Geertruidenberg - Borssele.

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
BaDu
Globale moderator
Berichten: 1409
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Favoriete mastsoort: Deltamast
Locatie: Kattenberg

Re: Geertruidenberg - Borssele.

Bericht door BaDu » 15 jun 2017 10:46

Mast 1 richting Zandvliet : Geniet (of gruw) er nog even van, want volgens mij gaat die vervallen na gereedkomen van 380kV station Rilland.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1350
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Favoriete mastsoort: drie-evenmast
Locatie: Zevenaar

Re: Geertruidenberg - Borssele.

Bericht door Ruben » 15 jun 2017 11:56

BaDu schreef:
15 jun 2017 10:46
Mast 1 richting Zandvliet : Geniet (of gruw) er nog even van, want volgens mij gaat die vervallen na gereedkomen van 380kV station Rilland.
Klopt, deze mast gaat verdwijnen met de komst van het 380kV station van Rilland, hiervoor is mast 4A al gebouwd in de aftak en zijn staan er een aantal masten al kaal vanwege dat er een ondergrondse kabel is aangelegd.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

voltron
380 kV
Berichten: 642
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Geertruidenberg - Borssele.

Bericht door voltron » 15 jun 2017 16:06

er gaan ook toch nog veel masten verdwijnen van die lijn GTB-borselle? dat vind ik persoonlijk meer jammer. 1 type mast maar zitten zoveel kleine verschillende details in de lijn die het zo interessant maken.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1350
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Favoriete mastsoort: drie-evenmast
Locatie: Zevenaar

Re: Geertruidenberg - Borssele.

Bericht door Ruben » 19 jun 2017 21:54

@Voltron, klopt. Het deel van het tracé door de Zak van Zuid-Beveland willen ze gaan afbreken, het nieuwe tracé willen ze naast de lijn van Borssele naar Goes leggen.

We gaan verder met deel 6!
DSC_2597.jpg
We beginnen waar we gebleven zijn, dat is bij Krabbendijke. We zien rechts mast 324. Links is mast 328 te zien met de lange rechstand naar mast 340.
DSC_2597.jpg (716.32 KiB) 790 keer bekeken
DSC_2599.jpg
Een staatsieportret van mast 328, wat weer een ongebruikte wisselmast is. Dit is de 4e van de lijn.
DSC_2599.jpg (826.95 KiB) 790 keer bekeken
DSC_2603.jpg
Op de voorgrond mast 326. We zien duidelijk de lijnverloop langs Krabbendijke en het vervolg richting Rilland.
DSC_2603.jpg (678.17 KiB) 790 keer bekeken
DSC_2609.jpg
Kijkend richting Yerseke zien we het lijnverloop tot helemaal aan mast 346 die links in beeld is. De crossing over de Vlake komt in beeld.
DSC_2609.jpg (748.13 KiB) 790 keer bekeken
DSC_2611.jpg
Een terugblik richting Krabbendijke met mast 329 op de voorgrond.
DSC_2611.jpg (796.65 KiB) 790 keer bekeken
DSC_2617.jpg
Nogmaals mast 329 met masten 328 en 327. Rechts zijn de koeltorens van Doel zichtbaar.
DSC_2617.jpg (671.15 KiB) 790 keer bekeken
DSC_2618.jpg
Rechts mast 335 met de 150kV crossing over de Vlake duidelijk zichtbaar. Ook is de bijzondere aftakmast voor naar Kruiningen zichtbaar.
DSC_2618.jpg (601.37 KiB) 790 keer bekeken
DSC_2620.jpg
Op de voorgrond mast 338. Duidelijk is de aanloop naar de crossing over de Vlake zichtbaar.
DSC_2620.jpg (752.14 KiB) 790 keer bekeken
DSC_2634.jpg
Hoekmast 340 is een verhoogde vanwege de voormalige passage van de 50kV-lijn Kruiningen-Goes. Tussen mast 340 en 341 wordt de spoorlijn Roosendaal-Vlissingen overspannen.
DSC_2634.jpg (552.52 KiB) 790 keer bekeken
DSC_2644.jpg
Rechts mast 342. De crossingmasten bij de Vlake steken duidelijk erboven uit.
DSC_2644.jpg (681.89 KiB) 790 keer bekeken
DSC_2648.jpg
Mast 343 met de crossing ver op de achtergrond is mast 354 zichtbaar.
DSC_2648.jpg (562.66 KiB) 790 keer bekeken
DSC_2652.jpg
De noordelijke crossingmast 344. Het ontwerp van deze masten is ook apart te noemen. De toren is voor een crossingmast redelijk smal en hij heeft een klein broekstuk.
DSC_2652.jpg (534.81 KiB) 790 keer bekeken
DSC_2657.jpg
Mast 346 met het vervolg richting mast 348. In 347 zijn recent de GSM-antennes met bijbehorende installaties verwijderd.
DSC_2657.jpg (662.13 KiB) 790 keer bekeken
DSC_2674.jpg
Nogmaals mast 346 nu met de crossingmasten.
DSC_2674.jpg (743.04 KiB) 790 keer bekeken
DSC_2676.jpg
Tussen mast 349 en 350 wordt de lijn Rilland-Goes overspannen door een S+15 en een HD+15.
DSC_2676.jpg (765.87 KiB) 790 keer bekeken
DSC_2693.jpg
Mast 351. De foto is vanaf de dijk van de Westerschelde genomen.
DSC_2693.jpg (708.29 KiB) 790 keer bekeken
DSC_2695.jpg
Hoekmast 350 van onderen gezien. Het is een imposante mast om te zien!
DSC_2695.jpg (746.95 KiB) 790 keer bekeken
DSC_2697.jpg
Duidelijk de overspanning over de 150kV-lijn is zichtbaar en de crossing bij de Vlake.
DSC_2697.jpg (730.37 KiB) 790 keer bekeken
DSC_2711.jpg
Nogmaals mast 350 alleen vanuit een andere hoek gezien. Het bijzondere aan deze mast is natuurlijk de hoogte van 60 meter! En de mast heeft ook vijf ruiten in de toren wat zeer zeldzaam is!
DSC_2711.jpg (659.47 KiB) 790 keer bekeken
DSC_2715.jpg
Mast 353 met het lijnverloop richting mast 359. De hoekmast links op de achtergrond heeft het nummer 362 voor onbekende redenen!
DSC_2715.jpg (753.83 KiB) 790 keer bekeken
Dit was het 6e deel van de lijn.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2932
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast
Locatie: Almelo Tusveld

Re: Geertruidenberg - Borssele.

Bericht door Peter » 19 jun 2017 22:58

Ja die HD+15 bij Kapelle is een bijzonder geval. Deze is inderdaad hoog voor een hoekmast en maakt ook nog eens een bijzonder scherpe hoek! Een HD komt in de 380kV ring niet voor.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1350
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Favoriete mastsoort: drie-evenmast
Locatie: Zevenaar

Re: Geertruidenberg - Borssele.

Bericht door Ruben » 20 jun 2017 13:52

@Peter, zeker mast 350 is zeker een apart geval te noemen in de lijn!

We gaan verder met het 7e deel!
DSC_2721.jpg
Op de voorgrond mast 352. Hier kijken we richting hoekmast 350. De 150kV crossing is nog duidelijk zichtbaar.
DSC_2721.jpg (711.1 KiB) 756 keer bekeken
DSC_2725.jpg
Hoekmast 354 en mast 156 bij elkaar. Duidelijk de verschillen te zien tussen die twee.
DSC_2725.jpg (730.29 KiB) 756 keer bekeken
DSC_2727.jpg
Nu mast 353 erbij. Duidelijk is het lijnverloop richting de crossing te zien.
DSC_2727.jpg (691.01 KiB) 756 keer bekeken
DSC_2734.jpg
Steunmast 355 met hoekmast 354. Op de achtergrond de 150kV-lijn.
DSC_2734.jpg (703.25 KiB) 756 keer bekeken
DSC_2737.jpg
Bij mast 358 maakt de lijn voor een steunmast een forse lijnhoek. Hier is niet de aparte mast toegepast.
DSC_2737.jpg (526.4 KiB) 756 keer bekeken
DSC_2742.jpg
Steunmast 363 met op de achtergrond mast 370.
DSC_2742.jpg (649.07 KiB) 756 keer bekeken
DSC_2748.jpg
Wederom mast 363 alleen vanuit een andere hoek gezien.
DSC_2748.jpg (579.26 KiB) 756 keer bekeken
DSC_2750.jpg
Hoekmast 367 met op de achtergrond mast 370. Beide zijn de hogere steunmasten.
DSC_2750.jpg (685.37 KiB) 756 keer bekeken
DSC_2752.jpg
Steunmast 366. De masten staan hier nog altijd mooi in het wit-grijs geschilderd.
DSC_2752.jpg (646.09 KiB) 756 keer bekeken
DSC_2757.jpg
Mast 366, de steunmasten blijven hun charme uitstralen, jammer dat dit deel moet verdwijnen.
DSC_2757.jpg (752.47 KiB) 756 keer bekeken
DSC_2766.jpg
Mast 375 en mast 376. Hier zijn de verschillen duidelijk zichtbaar.
DSC_2766.jpg (555.46 KiB) 756 keer bekeken
DSC_2770.jpg
Mast 373 met het verloop richting Kapelle.
DSC_2770.jpg (602.3 KiB) 756 keer bekeken
DSC_2772.jpg
Mast 375 vanuit een andere hoek gezien.
DSC_2772.jpg (519.71 KiB) 756 keer bekeken
DSC_2778.jpg
Mast 377 met op de achtergrond mast 382. Bij mast 382 draait de lijn weer langzaam naar het noorden.
DSC_2778.jpg (549.02 KiB) 756 keer bekeken
DSC_2782.jpg
Hoekmast 376. De hoekmasten blijven er gaaf uit zien!
DSC_2782.jpg (880.37 KiB) 756 keer bekeken
DSC_2784.jpg
Hoekmast 382 is van het type HB+5. Hier loopt de lijn echt door de Zak van Zuid-Beveland.
DSC_2784.jpg (859.1 KiB) 756 keer bekeken
DSC_2790.jpg
Hoekmast 385 is van het type HC+0, met op de achtergrond mast 386 die van het type S+15 is om de lijn van Borssele naar Ellewoutsdijk te passeren.
DSC_2790.jpg (920.25 KiB) 756 keer bekeken
DSC_2792.jpg
Mast 386 met rechts mast 33 van de 150kV-lijn.
DSC_2792.jpg (930.82 KiB) 756 keer bekeken
DSC_2794.jpg
Wederom mast 386 en mast 33. Hier is ooi de overspanning te zien.
DSC_2794.jpg (830.53 KiB) 756 keer bekeken
DSC_2798.jpg
Mast 388 kijkend richting mast 385. Duidelijk is de sprong naar mast 386 te zien.
DSC_2798.jpg (595.2 KiB) 756 keer bekeken
Dit was het 7e deel van de lijn! In het laatste deel de laatste loodjes naar Borssele!

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 1409
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Favoriete mastsoort: Deltamast
Locatie: Kattenberg

Re: Geertruidenberg - Borssele.

Bericht door BaDu » 21 jun 2017 08:30

Een prachtige fotorapportage en fietstocht zo te zien.
Helaas geen treinen als bijvangst daar :(
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1350
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Favoriete mastsoort: drie-evenmast
Locatie: Zevenaar

Re: Geertruidenberg - Borssele.

Bericht door Ruben » 22 jun 2017 14:45

Dank je Bas! Bij deze lijn is niet alles per fiets gedaan. Het deel van Geertruidenberg naar Lage Zwaluwe en van Krabbendijke naar Borssele zijn per auto gedaan.

Ja helaas geen treinmomentjes bij deze repo. :P

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Dave
middenspanning
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 sep 2015 17:56
Favoriete mastsoort: Maasstreekdonau en RWE Den
Locatie: Nederweert

Re: Geertruidenberg - Borssele.

Bericht door Dave » 22 jun 2017 17:32

Prachtige fotoreportage.

Maar wat me opvalt is dat sommige 150KV hoekmasten veel weg hebben van Beaubourgmasten.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1350
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Favoriete mastsoort: drie-evenmast
Locatie: Zevenaar

Re: Geertruidenberg - Borssele.

Bericht door Ruben » 24 jun 2017 12:50

Dank je Dave! Klopt de hoekmasten van de lijnen: Borssele-Goes/Ellewoutsdijk(Terneuzen) en Terneuzen-Westdorpe hebben veel weg van de Beaubourgmasten die veel in Frankrijk te vinden zijn.

We gaan verder met deel 8 wat tevens het laatste deel is van de lijn, tevens laat ik een paar plaatjes zien wat ik die dag nog verder gedaan heb in Zeeland.
DSC_2804.jpg
Mast 389 kijkend richting Borssele. Bij mast 392 maakt de lijn een bocht naar links om koers te zetten naar Borssele.
DSC_2804.jpg (658.12 KiB) 607 keer bekeken
DSC_2808.jpg
Mast 391 t/m 393. Mast 392 is de laatste hoekmast met de normale hoogte tussen de traversen. Bij Borssele stond er vroeger net zo'n eentje.
DSC_2808.jpg (781.46 KiB) 607 keer bekeken
DSC_2810.jpg
Terugkijkend naar mast 389. Mast 386 komt nog boven de bomen uit door zijn hoogte. Ook is de lijn van Borssele naar Ellewoutsdijk zichtbaar.
DSC_2810.jpg (834.87 KiB) 607 keer bekeken
DSC_2814.jpg
Wederom mast 393 met zicht tot mast 399. Bij mast 398 heeft de lijn voor de laatste keer bij een steunmast een lijnhoek.
DSC_2814.jpg (628.22 KiB) 607 keer bekeken
DSC_2822.jpg
Mast 396 met Borssele al duidelijk zichtbaar.
DSC_2822.jpg (668.79 KiB) 607 keer bekeken
DSC_2826.jpg
Terugkijkend op hoekmast 392 die we hier van voren zien.
DSC_2826.jpg (888.45 KiB) 607 keer bekeken
DSC_2828.jpg
Mast 394 de steunmasten blijven er toch elegant eruit zien en voor hun leeftijd zien er nog altijd er goed uit!
DSC_2828.jpg (642.17 KiB) 607 keer bekeken
DSC_2830.jpg
Mast 394 nu meer van voren gezien.
DSC_2830.jpg (700.62 KiB) 607 keer bekeken
DSC_2838.jpg
Mast 400 is verhoogd vanwege de N62, de weg naar de Westerscheldetunnel. Mast 399 op de achtergrond is weer en hoekmast waarbij de traversen verder uit elkaar staan.
DSC_2838.jpg (665.53 KiB) 607 keer bekeken
DSC_2840.jpg
De laatste masten tot het 380kV station van Borssele. Door een uitbreiding van het 380kV station is de originele eindmast vervangen door een portaal wat zeer jammer genoemd mag worden. Op de voorgrond mast 401.
DSC_2840.jpg (558.14 KiB) 607 keer bekeken
Dit waren de foto's van Geertruidenberg-Borssele, nu een aantal foto's van overige lijnen in Zeeland die ik die dag bezocht heb.
DSC_2535.jpg
De crossing van de 150kV-lijn over het Schelde-Rijn Kanaal. De crossingmasten hebben zeer lange traversen vergeleken met de normale steunmasten. Op de achtergrond is mast 3 van de aftak naar Zandvliet zichtbaar.
DSC_2535.jpg (751.41 KiB) 607 keer bekeken
DSC_2553.jpg
Zandvliet zelf met mast 16A op Nederlands grondgebied en de nieuwe Belgische eindmast.
DSC_2553.jpg (733.05 KiB) 607 keer bekeken
DSC_2567.jpg
Terugkijkend richting Rilland zien we de aftak verder lopen. Ze staan hier fraai de Oostringmasten.
DSC_2567.jpg (724.77 KiB) 607 keer bekeken
DSC_2573.jpg
Het begin van de aftak gezien vanuit een heel ander perspectief. Links is mast 89 te zien van de lijn naar Goes die nog niet zo heel lang geleden is ontdaan van zijn geleiders. Rechts is de S+21 te zien die over de lijn naar Woensdrecht heen gaat. Mijn vermoeden is dat deze mast als hij zijn functie verliest met het gereed komen van het station 380kV Rilland verplaatst wordt naar Angeren vanwege de aanleg van de A15.
DSC_2573.jpg (729.29 KiB) 607 keer bekeken
DSC_2575.jpg
Mast 4A in volledige staat. Vorig jaar waren ze nog bezig met de bouw van deze mast en de omlegging bij Zandvliet.
DSC_2575.jpg (964.05 KiB) 607 keer bekeken
DSC_2854.jpg
Na Borssele ben ik naar een lijn gereden die ik voor twee jaar terug heb bezocht namelijk de ET-lijn Goes-Middelburg/Vlissingen die vanaf mast 34 t/m 62 nog is voorzien van de originele ET-masten. Hier zien we mast 36.
DSC_2854.jpg (522.85 KiB) 607 keer bekeken
DSC_2918.jpg
Na het avondeten bij de grote gele M in Goes met zicht op Goes de Poel ben ik terug gereden naar de andere kant van de Westerschelde aangezien ik daar het weekend verbleef. Hier heb ik even een stop gemaakt bij het station van Westdorpe. Links is de lijn zichtbaar uit Terneuzen en rechts de lijn uit Oostburg. Duidelijk zijn de verschillen zichtbaar tussen zowel de hoekmasten als de steunmasten.
DSC_2918.jpg (665.54 KiB) 607 keer bekeken
DSC_2924.jpg
Een kijkje op de lijn naar Terneuzen met mast 31 op de voorgrond.
DSC_2924.jpg (730.21 KiB) 607 keer bekeken
DSC_2933.jpg
Na Westdorpe heb ik de lijn naar Oostburg gevolgd tot ik bij de Frietenlijn uit kwam. De lijn naar Maldegem is nog altijd aanwezig en voorzien van geleiders maar hier ook niet meer aangesloten. Hier zien we mast 4. Mast 8 op de achtergrond staat al in België.
DSC_2933.jpg (551.7 KiB) 607 keer bekeken
DSC_2939.jpg
Mast 2 van de lijn naar Maldegem en mast 13 van de lijn Oostburg-Westdorpe. De lijn is nog wel aangesloten op de constructies op de mast maar niet meer op een circuit van de lijn.
DSC_2939.jpg (571.07 KiB) 607 keer bekeken
Dit was de mega-reportage van Geertruidenberg-Borssele, een zeer fraaie lijn om te zien, nu heb ik ook delen gezien van de lijn die ik nog niet kende. O.a. het gedeelte tussen Oud Gastel en het Markiezaatsmeer en het deel vanaf Kapelle tot Borssele.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Plaats reactie