Pagina 112 van 133

Re: Namen en rugnummers

Geplaatst: 26 nov 2016 11:02
door ElektroThriller
Oostzaan again
In tegenstelling tot de druilerige situatie op 1 november was het weer op deze vrijdag ideaal. In gezelschap van MastenMichel heb ik een en ander gefotografeerd. Een herkansing. Eén van deze foto's is niet op openbaar terrein gemaakt. Aan de oplettende lezer/kijker de vraag welke foto dat is.
DSC_0768B kopie.JPG
25 november 2016.
DSC_0768B kopie.JPG (932.35 KiB) 8677 keer bekeken
DSC_0772B kopie.JPG
25 november 2016.
DSC_0772B kopie.JPG (827.24 KiB) 8677 keer bekeken
DSC_0773B kopie.JPG
25 november 2016.
DSC_0773B kopie.JPG (915.29 KiB) 8677 keer bekeken
DSC_0774B kopie.JPG
25 november 2016.
DSC_0774B kopie.JPG (929.71 KiB) 8677 keer bekeken
DSC_0775B kopie.JPG
25 november 2016.
DSC_0775B kopie.JPG (930.97 KiB) 8677 keer bekeken
DSC_0776B kopie.JPG
25 november 2016.
DSC_0776B kopie.JPG (998.62 KiB) 8677 keer bekeken
DSC_0778B kopie.JPG
25 november 2016.
DSC_0778B kopie.JPG (1017.16 KiB) 8677 keer bekeken
DSC_0780B kopie.JPG
25 november 2016.
DSC_0780B kopie.JPG (920.55 KiB) 8677 keer bekeken
DSC_0781B kopie.JPG
25 november 2016.
DSC_0781B kopie.JPG (740.87 KiB) 8677 keer bekeken

Re: Namen en rugnummers

Geplaatst: 26 nov 2016 22:54
door michel
Aanvullend op de opnames van ET heb ik naast Oostzaan zelf een aantal beelden van de schattige 150kv duo-lijntje Oostzaan-Hemweg.
En aanvullend op mijn aandeel heeft ET nog meer fotomateriaal in petto.

Re: Namen en rugnummers

Geplaatst: 27 nov 2016 11:21
door ElektroThriller
Aangepaste masten van 2x380 kV Oostzaan - Beverwijk
Tijdens de afgelopen zomer zijn diverse masten aangepast aan de nieuwe situatie. Ook is soms een bestaand 380kV-circuit aangepast. Veelal zijn isolatieketens ingekort en is het ingekorte deel vervangen door een metalen staaf. Zo hoef je de oorbellen niet aan te passen, wat kostbare tijd scheelt.
Naast de ongewijzigde masten 41 en 42 komen de draagmast 37, de hoekmasten 36, 35, 34 en 33 en de draagmast 32 aan de orde. Tevens zijn vanaf de flat De Wijde Blik panoramafoto's gemaakt. Het was vrijdag geweldig zonnig en helder weer. Na 2x inzoomen zie je duidelijk de hoge duinen bij Bloemendaal (Kopje) en Santpoort.
DSC_0783B kopie.JPG
25 november 2016. Mast 41.
DSC_0783B kopie.JPG (932.28 KiB) 8612 keer bekeken
DSC_0787B kopie.JPG
25 november 2016. Mast 42.
DSC_0787B kopie.JPG (979.29 KiB) 8612 keer bekeken
DSC_0790B kopie.JPG
25 november 2016. Op de voorgrond hoekmast 36. Daarachter de draagmast 37, waarvan het nieuwe circuit er qua ophanging heel anders uitziet dan het oude 380kV-circuit.
DSC_0790B kopie.JPG (1003.14 KiB) 8612 keer bekeken
DSC_0792B kopie.JPG
25 november 2016. De hoekmasten 35, 34 en 33.
DSC_0792B kopie.JPG (949.82 KiB) 8612 keer bekeken
DSC_0793B kopie.JPG
25 november 2016. Detail van hoekmast 35.
DSC_0793B kopie.JPG (861.96 KiB) 8612 keer bekeken
DSC_0794B kopie.JPG
25 november 2016. Detail van hoekmast 35.
DSC_0794B kopie.JPG (792.59 KiB) 8612 keer bekeken
DSC_0795B kopie.JPG
25 november 2016. Detail van hoekmast 35.
DSC_0795B kopie.JPG (725.27 KiB) 8612 keer bekeken
DSC_0797B kopie.JPG
25 november 2016. Mastbord.
DSC_0797B kopie.JPG (467.22 KiB) 8612 keer bekeken
DSC_0798B kopie.JPG
25 november 2016. Hoekmast 34.
DSC_0798B kopie.JPG (924.77 KiB) 8612 keer bekeken
DSC_0800B kopie.JPG
25 november 2016. Mastbord.
DSC_0800B kopie.JPG (132.71 KiB) 8612 keer bekeken
DSC_0801B kopie.JPG
25 november 2016. Panorama vanaf De Wijde Blik.
DSC_0801B kopie.JPG (984.55 KiB) 8612 keer bekeken
DSC_0802B kopie.JPG
25 november 2016. Panorama vanaf De Wijde Blik.
DSC_0802B kopie.JPG (949.7 KiB) 8612 keer bekeken
DSC_0804B kopie.JPG
25 november 2016. Hoek- (ooit wissel-?)mast 33.
DSC_0804B kopie.JPG (1004.31 KiB) 8612 keer bekeken
DSC_0806B kopie.JPG
25 november 2016. Draagmast 32.
DSC_0806B kopie.JPG (911.97 KiB) 8612 keer bekeken
DSC_0808B kopie.JPG
25 november 2016. Detail van draagmast 32.
DSC_0808B kopie.JPG (677.81 KiB) 8612 keer bekeken

Re: Namen en rugnummers

Geplaatst: 27 nov 2016 11:54
door voltron
mooi in beeld dat de isolatorkettingen in afspanmasten niet direct aan de mast arm beginnen maar door een verbinding een paar meter verder. Volgens mij uniek in NL, je ziet het wel veel in Frankrijk. mooie kleuren op de foto series

Re: Namen en rugnummers

Geplaatst: 27 nov 2016 17:14
door Peter
Mooie fotoseries! Vooral de foto van mast 34 vanaf het flatgebouw vind ik erg mooi geworden, het lijkt me wel apart om zo vanaf die hoogte tegen de 380kV verbinding aan te kijken. Ik denk dat mast 33 nooit als wisselmast in gebruik is geweest, dat zal waarschijnlijk wel zijn geweest voor als de verbinding later opgewaardeerd zou worden tot 380kV verbinding, maar wisselmasten zijn tegenwoordig eigenlijk niet meer nodig. In de nieuwe 380kV verbindingen zoals de oostring en Zl-Mee komen ze al helemaal niet meer voor. De kunststof-isolatoren geven het toch net een iets andere aanblik. Die verlengstukken zullen er wel mee te maken hebben dat anders de bretel te ver gaat doorhangen en zo blijft de originele lengte behouden.

De 150kV steunmastjes bij de Coentunnel zijn volgens mij verzwaarde versies van de steunmasten die in de kop van Noord-Holland gebruikt zijn.

Overigens een vraagje tussendoor, weet iemand toevallig de masthoogtes van de Zaan-kruisingsmasten?

Re: Namen en rugnummers

Geplaatst: 27 nov 2016 21:03
door maurice
De bretel zou inderdaad langer worden, maar dat is wel op te lossen. Het punt is vooral dat de geleider tussen de masten veel strakker zou komen te staan als je een kortere isolator zou monteren. En de strippen zijn in dit geval behoorlijk lang, die lengte trek je bij lange na niet uit het veld.
Ook de keilafspanklemmen verplaatsen is geen optie. Op de plek waar de klem heeft gezeten is de geleider iets vervormd (en dus iets verzwakt). Als je de klem los zou halen en 'm dichter bij de mast weer zou monteren, heb je dus een zwakker stukje in de overspanning zitten. En dat wil je liever niet.

Overigens staan hier ook mooie foto's: https://myalbum.com/album/LguA8HvMQKtS

Re: Namen en rugnummers

Geplaatst: 28 nov 2016 13:13
door Tom
Mooie serie, leuk dat je zelfs op de flat bent geweest om foto's te nemen. Kon je daar zo naar binnen of heb je bij iemand aangebeld?
Het was zeker de moeite waard, want het blijft een unieke plek die vanaf de grond door alle obstakels maar moeilijk is vast te leggen.
De aanblik is inderdaad behoorlijk anders zonder de 'dikkere" glazen isolatoren.

Re: Namen en rugnummers

Geplaatst: 28 nov 2016 13:55
door Shrek
Bij deze fotoreeks valt me iets op: op de oude isolatorkettingen zitten nergens coronaringen terwijl ze bij de nieuwe wel aanwezig zijn. Waarom installeerden Tennet en zijn voorgangers deze niet wanneer zowat alle andere Europese netbeheerders dit wel deden? En wat heeft Tennet doen inzien dat ze het beter toch deden?

Re: Namen en rugnummers

Geplaatst: 29 nov 2016 15:01
door ElektroThriller
De twee Hemweglijntjes
En wel in de buurt van de onderduik.
Circuit Wit heeft de mottenballenstatus.
DSC_0812B kopie.JPG
25 november 2016. Overzicht met de masten 1 (rechts) en 1A.
DSC_0812B kopie.JPG (813.98 KiB) 8495 keer bekeken
DSC_0814B kopie.JPG
25 november 2016. Mast 1.
DSC_0814B kopie.JPG (978.59 KiB) 8495 keer bekeken
DSC_0815B kopie.JPG
25 november 2016. Mast 1A
DSC_0815B kopie.JPG (934.78 KiB) 8495 keer bekeken
DSC_0816B kopie.JPG
25 november 2016. De opstijgpunten.
DSC_0816B kopie.JPG (996.16 KiB) 8495 keer bekeken
DSC_0817B kopie.JPG
25 november 2016. Detail mast 1.
DSC_0817B kopie.JPG (986.6 KiB) 8495 keer bekeken
DSC_0818B kopie.JPG
25 november 2016. Masten 2 en 2A.
DSC_0818B kopie.JPG (949.8 KiB) 8495 keer bekeken
DSC_0819B kopie.JPG
25 november 2016. Mast 2A.
DSC_0819B kopie.JPG (937.25 KiB) 8495 keer bekeken

Re: Namen en rugnummers

Geplaatst: 09 dec 2016 15:32
door ElektroThriller
380/150kV-station Kortrijk (Breukelen)
Na de bijdrage van Ruben, eerder vandaag, gaan Michel en ik verder met het fotograferen van vakwerkmasten. Helaas was het weer verre van goed. In de eindmast waren drie man aan het werk. Verder een treinmomentje.
DSC_0822B kopie.JPG
9 december 2016. 150kV-masten. Links mast 26, rechts mast 25. Let op tijdelijke jukken voor de kruising van de spoorweg naar Harmelen.
DSC_0822B kopie.JPG (874.52 KiB) 9686 keer bekeken
DSC_0833B kopie.JPG
9 december 2016. Mast 104 (380 kV) is behoorlijk stevig uitgevallen
DSC_0833B kopie.JPG (963.49 KiB) 9686 keer bekeken
DSC_0836B kopie.JPG
9 december 2016. Mast 25.
DSC_0836B kopie.JPG (953.51 KiB) 9686 keer bekeken