Hier wat plaatjes.
- We beginnen in Zeyerveen met mast 3 van de 220kV-lijn naar Hoogeveen en Hessenweg. Vorig jaar maart de gehele verbinding in twee dagen gefietst. Het was toch eens tijd om weer eens te kijken hoe het er nu uitzag.
- DSC_7862.jpg (715.39 KiB) 6593 keer bekeken
- Masten 4 van de lijn naar Beilen en naar Hessenweg. Beide stammen uit 1966 en hebben dus altijd al naast elkaar gestaan.
- DSC_7868.jpg (608.21 KiB) 6593 keer bekeken
- Het station van Zeyerveen geheel in beeld. Nu een jaar en 5 maanden later zag het anders uit dan in maart vorig jaar nu de bomen vol in bloei stonden.
- DSC_7880.jpg (796.28 KiB) 6593 keer bekeken
- Beide 220kV-eindmasten vanuit Hoogeveen en Vierverlaten. Ze blijven er imposant eruit zien!
- DSC_7894.jpg (768.98 KiB) 6593 keer bekeken
- Nogmaals mast 3 nu samen met de andere mast 3. Duidelijk is te zien bij de 220kV mast waar vroeger de isolatoren hingen.
- DSC_7912.jpg (640.62 KiB) 6593 keer bekeken
- Eindmast 74 vanuit Vierverlaten is gezien vanuit een ander perspectief.
- DSC_7926.jpg (796.64 KiB) 6593 keer bekeken
- Het grote portaal waar de lijn binnenkomt op het station. Een identiek portaal is ook te vinden bij Vierverlaten.
- DSC_7932.jpg (912 KiB) 6593 keer bekeken
- De rechtstand richting mast 61 met links mast 72.
- DSC_7944.jpg (516.75 KiB) 6593 keer bekeken
- Dan springen we zo'n 25 kilometer naar boven naar Vierverlaten. De grote eindmasten van de lijn vanuit Robbenplaat domineren het beeld. De kleine portaalmastjes zijn van de 220kV-lijn naar Bergum.
- DSC_7948.jpg (687.53 KiB) 6593 keer bekeken
- De lijn uit Zeyerveen komt met een speciale mast binnen. Een langere bliksemtraverse en de onderste traversen zijn ook veel langer dan de normale, vroeger had de mast een heel ander beeld.
- DSC_7964.jpg (803.13 KiB) 6593 keer bekeken
- De maststraat ten noorden van Vierverlaten met de lijnen naar Bergum, Winsum en Robbenplaat. Duidelijk is er een gat te zien, want daar stond vroeger de lijn naar Opperkooten.
- DSC_7968.jpg (685.81 KiB) 6593 keer bekeken
- Masten 2 van de lijnen naar Winsum en Robbenplaat. Hier zijn toch wat overeenkomsten te zien tussen de twee masten. De mast naar Winsum is meer Nederlands terwijl de mast naar Robbenplaat juist meer Duits is.
- DSC_7978.jpg (779.7 KiB) 6593 keer bekeken
- Het gehele station in beeld. Het viel mij gelijk op dat ze flink gekapt hebben rondom het station.
- DSC_7988.jpg (649.84 KiB) 6593 keer bekeken
- Het station nu gezien vanaf het nieuwe fietspad. Nu ook met de eindmast naar Bergum erbij.
- DSC_7995.jpg (756.31 KiB) 6593 keer bekeken
- Duidelijk zijn hier bijna alle eindmasten zichtbaar.
- DSC_8001.jpg (718.41 KiB) 6593 keer bekeken
- Hier vertrekt de lijn naar Zeyerveen met grote sprongen, bij mast 2 wordt het Hoendiep overspannen met een zeer hoge steunmast!
- DSC_8003.jpg (643.23 KiB) 6593 keer bekeken
- De lijn naar Bergum kiest uiteindelijk ook haar weg richting Friesland, hier zien we mast 98.
- DSC_8009.jpg (593.21 KiB) 6593 keer bekeken
- Mast 3 van de lijn naar Robbenplaat is een mast waar je U tegen kan zeggen. Alles aan de mast is groot en zwaar gebouwd.
- DSC_8011.jpg (770.72 KiB) 6593 keer bekeken
- Terugkijkend richting Vierverlaten zien we hoe de vier circuits waarvan er drie in bedrijf zijn worden verdeeld.
- DSC_8027.jpg (838.45 KiB) 6593 keer bekeken
- En als laatste foto van dit deel een kijk op de lijn hoe hij richting het noorden vertrekt met mast 4 op de voorgrond. Bij mast 5 wordt de spoorlijn Groningen-Leeuwarden overspannen met een hogere steunmast.
- DSC_8029.jpg (589.51 KiB) 6593 keer bekeken
Cheers Ruben.