Geertruidenberg - Borssele.

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Mastbeeld van deze aangeslotene
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Load: 1340
Ingelust: 07 dec 2011 15:20
Favoriete mastsoort: drie-evenmast
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Geertruidenberg - Borssele.

Load Ingevoed door Ruben » 12 jun 2017 00:06

We gaan verder met het tweede deel van de lijn.
DSC_1640.jpg
Bij Zevenbergen wordt de A17 overspannen door twee masten van het type S+5 die de nummers 52 en 53 dragen.
DSC_1640.jpg (856.5 KiB) 576 keer bekeken
DSC_1646.jpg
De S+5 mast verschilt duidelijk met de overige masten door de diagonalen in de toren die mooi liepen, bij de S+0 bijvoorbeeld verspringen ze.
DSC_1646.jpg (638.49 KiB) 576 keer bekeken
DSC_1656.jpg
Mast 54 is de eerste van de vijf ongebruikte wisselmasten in de lijn. Hier kijken we richting Moerdijk en mast 48.
DSC_1656.jpg (677.75 KiB) 576 keer bekeken
DSC_1658.jpg
Kijkend richting mast 62 zien de verloop van de lijn langs Noordhoek. Op de achtergrond de S+5 en S+10 zichtbaar bij de A59.
DSC_1658.jpg (758.6 KiB) 576 keer bekeken
DSC_1673.jpg
Mast 60 is wederom een S+5, op de achtergrond is een 150kV mast te zien waarvan de onderste traversen is voorzien van half-verankering.
DSC_1673.jpg (653.54 KiB) 576 keer bekeken
DSC_1675.jpg
Mast 61 die vlak langs een landweg staat is van het type S+10 en is 58 meter hoog.
DSC_1675.jpg (913.69 KiB) 576 keer bekeken
DSC_1676.jpg
Bij mast 62 maakt de lijn een kleine lijnhoek. Op de achtergrond maakt de lijn bij mast 67 ook een hoek.
DSC_1676.jpg (664.3 KiB) 576 keer bekeken
DSC_1688.jpg
De lijnen vanuit Geertruidenberg naar respectievelijk Roosendaal en Borssele lopen nog altijd mooi naast elkaar nabij Standdaarbuiten.
DSC_1688.jpg (828.25 KiB) 576 keer bekeken
DSC_1696.jpg
Mast 67 is van het type SH0 waar de lijn een lijkhoek maakt. Bij mast 68 op de achtergrond maakt de lijn wederom een hoek.
DSC_1696.jpg (782.11 KiB) 576 keer bekeken
DSC_1702.jpg
Beide crossings over de Dintel zijn hier zichtbaar. Links de jongere 380kV-lijn uit 1979 en rechts de oudere 150kV-lijn uit 1964.
DSC_1702.jpg (786.22 KiB) 576 keer bekeken
DSC_1708.jpg
Een staatsieportret van mast 68. De hoekmasten blijven er schitterend uitzien met hun lange kattenoren! Op de achtergrond is de forse lijnhoek te zien bij mast 67.
DSC_1708.jpg (860.99 KiB) 576 keer bekeken
DSC_1714.jpg
Mast 71 aan de noordkant van de Dintel is van het type S+18.
DSC_1714.jpg (566.31 KiB) 576 keer bekeken
DSC_1720.jpg
Aan beide kanten van de crossingmasten staan hoekmasten die hetzelfde eruitzien als de SH0 of SH5 masten. De masten zijn versterkt en worden ingezet als afspanmasten voor de crossing.
DSC_1720.jpg (556.04 KiB) 576 keer bekeken
DSC_1726.jpg
Mast 73 vanaf de andere kant gezien met beide crossings.
DSC_1726.jpg (552.71 KiB) 576 keer bekeken
DSC_1738.jpg
Mast 76 is van het type HB+10 die we eerder bij Hooge Zwaluwe hebben gezien. Hier passeert de lijn voor tweede keer de lijn naar Roosendaal.
DSC_1738.jpg (762.25 KiB) 576 keer bekeken
DSC_1741.jpg
Links steunmast 92 van de lijn naar Roosendaal met rechts hoekmast 78.
DSC_1741.jpg (548.9 KiB) 576 keer bekeken
DSC_1743.jpg
De gehele lijndeel tussen mast 76 en mast 68.
DSC_1743.jpg (593.8 KiB) 576 keer bekeken
DSC_1751.jpg
Op de voorgrond mast 79. Het vervolg van de lijn richting Oud Gestel is duidelijk zichtbaar. Vanaf hier gaat de lijn ook zijn eigen weg richting Halsteren en Bergen op Zoom.
DSC_1751.jpg (648.94 KiB) 576 keer bekeken
DSC_1756.jpg
Een mooi overzicht van de overspanning van de 150kV-lijn. Mast 78 is een HA+0, mast 77 een S+10 en mast 76 een HB+10.
DSC_1756.jpg (596.1 KiB) 576 keer bekeken
DSC_1770.jpg
Mast 80 met duidelijk het verloop van de lijn richting Standdaarbuiten met de crossing over de Dintel en de overspanning van de 150kV-lijn duidelijk in beeld.
DSC_1770.jpg (703.41 KiB) 576 keer bekeken
Dit was het tweede deel van deze schitterende lijn!

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Mastbeeld van deze aangeslotene
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Load: 2903
Ingelust: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Geertruidenberg - Borssele.

Load Ingevoed door Peter » 12 jun 2017 13:29

Mooi hoor! Op een aantal foto´s is overigens wel duidelijk te zien dat de achtergrond wat onscherper wordt door trillende lucht vanwege de warmte en waarschijnlijk het gebrek aan wind.

Geertruidenberg - Borssele blijft een fraaie lijn met dankzij het afwijkende mastontwerp een eigen gezicht :)

Mastbeeld van deze aangeslotene
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Load: 1340
Ingelust: 07 dec 2011 15:20
Favoriete mastsoort: drie-evenmast
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Geertruidenberg - Borssele.

Load Ingevoed door Ruben » 12 jun 2017 13:38

Dank je Peter, klopt het was in het binnenland best warm rond de 25 graden en er stond daar weinig wind. Gelukkig kon er onder de bomen een beetje koelte gevonden worden en ook door het fietsen zelf. Naarmate ik dichter bij Zeeland kwam begon het ook meer te waaien.

Elke keer als ik de lijn zie geniet ik van de masten, ze stralen zoals je al zegt door hun eigen ontwerp toch een bijzonder karakter uit!

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Mastbeeld van deze aangeslotene
TomBorger
380 kV
Load: 1806
Ingelust: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Geertruidenberg - Borssele.

Load Ingevoed door TomBorger » 12 jun 2017 20:33

Nice!

Ter info nog een foto-overlay van een eerste versie 380 kV-steunmast en de Zuidwest-variant:
Overlay 1kopie.jpg
Overlay 1kopie.jpg (561.6 KiB) 534 keer bekeken
Deze twee zijn dus zeer vergelijkbaar wat betreft afmetingen, alleen de boventraverse is duidelijk breder. Ook is er een diagonaalvakje meer in de boventraverse toegepast, waarschijnlijk om de kniksterkte te vergroten omdat de kracht groter is door de grotere lengte van de traverse.

De steunmast met lijnhoek heeft wel duidelijk een bredere traverse, zowel onder als boven. Kijk maar naar de overlay.
Overlay 2.jpg
Overlay 2.jpg (681.68 KiB) 534 keer bekeken

Mastbeeld van deze aangeslotene
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Load: 1340
Ingelust: 07 dec 2011 15:20
Favoriete mastsoort: drie-evenmast
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Geertruidenberg - Borssele.

Load Ingevoed door Ruben » 12 jun 2017 20:36

Netjes gedaan Tom! Zo kun je toch duidelijk onderscheid maken tussen de 1e generatie masten en de masten naar Borssele. Het zit hem echt in de details als je die twee wilt onderscheiden van elkaar.

Edit: we gaan verder met het 3e deel van de lijn, een deel die onbekend is, hierbij gaat het om het deel van mast 90 tot mast 121 bij Halsteren.
DSC_1772.jpg
Een foto van het Roosendaal Vliet genomen vanaf het viaduct van de doorgaande weg tussen Oud Gastel en Kruisland. Mast 90 staat duidelijk op beeld.
DSC_1772.jpg (695.41 KiB) 527 keer bekeken
DSC_1776.jpg
Mast 91 van onderen gezien. Op de achtergrond de nieuwe aftak in de lijn Roosendaal-Woensdrecht.
DSC_1776.jpg (544.1 KiB) 527 keer bekeken
DSC_1780.jpg
Mast 92 en mast 93 met verder het vervolg richting Halsteren. De lijn maakt hier een paar kleine bochten.
DSC_1780.jpg (539.56 KiB) 527 keer bekeken
DSC_1788.jpg
Mast 90 en 89. Mast 90 is net als mast 2 bij Geertruidenberg een S+20. Mast 89 staat "verkeerd" dit is een poos terug al besproken dat het een eventuele laatste verandering is aan het tracé.
DSC_1788.jpg (687.29 KiB) 527 keer bekeken
DSC_1792.jpg
Rechts mast 94, we hebben helemaal zicht op mast 109.
DSC_1792.jpg (802.19 KiB) 527 keer bekeken
DSC_1796.jpg
Het lijndeel tussen mast 93 en mast 87. Duidelijk is de sprong naar mast 90 te zien.
DSC_1796.jpg (831.35 KiB) 527 keer bekeken
DSC_1811.jpg
Nogmaals mast 94 nu met mast 93 op de achtergrond. Hier zijn ook duidelijk de verschillen te zien tussen de steunmast en hoekmast.
DSC_1811.jpg (667.71 KiB) 527 keer bekeken
DSC_1817.jpg
Mast 98 nabij Kruisland. Duidelijk zijn een hele rits aan masten zichtbaar als we hier richting Halsteren kijken.
DSC_1817.jpg (555.49 KiB) 527 keer bekeken
DSC_1819.jpg
Mast 97 is weer van het type SH0 waar de lijn een kleine lijnhoek heeft.
DSC_1819.jpg (764.34 KiB) 527 keer bekeken
DSC_1831.jpg
Mast 102 met op de achtergrond mast 104 wat de tweede ongebruikte wisselmast is in de lijn. Tevens is dit een afspanmast voor in de lange rechtstand.
DSC_1831.jpg (560.08 KiB) 527 keer bekeken
DSC_1839.jpg
Nu mast 104 duidelijker in beeld. Op de achtergrond is mast 114 al zichtbaar.
DSC_1839.jpg (679.79 KiB) 527 keer bekeken
DSC_1849.jpg
Mast 108 is voorzien van GSM-antennes in de toren. Duidelijk is de lijnverloop langs Halsteren zichtbaar. Bij hoekmast 114 maakt de lijn een bocht om noordelijk van de bovengenoemde plaats te blijven. Bij masten 122, 125 en 127 draait de lijn erom heen.
DSC_1849.jpg (708.99 KiB) 527 keer bekeken
DSC_1856.jpg
Steunmast 113 van de zijkant gezien.
DSC_1856.jpg (399.09 KiB) 527 keer bekeken
DSC_1865.jpg
Steunmast 116 en mast 117 waar de lijn weer een kleine lijnhoek heeft.
DSC_1865.jpg (701.49 KiB) 527 keer bekeken
DSC_1869.jpg
Hoekmast 114 van voren gezien. Het ontwerp blijft prachtig om te zien. Deze masten staan op een gelijke plek als de Oostring qua 380kV-masten.
DSC_1869.jpg (698.87 KiB) 527 keer bekeken
DSC_1872.jpg
Staatsieportret van steunmast 118 bij de A4 bij Halsteren.
DSC_1872.jpg (755.5 KiB) 527 keer bekeken
DSC_1875.jpg
Mast 119 die aan de andere kant van de A4 staat. De foto is genomen vanaf het talud van een viaduct over de snelweg.
DSC_1875.jpg (734.32 KiB) 527 keer bekeken
DSC_1879.jpg
Mast 120 is ook voorzien van antennes maar dat is een stapje verder gegaan als bij mast 108. Naast de mast stond Michel me even op te wachten om ff bij te kletsen.
DSC_1879.jpg (662.87 KiB) 527 keer bekeken
DSC_1887.jpg
Mast 121 met op de achtergrond mast mast 122 die bijna een afspanmast genoemd kan worden, maar de lijn maakt daar een minimale hoek. Onderweg waren veel boeren bezig om hun land vochtig te houden vanwege het warme weer op deze zeer warme Hemelvaartsdag.
DSC_1887.jpg (606.32 KiB) 527 keer bekeken
DSC_1889.jpg
Wederom is mast 122 zichtbaar met links een stukje van mast 125 zichtbaar die boven de bomen uitsteekt.
DSC_1889.jpg (813.95 KiB) 527 keer bekeken
Dit was het 3e deel van de lijn!

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

voltron
380 kV
Load: 631
Ingelust: 25 apr 2012 13:28

Re: Geertruidenberg - Borssele.

Load Ingevoed door voltron » 13 jun 2017 11:12

mooi, met die warmte trillingen

Mastbeeld van deze aangeslotene
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Load: 1340
Ingelust: 07 dec 2011 15:20
Favoriete mastsoort: drie-evenmast
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Geertruidenberg - Borssele.

Load Ingevoed door Ruben » 14 jun 2017 18:28

Hierbij gaan we verder met het 4e deel. Hierbij gaan we Brabant verlaten en naderen we Zeeland.
DSC_1895.jpg
Mast 122 bij Halsteren, de mast kan bijna een afspanmast genoemd worden, de lijn maakt hier een minimale hoek.
DSC_1895.jpg (805.28 KiB) 478 keer bekeken
DSC_1905.jpg
Mast 129 ten westen van Halsteren. Op de achtergrond komt de crossing over het Bergsche Diep in beeld.
DSC_1905.jpg (671.89 KiB) 478 keer bekeken
DSC_1907.jpg
Hoekmast 127 is een van de weinige HC-hoekmasten die in deze lijn voorkomen. Hier maakt de lijn ook een flink hoek.
DSC_1907.jpg (640.56 KiB) 478 keer bekeken
DSC_1913.jpg
Mast 130 als we hier naar mast 127 kijken.
DSC_1913.jpg (686.03 KiB) 478 keer bekeken
DSC_1917.jpg
Mast 133 bij Bergen op Zoom. Op de achtergrond is de crossing over het Bergsche Diep zichtbaar.
DSC_1917.jpg (840.31 KiB) 478 keer bekeken
DSC_1921.jpg
Mast 132 is een van de laatste normale steunmasten op het vaste land in Brabant.
DSC_1921.jpg (603.58 KiB) 478 keer bekeken
DSC_1923.jpg
Dan zijn we gearriveerd bij de crossing over het Bergsche Diep. Op de voorgrond is mast O19 zichtbaar. Duidelijk is het lijnverloop richting mast 133 zichtbaar.
DSC_1923.jpg (509.3 KiB) 478 keer bekeken
DSC_1933.jpg
Mast O16 en O17, de laatste twee masten die in de provincie Brabant staan.
DSC_1933.jpg (629.87 KiB) 478 keer bekeken
DSC_1937.jpg
Staatsieportret van mast O18. De masten doen mij denken aan de masten van de IJ-crossing bij Amsterdam alleen een fractie kleiner.
DSC_1937.jpg (553.99 KiB) 478 keer bekeken
DSC_1939.jpg
Beide crossingmasten.
DSC_1939.jpg (459.4 KiB) 478 keer bekeken
DSC_1941.jpg
Mast O17 is een van de weinige masten die van de O-serie een broekstuk heeft.
DSC_1941.jpg (663.96 KiB) 478 keer bekeken
DSC_1945.jpg
Hoekmast O16 is van het type OHB. Hier hebben we zicht op het gedeelte wat op het water staat. Op de achtergrond is Doel ook zichtbaar.
DSC_1945.jpg (635.18 KiB) 478 keer bekeken
DSC_1951.jpg
Het lijngedeelte tussen mast O19 en mast 133. Een bijzonder stukje van deze lijn.
DSC_1951.jpg (472.93 KiB) 478 keer bekeken
DSC_1953.jpg
De gehele crossing op beeld van mast O16 t/m O20.
DSC_1953.jpg (737.35 KiB) 478 keer bekeken
DSC_1956.jpg
Mast O15 is later op het land gezet, de mast heeft nog altijd het fundament toen hij vroeger in het water stond.
DSC_1956.jpg (530.83 KiB) 478 keer bekeken
DSC_1957.jpg
Links mast O14 we kijken hier richting mast O7, hier zijn we inmiddels gearriveerd in Zeeland.
DSC_1957.jpg (557.1 KiB) 478 keer bekeken
DSC_1969.jpg
Rechts mast O15, hier zien we op de achtergrond zelfs mast 127!
DSC_1969.jpg (578.54 KiB) 478 keer bekeken
DSC_1973.jpg
Een staatsieportret van mast O14 die in het water staat. Nu staan de masten in het Markiezaatmeer,maar tot de begin jaren '80 stonden ze in de Oosterschelde. Op de achtergrond is de lijn Woensdrecht-Rilland zichtbaar.
DSC_1973.jpg (575.78 KiB) 478 keer bekeken
DSC_1977.jpg
Mast O9 met de lijnverloop richting Brabant. Rechts is mast 137 zichtbaar.
DSC_1977.jpg (517.38 KiB) 478 keer bekeken
DSC_1983.jpg
Hoekmast O7 markeert de eerste mast op het vaste Zeeuwse land. Dit is het type OHA. Ook staat de mast op een verhoogde fundatie.
DSC_1983.jpg (727.82 KiB) 478 keer bekeken
Dit was het deel waarbij het deel over het Bergsche Diep en het Marikiezaatmeer centraal stond!

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Mastbeeld van deze aangeslotene
TomBorger
380 kV
Load: 1806
Ingelust: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Geertruidenberg - Borssele.

Load Ingevoed door TomBorger » 14 jun 2017 21:24

Tjonge, wat een prachtige dag heb je gehad. Die voorlaatste en ook de laatste uit deze serie is er een om in te lijsten lijkt me! Wat betreft de afwerking van de foto's kleuren heb ik wel een puntje, namelijk dat ik ze wat cyaan vind (kan aan de monitor liggen) en dat wat mij betreft de clarity-schuif iets te ver is doorgeschoven. Ter vergelijking een kleine bewerking van de voorlaatste versie. Oordeel zelf.
DSC_1977 kl.jpg
DSC_1977 kl.jpg (166.84 KiB) 451 keer bekeken
Bij de hoekmasten vallen me nog die laddertreden op in de onderstaven van de "kattenoren". De helling is ook een stuk flauwer dan bij de 1e generatie masten, laat staan de oostring. Wat ik wel mis is een klein slingerverband in dat vlak.

Als je kijkt naar wanneer de lijn gebouwd is, aan het einde van de jaren zeventig, was net daarvoor in Zuid-Holland en Noord-Holland een aantal 380 kV-lijnen gebouwd met wat afwijkende masten. Ik weet niet precies hoe dat komt, mogelijk hebben de lokale elektriciteitsbedrijven daar invloed op gehad. Maar voor deze lijn in Noord-Brabant / Zeeland kwam het ontwerp van de 1e generatie masten weer uit de kast om met wat aanpassingen toegepast te worden. En dan vind ik het een interessante gedachte dat deze dan weer is geëvolueerd in de jaren tachtig tot het "oostring-ontwerp", waarvan de eerste versie dus bij Zandvliet verscheen.

Nog even een vraag, misschien is het al eerder behandeld: werd deze lijn nou indertijd door de Oosterschelde gelegd vanwege de vliegbasis Woensdrecht?

Mastbeeld van deze aangeslotene
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Load: 2903
Ingelust: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Geertruidenberg - Borssele.

Load Ingevoed door Peter » 14 jun 2017 21:44

Toch wel een bijzonder lijngedeelte zo door de Oosterschelde, het zou inderdaad wel eens met vliegbasis Woensdrecht te maken kunnen hebben. Ook heb ik het idee dat het een lange tijd onduidelijk was hoe de lijn t.h.v. Bergen op Zoom zou komen te lopen. Wat me verder opvalt is een kleine lijnhoek in crossingsmast O19 bij Bergen op Zoom. Ook zijn de isolatorkettingen van de crossingsmasten nog langer... Ook dit deel heb je in elk geval weer mooi in beeld gebracht met geweldig weer 8-)

Mastbeeld van deze aangeslotene
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Load: 1340
Ingelust: 07 dec 2011 15:20
Favoriete mastsoort: drie-evenmast
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Geertruidenberg - Borssele.

Load Ingevoed door Ruben » 14 jun 2017 23:44

Dank je voor je reactie Tom!

Over het punt qua het bewerken kan ik erop in komen dat het soms net niet helemaal goed is, dit ga ik zeker aanpassen, zoals die foto die jij nog even hebt bijgewerkt is die toch nog wat lichter dan diegene die ik getoond heb.

Het begon me nu ook op te vallen over dat punt van de ladders in de kattenoren en dat er geen slingerverband aanwezig is in de kattenoren, aangezien die wel aanwezig is bij de Oostring.

Zeker een mooie gedachte wat je ten sprake brengt over de "evolutie" van de eerste generatie masten die we in de "Westring" die in het begin van de jaren '70 is gebouwd, dat ze via deze masten die tussen 1976 en 1979 zijn gebouwd door de PNEM en PZEM i.p.v. de SEP zo naar de Oostring masten zijn gegaan die voor het eerst zijn toegepast in de aftak naar Zandvliet in 1984, twee jaar later Meeden-Diele en in 1988-1991 Ens-Hengelo-Doetinchem-Dodewaard.

Over de vraag van de aparte ligging vanwege Woensdrecht zou het misschien kunnen komen doordat deze masten toch een stuk hoger zijn dan de oudere 150kV-lijn, of misschien dat ze anders een geheel ander traject hadden moeten kiezen. Misschien wat dit traject (wat ik zelf zeer fraai vindt) de enige optie aangezien de lijn ook uit een geheel andere richting komt dan de 150kV-lijn vanuit Roosendaal en Rilland.

@Peter, klopt nu je het zegt over de isolatorkettingen van de crossingmasten! Deze zijn weer iets langer dan de overige masten!

We gaan verder met deel 5 van de reportage en we zetten de reis voort op het Zeeuwse deel.
DSC_1986.jpg
Mast O6 met op de achtergrond hoekmast O2. Ook is de Schelde crossingmast te zien van de lijn Doel-Zandvliet.
DSC_1986.jpg (708.65 KiB) 429 keer bekeken
DSC_1989.jpg
Beide crossings over het Schelde-Rijn kanaal. Ook is een deel van de aftak naar Zandvliet zichtbaar, tevens is de nieuw gebouwde hoekmast 4A duidelijk te zien.
DSC_1989.jpg (661.51 KiB) 429 keer bekeken
DSC_1993.jpg
Mast 302 is een S+15 vanwege deze crossing. Op de achtergrond de aftak naar Zandvliet.
DSC_1993.jpg (585.83 KiB) 429 keer bekeken
DSC_1997.jpg
De gehele aftak op de foto. Masten 303 en 304 staan schuin geplaatst, misschien dat hier ooit een station was gepland voor de aansluiting met Zandvliet. Tussen mast 303 en 304 is mast 1 voor de aftak geplaatst die een circuit uit Borssele en een uit Geertruidenberg draagt.
DSC_1997.jpg (681.13 KiB) 429 keer bekeken
DSC_2001.jpg
Masten 300, O2 en O3. Duidelijk is het verschil te zien tussen de twee typen hoekmasten die we in Zeeland gaan tegenkomen. Bij mast 300 begint ook de nummering die door de PZEM is aangebracht.
DSC_2001.jpg (503.38 KiB) 429 keer bekeken
DSC_2007.jpg
Hoekmast O2 met een groot deel van de O-serie zichtbaar.
DSC_2007.jpg (569.72 KiB) 429 keer bekeken
DSC_2009.jpg
Rechts mast 300 als we hier richting Rilland kijken. Masten 301 en 302 springen duidelijk in beeld doordat beide S+15 zijn.
DSC_2009.jpg (804.77 KiB) 429 keer bekeken
DSC_2021.jpg
Mast 304 is een HC+5 en staat behoorlijk "verkeerd" duidelijk is de scheiding te zien naar mast 1 en mast 303.
DSC_2021.jpg (814.44 KiB) 429 keer bekeken
DSC_2027.jpg
Mast 1 voor de aftak naar Zandvliet. Een van de meest bijzondere mast die we in ons 380kV-net kennen. Toen ik deze mast voor het eerst zag voor precies tien jaar terug vond ik dit maar een apart geval.
DSC_2027.jpg (840.99 KiB) 429 keer bekeken
DSC_2029.jpg
Een shot van de traversen en hoe de geleiders lopen. Ze maken een haakse bocht om vanuit Borssele en Geertruidenberg naar Zandvliet te gaan. Deze mast wijkt weer af van de overige aangezien deze weer een slingerverband heeft in de kattenoren.
DSC_2029.jpg (498.05 KiB) 429 keer bekeken
DSC_2031.jpg
Mast 304 vanuit een andere hoek gezien. Duidelijk zijn de zeer lange bretels zichtbaar. Ook gaat er vanaf mast 304 naar mast 1 een extra bliksemkabel.
DSC_2031.jpg (680.54 KiB) 429 keer bekeken
DSC_2039.jpg
Rechts mast 306 die tussen de kassen in staat. Bij mast 310 maakt de lijn een kleine hoek, deze hoekmast is van het type HA+5 en is 52 meter hoog, een normale HA+5 is 50 meter hoog, die extra twee meter komt doordat de traversen uit elkaar staan.
DSC_2039.jpg (787.88 KiB) 429 keer bekeken
DSC_2043.jpg
Mast 308 nabij Rilland.
DSC_2043.jpg (635.55 KiB) 429 keer bekeken
DSC_2045.jpg
Mast 309 met op de achtergrond mast 319 nabij Krabbendijke.
DSC_2045.jpg (648.29 KiB) 429 keer bekeken
DSC_2060.jpg
Duidelijk is de lijnverloop te zien tussen Rilland en Krabbendijke, hier volgt de lijn de contouren van de spoorlijn naar Vlissingen. Rechts is mast 314 zichtbaar, daar achter mast 322 bij Krabbendijke. Bij masten 318 en 321 maakt de lijn twee bochten.
DSC_2060.jpg (800.46 KiB) 429 keer bekeken
DSC_2066.jpg
Mast 318 is een van de weinige masten van de normale hoogte in Zeeland, dit is een HB+5.
DSC_2066.jpg (766.49 KiB) 429 keer bekeken
DSC_2077.jpg
Bij Krabbendijke maakt de lijn een knik meer richting de Oosterschelde om de bebouwing van Krabbendijke te mijden. Bij mast 323 gaat de lijn verder naar Kruiningen.
DSC_2077.jpg (651.22 KiB) 429 keer bekeken
DSC_2579.jpg
Mast 322 en 323 bij Krabbendijke. Mast 322 is een bijzonder punt aangezien de mast daar op een dijk staat.
DSC_2579.jpg (646.63 KiB) 429 keer bekeken
DSC_2589.jpg
Rechts mast 323 met links op de foto mast 343 bij Kruiningen. Hier is mooi de lange rechtstand te zien tussen mast 328 en 341.
DSC_2589.jpg (847.02 KiB) 429 keer bekeken
DSC_2593.jpg
Een staatsieportret van mast 323. Toch vind ik deze masten waarbij de traversen verder uit elkaar staan ook er zeer fraai uitzien!
DSC_2593.jpg (710.17 KiB) 429 keer bekeken
Dit was deel 5 van de lijn!

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Plaats reactie

Wie is er onder spanning

Aangeslotenen op dit net: Geen aangeslotenen en 5 klantaansluitingen