Wires in the storm

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Wires in the storm

Bericht door Tom » 18 jan 2018 22:36

Vandaag kwam het er van om bij storm een stukje hoogspanningslijn te kijken. Afgaande op de verwachting had ik gepland om rond het middaguur bij het Ketelmeer te gaan kijken. Vanochtend bleek echter dat het zwaartepunt eerder op de dag zou komen, en toch wat zuidelijker over Nederland zou trekken. Bovendien was de windrichting meer westelijk. Dus werd het de Waalkruising bij Dodewaard. Onderweg om 10 uur kreeg ik al de indruk dat het toch een behoorlijke storm werd, want omgewaaide bomen, een omgewaaid verkeersbord en natuurlijk gekantelde vrachtwagens. De windmolens langs de A15 bij Valburg stonden pal westelijk en draaiden niet, de vaanstand. Een teken dat de windsnelheid aanzienlijk moet zijn. De hoogspanningslijn Dodewaard - Doetinchem had vanaf de A15 gezien al sterk uitzwaaiende geleiders, dus dat beloofde nog wat! Aangekomen in Dodewaard was het beeld bij Maasbracht - Dodewaard niet minder spectaculair.

Hoekmast 254 met scheefhangende bretelles.
DSCJ1555-b1-kl.jpg
DSCJ1555-b1-kl.jpg (613.79 KiB) 10769 keer bekeken
En een rijtje steunmasten waarvan je bij het zien van de schuine stand van de kettingen duizelig wordt :o .
DSCJ1552-b1-kl.jpg
DSCJ1552-b1-kl.jpg (792.97 KiB) 10769 keer bekeken
Omdat bewegend beeld dit nog mooier laat zien, is hier een link naar een video die ik gemaakt heb.
https://youtu.be/QY3SY3vZHcE

Verderop stond de Waalkruising. Wat daar te zien was overtrof mijn stoutste verwachtingen. Vergezeld van het donderende geruis van de wind door de draden was er een schuimende rivier te zien. De geleiders stonden heen en weer te dansen in een diagonale hoek :grotegrutten: . Dit had ik nog nooit zo gezien!


De hoek waaronder de isolatoren stonden was bij de kruisingsmasten nog groter dan bij de gewone steunmasten.
DSCJ1560-b1-kl.jpg
DSCJ1560-b1-kl.jpg (424.99 KiB) 10769 keer bekeken
De kleinere kruisingsmast met op de voorgrond de golven in de rivier.
DSCJ1567-b1-kl.jpg
DSCJ1567-b1-kl.jpg (611.22 KiB) 10769 keer bekeken
De wind varieerde, als hij echt aantrok dan verscheen die nevel boven de rivier van verstuifd water en gingen de draden nog feller bewegen. Nog een keer mast 250.
DSCJ1569-b1-kl.jpg
DSCJ1569-b1-kl.jpg (513.27 KiB) 10769 keer bekeken
Ook hier een aantal video's geschoten. Daarop zie je goed hoe alle onder normale omstandigheden stil hangende onderdelen nu hun werk moeten doen :thtrcks: .

https://youtu.be/AOot0mKgtC0
en
https://youtu.be/qKBD6X2YDgI

De kruisingsmast is ineens hoekmast geworden :) .
DSCJ1583-b1-kl.jpg
DSCJ1583-b1-kl.jpg (487.13 KiB) 10769 keer bekeken
Een foto de andere kant op. Het blijft een gek gezicht met die diagonale ophangkettingen. Je kan overigens mooi zien dat de ketting aan de boventraverse onder een grotere hoek uitzwaait dan die aan de ondertraverse. Een illustratie van toenemende wind met de hoogte.
DSCJ1579-b1-kl.jpg
DSCJ1579-b1-kl.jpg (522.9 KiB) 10769 keer bekeken
De wind leek toch wat af te nemen en toen ben ik weer vertrokken om te proberen een stuk lijn met Wintrackmasten te bereiken. Uiteraard hopend niet te lang te hoeven wachten voor de snel groeiende files.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Wires in the storm

Bericht door Hans » 18 jan 2018 23:00

Goeiemorgen, da's nog eens wat anders. Van de dunne draden zoals in wijlen Hoogeveen - Veenoord of de Zwarte Giraf wist ik wel dat ze bijzonder ver konden uitzwaaien, maar dat die dikke bundelgeleiders dat ook konden en in deze mate, dat verbaast me grotelijk. :shock:

Mooi om op de filmpjes ook te zien dat uitzwaai geen statische gebeurtenis is: ze bewegen en schudden mooi simultaan, maar wilder dan ik dacht. Dat zal wel enige uitslijting van de bovenste ophangingen geven.
Moet je je voorstellen hoeveel het mastlichaam zelf meegeven moet. Het zal daarboven een gedreun en getril van jewelste zijn.

Zeker de moeite dat je even bent gaan kijken. Dank voor het posten.
Achteraf had ik ook best even naar de Rijn kunnen gaan, maar de dag zat vol met een studieverplichting, een steekpartij op de campus (och, kan er ook wel bij) en verder is storm sowieso alle hens aan dek voor de meteomensen, dus ik heb er geen tijd voor gevonden.
Toch heb ik in inmiddels heel wat jaren Wageningen niet eerder meegemaakt dat het er zo hard waaide. Om elf uur: de flatbeheerder op de stoep. Een paar medebewoners hadden kennelijk in paniek de woningstichting gebeld omdat de flat bewoog. En zeker deed ie dat. :s


Edit: @Tom, vind je het goed als ik morgen een van de foto's in een kort berichtje voorop de mainsite zet? (Niet met het idee dat men gaat denken van nou nou, houden ze het wel, maar eerder gevat in een context van wat er met storm stiekem voor aparte dingen te zien zijn voor wie het opmerkt.)
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Wires in the storm

Bericht door Peter » 18 jan 2018 23:10

Wow, spectaculaire foto's :shock: Gaaf dat je met deze storm naar de uitzwaai bent gaan kijken. Heel bizar om de isolatorkettingen en geleiders zo te zien hangen. Gelukkig heeft de Waalcrossing stevige masten en nu zie je pas echt waarom die crossingsmasten zo zwaar zijn uitgevoerd! Verder is het nu duidelijk te zien waar de v-fixatie bij de hoekmasten voor dient...

Geweldig vastgelegd Tom!

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Wires in the storm

Bericht door Tom » 18 jan 2018 23:14

Ja, ik denk ook dat je dit niet vaak zo kunt zien. Op de achtergrond van de laatste foto zijn die flats van Wageningen trouwens te zien.
Thx Peter!

Dus naar Doetinchem :) Niet via de A50 die stond helemaal vol.
Maar onderweg bleek al dat de ergste wind voorbij was. Een kracht zeven resteerde nog. Hoewel die windstoten, nog steeds zo hard dat het lopen bemoeilijkt wordt.

De wintracks met hun v-braces missen natuurlijk de aanblik van de uitzwaaiende geleider. Maar hier bewegen de masten juist des te meer :lol: .

Dit is bij mast 6.
DSCJ1588-b1-kl.jpg
DSCJ1588-b1-kl.jpg (447 KiB) 10755 keer bekeken
Doorkijkje.
DSCJ1590-b1-kl.jpg
DSCJ1590-b1-kl.jpg (507.72 KiB) 10755 keer bekeken
Tenslotte bij mast 8, die als hoekpositie een rots in de branding is :) .
Bijlagen
DSCJ1602-b1-kl.jpg
DSCJ1602-b1-kl.jpg (584.33 KiB) 10755 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Tom op 23 jan 2018 19:37, 3 keer totaal gewijzigd.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Wires in the storm

Bericht door BaDu » 18 jan 2018 23:17

Prachtige serie met storm.
Hulde dat je er op uit durfde te gaan, maar ben je volgende keer wel voorzichtig?
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Wires in the storm

Bericht door Shrek » 18 jan 2018 23:25

Spectaculair ! :shock:

Gebruikersavatar
Dave
110 kV
Berichten: 135
Lid geworden op: 11 sep 2015 17:56
Dichtstbijzijnde trafo: Nederweert

Re: Wires in the storm

Bericht door Dave » 19 jan 2018 11:51

Indrukwekkende platen zeg.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Wires in the storm

Bericht door ElektroThriller » 19 jan 2018 16:57

Kanttekening. Te midden van omgevallen vrachtauto's, bomen op auto's, schaatsende fietsers en andere menselijke ellende vraag ik me af wat het beeldmateriaal van bewegende geleiders en masten nog toevoegt. The answer is blowing in the wind (met dank aan een Nobelprijswinnaar).
Okay, het chasen van extreme weersverschijnselen is voor sommigen het hoogste goed, maar...
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/laatste ... door-storm
Het kon natuurlijk niet uitblijven dat ook de aan deze winderigheid blootgestelde spijkerbedmasten aan bod kwamen :shock: . Dit type masten wordt als een vooruitgang gezien. Net als kunstgrasvoetbalvelden. In mijn stad gaat de grote plaatselijke voetbalclub weer terug naar natuurgras....
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Wires in the storm

Bericht door Hans » 20 jan 2018 21:27

ElektroThriller schreef:
19 jan 2018 16:57
Kanttekening. Te midden van omgevallen vrachtauto's, bomen op auto's, schaatsende fietsers en andere menselijke ellende vraag ik me af wat het beeldmateriaal van bewegende geleiders en masten nog toevoegt. The answer is blowing in the wind (met dank aan een Nobelprijswinnaar).
Okay, het chasen van extreme weersverschijnselen is voor sommigen het hoogste goed, maar...

Wat die zwaaiende draden allemaal toevoegen? Vreemde vraag - heel wat! :)
Een fatsoenlijke storm (gewoon een ouderwets goeie, niets meer of minder) geeft dingen te zien die we niet elke dag of elk jaar meemaken in Nederland. En alles wat uitzonderlijk is, is per definitie interessant. Komt bij dat een storm iets is wat je kan beleven: je kan het horen, zien, voelen en vrezen. De storm dringt elk aspect van ons leven binnen. Onze economie, veiligheid, onze infrastructuur en ook onze huizen. Een storm kan je versteld doen staan, het kan je verbazen en het kan je verwonderen. En iemand die het vermogen tot het voelen van verwondering is verloren, zal ik zelfs op de laatste dag van mijn bestaan nog niet benijden.

De zwaai van de hoogspanningsdraden is (met een mooi woord) nichespecifieke verwondering. Weinig andere mensen zullen van alle duizenden dingen die een storm veroorzaakt juist dit ding opmerken. Op de wegenfora zal het vol staan met omgewaaide vrachtwagens en verkeersborden, de natuurfora staan vol met afgeknapte bomen en uit de bomen gewaaide nesten van geelstaatbospiepzangers, maar wij zitten hier met hoogspanningsgeïnteresseerden en dus is dit typisch iets dat juist voor ons iets toevoegt. Daarom waardeer ik het erg dat Tom erop uit is gegaan en ons heeft laten meedelen in deze verwondering. Op onze beurt kunnen we dat ook weer doorgeven aan iedereen die het zien wil, door een van de foto's op de voorpagina van de mainsite te tonen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Wires in the storm

Bericht door michel » 20 jan 2018 22:16

:love De Waalcrossing.Dank voor de indrukwekkende (storm)foto's Tom,ik zat helaas in de verkeerde werkshift om de storm goed mee te maken.
Anders had ik even bij de Lekcrossing gekeken :phew: .Bij deze ook nog respect dat je de opnames nog nagelscherp heb weten te maken met al dat
natuurgeweld.De Waalcrossing mag bijna 50 kaarsjes uitblazen,en is al aardig wat gewend in de loop der jaren.De uitzwaai door de wind vind ik met recht gaaf om te zien.Met een beetje fantasie lijkt de mast wel op iemand die van dichtbij met een persluchtspuit bewerkt wordt.De breinaalden geven geen kick lijkt het wel.Al vind ik bewegende palen niet zon heel fijn idee :phew: .Al met al topopnames.

Plaats reactie