Geertruidenberg - Borssele.

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Mastbeeld van deze aangeslotene
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Load: 1350
Ingelust: 07 dec 2011 15:20
Favoriete mastsoort: drie-evenmast
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Geertruidenberg - Borssele.

Load Ingevoed door Ruben » 06 jun 2017 01:20

De laatste paar weken heb ik mij bezig gehouden met de 380kV-lijn die tussen Geertruidenberg en Borssele loopt. Dit mede door de bedreiging van het tracé in Zeeland, hier gaat vooral om het bochtige tracé door de Zak van Zuid-Beveland.

We gaan terug naar 1972 toen de lijn voor het eerst op de kaarten verscheen als een geblokte lijn. Zeeland kreeg in de jaren '60 en '70 een industriële boost. In die jaren kreeg Zeeland haar 150kV-lijnen. In 1966 kwam vanuit Roosendaal de 150kV-lijn die hedendaags aanwezig is. Deze sloot in Goes aan op de 150kV-lijn naar de centrale in Vlissingen. In de jaren '70 werd de Sloehaven buiten Vlissingen aangelegd wat ook de bouw betekende van de kerncentrale bij Borssele. Om de stroom te transporteren van deze kern- en kolencentrale die naast elkaar werden gebouwd werd er vanaf 1976 een 380kV-lijn gebouwd naar de 380kV-ring. De lijn sloot aan op het 380kV station van Geertruidenberg wat tevens aansluiting gaf op de Amercentrale en de lijnen naar Krimpen en Eindhoven.

De bouw van de lijn duurde drie jaar, dit had mede te maken door het gecompliceerde tracé, vooral bij de Oosterschelde. De lijn liep grofweg van Geertruidenberg richting Moerdijk via Oud Gestel, Halsteren en Bergen op Zoom naar Zeeland. De lijn kreeg een uiteindelijke lengte van 99,5 km wat de een na langste lijn werd na Maaasbracht-Dodewaard en de twee na langste lijn na de komst van Zwolle-Meeden. Maar dit was wel de lijn met de meeste masten. In totaal bestond de lijn uit 261 masten. De lijn staat bekend om zijn variatie, de lijn heeft maar liefst 15 verschillende types steunmasten! en 12 verschillende types hoekmasten! Qua nummering bestaat de lijn uit drie delen, het PNEM gedeelte, de Oosterschelde gedeelte en het PZEM gedeelte. Het deel in Noord-Brabant heeft de lijn de nummers 1 t/m 137, bij de Oosterschelde kreeg de lijn de nummers O2-O20 wat van begint bij O20 bij mast 137 en eindigt bij O2 in Zeeland bij mast 300. Het Zeeuwse gedeelte kreeg de nummering 300 t/m 405, wat opvallend is dat in dit gedeelte de nummers 360 en 361 ontbreken.

Vanaf 1979 tot het heden heeft de lijn bijna geen veranderingen gekend. In 1984 zijn de masten 303 en 304 vervangen door twee hoekmasten toen de aftak naar het Belgische Zandvliet kwam. Met de bouw van de HSL-Zuid werd mast 32A tussen mast 32 en 33 geplaatst. In de eind '00 werd eindmast 405 bij Borssele vervangen door een portaal vanwege de uitbreiding van het 380kV-station van Borssele.

Nu genoeg tekst, nu tijd voor plaatjes die ik op 25 mei en 5 juni 2017 heb geschoten.
DSC_2341.jpg
Links hoekmast 3 met op de achtergrond de Amercentrale en het beginpunt van de lijn.
DSC_2341.jpg (724.57 KiB) 733 keer bekeken
DSC_2415.jpg
Rechts steunmast 12 nabij Oud-Drimmelen.
DSC_2415.jpg (695.58 KiB) 733 keer bekeken
DSC_2499.jpg
Bij Hooge Zwaluwe wordt voor de 1e keer een 150kV-lijn overspannen. Dit gebeurt bij de masten 21 en 20. Dit gebeurd door een HB+10 en een S+10.
DSC_2499.jpg (727.94 KiB) 733 keer bekeken
DSC_1537.jpg
De lijn bij Lage Zwaluwe met rechts hoekmast 30.
DSC_1537.jpg (627.33 KiB) 733 keer bekeken
DSC_1553.jpg
Links steunmast 34 met rechts een MaasWaal mast die met de bouw van de HSL-Zuid is gekomen.
DSC_1553.jpg (694.79 KiB) 733 keer bekeken
DSC_1593.jpg
Mast 41 nabij Zevenbergen, met op de achtergrond de crossing over de Roode Vaart.
DSC_1593.jpg (742.54 KiB) 733 keer bekeken
DSC_1696.jpg
Mast 67 nabij Standdaarbuiten, bij deze mast maakt de lijn een kleine lijnhoek. Dit is het type SH0.
DSC_1696.jpg (781.97 KiB) 733 keer bekeken
DSC_1770.jpg
Op de voorgrond mast 80. De lijnverloop richting Standdaarbuiten is duidelijk te zien, ook de overspanning over de lijn Moerdijk-Roosendaal is zichtbaar.
DSC_1770.jpg (703.43 KiB) 733 keer bekeken
DSC_1807.jpg
Voorbij Roosendaal gaat de lijn door een dunbevolkt gebied. Bij mast 90 wordt het Roosendaalse Vliet overspannen door een S+20.
DSC_1807.jpg (762.91 KiB) 733 keer bekeken
DSC_1833.jpg
Tussen het Roosendaalse Vliet en Moerstraten is een lange rechtstand aanwezig. In het midden is afspanmast 104 zichtbaar tevens een ongebruikte wisselmast is waarvan er 5 zijn.
DSC_1833.jpg (509.6 KiB) 733 keer bekeken
DSC_1861.jpg
Hoekmast 114 nabij Halsteren. De hoekmasten wijken iets af van de hoekmasten van de 1e generatie masten.
DSC_1861.jpg (695.87 KiB) 733 keer bekeken
DSC_1953.jpg
Hoekmast O16 bij het Bergsche Diep. Op de achtergrond de crossingmasten O18 en O19.
DSC_1953.jpg (737.35 KiB) 733 keer bekeken
DSC_1971.jpg
Bij het Markiezaatsmeer wat ooit bij de Oosterschelde hoorde staan de masten op het water. Links zien we mast O14.
DSC_1971.jpg (638.25 KiB) 733 keer bekeken
DSC_2001.jpg
Bij hoekmast 300 begint de nummering van het PZEM gedeelte. Rechts is mast O2 zichtbaar die afwijkt doordat de traversen verder uit elkaar staan.
DSC_2001.jpg (509.37 KiB) 733 keer bekeken
DSC_2009.jpg
Rechts mast 300 met op de achtergrond de crossing over het Schelde-Rijn kanaal en de aftak naar Zandvliet die in 1984 is aangelegd.
DSC_2009.jpg (810.82 KiB) 733 keer bekeken
DSC_2601.jpg
In Zeeland loopt de lijn langs een paar dorpen op zoals hier het geval is bij Krabbendijke als we hier mast 327 zien.
DSC_2601.jpg (696.39 KiB) 733 keer bekeken
DSC_2644.jpg
Bij Kruiningen wordt het kanaal door Zuid-Beveland overspannen door twee S+45 genummerd 344 en 345. Op de voorgrond mast 342.
DSC_2644.jpg (688.06 KiB) 733 keer bekeken
DSC_2678.jpg
De lijn kent ook een bijzondere hoekmast. Mast 350 nabij Kapelle is een HD+15 en heeft vijf ruiten in de toren wat zeer zeldzaam is!
DSC_2678.jpg (768.65 KiB) 733 keer bekeken
DSC_2808.jpg
Tussen Kapelle en Borssele loopt de lijn wederom door een dunbevolkt gebied. Hier zien we mast 391.
DSC_2808.jpg (787.48 KiB) 733 keer bekeken
DSC_2840.jpg
Het laatste lijndeel tussen mast 405 en 399. Op de voorgrond mast 401 met op de achtergrond zowel de kolencentrale als de kerncentrale van Borssele.
DSC_2840.jpg (552.06 KiB) 733 keer bekeken
De komende tijd zullen meer foto's volgen van deze zeer bijzondere, fraaie en variabele lijn!

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Mastbeeld van deze aangeslotene
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Load: 1350
Ingelust: 07 dec 2011 15:20
Favoriete mastsoort: drie-evenmast
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Geertruidenberg - Borssele.

Load Ingevoed door Ruben » 06 jun 2017 13:16

We beginnen met het 1e deel van de lijn, we beginnen uiteraard bij Geertruidenberg en we werken onze weg richting Moerdijk.
DSC_2341.jpg
Links hoekmast 3 met duidelijk in beeld de S+20 en de eindmast bij het station.
DSC_2341.jpg (724.57 KiB) 705 keer bekeken
DSC_2351.jpg
Links steunmast 5 voor de lijn naar Moerdijk en rechts de fraaie hoekmast 3, deze is het type HA+0 en is 45 meter hoog.
DSC_2351.jpg (720.89 KiB) 705 keer bekeken
DSC_2357.jpg
De S+20 is de voorloper van de twee S+21 die we zien bij Rilland en Harculo. Het broekstuk loopt mooi breed uit.
DSC_2357.jpg (821.17 KiB) 705 keer bekeken
DSC_2380.jpg
Steunmast 11 en steunmast 8 gebroederlijk naast elkaar. De verschillen tussen de twee is duidelijk zichtbaar ook qua onderhoud.
DSC_2380.jpg (748.51 KiB) 705 keer bekeken
DSC_2399.jpg
Steunmast 8 met op de achtergrond de Amercentrale en de crossingmasten over de Amer.
DSC_2399.jpg (655.52 KiB) 705 keer bekeken
DSC_2415.jpg
Hier kijken we richting Hooge Zwaluwe, ook is de knik te zien die de 380kV-lijn maakt en later ook over de 150kV-lijn heen gaat.
DSC_2415.jpg (695.58 KiB) 705 keer bekeken
DSC_2423.jpg
De situatie bij Hooge Zwaluwe gezien vanuit een andere hoek.
DSC_2423.jpg (575.69 KiB) 705 keer bekeken
DSC_2445.jpg
De hoekmasten 16 en 17 nabij Hooge Zwaluwe, beide zijn van het type HB+0,
DSC_2445.jpg (713.38 KiB) 705 keer bekeken
DSC_2457.jpg
Links zijn duidelijk de HB+10 en S+10 te zien die over de 150kV-lijn heen gaan. Op de voorgrond mast 18.
DSC_2457.jpg (756.36 KiB) 705 keer bekeken
DSC_2486.jpg
Op de voorgrond mast 23, op de achtergrond is mast 24 te zien die van het type SH0 is waar de lijn een kleine hoek maakt, deze hoek wordt weer hersteld bij mast 26.
DSC_2486.jpg (600.81 KiB) 705 keer bekeken
DSC_2490.jpg
Steunmast 22 met op de achtergrond de knik bij Hooge Zwaluwe.
DSC_2490.jpg (638.89 KiB) 705 keer bekeken
DSC_2527.jpg
De overspanning duidelijk van de zijkant gezien, de 150kV-lijn gaat er mooi onderdoor.
DSC_2527.jpg (694.94 KiB) 705 keer bekeken
DSC_1537.jpg
De lijnen lopen langs Lage Zwaluwe op. Rechts is mast 30 zichtbaar.
DSC_1537.jpg (627.33 KiB) 705 keer bekeken
DSC_1543.jpg
Op de voorgrond steunmast 31 op de achtergrond mast 30.
DSC_1543.jpg (730.41 KiB) 705 keer bekeken
DSC_1553.jpg
Links steunmast 34 met op de achtergrond mast 35. Rechts de MaasWaal mast voor de lijn Geertruidenberg - Moerdijk. Er zit 13 jaar verschil tussen de twee lijnen.
DSC_1553.jpg (694.79 KiB) 705 keer bekeken
DSC_1577.jpg
Rechts hoekmast 42 met op de achtergrond de mini-crossing over de Roode Vaart nabij Zevenbergen.
DSC_1577.jpg (780.57 KiB) 705 keer bekeken
DSC_1593.jpg
De twee lijnen lopen mooi samen richting de crossing, links steunmast 41.
DSC_1593.jpg (742.54 KiB) 705 keer bekeken
DSC_1610.jpg
Mast 46 die zich aan de andere kant van de Roode Vaart bevind staat op verhoogde fundamenten, omdat hij buiten de dijken staat.
DSC_1610.jpg (719.02 KiB) 705 keer bekeken
DSC_1614.jpg
De crossingmasten 45 en 44 zijn van het type S+18 en S+24.
DSC_1614.jpg (660.31 KiB) 705 keer bekeken
DSC_1633.jpg
Steunmast 49 met links de aftak naar Moerdijk die in eind jaren '70 is gekomen. De jukken doen mij erg denken aan de Jukkenlijn bij Zwolle.
DSC_1633.jpg (662.87 KiB) 705 keer bekeken
Dit was het 1e deel van de lijn.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Mastbeeld van deze aangeslotene
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Load: 2915
Ingelust: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Geertruidenberg - Borssele.

Load Ingevoed door Peter » 06 jun 2017 13:26

Prachtige fotoserie, en je had er mooi zonnig weer bij! Met deze foto's kunnen we ook een paar grauwweer foto's op de netkaart vervangen :)

voltron
380 kV
Load: 633
Ingelust: 25 apr 2012 13:28

Re: Geertruidenberg - Borssele.

Load Ingevoed door voltron » 06 jun 2017 15:11

een van de mooiste 380 kv lijnen. ondanks de wat plompe uitstraling van de masten past de lijn mooi in het landschap.

is de zandvliet afftak weer aangesloten lijkt het op de foto?

Mastbeeld van deze aangeslotene
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Load: 1350
Ingelust: 07 dec 2011 15:20
Favoriete mastsoort: drie-evenmast
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Geertruidenberg - Borssele.

Load Ingevoed door Ruben » 06 jun 2017 15:16

@Peter, dank je wel! Die twee dagen dat ik de lijn afging heb ik schitterend weer gehad!

@voltron, het is zeker een fraaie lijn om te zien! Qua plomp heid vind ik het nog meevallen, de lijn straalt zijn eigen karakter uit. De aftak Zandvliet is allang weer aangesloten.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Mastbeeld van deze aangeslotene
TomBorger
380 kV
Load: 1816
Ingelust: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Geertruidenberg - Borssele.

Load Ingevoed door TomBorger » 06 jun 2017 20:26

Knappe onderneming deze reportage, het is niet heel dichtbij huis tenslotte.

Bij deze lijn denk ik ook aan de extreem brede boventraverses en dito lange isolatorkettingen. Maar dat past toch in zekere zin wel bij het meestal wijdse landschap waar hij doorheen loopt. Mooi in beeld gebracht.

Edit: je verslag is doorspekt met jaartallen, bij de bouwtijd heb ik wel een vraag: want volgens de SEP-jaarverslagen zou de lijn pas in 1979 gereed zijn gekomen en de bouw zou in 1976 zijn aangevangen. Welke bron heb je gebruikt voor jouw jaartallen?
Laatst gewijzigd door TomBorger op 06 jun 2017 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Mastbeeld van deze aangeslotene
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Load: 1350
Ingelust: 07 dec 2011 15:20
Favoriete mastsoort: drie-evenmast
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Geertruidenberg - Borssele.

Load Ingevoed door Ruben » 06 jun 2017 20:37

@TomBorger, nee dit was toch een aardige onderneming om deze lijn in zijn geheel te fotograferen, zelf had ik er meerdere dagen voor gegeven. 25 mei heb ik van Lage Zwaluwe vanaf mast 32 tot Krabbendijke bij mast 321 in totaal zo'n 83 km gefietst. De foto's van 5 juni heb ik met de auto gedaan doordat ik met het Pinksterweekend in Zeeuws-Vlaanderen zat en de auto tot mijn beschikking had. Toen heb ik de masten 1-31 en 322-405 gefotografeerd.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Mastbeeld van deze aangeslotene
TomBorger
380 kV
Load: 1816
Ingelust: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Geertruidenberg - Borssele.

Load Ingevoed door TomBorger » 06 jun 2017 20:50

Ok, handig zo'n auto.

Let nog even op de vraag hierboven.

Mastbeeld van deze aangeslotene
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Load: 1350
Ingelust: 07 dec 2011 15:20
Favoriete mastsoort: drie-evenmast
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Geertruidenberg - Borssele.

Load Ingevoed door Ruben » 06 jun 2017 20:54

TomBorger voegde de load toe:
06 jun 2017 20:26
Edit: je verslag is doorspekt met jaartallen, bij de bouwtijd heb ik wel een vraag: want volgens de SEP-jaarverslagen zou de lijn pas in 1979 gereed zijn gekomen en de bouw zou in 1976 zijn aangevangen. Welke bron heb je gebruikt voor jouw jaartallen?
In de tekst staat ook het volgende:
"Om de stroom te transporteren van deze kern- en kolencentrale die naast elkaar werden gebouwd werd er vanaf 1976 een 380kV-lijn gebouwd naar de 380kV-ring. De lijn sloot aan op het 380kV station van Geertruidenberg wat tevens aansluiting gaf op de Amercentrale en de lijnen naar Krimpen en Eindhoven. De bouw van de lijn duurde drie jaar, dit had mede te maken door het gecompliceerde tracé, vooral bij de Oosterschelde."

De datum van 1972 heb ik van de kaarten van ET afgeleid.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Mastbeeld van deze aangeslotene
TomBorger
380 kV
Load: 1816
Ingelust: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Geertruidenberg - Borssele.

Load Ingevoed door TomBorger » 06 jun 2017 20:55

Ok, nu lees ik het ook, dan zijn we het eens :) .

Plaats reactie

Wie is er onder spanning

Aangeslotenen op dit net: Geen aangeslotenen en 1 klantaansluiting