Bruinkolen

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Bruinkolen

Bericht door Shrek » 31 okt 2017 20:15

Enkele weken terug was er een opendeurdag in de bruinkoolmijn van Garzweiler in Duitsland. Hoewel ik niet meteen fan ben van deze energiebron is het natuurlijk wel een heel interessant systeem om te bezoeken. Hierbij enkele fotootjes.

De bruikoolmijnen zijn in dagbouw, een gigantisch gapend gat is dus het resultaat. Akkers, bossen, huizen, alles moet wijken voor de mijnbouw. Kleine stukjes van het gebied worden na de afgravingen gehercultiveerd, maar het grootste deel zal ooit een groot meer worden.
IMG_5526.jpg
IMG_5526.jpg (578.9 KiB) 7326 keer bekeken
De afgraving gebeurt door grote schauffelradbaggers, de graafbakjes zijn zo groot als een auto.
IMG_5525.jpg
IMG_5525.jpg (627.3 KiB) 7326 keer bekeken
Dan in de mijn zelf: onze bus reed vlak langs één van de baggers. Dit zijn de grootste machines van Europa.
20170917_104912.jpg
20170917_104912.jpg (453.89 KiB) 7326 keer bekeken
Het gigantische beest wordt bediend door 3 mensen, die elk een eigen cabinetje hebben.
20170917_110619.jpg
20170917_110619.jpg (463.76 KiB) 7326 keer bekeken
De afgegraven bruinkool wordt met treinen, de zogeheten Hambachbahn, afgevoerd.
20170917_103526.jpg
20170917_103526.jpg (595.14 KiB) 7326 keer bekeken
De bruinkool wordt vervolgens opgestookt in enorme kolencentrales. Hier zie je Neurath A-E, goed voor een dikke 2000MW.
IMG_5516.jpg
IMG_5516.jpg (512.58 KiB) 7326 keer bekeken
Een beetje verderop staan Neurath F en G, beide 1000MW. Deze 5 eenheden samen hebben de bedenkelijke eer de plek met de grootste CO² uitstoot van heel Europa te zijn. Daarnaast is door het enorme vermogen het ook de meest efficiënte bruinkoolcentrale ter wereld (de verhouding CO² per Kwh elektriciteit), iets waar RWE maar al te graag mee uitpakt als grote technologische evolutie
IMG_5522.jpg
IMG_5522.jpg (549.89 KiB) 7326 keer bekeken
Wetende dat in België inmiddels de laatste kolencentrale dicht gegaan is, weet je dus dat het ook anders kan. Dit hele kolenverhaal lijkt mij dus eerder een anachronisme dan een technologische evolutie. Het geheel heeft natuurlijk ook zijn mooie kanten, zo kan ik afsluiten met deze mooie, blauwe donaumasten.
IMG_5523.jpg
IMG_5523.jpg (553.23 KiB) 7326 keer bekeken
Bijlagen
IMG_5515.jpg
IMG_5515.jpg (482.64 KiB) 7326 keer bekeken

Dweep
150 kV
Berichten: 152
Lid geworden op: 16 mei 2017 02:48
Dichtstbijzijnde trafo: Ridderkerk

Re: Bruinkolen

Bericht door Dweep » 31 okt 2017 20:42

Megalomaan, indrukkend en gelijk gestoorde keerzijde van de energywende.
Elke keer ik in de buurt ben verbaas ik me weer, maar ook deze stroom komt de grens over.
Grotesk is het okk, kippevel.
En die delvingmavhines, die vreten ook flink wat MW's weg als zij draaien.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Bruinkolen

Bericht door BaDu » 31 okt 2017 21:18

De bruinkool centrales liggen ook in DLD onder vuur, de simpele waarheid is dat ze nog lang niet dicht kunnen.
De prioriteit van sluiten van centrales ligt in DLD bij de Kerncentrales, daarna de oude steenkool centrales (ook die zijn er) en dan pas de bruinkool (ik meen op volgorde van leeftijd).
Maar tot die tijd gaan er nog heel wat windmolens de zee op en stroom er nog heel veel water door de Rhein, Main, Ruhr, Inn, Ahr en andere rivieren, als het al zover komt.
KML-generator generator

ElexTro
220 kV
Berichten: 321
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Bruinkolen

Bericht door ElexTro » 31 okt 2017 21:28

Haha... Daar was ik ook, maar twee weken geleden bij prachtige weer 8-) Op het recultiveerde deel van Garzweiler 1 zijn in de laatste jaren tientallen van windmolens worden geplaatst. Hier slechts een klien detailtje.
Garzweiler1.png
Garzweiler1.png (1.15 MiB) 7309 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Bruinkolen

Bericht door Hans » 31 okt 2017 22:12

Hm, het forum had even een hickup. :s
Hambach. Ook ik ben dit weekend vlak langs de drie dagbouwmijnen gereden (zie het alpentopic) maar vanwege slecht weer hebben we ze deze keer laten liggen. Dat er een open dag werd gehouden was hier niet bekend, maar het is buitengewoon fascinerend om zoiets een keer van dichtbij te kunnen zien. Je hebt er een mooie dag uit gehad.

Wat we als mensen doen om aan energie te komen, hoe de altijd hongerige centrales gevoed moeten worden en wat voor geologische kracht van formaat we zijn in dit gebied is bijna onbevattelijk. Ik herinner me nog goed hoe we een jaar of vijf geleden op geologie-excursie met een groep studenten een uitzichtpunt in de Hambachmijn kwamen. Achter elkaar liepen we naar boven, en telkens als iemand de rand bereikte viel hij ter plekke stil. Geen eens een 'faaaak...' of 'Sodeju' ofzo, nee, gewoon totaal verbijsterd. System Overload voor een paar seconden, collectief bij ieder van ons.

Dat het een groot meer zal moeten worden is iets waar nu, heden ten dage, al rekening mee wordt gehouden. Je zou het als speichersee kunnen inrichten, maar zelfs dan is er nog steeds een praktisch probleem (zo werd ons op de opleiding verteld). Want waar ga je het water vandaan halen? Stoppen met grondwater wegpompen en de regen zijn werk laten doen zou te lang duren, je hebt dan dertig tot vijftig jaar nodig voordat het gat voldoende vol staat. Men zal dat niet willen afwachten en dus rivierwater moeten inlaten.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Bruinkolen

Bericht door Shrek » 01 nov 2017 18:57

BaDu schreef:
31 okt 2017 21:18
De bruinkool centrales liggen ook in DLD onder vuur, de simpele waarheid is dat ze nog lang niet dicht kunnen.
De prioriteit van sluiten van centrales ligt in DLD bij de Kerncentrales, daarna de oude steenkool centrales (ook die zijn er) en dan pas de bruinkool (ik meen op volgorde van leeftijd).
Maar tot die tijd gaan er nog heel wat windmolens de zee op en stroom er nog heel veel water door de Rhein, Main, Ruhr, Inn, Ahr en andere rivieren, als het al zover komt.
Dat zijn dus puur politieke keuzes. Al kan ik het vanuit politiek oogpunt ook wel best begrijpen: voor bruinkool ben je niet afhankelijk van het buitenland, alle factoren zijn in handen van de Duitse staat, waardoor het een heel stabiele energiebron is, ook qua prijs. Maar het milieu denkt er natuurlijk anders over.

Voor wie zelf geïnteresseerd is in een rondleiding in de mijn (het spoorweg- en centralegedeelte zit er niet bij): http://www.rwe.com/web/cms/de/614900/be ... ichkeiten/

Plaats reactie