SEP 220kV donaumasten.
SEP 220kV donaumasten.
Na mijn tour bij de EGD tweevlaksmasten in Groningen blijf ik nog even bij 220kV en ga ik nu mijn focus leggen op de SEP Donaumasten die in Overijssel, Flevoland, Friesland en Groningen te vinden zijn.
De masten zijn in de periode van 1970-1972 gebouwd door de SEP, die tegelijkertijd ook de 380kV Westring deed aanleggen. In dit geval gaat het hier om zes lijnen: Zwolle-Ens, Oudehaske-Ens, Louwsmeer-Oudehaske, Louwsmeer-Bergum, Bergum-Vierverlaten en Meeden-Weiwerd. Van deze zes is Meeden-Weiwerd nu verdwenen met de komst van de Mammoetlijn. De andere vijf zijn nog bijna alle in originele staat te vinden. De lijn die het meest aangepast is dat is Zwolle-Ens met de komst van de Oostring, de laatste stuk bij Ens is aangepast, en de bij de Polder Mastenbroek is de lijn verlegd. Bij Leeuwarden zijn in de periode 2000-2006 een drietal masten vervangen door verhoogde exemplaren die veel weghebben van de masten in de lijn Zwolle-Meeden.
Hier een sneakpreview van de masten.
Cheers Ruben.
De masten zijn in de periode van 1970-1972 gebouwd door de SEP, die tegelijkertijd ook de 380kV Westring deed aanleggen. In dit geval gaat het hier om zes lijnen: Zwolle-Ens, Oudehaske-Ens, Louwsmeer-Oudehaske, Louwsmeer-Bergum, Bergum-Vierverlaten en Meeden-Weiwerd. Van deze zes is Meeden-Weiwerd nu verdwenen met de komst van de Mammoetlijn. De andere vijf zijn nog bijna alle in originele staat te vinden. De lijn die het meest aangepast is dat is Zwolle-Ens met de komst van de Oostring, de laatste stuk bij Ens is aangepast, en de bij de Polder Mastenbroek is de lijn verlegd. Bij Leeuwarden zijn in de periode 2000-2006 een drietal masten vervangen door verhoogde exemplaren die veel weghebben van de masten in de lijn Zwolle-Meeden.
Hier een sneakpreview van de masten.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: SEP 220kV donaumasten.
Mooie reportage Ruben, leuk dat je deze lijnen ook hebt bekeken. De "FGO-masten" van de 220 kV-lijnen staan er grotendeels inderdaad nog altijd. De overeenkomsten met de 380 kV-masten zijn onmiskenbaar, bij de steunmasten zie je wel wat "Duitse" invloed terug in het hogere broekstuk en de verspringende verbanden.
Re: SEP 220kV donaumasten.
Dank je Tom! Ik heb afgelopen zaterdag langs de lijnen Oudehaske-Louwsmeer-Bergum gefietst, ik ga ook de andere lijnen nog doen. De route voor Ens-Oudehakse is al gepland.
De overeenkomsten met de 380kV-masten zijn zeker zichtbaar. De steunmasten hebben zoals jij aangeeft een Duitse uitstraling. De verspringende verbanden zijn zeker duidelijk te zien bij de steunmasten, en ook bij de verhoogde steunmasten.
Cheers Ruben.
De overeenkomsten met de 380kV-masten zijn zeker zichtbaar. De steunmasten hebben zoals jij aangeeft een Duitse uitstraling. De verspringende verbanden zijn zeker duidelijk te zien bij de steunmasten, en ook bij de verhoogde steunmasten.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: SEP 220kV donaumasten.
Zoals aangegeven heb ik afgelopen zaterdag weer de fiets meegenomen de trein en afgereisd naar Heerenveen, dit keer was Friesland aan de beurt na Groningen, Zeeland en Noord-Brabant.
Zo rond half 11 arriveerde ik in Heerenveen met de trein en werd er richting het dorp Oudehaske gefietst waar eerst foto's werden gemaakt van de lange lijn naar Ens, die binnenkort op de foto wordt gezet. Dan wordt richting het station Oudehaske gefietst wat niet ver van het dorp is. Ik ga richting de lijn Louwsmeer-Oudehaske die ik langs ga fietsen. Hieronder een globale beschrijving van de lijn.
De lijn kent 94 masten en is 29 kilometer lang, dit is de een na kortste lijn van de vijf SEP 220kV-lijnen. We beschrijven de lijn vanuit Oudehaske,want dit was ook de route van de schrijver. De lijn begint bij eindmast 94 bij het station van Oudehaske. De lijn neemt een noordwestelijke richting Akkrum. Bij mast 89 en 78 maakt de lijn twee lichte bochten. Rondom Akkrum zijn er maar liefst vier crossings te vinden. Tussen mast 70 & 69 wordt het kanaal It Deel overspannen met twee S+20, bij mast 66 & 65 wordt het Meinesleat overspannen met twee S+15. Tussen mast 64 en 63 wordt de 110kV-lijn Heerenveen-Rauwerd overspannen. Even voorbij Akkrum wordt bij masten 58 & 57 de Kromme Knilles overspannen door twee S+9. En even verderop bij masten 54 & 53 de Njie Wjittering met twee S+20. Vanaf mast 52 loopt de lijn parallel aan de spoorlijn Zwolle-Leeuwarden. Hier is ook een zeer lange rechtstand die pas bij mast 28 verandert. Hier maakt de lijn twee hoeken bij mast 28 en 26 om bij Wirdum een noordoostelijke richting te nemen. Bij mast 16 maakt de lijn wederom een bocht om dan bij de 7 reuzen van Leeuwarden uit te komen. Deze bestaan uit zeven S+20 waarvan er drie na 2000 zijn geplaatst door de aanleg van een nieuw kanaal. Bij mast 5 maakt de lijn een bocht om richting het Noorden te gaan en uiteindelijk bij het station te eindigen.
Genoeg tekst, nu tijd voor plaatjes.
Dit was deel 1 van de lijn Oudehaske-Louwsmeer.
Cheers Ruben.
Zo rond half 11 arriveerde ik in Heerenveen met de trein en werd er richting het dorp Oudehaske gefietst waar eerst foto's werden gemaakt van de lange lijn naar Ens, die binnenkort op de foto wordt gezet. Dan wordt richting het station Oudehaske gefietst wat niet ver van het dorp is. Ik ga richting de lijn Louwsmeer-Oudehaske die ik langs ga fietsen. Hieronder een globale beschrijving van de lijn.
De lijn kent 94 masten en is 29 kilometer lang, dit is de een na kortste lijn van de vijf SEP 220kV-lijnen. We beschrijven de lijn vanuit Oudehaske,want dit was ook de route van de schrijver. De lijn begint bij eindmast 94 bij het station van Oudehaske. De lijn neemt een noordwestelijke richting Akkrum. Bij mast 89 en 78 maakt de lijn twee lichte bochten. Rondom Akkrum zijn er maar liefst vier crossings te vinden. Tussen mast 70 & 69 wordt het kanaal It Deel overspannen met twee S+20, bij mast 66 & 65 wordt het Meinesleat overspannen met twee S+15. Tussen mast 64 en 63 wordt de 110kV-lijn Heerenveen-Rauwerd overspannen. Even voorbij Akkrum wordt bij masten 58 & 57 de Kromme Knilles overspannen door twee S+9. En even verderop bij masten 54 & 53 de Njie Wjittering met twee S+20. Vanaf mast 52 loopt de lijn parallel aan de spoorlijn Zwolle-Leeuwarden. Hier is ook een zeer lange rechtstand die pas bij mast 28 verandert. Hier maakt de lijn twee hoeken bij mast 28 en 26 om bij Wirdum een noordoostelijke richting te nemen. Bij mast 16 maakt de lijn wederom een bocht om dan bij de 7 reuzen van Leeuwarden uit te komen. Deze bestaan uit zeven S+20 waarvan er drie na 2000 zijn geplaatst door de aanleg van een nieuw kanaal. Bij mast 5 maakt de lijn een bocht om richting het Noorden te gaan en uiteindelijk bij het station te eindigen.
Genoeg tekst, nu tijd voor plaatjes.
Dit was deel 1 van de lijn Oudehaske-Louwsmeer.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: SEP 220kV donaumasten.
Nederland wordt op deze manier in elk geval goed vastgelegd. Goed bezig, Ruben!
Re: SEP 220kV donaumasten.
Dank je wel Peter! Mijn uiteindelijke goal is om alle FGO-lijnen toe doen (ik moet er nu nog 2) en dan heb tevens de gehele 220kV-ring op de foto gezet aangezien ik Hessenweg-Vierverlaten vorig jaar al heb gedaan.
Edit: hier volgen nu de foto's van het 2e deel van Louwsmeer-Oudehaske.
Dit was het 2e deel van Oudehaske-Louwsmeer!
Cheers Ruben.
Edit: hier volgen nu de foto's van het 2e deel van Louwsmeer-Oudehaske.
Dit was het 2e deel van Oudehaske-Louwsmeer!
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: SEP 220kV donaumasten.
We gaan verder met het 3e deel van de lijn.
Dit was het 3e deel van de lijn!
Cheers Ruben.
Dit was het 3e deel van de lijn!
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: SEP 220kV donaumasten.
We gaan verder met het 4e deel van de lijn.
Dit was het 4e deel van de lijn.
Cheers Ruben.
Dit was het 4e deel van de lijn.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: SEP 220kV donaumasten.
Leuk dat je dit stuk ook hebt gedaan, dit deel zien we hier niet zo vaak verschijnen.
Bij die foto in zijaanzicht valt me ineens op dat in het zijvlak van het middenstuk de diagonalen wel met schetsplaatjes vastzitten, terwijl in het voorvlak dat niet zo is.
Bij die foto in zijaanzicht valt me ineens op dat in het zijvlak van het middenstuk de diagonalen wel met schetsplaatjes vastzitten, terwijl in het voorvlak dat niet zo is.
Re: SEP 220kV donaumasten.
Dank je Tom! Zelf ben ik ook blij dat dit stuk nu ook gefotografeerd is. Hetzelfde is eigenlijk ook met de andere FGO-lijnen. Iedereen kent ze wel zo dat ze er zijn, maar daar zijn weinig foto's van bekend. Nu ben ik zelf Oudehaske-Ens twee keer langs gefietst, en het is een mooie lijn door z'n vele lange rechtstanden en zijn twee overspanningen van twee 110kV-lijnen.
Wat je zegt over de zijkant valt me nu ook op. Sowieso wisten we al dat de vlakken van de torens verschillend waren aangezien het een Duits voorbeeld heeft (iets wat de IJsselmij anders gedaan heeft).
Ondanks alles vind ik het toch hele leuke masten om te zien in het variërende landschap waar de lijnen toch instaan.
We gaan verder met het 5e deel van Louwsmeer-Oudehaske.
Dit was het 5e deel van de lijn. In het volgende deel het laatste stukje naar Louwsmeer.
Cheers Ruben.
Wat je zegt over de zijkant valt me nu ook op. Sowieso wisten we al dat de vlakken van de torens verschillend waren aangezien het een Duits voorbeeld heeft (iets wat de IJsselmij anders gedaan heeft).
Ondanks alles vind ik het toch hele leuke masten om te zien in het variërende landschap waar de lijnen toch instaan.
We gaan verder met het 5e deel van Louwsmeer-Oudehaske.
Dit was het 5e deel van de lijn. In het volgende deel het laatste stukje naar Louwsmeer.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.