Hoogspanningsmasten in Limburg

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Hoogspanningsmasten in Limburg

Bericht door Ruben » 02 feb 2013 23:41

Zo dan Peter mooie foto`s heb je gemaakt bij de Clauscentrale.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanningsmasten in Limburg

Bericht door Hans » 03 feb 2013 00:15

Wow.
Zei er iemand een poosje terug iets over terra incognita Friesland, Limburg kan er ook wat van. De PLEM was er vroeg bij en Limburg is in dat opzicht een ware hotspot voor mastengekken, maar omdat er vooralsnog geen actieve forummers uit Limburg zijn moeten we het van dit soort avontuurtjes hebben. Overigens, als je toch een keer ver van huis moet pak je standaard de hoogspanningslijnen onderweg mee. Dat komt me maar al te bekend voor, Peter. 90% van mijn eigen foto's zijn ook te classificeren als bijvangst, niet ver van de route vandaan die ik op een zeker moment toch rijden moest.

Die bliksembokken (aambeeldvormen, of hoe we ze ook moeten noemen) zijn wel een indrukwekkend gezicht. Tot zover ik wist zijn die in België heel algemeen, maar in Nederland waren ze alleen in Zeeland verkrijgbaar. Waren. Indrukwekkende crossings met ook hier weer een grote tussenafstand tussen de traversen.

Maar het boeiendst zijn de oude 150 kV-masten. Dat ze uit de jaren 30 zijn klopt zonder meer, zo aan de oude netkaarten en het uiterlijk van de mast te zien. Die halfronde top met bliksemafleider kennen we van foto's van ET. De vraag is nu of we kunnen achterhalen wat hun precieze leeftijd is. Mogelijk hebben we hier namelijk te maken met de "nieuwe" oudste 150 kV-verbinding van Nederland. Uit mijn hoofd meen ik te herinneren dat Brabant in 1934 aan de 150 kV ging (kan fout zijn, pin me er niet op vast) en dat betekent dat we er nu een hot topic of research bij hebben.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Hoogspanningsmasten in Limburg

Bericht door Tom » 03 feb 2013 08:48

Mooie foto's Peter, zeker gezien de sombere dag van gisteren. Je hebt gelijk dat de auto niet ideaal is voor dit soort doelen, de fiets is handiger, maar dan wel met goed weer

In de Elektriciteitsvoorziening van Nederland uit 1962 staat dat de 150 kV lijn in gebruik werd genomen op 10 kV in 1932 en in 1935 op 150 kV. de lijn tussen Gtb en Woensel werd volgens dezelfde bron in 1933 gebouwd. Dus zou deze net een jaartje ouder zijn. Ik vind zo typisch aan deze masten dat ze een "modern" dennenboommastlichmaam hebben en daaraan van die grote driehoekige "luchtige" traverses.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Limburg

Bericht door Peter » 03 feb 2013 14:33

Inderdaad, het weer is toch wel een factor van belang al kun je met wat bewolkter weer makkelijker hoogspanningsmasten fotograferen omdat het vaste objecten zijn. Een wolkje voor de zon is dan minder een probleem dan met treinen wanneer je van het moment van voorbij rijden afhankelijk bent. Neemt niet weg dat het gistermorgen inderdaad somber was en er een smerige koude wind stond.

Overigens is Limburg en het aangrenzende deel van Noord-Brabant een must voor liefhebbers van ET-masten. Ik heb onderweg heel wat verschillende modellen gezien en het lijkt wel alsof elke lijn zo'n beetje z'n eigen ontwerp heeft. Dat is inderdaad het nadeel van een auto, je kan niet zomaar even op de vluchtstrook stoppen om een foto te nemen "Ja meneer agent, ik wou deze ET-mast even fotograferen" Van de snelweg afgaan neemt vaak weer de nodige tijd in beslag. Behalve Maasbracht had ik gisteren nog een paar punten op het programma staan

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Hoogspanningsmasten in Limburg

Bericht door Mark » 03 feb 2013 14:49

Mooie plaatjes Peter. Die crossing met 2 150kV masten is mij ook eens opgevallen op een vakantie wat jaren geleden in die regio, vind ik zelf toch wel tot 1 van de mooiere masten (al dan niet bijzonder).

Je had daar toch wat beter weer dan hier! Ik wou er gisteren ook nog op uit maar felle regenbuien af en toe weerhielden mij ervan.

Plaats reactie