Bruinkolen
Geplaatst: 31 okt 2017 20:15
Enkele weken terug was er een opendeurdag in de bruinkoolmijn van Garzweiler in Duitsland. Hoewel ik niet meteen fan ben van deze energiebron is het natuurlijk wel een heel interessant systeem om te bezoeken. Hierbij enkele fotootjes.
De bruikoolmijnen zijn in dagbouw, een gigantisch gapend gat is dus het resultaat. Akkers, bossen, huizen, alles moet wijken voor de mijnbouw. Kleine stukjes van het gebied worden na de afgravingen gehercultiveerd, maar het grootste deel zal ooit een groot meer worden. De afgraving gebeurt door grote schauffelradbaggers, de graafbakjes zijn zo groot als een auto. Dan in de mijn zelf: onze bus reed vlak langs één van de baggers. Dit zijn de grootste machines van Europa. Het gigantische beest wordt bediend door 3 mensen, die elk een eigen cabinetje hebben. De afgegraven bruinkool wordt met treinen, de zogeheten Hambachbahn, afgevoerd. De bruinkool wordt vervolgens opgestookt in enorme kolencentrales. Hier zie je Neurath A-E, goed voor een dikke 2000MW. Een beetje verderop staan Neurath F en G, beide 1000MW. Deze 5 eenheden samen hebben de bedenkelijke eer de plek met de grootste CO² uitstoot van heel Europa te zijn. Daarnaast is door het enorme vermogen het ook de meest efficiënte bruinkoolcentrale ter wereld (de verhouding CO² per Kwh elektriciteit), iets waar RWE maar al te graag mee uitpakt als grote technologische evolutie Wetende dat in België inmiddels de laatste kolencentrale dicht gegaan is, weet je dus dat het ook anders kan. Dit hele kolenverhaal lijkt mij dus eerder een anachronisme dan een technologische evolutie. Het geheel heeft natuurlijk ook zijn mooie kanten, zo kan ik afsluiten met deze mooie, blauwe donaumasten.
De bruikoolmijnen zijn in dagbouw, een gigantisch gapend gat is dus het resultaat. Akkers, bossen, huizen, alles moet wijken voor de mijnbouw. Kleine stukjes van het gebied worden na de afgravingen gehercultiveerd, maar het grootste deel zal ooit een groot meer worden. De afgraving gebeurt door grote schauffelradbaggers, de graafbakjes zijn zo groot als een auto. Dan in de mijn zelf: onze bus reed vlak langs één van de baggers. Dit zijn de grootste machines van Europa. Het gigantische beest wordt bediend door 3 mensen, die elk een eigen cabinetje hebben. De afgegraven bruinkool wordt met treinen, de zogeheten Hambachbahn, afgevoerd. De bruinkool wordt vervolgens opgestookt in enorme kolencentrales. Hier zie je Neurath A-E, goed voor een dikke 2000MW. Een beetje verderop staan Neurath F en G, beide 1000MW. Deze 5 eenheden samen hebben de bedenkelijke eer de plek met de grootste CO² uitstoot van heel Europa te zijn. Daarnaast is door het enorme vermogen het ook de meest efficiënte bruinkoolcentrale ter wereld (de verhouding CO² per Kwh elektriciteit), iets waar RWE maar al te graag mee uitpakt als grote technologische evolutie Wetende dat in België inmiddels de laatste kolencentrale dicht gegaan is, weet je dus dat het ook anders kan. Dit hele kolenverhaal lijkt mij dus eerder een anachronisme dan een technologische evolutie. Het geheel heeft natuurlijk ook zijn mooie kanten, zo kan ik afsluiten met deze mooie, blauwe donaumasten.