Belgische grensregio van midden Brabant is Almere bij mij een van de laatste echte stukken terra incognita van Nederland. Nooit geweest, zelfs dat stuk van de A6 niet. Des te interessanter is het correspondentiewerk dat normaal door ET wordt verricht en dat in dit draadje opeens van twee verschillende personen tegelijk komt.
De verbinding van Diemen naar Oostzaan (en verder richting Beverwijk) wekt op foto's altijd de indruk dat ie er maar een beetje bij gedaan is: als een soort Frankensteinmonster lijken de mastlichamen een samenraapsel van lichaamsdelen van andere verbindingen te zijn en die wijde broekstukken in het water bij de IJkruising maken het er ook niet beter op. Als we zouden mogen nomineren voor de lelijkste koppelnetverbinding van het land, dan zou... nee, laat ik daar maar niet aan beginnen, want dan eindigen we dadelijk nog met een oude hit van een heel andere Amsterdammer.
Waar ter wereld ik ook kwam
nimmer trof ik zo een bende
als net boven Rotterdam
Welgelegen in een wei
witte palen, zij aan zij.
Och, er zit nog altijd één groot voordeel aan het proberen te spotten en benaderen van hoogspanningsmasten ten opzichte van onweersbuien: bij de hoogspanningsmast weet je tenminste zeker dat ie er is.
Samen met Gaasterland, grote stukken Noordzeekust en de Belgische grensregio van midden Brabant is Almere bij mij een van de laatste echte stukken terra incognita van Nederland. Nooit geweest, zelfs dat stuk van de A6 niet. Des te interessanter is het correspondentiewerk dat normaal door ET wordt verricht en dat in dit draadje opeens van twee verschillende personen tegelijk komt.
De verbinding van Diemen naar Oostzaan (en verder richting Beverwijk) wekt op foto's altijd de indruk dat ie er maar een beetje bij gedaan is: als een soort Frankensteinmonster lijken de mastlichamen een samenraapsel van lichaamsdelen van andere verbindingen te zijn en die wijde broekstukken in het water bij de IJkruising maken het er ook niet beter op. Als we zouden mogen nomineren voor de lelijkste koppelnetverbinding van het land, dan zou... nee, laat ik daar maar niet aan beginnen, want dan eindigen we dadelijk nog met een oude hit van een heel andere Amsterdammer.
Waar ter wereld ik ook kwam
nimmer trof ik zo een bende
als net boven Rotterdam
Welgelegen in een wei
witte palen, zij aan zij.
Och, er zit nog altijd één groot voordeel aan het proberen te spotten en benaderen van hoogspanningsmasten ten opzichte van onweersbuien: bij de hoogspanningsmast weet je tenminste zeker dat ie er is.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Diemen en Almere
Almere, ik ben er in het verleden heel vaak geweest, vooral in de jaren '90 en vond het toch altijd wel wat hebben met de moderne architectuur. Het blijft bijzonder dat deze 380kV verbinding zo midden door Almere loopt en het verbaast me dat er nog geen concrete plannen voor verkabeling zijn. Ik vind het wel leuk om te zien hoe het Weerwater om de 380kV verbinding heen is ontworpen Ik heb een aantal foto's toegevoegd aan de netkaart.
Re: Diemen en Almere
Concreet niet, maar vanuit de gemeente Almere zijn er toch vrij recent geluiden te horen geweest over het k-woord.
Dus wel een beetje bedreigd zou ik zeggen.
Dus wel een beetje bedreigd zou ik zeggen.
Re: Diemen en Almere
Ik was er al een beetje bang voor, zeker met de huidige stand van de techniek en de inmiddels opgedane ervaring met 380kV grondkabels