SEP 220kV donaumasten.

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Plaats reactie
Mastbeeld van deze aangeslotene
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Load: 1349
Ingelust: 07 dec 2011 15:20
Favoriete mastsoort: drie-evenmast
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

SEP 220kV donaumasten.

Load Ingevoed door Ruben » 25 sep 2017 21:51

Na mijn tour bij de EGD tweevlaksmasten in Groningen blijf ik nog even bij 220kV en ga ik nu mijn focus leggen op de SEP Donaumasten die in Overijssel, Flevoland, Friesland en Groningen te vinden zijn.

De masten zijn in de periode van 1970-1972 gebouwd door de SEP, die tegelijkertijd ook de 380kV Westring deed aanleggen. In dit geval gaat het hier om zes lijnen: Zwolle-Ens, Oudehaske-Ens, Louwsmeer-Oudehaske, Louwsmeer-Bergum, Bergum-Vierverlaten en Meeden-Weiwerd. Van deze zes is Meeden-Weiwerd nu verdwenen met de komst van de Mammoetlijn. De andere vijf zijn nog bijna alle in originele staat te vinden. De lijn die het meest aangepast is dat is Zwolle-Ens met de komst van de Oostring, de laatste stuk bij Ens is aangepast, en de bij de Polder Mastenbroek is de lijn verlegd. Bij Leeuwarden zijn in de periode 2000-2006 een drietal masten vervangen door verhoogde exemplaren die veel weghebben van de masten in de lijn Zwolle-Meeden.

Hier een sneakpreview van de masten.
DSC_9640.jpg
Bij Hasselt passeert de lijn Zwolle-Ens het Zwarte Water, hier staat ook de enige verhoogde hoekmast. De HE+15 blijft een mooi gezicht om te zien.
DSC_9640.jpg (752.98 KiB) 450 keer bekeken
DSC_9507.jpg
Vlakbij Ens ligt de grootste crossing voor deze masten, over het Ramsdiep. De crossingmasten zijn eigenlijk 380kV masten maar alleen de isolatoren laten zien dat het voor 220kV is. In 1987 zijn de 380kV masten erbij gekomen.
DSC_9507.jpg (567.24 KiB) 450 keer bekeken
DSC_9392.jpg
De noordelijke crossingmast met op de achtergrond de originele masten.
DSC_9392.jpg (522.36 KiB) 450 keer bekeken
DSC_4588.jpg
Mast 8 van de lijn naar Ens, met een mini-crossing en het vervolg verder naar Ens.
DSC_4588.jpg (521.22 KiB) 450 keer bekeken
DSC_4649.jpg
Op de voorgrond mast 2 van de lijn naar Ens met op de achtergrond ook de lijn naar Louwsmeer.
DSC_4649.jpg (546.01 KiB) 450 keer bekeken
DSC_4664.jpg
Mast 1 naar Ens met de eindmasten naar Lemmer, Wolvega en Heerenveen.
DSC_4664.jpg (614.09 KiB) 450 keer bekeken
DSC_4723.jpg
Mast 88 met de laatste masten bij Oudehakse. Ook is de lijn naar Ens al zichtbaar.
DSC_4723.jpg (454.32 KiB) 450 keer bekeken
DSC_4780.jpg
Mast 78 met het vervolg richting Oudehaske. Ook zijn hier de verschillen te zien tussen de steunmasten en hoekmasten.
DSC_4780.jpg (471.04 KiB) 450 keer bekeken
DSC_4928.jpg
Bij Akkrum liggen twee crossing vlak achter elkaar, en even later ook de overspanning van de lijn Heerenveen-Rauwerd.
DSC_4928.jpg (484.36 KiB) 450 keer bekeken
DSC_4981.jpg
Op de voorgrond mast 55 met op de achtergrond de crossingmasten over de Nieuwe Wetering, beide weer S+20.
DSC_4981.jpg (517.31 KiB) 450 keer bekeken
DSC_5110.jpg
Mast 28 met de zeer lange rechtstand naar mast 52 bij Jirnsum.
DSC_5110.jpg (502.19 KiB) 450 keer bekeken
DSC_5218.jpg
Mast 6 met op de achtergrond de zeven reuzen van Leeuwarden.
DSC_5218.jpg (449.84 KiB) 450 keer bekeken
DSC_5239.jpg
Eindmast 1 van de lijn naar Oudehaske, van de lijnen is dit toch de meest gevarieerde.
DSC_5239.jpg (643.09 KiB) 450 keer bekeken
DSC_5295.jpg
Bij Louwsmeer zien we mast 11 t/m mast 2. Op de achtergrond is ook de lijn naar Oudehaske te zien.
DSC_5295.jpg (451.5 KiB) 450 keer bekeken
DSC_5346.jpg
Bij Bergum maakt de lijn naar Vierverlaten gelijk twee scherpe bochten bij mast 2 en 3.
DSC_5346.jpg (485.39 KiB) 450 keer bekeken
DSC_5353.jpg
De eindmasten bij Bergum van de lijnen naar Louwsmeer en Vierverlaten. Links mast 1 naar Vierverlaten en rechts mast 35 naar Louwsmeer.
DSC_5353.jpg (540.19 KiB) 450 keer bekeken
DSC_5397.jpg
Het begin van de lijn Bergum-Vierverlaten. Op de voorgrond zien we mast 5 wat een S+12 is.
DSC_5397.jpg (449.48 KiB) 450 keer bekeken
DSC_8001.jpg
Mast 100 en 101 nabij Vierverlaten met links de masten naar de Eemshaven en rechts de dennenbomen naar Zeyerveen.
DSC_8001.jpg (528.28 KiB) 450 keer bekeken
DSC_8074.jpg
Nabij Enumatil passeert de lijn van Bergum naar Vierverlaten een kanaal die overspannen wordt door twee S+20 en een S+15.
DSC_8074.jpg (368.89 KiB) 450 keer bekeken
DSC_3511.jpg
Mast 98 met het vervolg richting Bergum, tot 1980 liep hier ook de lijn naar Opperkooten naast de donaumasten.
DSC_3511.jpg (495.61 KiB) 450 keer bekeken
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Mastbeeld van deze aangeslotene
TomBorger
380 kV
Load: 1815
Ingelust: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: SEP 220kV donaumasten.

Load Ingevoed door TomBorger » 26 sep 2017 20:00

Mooie reportage Ruben, leuk dat je deze lijnen ook hebt bekeken. De "FGO-masten" van de 220 kV-lijnen staan er grotendeels inderdaad nog altijd. De overeenkomsten met de 380 kV-masten zijn onmiskenbaar, bij de steunmasten zie je wel wat "Duitse" invloed terug in het hogere broekstuk en de verspringende verbanden.

Mastbeeld van deze aangeslotene
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Load: 1349
Ingelust: 07 dec 2011 15:20
Favoriete mastsoort: drie-evenmast
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: SEP 220kV donaumasten.

Load Ingevoed door Ruben » 26 sep 2017 20:03

Dank je Tom! Ik heb afgelopen zaterdag langs de lijnen Oudehaske-Louwsmeer-Bergum gefietst, ik ga ook de andere lijnen nog doen. De route voor Ens-Oudehakse is al gepland.

De overeenkomsten met de 380kV-masten zijn zeker zichtbaar. De steunmasten hebben zoals jij aangeeft een Duitse uitstraling. De verspringende verbanden zijn zeker duidelijk te zien bij de steunmasten, en ook bij de verhoogde steunmasten.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Mastbeeld van deze aangeslotene
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Load: 1349
Ingelust: 07 dec 2011 15:20
Favoriete mastsoort: drie-evenmast
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: SEP 220kV donaumasten.

Load Ingevoed door Ruben » 27 sep 2017 22:10

Zoals aangegeven heb ik afgelopen zaterdag weer de fiets meegenomen de trein en afgereisd naar Heerenveen, dit keer was Friesland aan de beurt na Groningen, Zeeland en Noord-Brabant.

Zo rond half 11 arriveerde ik in Heerenveen met de trein en werd er richting het dorp Oudehaske gefietst waar eerst foto's werden gemaakt van de lange lijn naar Ens, die binnenkort op de foto wordt gezet. Dan wordt richting het station Oudehaske gefietst wat niet ver van het dorp is. Ik ga richting de lijn Louwsmeer-Oudehaske die ik langs ga fietsen. Hieronder een globale beschrijving van de lijn.

De lijn kent 94 masten en is 29 kilometer lang, dit is de een na kortste lijn van de vijf SEP 220kV-lijnen. We beschrijven de lijn vanuit Oudehaske,want dit was ook de route van de schrijver. De lijn begint bij eindmast 94 bij het station van Oudehaske. De lijn neemt een noordwestelijke richting Akkrum. Bij mast 89 en 78 maakt de lijn twee lichte bochten. Rondom Akkrum zijn er maar liefst vier crossings te vinden. Tussen mast 70 & 69 wordt het kanaal It Deel overspannen met twee S+20, bij mast 66 & 65 wordt het Meinesleat overspannen met twee S+15. Tussen mast 64 en 63 wordt de 110kV-lijn Heerenveen-Rauwerd overspannen. Even voorbij Akkrum wordt bij masten 58 & 57 de Kromme Knilles overspannen door twee S+9. En even verderop bij masten 54 & 53 de Njie Wjittering met twee S+20. Vanaf mast 52 loopt de lijn parallel aan de spoorlijn Zwolle-Leeuwarden. Hier is ook een zeer lange rechtstand die pas bij mast 28 verandert. Hier maakt de lijn twee hoeken bij mast 28 en 26 om bij Wirdum een noordoostelijke richting te nemen. Bij mast 16 maakt de lijn wederom een bocht om dan bij de 7 reuzen van Leeuwarden uit te komen. Deze bestaan uit zeven S+20 waarvan er drie na 2000 zijn geplaatst door de aanleg van een nieuw kanaal. Bij mast 5 maakt de lijn een bocht om richting het Noorden te gaan en uiteindelijk bij het station te eindigen.

Genoeg tekst, nu tijd voor plaatjes.
DSC_4649.jpg
We beginnen bij Oudehaske met de lijn naar Louwsmeer op de achtergrond, op de voorgrond zien we de masten naar Ens.
DSC_4649.jpg (546.59 KiB) 363 keer bekeken
DSC_4674.jpg
Op de voorgrond mast 92 met de verloop van de lijn richting Akkrum. Bij mast 89 maakt de lijn weer een bocht.
DSC_4674.jpg (443.84 KiB) 363 keer bekeken
DSC_4681.jpg
Een staatsieportret van mast 92. Ik vind het leuke masten om te zien, dezelfde hoogte als mijn favoriete de PGEM Dennenbomen.
DSC_4681.jpg (982.11 KiB) 363 keer bekeken
DSC_4684.jpg
Masten 93 en 94 met op de achtergrond mast 1 van de lijn naar Ens.
DSC_4684.jpg (660.77 KiB) 363 keer bekeken
DSC_4685.jpg
Nogmaals mast 92 nu vanaf een hoek van 45 graden. Duidelijk is het lattenwerk te zien wat Duits aandoet.
DSC_4685.jpg (1019.12 KiB) 363 keer bekeken
DSC_4692.jpg
Mast 88 met het verloop van de lijn richting Akkrum, altijd leuk zulke rechtstanden.
DSC_4692.jpg (459.88 KiB) 363 keer bekeken
DSC_4696.jpg
Mast 90 terugkijkend richting Oudehaske.
DSC_4696.jpg (515.67 KiB) 363 keer bekeken
DSC_4698.jpg
Staatsieportret van hoekmast 89. De hoekmasten van het FGO type is weer oer-Hollands.
DSC_4698.jpg (1.19 MiB) 363 keer bekeken
DSC_4701.jpg
Weer de rechtstand met mast 88.
DSC_4701.jpg (451.84 KiB) 363 keer bekeken
DSC_4722.jpg
Een typische Fries landweggetje met mast 85.
DSC_4722.jpg (607.32 KiB) 363 keer bekeken
DSC_4723.jpg
Hier zijn mast 88 t/m mast 94 zichtbaar. Ook de lijn naar Ens is nog steeds in beeld.
DSC_4723.jpg (454.09 KiB) 363 keer bekeken
DSC_4727.jpg
Mast 84, duidelijk is het mais in beeld wat nog niet geoogst is.
DSC_4727.jpg (456.94 KiB) 363 keer bekeken
DSC_4731.jpg
Mast 85 wat meer van onderen gezien. De masten stralen toch vriendelijkheid uit.
DSC_4731.jpg (1.01 MiB) 363 keer bekeken
DSC_4735.jpg
Nogmaals mast 84 met het mais wat typerend is voor deze tijd van het jaar.
DSC_4735.jpg (621.7 KiB) 363 keer bekeken
DSC_4740.jpg
Een landschapsfoto van mast 83 t/m 79.
DSC_4740.jpg (552.59 KiB) 363 keer bekeken
DSC_4744.jpg
Op de voorgrond mast 81. De andere masten verschuilen achter de boerderij.
DSC_4744.jpg (378.58 KiB) 363 keer bekeken
DSC_4751_1.jpg
Mast 79 met de rechtstand richting Akkrum. Rechts is mast 63 te zien.
DSC_4751_1.jpg (510.92 KiB) 363 keer bekeken
DSC_4754.jpg
Mast 79 met op de achtergrond de hamerkoppen naar Rauwerd.
DSC_4754.jpg (1.02 MiB) 363 keer bekeken
DSC_4756.jpg
Op de voorgrond mast 80 met de rechtstand richting mast 89.
DSC_4756.jpg (476.33 KiB) 363 keer bekeken
DSC_4761.jpg
De laatste foto van dit deel. Middenspanning meets hoogspanning. Een huisje van de PEB zelf met mast 79 die door de SEP is gebouwd.
DSC_4761.jpg (550.86 KiB) 363 keer bekeken
Dit was deel 1 van de lijn Oudehaske-Louwsmeer.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Mastbeeld van deze aangeslotene
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Load: 2913
Ingelust: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: SEP 220kV donaumasten.

Load Ingevoed door Peter » 01 okt 2017 19:32

Nederland wordt op deze manier in elk geval goed vastgelegd. Goed bezig, Ruben!

Mastbeeld van deze aangeslotene
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Load: 1349
Ingelust: 07 dec 2011 15:20
Favoriete mastsoort: drie-evenmast
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: SEP 220kV donaumasten.

Load Ingevoed door Ruben » 01 okt 2017 22:23

Dank je wel Peter! Mijn uiteindelijke goal is om alle FGO-lijnen toe doen (ik moet er nu nog 2) en dan heb tevens de gehele 220kV-ring op de foto gezet aangezien ik Hessenweg-Vierverlaten vorig jaar al heb gedaan. :DD

Edit: hier volgen nu de foto's van het 2e deel van Louwsmeer-Oudehaske.
DSC_4762.jpg
We beginnen waar we gebleven zijn. Hier zien we mast 80 met het vervolg richting Oudehaske.
DSC_4762.jpg (438.64 KiB) 275 keer bekeken
DSC_4766.jpg
Kijken we de andere kant op, dan zien we het vervolg richting Akkrum.
DSC_4766.jpg (528.35 KiB) 275 keer bekeken
DSC_4772.jpg
Mast 78 en 79 samen op de foto. De steunmast is 37 meter hoog en de hoekmast 35 meter hoog. Door deze hoogte vallen ze goed weg in het open Friese landschap.
DSC_4772.jpg (978.95 KiB) 275 keer bekeken
DSC_4774.jpg
Mast 77 die geniet van de lekker herfstzon.
DSC_4774.jpg (455.91 KiB) 275 keer bekeken
DSC_4789.jpg
Hollands plaatje met een Nederlandse/Duitse donaumast met koeien. Hier mast 76.
DSC_4789.jpg (461.88 KiB) 275 keer bekeken
DSC_4795.jpg
Duidelijk zijn de twee crossings te zien bij Akkrum. De eerste zijn masten 70 & 69 met twee S+20. De andere zijn masten 66 & 65 met twee S+15.
DSC_4795.jpg (468.12 KiB) 275 keer bekeken
DSC_4801.jpg
Steunmast 72 is bijna even hoog als de hoge bomen bij een boerderij.
DSC_4801.jpg (656.82 KiB) 275 keer bekeken
DSC_4803.jpg
Bij mast 71 maakt de lijn een aardige sprong om naar de eerste crossing van de lijn te gaan.
DSC_4803.jpg (480.05 KiB) 275 keer bekeken
DSC_4821.jpg
Tijdens de overtocht met de fietspond kon deze foto midden op het kanaal gemaakt worden van de masten 70 & 69.
DSC_4821.jpg (314.69 KiB) 275 keer bekeken
DSC_4827.jpg
Aan de andere kant van het water kruist mijn route gelijk de 110kV-lijn Heerenveen-Rauwerd die uit hamerkoppen bestaan.
DSC_4827.jpg (589.61 KiB) 275 keer bekeken
DSC_4837.jpg
Ook de hamerkoppen hebben rondom Akkrum een aantal crossings. Hier zijn er drie op de foto te zien.
DSC_4837.jpg (493 KiB) 275 keer bekeken
DSC_4842.jpg
Ik kruis de lijn bij mast 45 een verhoogd exemplaar.
DSC_4842.jpg (965.59 KiB) 275 keer bekeken
DSC_4848.jpg
Hier kijken we richting de 220kV-lijn en Rauwerd. Op de voorgrond mast 44.
DSC_4848.jpg (510.73 KiB) 275 keer bekeken
DSC_4853.jpg
Twee crossings, twee verschillende mastsoorten, twee verschillende spanningen en twee verschillende bouwjaren. Veel verschil tussen beide lijnen.
DSC_4853.jpg (505.18 KiB) 275 keer bekeken
DSC_4855.jpg
Steunmast 70 stamt uit 1972 en steunmast 43 uit 1935.
DSC_4855.jpg (990.19 KiB) 275 keer bekeken
DSC_4857.jpg
Toch een leuk beeld de hamerkoppen en de donau's samen!
DSC_4857.jpg (735.67 KiB) 275 keer bekeken
DSC_4862.jpg
Van iedere lijn twee steunmasten met enkele isolatorkettingen.
DSC_4862.jpg (514.37 KiB) 275 keer bekeken
DSC_4870.jpg
Aan de andere kant van Akkrum zien we de ongebruikte wisselmast 64 en afspanmast 34.
DSC_4870.jpg (424.67 KiB) 275 keer bekeken
DSC_4872.jpg
Steunmast 61 met de lijnverloop naar mast 64.
DSC_4872.jpg (508.46 KiB) 275 keer bekeken
DSC_4874.jpg
Kijken we de andere kant op zien we de lijnverloop naar mast 52 met op de voorgrond mast 59.
DSC_4874.jpg (511.8 KiB) 275 keer bekeken
Dit was het 2e deel van Oudehaske-Louwsmeer!

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Mastbeeld van deze aangeslotene
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Load: 1349
Ingelust: 07 dec 2011 15:20
Favoriete mastsoort: drie-evenmast
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: SEP 220kV donaumasten.

Load Ingevoed door Ruben » 04 okt 2017 20:11

We gaan verder met het 3e deel van de lijn.
DSC_4875.jpg
Masten 58 & 57 zijn twee S+9 die wederom een kanaal overspannen.
DSC_4875.jpg (473.53 KiB) 210 keer bekeken
DSC_4880.jpg
Een staatsieportret van mast 61 met op de achtergrond de hamerkoppen.
DSC_4880.jpg (913.07 KiB) 210 keer bekeken
DSC_4890.jpg
Mast 62 met op de achtergrond de S+9 en de ongebruikte wisselmast.
DSC_4890.jpg (1004.15 KiB) 210 keer bekeken
DSC_4892.jpg
Duidelijk is de hoek te zien die lijn maakt bij hoekmast 64. Ook is afspanmast 34 te zien.
DSC_4892.jpg (501.07 KiB) 210 keer bekeken
DSC_4898.jpg
Hier kijken we richting Rauwerd, en zien we weer een crossing voor de hamerkoppen.
DSC_4898.jpg (483.93 KiB) 210 keer bekeken
DSC_4902.jpg
Staatsieportret van mast 31 van de lijn Rauwerd-Heerenveen. Het zijn vriendelijke masten!
DSC_4902.jpg (1 MiB) 210 keer bekeken
DSC_4907.jpg
Hier kijken we richting Heerenveen met op de voorgrond mast 33.
DSC_4907.jpg (509.21 KiB) 210 keer bekeken
DSC_4913.jpg
Een staatsieportret van mast 63. Dit is een S+9.
DSC_4913.jpg (930.27 KiB) 210 keer bekeken
DSC_4914.jpg
We kijken weer naar de 220kV-lijn richting Oudehaske. Links de ongebruikte wisselmast 64.
DSC_4914.jpg (552.69 KiB) 210 keer bekeken
DSC_4922.jpg
Beide crossings in beeld, op de voorgrond de twee S+15 en op de achtergrond de twee S+20.
DSC_4922.jpg (489.8 KiB) 210 keer bekeken
DSC_4924.jpg
Nogmaals de hamerkopcrossings.
DSC_4924.jpg (479.51 KiB) 210 keer bekeken
DSC_4926.jpg
Duidelijk verschil tussen de hamerkop van de PEB en de donaumast van de SEP.
DSC_4926.jpg (515.99 KiB) 210 keer bekeken
DSC_4934.jpg
De crossing bij masten 35 & 36. Duidelijk is te zien waarom deze crossing toch zo hoog is. Duidelijk is te zien dat de masten van de boten toch aardig hoog zijn.
DSC_4934.jpg (428.61 KiB) 210 keer bekeken
DSC_4937.jpg
Een overzichtsfoto van de situatie rondom Akkrum.
DSC_4937.jpg (571.83 KiB) 210 keer bekeken
DSC_4947.jpg
Mast 60 met op de achtergrond het vervolg richting Jirnsum.
DSC_4947.jpg (558.07 KiB) 210 keer bekeken
DSC_4949.jpg
Een staatsieportret van mast 60. Het blijven toch interessante masten om te zien.
DSC_4949.jpg (1.11 MiB) 210 keer bekeken
DSC_4957.jpg
Nogmaals de twee crossings.
DSC_4957.jpg (527.21 KiB) 210 keer bekeken
DSC_4961.jpg
Masten 35 & 35 van de zijkanten gezien. De hamerkop heeft qua toren toch veel weg van de PGEM dennenbomen.
DSC_4961.jpg (977.65 KiB) 210 keer bekeken
DSC_4969.jpg
Bij Jirnsum is er weer een crossing te vinden, met wederom twee S+20. Dit zijn de masten 54 & 53. Bij hoekmast 52 begint de lange rechtstand naar mast 28.
DSC_4969.jpg (533.89 KiB) 210 keer bekeken
DSC_4971.jpg
Staatsieportret van mast 57. Bij de masten 57 & 58 wordt een klein kanaaltje overspannen.
DSC_4971.jpg (1 MiB) 210 keer bekeken
Dit was het 3e deel van de lijn!

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Mastbeeld van deze aangeslotene
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Load: 1349
Ingelust: 07 dec 2011 15:20
Favoriete mastsoort: drie-evenmast
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: SEP 220kV donaumasten.

Load Ingevoed door Ruben » 11 okt 2017 10:54

We gaan verder met het 4e deel van de lijn.
DSC_4979.jpg
Mast 55 met op de achtergrond de crossing over de Njie Wjittering.
DSC_4979.jpg (536.28 KiB) 103 keer bekeken
DSC_4981.jpg
Nogmaals mast 55 met de crossing, alleen vanuit een ander perspectief.
DSC_4981.jpg (523.44 KiB) 103 keer bekeken
DSC_4984.jpg
Staatsieportret van mast 56. De half-verankering is veel te zien bij deze masten.
DSC_4984.jpg (1.03 MiB) 103 keer bekeken
DSC_4997.jpg
De crossing over de Kromme Knilles waarvoor twee S+9 zijn neergezet.
DSC_4997.jpg (420.86 KiB) 103 keer bekeken
DSC_5014.jpg
Nog een keer de twee S+9 met op de achtergrond de S+15 en S+20 bij Akkrum.
DSC_5014.jpg (389.91 KiB) 103 keer bekeken
DSC_5017.jpg
Staatsieportret van mast 57. Het lijkt net alsof er stukken er later zijn tussen geplaatst door de horizontale latten die zich in de toren bevinden. Bij de S+6, S+12, S+15 en S+20 is dit niet het geval.
DSC_5017.jpg (925.07 KiB) 103 keer bekeken
DSC_5018.jpg
De zijkant van mast 55. Duidelijk is het lattenwerk aan deze kant van de mast anders dan aan de voorkant.
DSC_5018.jpg (963.26 KiB) 103 keer bekeken
DSC_5021.jpg
Duidelijk zijn de verschillende hoogtes te zien doordat de S+9 er al boven uit springen.
DSC_5021.jpg (450.47 KiB) 103 keer bekeken
DSC_5025.jpg
Staatsieportret van mast 52 bij de Njie Wjittering, op de achtergrond mast 52.
DSC_5025.jpg (958.61 KiB) 103 keer bekeken
DSC_5027.jpg
Hoekmast 52 met de lijnverloop richting mast 28. Voor de lijn is dit de langste rechtstand.
DSC_5027.jpg (586.78 KiB) 103 keer bekeken
DSC_5035.jpg
Mast 53 met rechts het bordje dat er 30 meter doorvaarthoogte is bij de S+20.
DSC_5035.jpg (440.33 KiB) 103 keer bekeken
DSC_5037.jpg
De gehele crossing over de Njie Wjittering.
DSC_5037.jpg (542.63 KiB) 103 keer bekeken
DSC_5039.jpg
Staatsieportret van hoekmast 52, dit is een HB+0.
DSC_5039.jpg (1.19 MiB) 103 keer bekeken
DSC_5045.jpg
Vlakbij het station van Grou-Jirnsum is deze kleine crossing over een kanaal waarbij twee S+3 gebruikt worden.
DSC_5045.jpg (509.9 KiB) 103 keer bekeken
DSC_5049.jpg
Mast 50 met op de achtergrond de crossing over de Njie Wjittering.
DSC_5049.jpg (464.99 KiB) 103 keer bekeken
DSC_5053.jpg
Masten 47 en 46 met de lange rechtstand naar mast 28.
DSC_5053.jpg (524.75 KiB) 103 keer bekeken
DSC_5061.jpg
Steunmast 50 en hoekmast 52. Door onbekende redenen ontbreekt mast 51 in deze lijn.
DSC_5061.jpg (422.57 KiB) 103 keer bekeken
DSC_5067.jpg
De twee S+3 nu van de zijkant gezien.
DSC_5067.jpg (519.79 KiB) 103 keer bekeken
DSC_5074.jpg
Rechts afspanmast 36 met op de achtergrond de skyline van Leeuwarden.
DSC_5074.jpg (434.31 KiB) 103 keer bekeken
DSC_5080.jpg
Mast 34 met het laatste stukje naar mast 28. Ook is te zien dat de lijn een flinke hoek maakt om onder Leeuwarden langs te lopen richting Louwsmeer.
DSC_5080.jpg (467.25 KiB) 103 keer bekeken
Dit was het 4e deel van de lijn.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Mastbeeld van deze aangeslotene
TomBorger
380 kV
Load: 1815
Ingelust: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: SEP 220kV donaumasten.

Load Ingevoed door TomBorger » 11 okt 2017 19:54

Leuk dat je dit stuk ook hebt gedaan, dit deel zien we hier niet zo vaak verschijnen.

Bij die foto in zijaanzicht valt me ineens op dat in het zijvlak van het middenstuk de diagonalen wel met schetsplaatjes vastzitten, terwijl in het voorvlak dat niet zo is.

Mastbeeld van deze aangeslotene
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Load: 1349
Ingelust: 07 dec 2011 15:20
Favoriete mastsoort: drie-evenmast
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: SEP 220kV donaumasten.

Load Ingevoed door Ruben » 12 okt 2017 10:48

Dank je Tom! Zelf ben ik ook blij dat dit stuk nu ook gefotografeerd is. Hetzelfde is eigenlijk ook met de andere FGO-lijnen. Iedereen kent ze wel zo dat ze er zijn, maar daar zijn weinig foto's van bekend. Nu ben ik zelf Oudehaske-Ens twee keer langs gefietst, en het is een mooie lijn door z'n vele lange rechtstanden en zijn twee overspanningen van twee 110kV-lijnen.

Wat je zegt over de zijkant valt me nu ook op. Sowieso wisten we al dat de vlakken van de torens verschillend waren aangezien het een Duits voorbeeld heeft (iets wat de IJsselmij anders gedaan heeft).

Ondanks alles vind ik het toch hele leuke masten om te zien in het variërende landschap waar de lijnen toch instaan.

We gaan verder met het 5e deel van Louwsmeer-Oudehaske.
DSC_5085.jpg
Steunmast 37 met het vervolg richting mast 52.
DSC_5085.jpg (501.62 KiB) 57 keer bekeken
DSC_5094.jpg
Staatsieportret van afspanmast 36. Iedere FGO-lijn heeft twee ongebruikte wisselmasten (uitgezonderd van mast 66 van Hessenweg-Ens).
DSC_5094.jpg (1.08 MiB) 57 keer bekeken
DSC_5100.jpg
Mast 35 met het vervolg richting mast 28. Ook is mast 27 al te zien.
DSC_5100.jpg (986.78 KiB) 57 keer bekeken
DSC_5104.jpg
Mast 34 met zicht op het laatste stukje naar mast 28.
DSC_5104.jpg (480.03 KiB) 57 keer bekeken
DSC_5110.jpg
Dan staan we bij mast 28 met zicht op de lange rechtstand naar mast 52. Dit deed me gelijk denken aan Vierverlaten met de rechtstand richting Zeyerveen.
DSC_5110.jpg (502.16 KiB) 57 keer bekeken
DSC_5113.jpg
Mast 29 met zicht op de rechtstand. Ook zijn er masten in het lijndeel van mast 52-64 te zien.
DSC_5113.jpg (465.88 KiB) 57 keer bekeken
DSC_5116.jpg
Staatsieportret van mast 27. Ook naderen we de spoorlijn Meppel-Leeuwarden.
DSC_5116.jpg (982.35 KiB) 57 keer bekeken
DSC_5118.jpg
Mast 26 met zicht op de rechtstand naar mast 16. Ook zijn de 7 reuzen van Leeuwarden te zien.
DSC_5118.jpg (500.54 KiB) 57 keer bekeken
DSC_5120.jpg
Nogmaals mast 28. De hoekmasten blijven er leuk uitzien. Het zijn net de kleine variant van de 1e gen 380kV donaumasten.
DSC_5120.jpg (485.53 KiB) 57 keer bekeken
DSC_5121.jpg
Nogmaals de lange rechtstand naar mast 52. Het is een rustig lijnbeeld zo.
DSC_5121.jpg (453.43 KiB) 57 keer bekeken
DSC_5130.jpg
Tussen mast 26 & 25 wordt de eerder genoemde spoorlijn overspannen. De masten staan wat dichter bij elkaar.
DSC_5130.jpg (476.48 KiB) 57 keer bekeken
DSC_5133.jpg
Als we een stukje verder zijn gereden zien we hier mast 23 nabij het dorpje Wirdum.
DSC_5133.jpg (460.49 KiB) 57 keer bekeken
DSC_5141.jpg
Rechts mast 22 met op de achtergrond de 7 reuzen. Ze zijn al goed te zien vanaf een afstand.
DSC_5141.jpg (549.75 KiB) 57 keer bekeken
DSC_5145.jpg
Terugkijkend richting de hoek die lijn maakt. Hier zien we masten 25 t/m 28. Bij masten 26 & 28 maakt de lijn twee aardige hoeken.
DSC_5145.jpg (459.29 KiB) 57 keer bekeken
DSC_5149.jpg
Grappig beeld van de steunmasten 25 & 27.
DSC_5149.jpg (483.49 KiB) 57 keer bekeken
DSC_5158.jpg
Staatsieportret van mast 20. Ook de masten met een enkele ketting hebben hun eigen charme.
DSC_5158.jpg (1013.93 KiB) 57 keer bekeken
DSC_5162.jpg
Nogmaals mast 20 nu met zicht op mast 27.
DSC_5162.jpg (442.32 KiB) 57 keer bekeken
DSC_5166.jpg
Tussen mast 18 & 17 wordt de N31 overspannen. Dit gebeurt door twee S+3. Op de achtergrond hoekmast 16. Ook zijn de twee 110kV-lijnen naar Herbaijum en Rauwerd zichtbaar.
DSC_5166.jpg (431.51 KiB) 57 keer bekeken
DSC_5176.jpg
Hoekmast 16 met zicht op het lijndeel naar mast 26.
DSC_5176.jpg (487.07 KiB) 57 keer bekeken
DSC_5184.jpg
De masten 16, 15 & 14 zijn dicht op elkaar geplaatst vanwege de afrit van de N31 bij Leeuwarden.
DSC_5184.jpg (545.46 KiB) 57 keer bekeken
Dit was het 5e deel van de lijn. In het volgende deel het laatste stukje naar Louwsmeer.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Plaats reactie

Wie is er onder spanning

Aangeslotenen op dit net: Google [Bot] en 2 klantaansluitingen