Gouy

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1698
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Gouy

Load door Shrek » 27 mar 2018 00:45

In dit topic focussen we op Gouy, een hoogspanningspost gelegen op 10km ten noorden van Charleroi en midden in het steenkool- en industriebekken van de Samber en Borinage.
Gouy kwam al voor in het allereerste koppelnet op 70kV: van hieruit werd de elektriciteit van de centrales van Oisquercq en Monceau verder verdeeld over Charleroi en de Borinage. Sindsdien zijn enkele 70kV-lijnen al gesneuveld, maar het merendeel staat er vandaag nog steeds.
In koppelnet 2.0 speelde Gouy een nog veel crucialere rol. Voor de aansluiting van de eerste 150kV-lijnen rond Charleroi koos men immers voor Gouy en niet het nabijgelegen Monceau (20 jaar later kreeg Monceau uiteraard toch nog zijn 150kV, zie hier). De eerste 150/220kV-lijnen in het land liepen in de jaren '50 in een grote ringvorm: Schelle - Mol - Lutterade - Jupille - Rimière - Auvelais - Gouy - Drogenbos - Schelle. Vanuit deze posten werd het 150kV-net vervolgens in alle richtingen verder uitgebouwd. Voor Gouy betekende dat verbindingen met alle hoeken van het industriebekken rond de Samber en de Borinage, de aansluiting van de centrales van Monceau, Trivières en Amercœur, een lijn richting Baisy-Thy die half Waals-Brabant voedt èn een interconnectielijn naar Maubeuge in Frankrijk, waar de Belgische 150 kV aansloot op de Franse 90kV.
Zo'n belangrijk knooppunt kon natuurlijk niet achterblijven wanneer de 380kV werd aangelegd. Al is de rol voor Gouy hier een stuk minder cruciaal dan in het 150kV-net. Zeker in de beginjaren van de 380kV was er in Henegouwen een goede balans tussen de afname van de industrie en de geproduceerde elektriciteit in de vele steenkoolcentrales. De grote vermogens van Tihange naar Brussel lieten Gouy links liggen, de aansluiting bleef bij een aftakje op één draadstel. De sluiting van de steenkoolcentrales zorgde later voor een nood aan betere integratie in het 380kV-net, waardoor er in Courcelles een volwaardige schakelpost gebouwd werd en Gouy met 2 transfos van 450MVA gevoed werd.

Kort gezegd zijn er weinig hoogspanningsstations in België met zo'n rijke geschiedenis.

Dan ook nog een korte blik op de toekomst: Zoals overal in België zal de 70kV ook hier op lange termijn verdwijnen. In deze streek zal alle belasting vroeg of laat overgaan naar 150kV. Elia kiest er echter voor om dit gefaseerd te doen en één voor één de 150/70 kV invoedingspunten af te schaffen, Gouy is echter uitgekozen als laatste invoedingspunt 70kV dat gaat verdwijnen. Monceau, Ville-sur-Haine, Montignies, Farciennes en Bascoup verliezen de komende jaren reeds hun 150/70 transfo's . In de nabije toekomst zal de resterende belasting op 70kV dus naar Gouy verplaatst worden. Enkele 70kV-lijnen krijgen daarom de komende jaren een retrofit om nog mee te kunnen tot 2030-2035, daarna zal het wel onherroepelijk gedaan zijn met het spanningsniveau.

De 150kV-lijnen hebben weinig te vrezen: ze worden versterkt, gerenoveerd of zelfs totaal vernieuwd (vernieuwingsproject).

Hierbij deel 1 van de fotoreportage.

Om te beginnen een -zeer onduidelijke- panofoto ten zuiden van Gouy. Hier kan je letterlijk 360° rondom hoogspanningslijnen zien . Beter wordt het niet.
pano.jpg
pano.jpg (215.26 KiB) 2223 keer geschouwd
Dan het echte werk: Hier zien we 3 150kV-lijnen richting het noordwesten vertrekken. Achteraan richting La Croyère, in het midden de koppelnet 2.0-lijn richting Schelle en vooraan de kattenkoplijn richting Baisy-Thy, Nijvel en Braine l'Alleud. Deze ene lijn met 3 draadstellen voedt hiermee de helft van de provincie Waals-Brabant, hier wil je dus zeker geen mast-incident hebben.
IMG_5832.JPG
IMG_5832.JPG (467.94 KiB) 2224 keer geschouwd
Dezelfde 3 lijnen bij aankomst op het station. De lijn met kattenkoppen splitst hier op in een dubbelvlag (buiten beeld) en de vlagmast links. MIdden de oerlijn en rechts de later gebouwde lijn naar Trivières.
IMG_5835.JPG
IMG_5835.JPG (595.98 KiB) 2224 keer geschouwd
Vervolgens een klein overzichtje van het gigantische 150kV-gedeelte. Het telt momenteel 23 velden en 3 rails en is hiermee de grootste 150kV-post van België. In de Benelux geloof ik dat Gouy enkel Diemen moet laten voorgaan.
IMG_5836.JPG
IMG_5836.JPG (625.06 KiB) 2224 keer geschouwd
Bundelgeleiders op 150kV zien we in België enkel maar tussen 380-150kV transfo's en de schakelpost. Hier geeft dat dus een lijntje met 1 dubbelvlagmast. Op de achtergrond zie je de eindmasten van de 70kV-post. Deze zit echter zeer goed verstopt achter het 150kV-geweld en is daardoor moeilijk te fotograferen.
IMG_5833.JPG
IMG_5833.JPG (457.94 KiB) 2224 keer geschouwd
De snelweg E42 loopt vlak langs de post, de kans dat je hier al eens langsgereden bent is echter klein, dit stuk snelweg ligt immers niet op een noord-zuid as. We zien 4 150kV-lijnen richting zuiden, met de kabels van de 5e op de voorgrond, en het 70kV-lijntje richting Monceau op de achtergrond.
IMG_5837.JPG
IMG_5837.JPG (497.94 KiB) 2224 keer geschouwd
De eindmast van de 150-kV lijn richting Monceau. Op andere plaatsen hoort een lijn van begin jaren '60 bij de oudjes, maar bij deze historische post is dat relatief nieuw.
IMG_5838.JPG
IMG_5838.JPG (580.43 KiB) 2224 keer geschouwd
Mast 2 van deze lijn.
IMG_5843.JPG
IMG_5843.JPG (449.48 KiB) 2224 keer geschouwd
De 380kV-lijn komt langs achter de post binnen, die kant kon ik helaas niet fotograferen.
IMG_5839.JPG
IMG_5839.JPG (627.58 KiB) 2224 keer geschouwd
Een overzichtje van de 5 zuidelijke 150kV-lijnen.
IMG_5842.JPG
IMG_5842.JPG (379.47 KiB) 2224 keer geschouwd
De lijn richting Amercœur, tegenwoordig parallel geschakeld, vertoont een specialleke: net voor de aankomst op Gouy splitst ze in twee korte lijntjes die uitkomen op de lijnen richting Trivières en Tergnée. Deze 2 bypasjes zijn tegenwoordig geaard. Deze eigenaardigheid is ongetwijfeld het resultaat van een tijdelijke situatie tijdens ombouwwerken waarbij een aantal velden op de post niet beschikbaar waren en de stroom dus maar rondgeleid moest worden.
IMG_5840.JPG
IMG_5840.JPG (425.88 KiB) 2224 keer geschouwd
IMG_5846.JPG
IMG_5846.JPG (432.54 KiB) 2223 keer geschouwd
Tot zover deel 1!
Laatst gewijzigd door Shrek op 27 mar 2018 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1698
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Gouy

Load door Shrek » 27 mar 2018 21:32

Deel 2:

Eerst zien we de aankomst van respectievelijk de 150kV lijnen richting richting Trivières, de oude interconnectielijn naar Meubeuge die nu ingekort is tot Binche, de lijn naar Amercœur, de lijn naar Tergnée en de 70 kV-lijn richting Monceau. Deze laatste is bij de bouw van de 150kV-post omgeleidt, daarom zien de laatste masten er een beetje anders uit dan de rest van de lijn. Deze omleiding zal binnenkort ondergronds gebracht worden omdat de 150kV-post voor een zoveelste keer uitgebreid gaat worden.
IMG_5848.JPG
IMG_5848.JPG (464.12 KiB) 2177 keer geschouwd
Eén van de 2 lijnen Gouy-Monceau, stammend uit begin jaren '20.
IMG_5849.JPG
IMG_5849.JPG (391.75 KiB) 2177 keer geschouwd
Vervolgens een blik op de voormalige interconnectielijn naar Frankrijk. Zelfs zonder de topografie te kennen zie je aan deze driehoeksmasten gewoon dat ze Frans zijn.
IMG_5850.JPG
IMG_5850.JPG (407.61 KiB) 2177 keer geschouwd
Nog eens een blik op de lijn naar Amercœur. Zoals ik in deel 1 al uitlegde zijn er vanaf de 5e mast van deze lijn 2 aftakjes van 1 draadstel naar de naburige lijnen. De eerste 5 masten zijn ook duidelijk nieuwer dan de rest van de lijn. Hier is dus ooit stevig verbouwd geweest.
Speciaal voor Hans ook nog een streetview vaniets verderop.
IMG_5851.JPG
IMG_5851.JPG (453.68 KiB) 2177 keer geschouwd
In het tegenwoordig onbenut aftakje richting tergnée zit een driehoeksmast. De foto is misschien wat wazig (ik moet me dringend ook eens een telelens aanschaffen), maar je ziet wel dat dit een Belgisch model is en geen Frans zoals de driehoeksmasten richting Binche.
IMG_5853.JPG
IMG_5853.JPG (367.39 KiB) 2177 keer geschouwd
Dan een blik op de lijn richting Tergnée. Dit was in koppelnet 2.0 de lijn richting Rimière, door de komst van de 380kV is de lijn echter opgeknipt. Een deel van deze historische lijn wordt vandaag op 70kV bedreven, een stukje op 30kV, een deel staat in de mottenballen en een stukje is afgebroken. Deze kant van de lijn doet nog gewoon dienst waarvoor hij gebouwd is: 150kV.
IMG_5854.JPG
IMG_5854.JPG (383.42 KiB) 2177 keer geschouwd
Nog even een blik terug op het station Gouy. Links van de mast van de interne 150kV-lijn zie je nog net een mast in aanbouw boven een boom uitsteken. Dit wordt de nieuwe eindmast van de 70kV-lijn richting Monceau. Vanaf deze mast gaat het ondergronds verder tot de achterkant van de post, waar de 70kV-velden zich bevinden.
IMG_5855.JPG
IMG_5855.JPG (461.01 KiB) 2177 keer geschouwd
Aan de zuidkant van het station vinden we voornamelijk 150kV-lijnen, ten noorden is het dan weer een feest van 70kV en 380kV.
IMG_5857.JPG
IMG_5857.JPG (376.13 KiB) 2177 keer geschouwd
Nog even een blik op het hele station. Neen, je moet nog niet beginnen tellen...
IMG_5858.JPG
IMG_5858.JPG (908.9 KiB) 2177 keer geschouwd
Een fiere mast van het 2e lijntje Gouy-Monceau, deze staat hier al sinds 1924.
IMG_5860.JPG
IMG_5860.JPG (529.87 KiB) 2177 keer geschouwd
Nogmaals het lijntje uit 1924. Omdat deze lijn nog tot +- 2035 moet meegaan is er een retrofit gepland. De kans is groot dat het eruit gaat zien zoals Eupen-Pt Rechain: nieuwe sokkels, nieuwe geleiders en een ombouw van de traversen tot een vreemd soort asymenkelmast. Niet om heel blij van te worden...
IMG_5862.JPG
IMG_5862.JPG (487.62 KiB) 2177 keer geschouwd
Rond Gouy zijn bijna alle lijnen bovengronds. Dit exemplaar vormt de uitzondering.
Toen de kolencentrale van Amercœur vervangen werd door een zwaardere STEG-eenheid kon de bestaande bovengrondse lijn de vermogens niet meer aan. Deze kabel werd gebouwd als aanvulling om het vermogen afgevoerd te krijgen.
IMG_5861.JPG
IMG_5861.JPG (959.29 KiB) 2177 keer geschouwd
De laatste lijn van dit deel is de bedreigde lijn Gouy-Jumet. Begin jaren '60 is deze lijn gebouwd me het oog op één draadstel 70kV en één draadstel 150kV. Ik vind echter nergens bewijzen terug dat er ooit effectief 150kV opgestaan heeft. Vandaag voedt deze 70kV-lijn de posten Jumet en Gilly. Deze 70kV-zone zal spoedig verdwijnen en volledig door 150kV vervangen worden, dit zal echter op een speciale manier gebeuren: Montignies-Gilly is vandaag al in dienst met een zware 150kV-kabel. Deze zal in de toekomst aangesloten worden op één van de draadstellen van Gilly-Jumet, deze lijn zal hiervoor uitgerust worden met nieuwe isolatoren en zwaardere geleiders. Langs de ander kant komt er ook een 150kV-invoeding vanaf Gouy. Deze oude lijn is echter niet in staat zwaardere geleiders te dragen dus komt er een grondkabel Gouy-Jumet dewelke in Jumet zal worden aangesloten op het andere draadstel van Gilly-Jumet. Hierdoor kunnen Jumet en Gilly zowel uit het noorden via Gouy als uit het zuiden via Montignies gevoed worden.
De lijn Jumet-Gilly wordt dan een bovengronds "eiland" in een verder ondergrondse verbinding.
De huigide 70/150 kV-lijn Gouy-Jumet zal dus spoedig verleden tijd zijn.
IMG_5864.JPG
IMG_5864.JPG (332.47 KiB) 2177 keer geschouwd

Mastbeeld van deze aansluiting
Tom
380 kV
Loads: 1999
Aangesloten op: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Gouy

Load door Tom » 27 mar 2018 23:05

Mooie reportage, veel te zien in het relatief wijdse landschap.
Deze snelweg ken ik zoals je beschrijft niet, omdat je als Hollander doorgaans niet zo snel een west-oost route neemt. De 380 kV-lijn vanuit Hoei komt me wel bekend voor.
Een paar bijzondere masttypes zie ik, ook die met dat brede broekstuk overigens :lol: .

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1698
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Gouy

Load door Shrek » 28 mar 2018 00:03

Laatste deel van de Gouyreportage.

Bij de bouw van de 380kV-lijn Gramme-Breughel was er ter hoogte van Courcelles een harde aftak voor een transfo in Gouy. Later werd er op die plaats een schakelbare aftak gebouwd. In de 3e configuratie werd vervolgens een volledig schakelstation gebouwd om meer vermogen te kunnen aftakken en meer schakelmogelijkheden te hebben. In tegenstelling tot de CPTE (later Elia)-traditie kreeg de post geen specifieke naam maar bleef het gewoon "Courcelles". Een korte 380kV-lijnt van 5 dubbelvlagmasten en 2 vlagmasten verbindt Courcelles met de 2 380-150 transfo's van Gouy. Door het stijgend verbruik in de regio van St-Ghislain en het periodiek uitschakelen van grote gascentrales zit de transformatiecapaciteit op sommige momenten tegen de limieten aan. Daarom wordt er een extra transformator geplaatst.
Omdat de terreinen rond Gouy geen plaats hebben hiervoor wordt hij in Courcelles bijgebouwd en komt er een nieuwe ondergrondse 150kV-verbinding met 2 parallelle circuits tussen Courcelles en Gouy. Deze verbinding wordt momenteel gegraven ergens midden op deze foto.
IMG_5867.JPG
IMG_5867.JPG (458.19 KiB) 2155 keer geschouwd
Een duidelijk tracé was niet aan te treffen, maar er was wel bewijs van de kabelwerkzaamheden.
IMG_5868.JPG
IMG_5868.JPG (965.21 KiB) 2155 keer geschouwd
Zicht op het schakelstation Courcelles.
IMG_5869.JPG
IMG_5869.JPG (440.65 KiB) 2155 keer geschouwd
De eindmasten van de lijnen richting Breughel en Gramme. De ongebruikte traversen stammen uit de 2e configuratie (jaren '80-'90), toen de post enkel dienst deed als schakelbare aftak.
IMG_5871.JPG
IMG_5871.JPG (454.22 KiB) 2155 keer geschouwd
In de eerste configuratie waren deze 2 masten dus met elkaar verbonden en vertrok vanuit de rechtse mast een harde aftak richting Gouy.
IMG_5873.JPG
IMG_5873.JPG (473.72 KiB) 2155 keer geschouwd
Zicht op de in-aanbouw-zijnde uitbreiding, de scherfmuren voor de nieuwe 380-150kV transfo en enkele nieuwe pantograafscheiders staan er al.
IMG_5874.JPG
IMG_5874.JPG (454.02 KiB) 2155 keer geschouwd
De 2e mast richting Gramme (mast 157). In de eerste configuratie gingen de kabels hier naar links richting Breughel en was rechts de harde aftak. Deze mast was toen de enige hoekmast in bijna 50km hoogspanningslijn.
IMG_5875.JPG
IMG_5875.JPG (491.44 KiB) 2155 keer geschouwd
De voet van dezelfde hoekmast.
IMG_5876.JPG
IMG_5876.JPG (503.64 KiB) 2155 keer geschouwd
Zoals ik hierboven zei, de enige 380kV-hoekmast in de buurt. Hier kijken we dan ook naar een rechtstand van 23 km !
IMG_5878.JPG
IMG_5878.JPG (361.14 KiB) 2155 keer geschouwd
Als afsluiter van dit laatste deel van deze reportage een tegenlichtfoto van Gouy.
Nu mogen jullie wel aan het tellen gaan 8-)
IMG_5877.JPG
IMG_5877.JPG (768.89 KiB) 2155 keer geschouwd

Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3072
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Gouy

Load door Peter » 28 mar 2018 18:12

Mooie reportage! Ik heb meteen een paar foto's toegevoegd aan de netkaart ;)

Mastbeeld van deze aansluiting
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Loads: 3068
Aangesloten op: 03 dec 2011 20:49
Favoriete mastsoort: Tonmast
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord en Wageningen

Re: Gouy

Load door Hans » 28 mar 2018 20:23

61 mastposities op de laatste. En wat een uitzicht daar. 8-)
Je had er mooi weer bij en zoals Tom al zegt, dit is een hoek van België waar heel wat te beleven is maar waar geen 'ollander ooit een voet zet als hij niet komt kijken naar een wielerkoers. Toch mag het er best wezen zo met die lichte glooiingen. Goed om te weten eigenlijk! Met de netkaart bij de hand is het mooi om het hele topic en alle foto's te volgen.

Mastbeeld van deze aansluiting
Johan
220 kV
Loads: 333
Aangesloten op: 12 sep 2014 20:15
Favoriete mastsoort: Oude schakelinstallaties

Re: Gouy

Load door Johan » 29 mar 2018 14:33

Heel mooi verhaal met mooie foto's! :)

Wat zou het mooi zijn om op de netkaart in het verleden te kunnen kijken.
Dat lijkt me bijna onmogelijk, je moet dan van alle kabels en lijnen de jaren van plaatsen en sloop weten.

Johan

BaDu
Globale moderator
Loads: 1777
Aangesloten op: 18 mar 2014 13:55
Favoriete mastsoort: Deltamast
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Gouy

Load door BaDu » 29 mar 2018 20:09

Johan voegde de load toe:
29 mar 2018 14:33
Heel mooi verhaal met mooie foto's! :)

Wat zou het mooi zijn om op de netkaart in het verleden te kunnen kijken.
Dat lijkt me bijna onmogelijk, je moet dan van alle kabels en lijnen de jaren van plaatsen en sloop weten.

Johan
En vaak veranderen lijnen ook nog wel eens van spanning en krijgen een iets andere loop
KML-generator generator

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1698
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Gouy

Load door Shrek » 31 mar 2018 13:48

Hans voegde de load toe:
28 mar 2018 20:23
61 mastposities op de laatste. En wat een uitzicht daar. 8-)
Je had er mooi weer bij en zoals Tom al zegt, dit is een hoek van België waar heel wat te beleven is maar waar geen 'ollander ooit een voet zet als hij niet komt kijken naar een wielerkoers. Toch mag het er best wezen zo met die lichte glooiingen. Goed om te weten eigenlijk! Met de netkaart bij de hand is het mooi om het hele topic en alle foto's te volgen.
Ik had er 62, maar ze zijn natuurlijk niet allemaal even duidelijk ;)
Zelf voor wielerkoersen is deze streek niet bijster interessant. Daarom komen ook Belgen amper naar Charleroi en omstreken als het niet echt moet. De toeristische gebieden liggen een stuk zuidelijker.

Mastbeeld van deze aansluiting
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Loads: 3068
Aangesloten op: 03 dec 2011 20:49
Favoriete mastsoort: Tonmast
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord en Wageningen

Re: Gouy

Load door Hans » 04 apr 2018 09:45

Aangezien 'Zwolle' in gebreke bleef (die pakt bij nader inzien liever iets in zijn eigen buurt) heb ik een foto gejat voor de nieuwe Mast van de Maand. Dat werd hoog tijd, we lijken de netfrequentie wel. In ieder geval doet de strakke 380 kV-dubbelvlaglijn het uitstekend. Wat een plaatje is dat.

Overigens leuke vondst in Streetview. Dit is bepaald niet goed voor mijn SDS. :phew:
Trots geboren in het 110 kV-gebied

Plaats reactie