Distré (F) en andere pylones
Distré (F) en andere pylones
Een reportage vanuit Frankrijk, in de buurt van Nantes heb ik tijdens de vakantie de hoogspanningslijnen bekeken, meestal als bijvangst . Een station sprong eruit en dat was dat van Distré in de buurt van Saumur. Daarvoor werd een speciaal uitstapje ingeruimd.
Allereerst op de heenreis, aire de Phalempin ten zuiden van Lille. Een bekende stopplek onderweg naar Parijs. Een snelle foto vanaf de P. Een 400 kV-lijn met dubbelcircuit-chat's. In de buurt van Angers, de kruising van twee 225 kV- en een 90 kV-lijn met de Loire. Dit was op de laatste hete dag van deze zomer, dinsdag 18 juli. Het was toen nog 30°, hoewel de lucht wel wat instabiel was.
De nieuwere 225 kV-lijn voor dubbelcircuit. Van opzij, want de mast stond wat dichtbij. De mooiste mast was deze oude 225 kV-chat, Op de achtergrond is ook de 90 kV-lijn zichtbaar. Detail. Deze chat kenmerkt zich door relatief kleine verspringing in de bovenbalk, bij de latere versies werd dit meer, oudere hebben een vlakke balk. Dit type komt overal in Frankrijk voor, ik schat hem uit de jaren vijftig. De 90 kV-mast was aan de staat van de verf te zien de oudste zeker vooroorlogs. Deze mast stond te dichtbij voor een foto. Alleen het onderstuk paste. Einde deel 1.
Allereerst op de heenreis, aire de Phalempin ten zuiden van Lille. Een bekende stopplek onderweg naar Parijs. Een snelle foto vanaf de P. Een 400 kV-lijn met dubbelcircuit-chat's. In de buurt van Angers, de kruising van twee 225 kV- en een 90 kV-lijn met de Loire. Dit was op de laatste hete dag van deze zomer, dinsdag 18 juli. Het was toen nog 30°, hoewel de lucht wel wat instabiel was.
De nieuwere 225 kV-lijn voor dubbelcircuit. Van opzij, want de mast stond wat dichtbij. De mooiste mast was deze oude 225 kV-chat, Op de achtergrond is ook de 90 kV-lijn zichtbaar. Detail. Deze chat kenmerkt zich door relatief kleine verspringing in de bovenbalk, bij de latere versies werd dit meer, oudere hebben een vlakke balk. Dit type komt overal in Frankrijk voor, ik schat hem uit de jaren vijftig. De 90 kV-mast was aan de staat van de verf te zien de oudste zeker vooroorlogs. Deze mast stond te dichtbij voor een foto. Alleen het onderstuk paste. Einde deel 1.
Re: Distré (F) en andere pylones
Prachtige fotoserie Tom, ik kan de CB's op de achtergrond ook duidelijk herkennen. Frankrijk is een fraai land, ook om treinen te spotten. Chat's zijn toch wel heel erg beeldbepalend voor Frankrijk.
Waar ik overigens laatst achter kwam is dat er bij Saarbrücken ook enkele chat's te vinden zijn in de 220kV lijn vanuit St. Avold. Dat komt dan weer prima overeen met het feit dat Saarland pas in 1957 bij de Bondsrepubliek kwam en daarvoor economisch verbonden met Frankrijk was, dus die lijn kunnen we dateren van voor 1957!
Waar ik overigens laatst achter kwam is dat er bij Saarbrücken ook enkele chat's te vinden zijn in de 220kV lijn vanuit St. Avold. Dat komt dan weer prima overeen met het feit dat Saarland pas in 1957 bij de Bondsrepubliek kwam en daarvoor economisch verbonden met Frankrijk was, dus die lijn kunnen we dateren van voor 1957!
Re: Distré (F) en andere pylones
Dat is inderdaad een oude lijn, die bij St. Avold. Die dateert waarschijnlijk uit de jaren veertig en behoort tot het selecte clubje van de oudste 400 kV-chats (of dubbelcircuit 225 kV van oorsprong).
Wat dichter bij Nantes was deze kruisingsmast in een 400 kV-lijn te zien. Consequent veranderen de dubbelcircuitmasten in Trianons als de rivier wordt gepasseerd. Ok, de chats zijn wel erg hoog en breed, deze vlakke masten op poten (insecten) zijn echter ook wel moeilijk aan het oog te ontrekken.
Een typisch mastje met betonnen mast. Een beetje gek, maar toch 90 kV op deze mast me de karakteristieke diagonalen.
In West Frankrijk zie je veel 90 kV, in het oosten is meer 63 kV aanwezig.
Dan in Nantes, het weer is volledig omgeslagen. Een bijzondere, unieke, drie circuit kruisingsmast, met twee torens. Lastig te benaderen vanwege dichte begroeiing, zelfs de overzijde was amper te zien. Deze foto kostte me een been met krassen van struiken met doorns .
Van onderaf: Wat verderop, ten zuidwesten van de stad bij Bouguenais, nabij het station van chevire, waar ik helaas niet bij kon komen. Hier staat een straatje van 225 kV-masten.
In de richting van de Loire, op de achtergrond een hoge brug. Nog een aantal 225 kV-masten. Tenslotte, inmiddels in de gestage motregen van zondag 23 juli een beeld van een toch niet te missen kruisingsmast. Deze is opgebouwd uit buizen. Een relatief open constructie is ontstaan, omdat vanwege de relatief knik-ongevoelige buizen minder secundaire staven nodig zijn dan bij hoekstalen masten. De hoogte is moeilijk te schatten vanwege de afwijkende vorm en constructie. Bijzonder, zie je niet zo vaak. Foto 1 is geschoten tussen twee huizen door, Bij de rivier zag het er zo uit:
Wat dichter bij Nantes was deze kruisingsmast in een 400 kV-lijn te zien. Consequent veranderen de dubbelcircuitmasten in Trianons als de rivier wordt gepasseerd. Ok, de chats zijn wel erg hoog en breed, deze vlakke masten op poten (insecten) zijn echter ook wel moeilijk aan het oog te ontrekken.
Een typisch mastje met betonnen mast. Een beetje gek, maar toch 90 kV op deze mast me de karakteristieke diagonalen.
In West Frankrijk zie je veel 90 kV, in het oosten is meer 63 kV aanwezig.
Dan in Nantes, het weer is volledig omgeslagen. Een bijzondere, unieke, drie circuit kruisingsmast, met twee torens. Lastig te benaderen vanwege dichte begroeiing, zelfs de overzijde was amper te zien. Deze foto kostte me een been met krassen van struiken met doorns .
Van onderaf: Wat verderop, ten zuidwesten van de stad bij Bouguenais, nabij het station van chevire, waar ik helaas niet bij kon komen. Hier staat een straatje van 225 kV-masten.
In de richting van de Loire, op de achtergrond een hoge brug. Nog een aantal 225 kV-masten. Tenslotte, inmiddels in de gestage motregen van zondag 23 juli een beeld van een toch niet te missen kruisingsmast. Deze is opgebouwd uit buizen. Een relatief open constructie is ontstaan, omdat vanwege de relatief knik-ongevoelige buizen minder secundaire staven nodig zijn dan bij hoekstalen masten. De hoogte is moeilijk te schatten vanwege de afwijkende vorm en constructie. Bijzonder, zie je niet zo vaak. Foto 1 is geschoten tussen twee huizen door, Bij de rivier zag het er zo uit:
Re: Distré (F) en andere pylones
Komen we bij Distré. Dit is een van de oudere stations met zo'n karakteristiek EDF-gebouw. Met wat gegoogle las ik dat het dateert uit 1936, waarbij drie lijnen aansloten. Het was en is een knooppunt, met uit het zuiden de lijn waar de energie van de waterkrachtcentrale van Eguzon aankwam en uit het westen de energie van thermische centrales. Hier is het station op een oude foto te zien:
http://saumur-jadis.pagesperso-orange.f ... onomie.htm Later is het station waarschijnlijk in meerdere fases enorm uitgebreid, waarbij helaas het oudste gedeelte allang verdwenen is. Nu is het een soort Hessenweg extra-large, met 90 kV, 225 kV en 400 kV. Elk met circa acht circuits. Het station is als veel van deze soort stations mooi hoog gelegen boven de Loire-vallee. Een rondje met de fiets eromheen was goed te doen, helaas liet de zon me wel in de steek, de foto's zijn van maandag 31 juli.
Beginnend aan de 400 kV-kant. Hier staan de dubbelcircuit chats uit de '70-er jaren, een tijdperk waarin, samenhangend met de opkomst van nucleaire centrales het net grote uitbreidingen kende, met lange koppellijnen. Op de eerste is de mastenstraat en een eindmast te zien vanuit oostelijke richting.
Een plaatje waarin de nogal dominerende masten duidelijk blijken met als kers op de taart ook nog de drie pluimen van de nucleaire centrale van Chinon op de achtergrond. De rechterlijn is wat recenter, hier komen de vreemde "voor 750 kV geschikt zijnde masten" in voor. De hoekmasten stonden dichtbij een weg, maar vanwege maïs alleen in zijaanzicht te zien. Het 400 kV-geweld achterlatend kwam ik bij een 225 kV- en 90 kV-lijn uit, waarvan de linkerlijn zeker uit of waarschijnlijker zelfs voor de begintijd van het station stamt. Die nadert bijna de 100 jaar. Iets verderop, de lijnen naar Saumur. Alleraardigste kleine masten die ook heel oud moesten zijn, mede aan de verf te oordelen . Ernaast stond een typische driehoeksmast, met naar beneden hangende traverses, wat een beetje triestkijkend mastbeeld doet ontstaan. Dit mastje heb ik niet eerder gezien. Op de achtergrond het station dat we weer naderen. Hier zijn vier 225 kV-eindmasten te zien, netjes in lijn opgesteld, waarschijnlijk bij een van de latere uitbreidingen van het station. Op de achtergrond het gebouw. Nog een aantal 90 kV-ers, en een 225 kV-chat. Een stokoude 90 kV-eindmast. Tja waarheen? Een vlugge opname van het imposante hoofdgebouw, dat er nog altijd staat. Einde deel 3.
http://saumur-jadis.pagesperso-orange.f ... onomie.htm Later is het station waarschijnlijk in meerdere fases enorm uitgebreid, waarbij helaas het oudste gedeelte allang verdwenen is. Nu is het een soort Hessenweg extra-large, met 90 kV, 225 kV en 400 kV. Elk met circa acht circuits. Het station is als veel van deze soort stations mooi hoog gelegen boven de Loire-vallee. Een rondje met de fiets eromheen was goed te doen, helaas liet de zon me wel in de steek, de foto's zijn van maandag 31 juli.
Beginnend aan de 400 kV-kant. Hier staan de dubbelcircuit chats uit de '70-er jaren, een tijdperk waarin, samenhangend met de opkomst van nucleaire centrales het net grote uitbreidingen kende, met lange koppellijnen. Op de eerste is de mastenstraat en een eindmast te zien vanuit oostelijke richting.
Een plaatje waarin de nogal dominerende masten duidelijk blijken met als kers op de taart ook nog de drie pluimen van de nucleaire centrale van Chinon op de achtergrond. De rechterlijn is wat recenter, hier komen de vreemde "voor 750 kV geschikt zijnde masten" in voor. De hoekmasten stonden dichtbij een weg, maar vanwege maïs alleen in zijaanzicht te zien. Het 400 kV-geweld achterlatend kwam ik bij een 225 kV- en 90 kV-lijn uit, waarvan de linkerlijn zeker uit of waarschijnlijker zelfs voor de begintijd van het station stamt. Die nadert bijna de 100 jaar. Iets verderop, de lijnen naar Saumur. Alleraardigste kleine masten die ook heel oud moesten zijn, mede aan de verf te oordelen . Ernaast stond een typische driehoeksmast, met naar beneden hangende traverses, wat een beetje triestkijkend mastbeeld doet ontstaan. Dit mastje heb ik niet eerder gezien. Op de achtergrond het station dat we weer naderen. Hier zijn vier 225 kV-eindmasten te zien, netjes in lijn opgesteld, waarschijnlijk bij een van de latere uitbreidingen van het station. Op de achtergrond het gebouw. Nog een aantal 90 kV-ers, en een 225 kV-chat. Een stokoude 90 kV-eindmast. Tja waarheen? Een vlugge opname van het imposante hoofdgebouw, dat er nog altijd staat. Einde deel 3.
Re: Distré (F) en andere pylones
Laatste deel Distré. Aan de zuidkant waren de 400 kV-masten allesbepalend. Als eerste de 400 kV-lijn vanuit Cordemais bij Nantes die bijna 300 masten kent, met veldafstanden van een halve kilometer niet bepaald een kinderachtige lijn. Door de brede vorm van de gaffel zijn de masten extra in het oog springend, want van afstand waarbij je alleen de bovenzijde ziet, krijg je een soort dubbeling. Als bij wintracks .
De mast op de foto is in feite vormgegeven als een hoekmast, omdat de draden overgaan naar de eindmast-chats. In zijaanzicht is zo'n Chat behoorlijk smal. Het bovenste deel met de balk heeft parallele randen. Ik fietste nog even verder om de 225 kV-lijn vanuit Eguzon te bekijken. Deze 225 kV-masten zijn vergelijkbaar met de grote 400 kV-Chats van het oudste type en zijn dan ook het favoriete type. De kleine knik in de binnenrand van de gaffel is een detail dat de mast tot een zeer elegant ontwerp maakt. En natuurlijk die twee sprieten erbovenop. Ik had geluk, want de hoekmast stond direct aan de weg, met op de achtergrond een dorpje. Bij het maken van deze foto was de missie wel geslaagd.
Van de andere kant af gezien. De meest recente 400 kV-lijn is deze vanuit Les Jumeaux, daarin zie je de afwijkende chats voorkomen met de vier fasen op de ondertraverse. Opvallend is de grote afstand tussen de boven- en ondertraverse. Het is me nog niet duidelijk wat de afweging was om deze mast te preferen, afgezien van een klein voordeel van zichtbaarheid. De lijn vanuit Cordemais wordt beëindigd via twee kleine hoekmasten die met een hoek van maar liefst 90° nogal "gespierd" moeten zijn. Ze zijn van het type dat we ook wel eens op hoge bergtoppen zien staan. Het onderstuk is minimaal. De overslagbeveiligingen vind ik wel fraai om te zien, met dubbele ellipsvormige ringen. Helaas geen telelens bij de hand om die dichterbij te halen. De mastenstraat is iets wat we vaker zien in Frankrijk. Staande onder deze lijnen was het coronageluid zelfs in deze droge lucht bijzonder sterk, zo sterk dat ik keek of mijn haren ervan overeind stonden, wat niet zo was.
Tenslotte de grote 400 kV-eindmast waar we begonnen.
De mast op de foto is in feite vormgegeven als een hoekmast, omdat de draden overgaan naar de eindmast-chats. In zijaanzicht is zo'n Chat behoorlijk smal. Het bovenste deel met de balk heeft parallele randen. Ik fietste nog even verder om de 225 kV-lijn vanuit Eguzon te bekijken. Deze 225 kV-masten zijn vergelijkbaar met de grote 400 kV-Chats van het oudste type en zijn dan ook het favoriete type. De kleine knik in de binnenrand van de gaffel is een detail dat de mast tot een zeer elegant ontwerp maakt. En natuurlijk die twee sprieten erbovenop. Ik had geluk, want de hoekmast stond direct aan de weg, met op de achtergrond een dorpje. Bij het maken van deze foto was de missie wel geslaagd.
Van de andere kant af gezien. De meest recente 400 kV-lijn is deze vanuit Les Jumeaux, daarin zie je de afwijkende chats voorkomen met de vier fasen op de ondertraverse. Opvallend is de grote afstand tussen de boven- en ondertraverse. Het is me nog niet duidelijk wat de afweging was om deze mast te preferen, afgezien van een klein voordeel van zichtbaarheid. De lijn vanuit Cordemais wordt beëindigd via twee kleine hoekmasten die met een hoek van maar liefst 90° nogal "gespierd" moeten zijn. Ze zijn van het type dat we ook wel eens op hoge bergtoppen zien staan. Het onderstuk is minimaal. De overslagbeveiligingen vind ik wel fraai om te zien, met dubbele ellipsvormige ringen. Helaas geen telelens bij de hand om die dichterbij te halen. De mastenstraat is iets wat we vaker zien in Frankrijk. Staande onder deze lijnen was het coronageluid zelfs in deze droge lucht bijzonder sterk, zo sterk dat ik keek of mijn haren ervan overeind stonden, wat niet zo was.
Tenslotte de grote 400 kV-eindmast waar we begonnen.
Re: Distré (F) en andere pylones
Laatste deel.
In de avond kwam er nog een onverwachte toegift in de vorm van een prachtige zonsondergang bij de Loire. Dit is bij Montsoreau, waar de lijn richting Verger de Loire passeert. De mast verandert weer van gedaante in een Trianon. Toen kwam de zon echter tevoorschijn achter het wolkendek en ontstond er dit licht . Maar het werd nog mooier want enkele minuten later zag het er zo uit . De andere kruisingsmast van onderaf gezien. Op de terugweg bij Royé was deze 225 kV-lijn een gemakkelijk doelwit.
De hangende afspanning is ook in Frankrijk allang gebruikelijk. Bij het zien van het kleine mastje rechtsonder vroeg mijn zoon van 6: is die mast het allerkleinste mastje die er bestaat? Einde, veel kijkplezier gewenst!
In de avond kwam er nog een onverwachte toegift in de vorm van een prachtige zonsondergang bij de Loire. Dit is bij Montsoreau, waar de lijn richting Verger de Loire passeert. De mast verandert weer van gedaante in een Trianon. Toen kwam de zon echter tevoorschijn achter het wolkendek en ontstond er dit licht . Maar het werd nog mooier want enkele minuten later zag het er zo uit . De andere kruisingsmast van onderaf gezien. Op de terugweg bij Royé was deze 225 kV-lijn een gemakkelijk doelwit.
De hangende afspanning is ook in Frankrijk allang gebruikelijk. Bij het zien van het kleine mastje rechtsonder vroeg mijn zoon van 6: is die mast het allerkleinste mastje die er bestaat? Einde, veel kijkplezier gewenst!
Re: Distré (F) en andere pylones
wow wat mooi
Re: Distré (F) en andere pylones
Weer een mooie rapportage Tom.
Als je iedere zomer een specifiek station gaat bezoeken, heb je nog wel een paar doelen.
Maar de plaatjes mogen er zijn, vooral de zonsondergangen zijn prachtig.
Als je iedere zomer een specifiek station gaat bezoeken, heb je nog wel een paar doelen.
Maar de plaatjes mogen er zijn, vooral de zonsondergangen zijn prachtig.
KML-generator generator
Re: Distré (F) en andere pylones
Ik denk dat de lijn naar St Avold de voortzetting was van de RWE-dennenboomlijn Koblenz-Trier-Merzig-Dillingen, want tussen Dillingen en Saarwellingen staan ook enkele chat-masten aan de A8.Waar ik overigens laatst achter kwam is dat er bij Saarbrücken ook enkele chat's te vinden zijn in de 220kV lijn vanuit St. Avold. Dat komt dan weer prima overeen met het feit dat Saarland pas in 1957 bij de Bondsrepubliek kwam en daarvoor economisch verbonden met Frankrijk was, dus die lijn kunnen we dateren van voor 1957!
Re: Distré (F) en andere pylones
Ok, dat is interessant om te weten. Die ga ik eens digitaal bezoeken .