Doetinchem - Wesel `(Duitse deel)
Doetinchem - Wesel `(Duitse deel)
In Duitsland wordt door Amprion het andere deel van de Doetinchem - Wesel gebouwd. Het is wat betreft lengte vergelijkbaar met het Nederlandse deel, maar er worden vakwerkmasten in toegepast. Althans in een gedeelte van het tracé, tussen Isselburg (pkt. Millingen) en de bestaande lijn tussen Pkt. Wittenhorst. De vakwerkmasten zijn bijna allemaal gemonteerd. Naar de grens komen circa 20 buismasten, waarvan de komende maanden de eerste exemplaren worden geplaatst. Afgelopen zaterdag 13 mei had ik gelegenheid om te gaan kijken. Ik moet zeggen: wirklich Toll. Deze masten zo nog zonder geleiders in het landschap zien staan riep herinneringen aan Zwolle - Meeden op. Het zijn namelijk indrukwekkend grote masten, geschikt voor 380 kV en 110 kV. De reportage ging van mast 1 t/m 17 vanwege tijdgebrek moest ik toen terug, na nog even bij Ulft de hebben gekeken bij de witte reuzen die we in Nederland neerzetten.
Pkt. Wittenhorst ziet er nu zo uit. Met links de 110 kV-lijn die dus deels is vervangen door de nieuwe combilijn. Op de achtergrond mast 1, nog zonder draden.
Mast 1 is direct de meest indrukwekkende mast! Hier schieten superlatieven te kort. De masten hebben voor het 380 kV-deel een Donauconfiguratie, de 110 kV-draden liggen vlak en bevinden zich best dicht bij elkaar. De masten zien er Duits uit, maar hebben toch een moderner of afwijkender voorkomen dan dat we gewoon zijn. Kenmerkend voor de masten vind ik de behoorlijk hoge traverses, een tamelijk rechtlijnig mastlichaam met open verbanden. Dat laatste is toe te juichen. Helaas zijn de traverses wat plomp en hebben ze nog steeds die secundaire verbanden die niet passen bij het open karakter van de toren. Hier is dus mast 1:
Op het bouwbord bij het terrein stond deze affiche.
Detail van de onderzijde, met de extra traverse om onder de draden van de andere lijn te passeren.
De zeer stevige constructie.
En zeer stevige randpoten, let op de dikte van het staal. Gelukkig zijn de betonnen poeren nog bescheiden gebleven.
Detail van de ondertraverse. De diagonalen zijn als gekoppelde hoeklijnen uitgevoerd.
Nog een overzicht van de nog kale reus.
Mast 2 is een hoge steunmast, hoewel, ze zijn eigenlijk allemaal wel behoorlijk hoog deze masten. Ik kon op een heuveltje staan voor deze foto.
Mast 2 met op de achtergrond een windturbine in aanbouw.
Pkt. Wittenhorst ziet er nu zo uit. Met links de 110 kV-lijn die dus deels is vervangen door de nieuwe combilijn. Op de achtergrond mast 1, nog zonder draden.
Mast 1 is direct de meest indrukwekkende mast! Hier schieten superlatieven te kort. De masten hebben voor het 380 kV-deel een Donauconfiguratie, de 110 kV-draden liggen vlak en bevinden zich best dicht bij elkaar. De masten zien er Duits uit, maar hebben toch een moderner of afwijkender voorkomen dan dat we gewoon zijn. Kenmerkend voor de masten vind ik de behoorlijk hoge traverses, een tamelijk rechtlijnig mastlichaam met open verbanden. Dat laatste is toe te juichen. Helaas zijn de traverses wat plomp en hebben ze nog steeds die secundaire verbanden die niet passen bij het open karakter van de toren. Hier is dus mast 1:
Op het bouwbord bij het terrein stond deze affiche.
Detail van de onderzijde, met de extra traverse om onder de draden van de andere lijn te passeren.
De zeer stevige constructie.
En zeer stevige randpoten, let op de dikte van het staal. Gelukkig zijn de betonnen poeren nog bescheiden gebleven.
Detail van de ondertraverse. De diagonalen zijn als gekoppelde hoeklijnen uitgevoerd.
Nog een overzicht van de nog kale reus.
Mast 2 is een hoge steunmast, hoewel, ze zijn eigenlijk allemaal wel behoorlijk hoog deze masten. Ik kon op een heuveltje staan voor deze foto.
Mast 2 met op de achtergrond een windturbine in aanbouw.
Re: Doetinchem - Wesel `(Duitse deel)
Een mast van de oude lijn stond er nog, waarschijnlijk moeilijk bereikbaar voor de sloper.
De mast dicht bij de weg was inmiddels weggesneden.
Mast 3 is een hoekmast met wat bescheidener afmetingen dan de "Riesenendmast".
Hierna is de lijn wat moeilijker bereikbaar vanwege bossen en een militair terrein. Bij mast 10 is dit doorkijkje te nemen. De draden zijn hier inmiddels aangebracht.
Bij mast 13 en 14 ziet het er zo uit, met op de achtergrond het wat slingerende tracé goed te zien.
De 10 kV-lijnen zijn af en toe ook best aardig naast al dat geweld:).
In een container lagen de resten van wat ooit een 110 kV-mast was.
Mast 16 en 17.
Bij mast 17 was een trekinstallatie te zien. Opvallend was dat de traverses van extra staalkabels voorzien waren om de montagebelastingen op te vangen.
En dan tenslotte het vervolg met mast 18 en verder. Zo zonder isolatoren lijkt het wel een tonmast.
Hierna ben ik naar Nederland gereden.
De mast dicht bij de weg was inmiddels weggesneden.
Mast 3 is een hoekmast met wat bescheidener afmetingen dan de "Riesenendmast".
Hierna is de lijn wat moeilijker bereikbaar vanwege bossen en een militair terrein. Bij mast 10 is dit doorkijkje te nemen. De draden zijn hier inmiddels aangebracht.
Bij mast 13 en 14 ziet het er zo uit, met op de achtergrond het wat slingerende tracé goed te zien.
De 10 kV-lijnen zijn af en toe ook best aardig naast al dat geweld:).
In een container lagen de resten van wat ooit een 110 kV-mast was.
Mast 16 en 17.
Bij mast 17 was een trekinstallatie te zien. Opvallend was dat de traverses van extra staalkabels voorzien waren om de montagebelastingen op te vangen.
En dan tenslotte het vervolg met mast 18 en verder. Zo zonder isolatoren lijkt het wel een tonmast.
Hierna ben ik naar Nederland gereden.
- Bijlagen
-
- DSCH7445-b1.jpg (546.44 KiB) 9400 keer bekeken
Re: Doetinchem - Wesel `(Duitse deel)
Bij Isselburg was te zien dat het moment nadert dat de "Vollwandmasten" geplaatst worden. Vanuit de auto zag ik dat bij mast 41 een ankerring was geplaatst, voor een buismast. Toch nog even in Nederland een paar masten bezocht en ik plaats ze hier omdat ze op dezelfde dag zijn genomen.
De eindmast van het Nederlandse deel staat bij de waterloop de "Aastrang". Een typische gekanaliseerde rivier. De masten in het laatste vak vanaf de splitsingsmast zijn 2 circuit-exemplaren. Ze zijn wat bescheidener in afmeting dan de 4-circuitmasten. Bovendien hebben ze vanwege een minimaal vliegveldje geen topstukken, vergelijkbaar met Beverwijk - Vijfhuizen. De mast lijkt wel iets breder te zijn dan de westelijke masten, hij eindigt minder spits. Let op de twee bevestigingsarmen voor de bliksemdraden die zitten aan de binnenkant van de masten, niet aan de buitenkant zoals bij de retourstroomgeleider.
Mast 53 is de laatste steunmast.
Het lange eindvak, een wat grotere rechtstand zoals we dat graag zien. Let op mastpositie 50, met de bijzondere bovenste v-ophanging die een hangende afspanning zal krijgen (zie het andere topic). Ook de obstructiebeschildering valt goed op.
Bij de kruising van de N317 is dit het zicht op mast 46 en 45. Mast 45 heeft afwijkende traverses vanwege het stijgpunt van de twee 150 kV-circuits. In het vervolg van Doetinchem - Wesel was te zien dat inmiddels de omloopbretels geplaatst zijn in een aantal masten! De lijn krijgt nu dus echt zijn vorm.
Ik zou willen afsluiten met de woorden dat ik graag iedereen zou willen aanraden om bij het Duitse deel te gaan kijken, want het is echt een bijzonder gezicht deze vakwerkmasten in aanbouw. Het heeft in ieder geval op mij wel indruk gemaakt.
De eindmast van het Nederlandse deel staat bij de waterloop de "Aastrang". Een typische gekanaliseerde rivier. De masten in het laatste vak vanaf de splitsingsmast zijn 2 circuit-exemplaren. Ze zijn wat bescheidener in afmeting dan de 4-circuitmasten. Bovendien hebben ze vanwege een minimaal vliegveldje geen topstukken, vergelijkbaar met Beverwijk - Vijfhuizen. De mast lijkt wel iets breder te zijn dan de westelijke masten, hij eindigt minder spits. Let op de twee bevestigingsarmen voor de bliksemdraden die zitten aan de binnenkant van de masten, niet aan de buitenkant zoals bij de retourstroomgeleider.
Mast 53 is de laatste steunmast.
Het lange eindvak, een wat grotere rechtstand zoals we dat graag zien. Let op mastpositie 50, met de bijzondere bovenste v-ophanging die een hangende afspanning zal krijgen (zie het andere topic). Ook de obstructiebeschildering valt goed op.
Bij de kruising van de N317 is dit het zicht op mast 46 en 45. Mast 45 heeft afwijkende traverses vanwege het stijgpunt van de twee 150 kV-circuits. In het vervolg van Doetinchem - Wesel was te zien dat inmiddels de omloopbretels geplaatst zijn in een aantal masten! De lijn krijgt nu dus echt zijn vorm.
Ik zou willen afsluiten met de woorden dat ik graag iedereen zou willen aanraden om bij het Duitse deel te gaan kijken, want het is echt een bijzonder gezicht deze vakwerkmasten in aanbouw. Het heeft in ieder geval op mij wel indruk gemaakt.
Re: Doetinchem - Wesel `(Duitse deel)
Ik kan me voorstellen dat je onder de indruk was van de Duitse vakwerkmasten! Dat was ik als een jochie van 10 toen bij mij in de buurt de oostring werd gebouwd en ik voor het eerst bij knooppunt Azelo de combinatiemasten zag. Ik heb een aantal foto's meteen toegevoegd aan de netkaart, maar heb wel het idee dat het tracé in Duitsland op het laatst toch nog wat kleine wijzigingen heeft ondergaan. De mastposities komen op de netkaart niet helemaal overeen met de werkelijkheid.
Re: Doetinchem - Wesel `(Duitse deel)
Prachtige opnames,Tom!De opamekwaliteit is naar mijn mening echt weer omhoog gegaan(vooral de detailopnames) en het einde is nog lang niet in zicht.Het Duiste gedeelte is met recht indrukwekkend te noemen;gewoon grote combi-donaumasten met karakter en gaan mee in het landschap.De stompe traversen hebben wij iig nog niet gezien in Keulen.Ik ben zeer benieuwd naar de Duitse buismasten,misschien zoeken wij ze wel van de zomer op.
Re: Doetinchem - Wesel `(Duitse deel)
waaw, wat een leuke lijn !
Re: Doetinchem - Wesel `(Duitse deel)
Ja Peter, ik zie het ook van het tracé. Ik had onderweg al iets geks, want ik had het tracé (heel ouderwets) op mijn kaart ingetekend. Maar een aantal kortje vakjes van twee overspanningen zag ik niet op de kaart. Het is misschien al wel eens gezegd, maar de lijn heeft een wat vreemd tracé, met een wel heel scherpe knik bij Millingen.
Uit welk document heb jij trouwens de benamingen van de masten?
Uit welk document heb jij trouwens de benamingen van de masten?
Re: Doetinchem - Wesel `(Duitse deel)
Waarschijnlijk zijn er toch nog enkele last-minute wijzigingen aan het tracé geweest. De mastbenamingen heb ik uit:
http://www.amprion.net/sites/default/fi ... 204222.pdf
Mast 13 blijkt in werkelijkheid een hoekmast te zijn en mast 14 een steunmast. Ik heb de netkaart aangepast. Het tracé volgt grotendeels de oude 110kV lijnen, ook het tracé naar Isselburg. By the way, waren die masten al verdwenen? Eind maart stonden ze er nog, zonder geleiders.
http://www.amprion.net/sites/default/fi ... 204222.pdf
Mast 13 blijkt in werkelijkheid een hoekmast te zijn en mast 14 een steunmast. Ik heb de netkaart aangepast. Het tracé volgt grotendeels de oude 110kV lijnen, ook het tracé naar Isselburg. By the way, waren die masten al verdwenen? Eind maart stonden ze er nog, zonder geleiders.
Re: Doetinchem - Wesel `(Duitse deel)
Ah, als Tom zegt dat het herinneringen aan Zwolle - Meeden oproept, dan wacht ik in de week van vier tot elf juni een dag met mooi weer af en dan wordt het tijd om de fiets een keer in de auto te mikken, het rooie vehikel ergens in Isselburg te parkeren en ook maar eens wat rond te kijken in het gebied. Nieuw vakwerk van formaat is immers een zeldzaamheid.
Dank voor de reportage, we hebben nu in ieder geval ook een thuis doorzoekbaar beeld van hoe de situatie is.
Dank voor de reportage, we hebben nu in ieder geval ook een thuis doorzoekbaar beeld van hoe de situatie is.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Doetinchem - Wesel `(Duitse deel)
Een update van afgelopen zondag toen Hans en ik gingen kijken.
Bij Isselburg was een aantal mastfundaties te zien. Bij een daarvan, mast 34 lagen twee segmenten van een buismast. Helaas niet de traversen.
Een onderdeel van de mast was niet afgeplakt, dat van de bovenzijde van de mast waaruit de gekromde boventraverse zal ontspringen.
Daarna kwamen we bij Punkt Millingen, dat de lijn via een zeer vreemde bocht zal aandoen. Tussen mast 20 en 30 is het hemelsbreed 1,6 kilometer, maar er is daar 3,3 kilometer lengte ontstaan met dus maar liefst 10 masten .
Eindmast 25 is in ieder geval minder spectaculair dan nummer 1. Wel met diezelfde forse traverses, met verbanden in zowel boven- als ondervlak. Het licht was bijzonder slecht, dus meer opnamen heb ik niet gemaakt. Vanuit deze mast moet er een overgang komen naar de buismasten. Dat zal een groot contrast worden tussen de zware eindmast en de lichtvoetige buismast.
Bij mast 25 waren ze bezig met het spannen van draden. Werkzaamheden waarvan ik de voortgang wat vond tegenvallen, zeker gezien de stand van zaken in NL.
Mast 24 is de lage basisversie van de steunmast, hij komt alleen op deze positie voor. Hij staat ook in een heel kort vakje, waarschijnlijk vanwege de later bedachte bocht in het tracé om Haldern heen.
Mast 20 was de volgende mast die goed te bekijken was, hoewel de maïs het niet makkelijk maakte. De rijplaten waren net weg, blijkbaar zijn de draadtrekkers hier klaar.
Aan de bliksemdraad hingen deze "harige" dingen, die er met de telelens van dichterbij gezien een soort scharnierende kunststof armen blijken te zijn.
Bij Isselburg was een aantal mastfundaties te zien. Bij een daarvan, mast 34 lagen twee segmenten van een buismast. Helaas niet de traversen.
Een onderdeel van de mast was niet afgeplakt, dat van de bovenzijde van de mast waaruit de gekromde boventraverse zal ontspringen.
Daarna kwamen we bij Punkt Millingen, dat de lijn via een zeer vreemde bocht zal aandoen. Tussen mast 20 en 30 is het hemelsbreed 1,6 kilometer, maar er is daar 3,3 kilometer lengte ontstaan met dus maar liefst 10 masten .
Eindmast 25 is in ieder geval minder spectaculair dan nummer 1. Wel met diezelfde forse traverses, met verbanden in zowel boven- als ondervlak. Het licht was bijzonder slecht, dus meer opnamen heb ik niet gemaakt. Vanuit deze mast moet er een overgang komen naar de buismasten. Dat zal een groot contrast worden tussen de zware eindmast en de lichtvoetige buismast.
Bij mast 25 waren ze bezig met het spannen van draden. Werkzaamheden waarvan ik de voortgang wat vond tegenvallen, zeker gezien de stand van zaken in NL.
Mast 24 is de lage basisversie van de steunmast, hij komt alleen op deze positie voor. Hij staat ook in een heel kort vakje, waarschijnlijk vanwege de later bedachte bocht in het tracé om Haldern heen.
Mast 20 was de volgende mast die goed te bekijken was, hoewel de maïs het niet makkelijk maakte. De rijplaten waren net weg, blijkbaar zijn de draadtrekkers hier klaar.
Aan de bliksemdraad hingen deze "harige" dingen, die er met de telelens van dichterbij gezien een soort scharnierende kunststof armen blijken te zijn.