Namen en rugnummers
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Namen en rugnummers
Oostzaan again
In tegenstelling tot de druilerige situatie op 1 november was het weer op deze vrijdag ideaal. In gezelschap van MastenMichel heb ik een en ander gefotografeerd. Een herkansing. Eén van deze foto's is niet op openbaar terrein gemaakt. Aan de oplettende lezer/kijker de vraag welke foto dat is.
In tegenstelling tot de druilerige situatie op 1 november was het weer op deze vrijdag ideaal. In gezelschap van MastenMichel heb ik een en ander gefotografeerd. Een herkansing. Eén van deze foto's is niet op openbaar terrein gemaakt. Aan de oplettende lezer/kijker de vraag welke foto dat is.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Namen en rugnummers
Aanvullend op de opnames van ET heb ik naast Oostzaan zelf een aantal beelden van de schattige 150kv duo-lijntje Oostzaan-Hemweg.
En aanvullend op mijn aandeel heeft ET nog meer fotomateriaal in petto.
En aanvullend op mijn aandeel heeft ET nog meer fotomateriaal in petto.
- Bijlagen
-
- Kleine overzicht over Zaandam.De prachtige crossing over de Zaan is vanaf deze hoogte goed zichtbaar.
- Zaandaam380kv 033 (2300x1533).jpg (573.22 KiB) 8726 keer bekeken
-
- mast 36 Oostzaan-Beverwijk
- Zaandaam380kv 030 (2300x1481).jpg (560.92 KiB) 8726 keer bekeken
-
- mast 35,34 en 33
- Zaandaam380kv 029 (1518x2300).jpg (591.27 KiB) 8726 keer bekeken
-
- Mast 34 Oostzaan-Beverwijk,gezien vanaf de 8e verdieping van een nabij gelegen flatgebouw.
- Zaandaam380kv 040 (1490x2300).jpg (674.46 KiB) 8726 keer bekeken
-
- Gehele overzicht trafostation Oostzaan
- Zaandaam380kv 064 (2300x1410).jpg (553.06 KiB) 8727 keer bekeken
-
- mast 4A en 4
- Zaandaam380kv 061 (2300x1506).jpg (681.76 KiB) 8727 keer bekeken
-
- mast 2A
- Zaandaam380kv 056 (1533x2300).jpg (603.16 KiB) 8727 keer bekeken
-
- Mast 2
- Zaandaam380kv 057 (1533x2300).jpg (542.94 KiB) 8728 keer bekeken
-
- Mast 3a en 3 vanaf een afstand
- Zaandaam380kv 060 (2300x1507).jpg (582.03 KiB) 8728 keer bekeken
-
- Doorkijkje onder mast 6A naar de werkeloze ET-mast.Te zien aan de funderingen van 6A is de mast verstevigd.Hoge hakken aldus Michel.
- Zaandaam380kv 006 (2300x1490).jpg (621.06 KiB) 8728 keer bekeken
-
- Ingang trafostation Oostzaan.Zoals bekend staat mast 7A in pensioenstatus.Mogelijk krijgt deze mast een 2e contract in de vorm van een mascottefunctie,want deze type mast is toch wel een 1 van de bouwstenen geweest van onze 380kv donaumasten.
- Zaandaam380kv 004 (1800x2300).jpg (663.69 KiB) 8731 keer bekeken
-
- Zoals je ziet op de kaart staan de 2 lijnen in een vrij onbegaanbaar gedeelte.De Oostzanerdijk is een buissluis geworden,dus verboden voor knapen zoals ik.Maar net als vorig jaar hebben wij een voettochtje gemaakt via een wandelpad ten zuiden van de NoorderIJmeer.De eindmasten zijn het best te bereiken zonder dat men een gevecht moet aangaan tegen de modder/zwaartekracht.Deze locatie is zeer in trek bij de vogelspotters.
- OostzaanNetkaartGE..jpg (285.23 KiB) 8731 keer bekeken
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Namen en rugnummers
Aangepaste masten van 2x380 kV Oostzaan - Beverwijk
Tijdens de afgelopen zomer zijn diverse masten aangepast aan de nieuwe situatie. Ook is soms een bestaand 380kV-circuit aangepast. Veelal zijn isolatieketens ingekort en is het ingekorte deel vervangen door een metalen staaf. Zo hoef je de oorbellen niet aan te passen, wat kostbare tijd scheelt.
Naast de ongewijzigde masten 41 en 42 komen de draagmast 37, de hoekmasten 36, 35, 34 en 33 en de draagmast 32 aan de orde. Tevens zijn vanaf de flat De Wijde Blik panoramafoto's gemaakt. Het was vrijdag geweldig zonnig en helder weer. Na 2x inzoomen zie je duidelijk de hoge duinen bij Bloemendaal (Kopje) en Santpoort.
Tijdens de afgelopen zomer zijn diverse masten aangepast aan de nieuwe situatie. Ook is soms een bestaand 380kV-circuit aangepast. Veelal zijn isolatieketens ingekort en is het ingekorte deel vervangen door een metalen staaf. Zo hoef je de oorbellen niet aan te passen, wat kostbare tijd scheelt.
Naast de ongewijzigde masten 41 en 42 komen de draagmast 37, de hoekmasten 36, 35, 34 en 33 en de draagmast 32 aan de orde. Tevens zijn vanaf de flat De Wijde Blik panoramafoto's gemaakt. Het was vrijdag geweldig zonnig en helder weer. Na 2x inzoomen zie je duidelijk de hoge duinen bij Bloemendaal (Kopje) en Santpoort.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Namen en rugnummers
mooi in beeld dat de isolatorkettingen in afspanmasten niet direct aan de mast arm beginnen maar door een verbinding een paar meter verder. Volgens mij uniek in NL, je ziet het wel veel in Frankrijk. mooie kleuren op de foto series
Re: Namen en rugnummers
Mooie fotoseries! Vooral de foto van mast 34 vanaf het flatgebouw vind ik erg mooi geworden, het lijkt me wel apart om zo vanaf die hoogte tegen de 380kV verbinding aan te kijken. Ik denk dat mast 33 nooit als wisselmast in gebruik is geweest, dat zal waarschijnlijk wel zijn geweest voor als de verbinding later opgewaardeerd zou worden tot 380kV verbinding, maar wisselmasten zijn tegenwoordig eigenlijk niet meer nodig. In de nieuwe 380kV verbindingen zoals de oostring en Zl-Mee komen ze al helemaal niet meer voor. De kunststof-isolatoren geven het toch net een iets andere aanblik. Die verlengstukken zullen er wel mee te maken hebben dat anders de bretel te ver gaat doorhangen en zo blijft de originele lengte behouden.
De 150kV steunmastjes bij de Coentunnel zijn volgens mij verzwaarde versies van de steunmasten die in de kop van Noord-Holland gebruikt zijn.
Overigens een vraagje tussendoor, weet iemand toevallig de masthoogtes van de Zaan-kruisingsmasten?
De 150kV steunmastjes bij de Coentunnel zijn volgens mij verzwaarde versies van de steunmasten die in de kop van Noord-Holland gebruikt zijn.
Overigens een vraagje tussendoor, weet iemand toevallig de masthoogtes van de Zaan-kruisingsmasten?
Re: Namen en rugnummers
De bretel zou inderdaad langer worden, maar dat is wel op te lossen. Het punt is vooral dat de geleider tussen de masten veel strakker zou komen te staan als je een kortere isolator zou monteren. En de strippen zijn in dit geval behoorlijk lang, die lengte trek je bij lange na niet uit het veld.
Ook de keilafspanklemmen verplaatsen is geen optie. Op de plek waar de klem heeft gezeten is de geleider iets vervormd (en dus iets verzwakt). Als je de klem los zou halen en 'm dichter bij de mast weer zou monteren, heb je dus een zwakker stukje in de overspanning zitten. En dat wil je liever niet.
Overigens staan hier ook mooie foto's: https://myalbum.com/album/LguA8HvMQKtS
Ook de keilafspanklemmen verplaatsen is geen optie. Op de plek waar de klem heeft gezeten is de geleider iets vervormd (en dus iets verzwakt). Als je de klem los zou halen en 'm dichter bij de mast weer zou monteren, heb je dus een zwakker stukje in de overspanning zitten. En dat wil je liever niet.
Overigens staan hier ook mooie foto's: https://myalbum.com/album/LguA8HvMQKtS
Re: Namen en rugnummers
Mooie serie, leuk dat je zelfs op de flat bent geweest om foto's te nemen. Kon je daar zo naar binnen of heb je bij iemand aangebeld?
Het was zeker de moeite waard, want het blijft een unieke plek die vanaf de grond door alle obstakels maar moeilijk is vast te leggen.
De aanblik is inderdaad behoorlijk anders zonder de 'dikkere" glazen isolatoren.
Het was zeker de moeite waard, want het blijft een unieke plek die vanaf de grond door alle obstakels maar moeilijk is vast te leggen.
De aanblik is inderdaad behoorlijk anders zonder de 'dikkere" glazen isolatoren.
Re: Namen en rugnummers
Bij deze fotoreeks valt me iets op: op de oude isolatorkettingen zitten nergens coronaringen terwijl ze bij de nieuwe wel aanwezig zijn. Waarom installeerden Tennet en zijn voorgangers deze niet wanneer zowat alle andere Europese netbeheerders dit wel deden? En wat heeft Tennet doen inzien dat ze het beter toch deden?
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Namen en rugnummers
De twee Hemweglijntjes
En wel in de buurt van de onderduik.
Circuit Wit heeft de mottenballenstatus.
En wel in de buurt van de onderduik.
Circuit Wit heeft de mottenballenstatus.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Namen en rugnummers
380/150kV-station Kortrijk (Breukelen)
Na de bijdrage van Ruben, eerder vandaag, gaan Michel en ik verder met het fotograferen van vakwerkmasten. Helaas was het weer verre van goed. In de eindmast waren drie man aan het werk. Verder een treinmomentje.
Na de bijdrage van Ruben, eerder vandaag, gaan Michel en ik verder met het fotograferen van vakwerkmasten. Helaas was het weer verre van goed. In de eindmast waren drie man aan het werk. Verder een treinmomentje.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013