Doetinchem - Wesel `(Duitse deel)

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Mastbeeld van deze aangeslotene
TomBorger
380 kV
Load: 1816
Ingelust: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Doetinchem - Wesel `(Duitse deel)

Load Ingevoed door TomBorger » 15 mei 2017 21:46

In Duitsland wordt door Amprion het andere deel van de Doetinchem - Wesel gebouwd. Het is wat betreft lengte vergelijkbaar met het Nederlandse deel, maar er worden vakwerkmasten in toegepast. Althans in een gedeelte van het tracé, tussen Isselburg (pkt. Millingen) en de bestaande lijn tussen Pkt. Wittenhorst. De vakwerkmasten zijn bijna allemaal gemonteerd. Naar de grens komen circa 20 buismasten, waarvan de komende maanden de eerste exemplaren worden geplaatst. Afgelopen zaterdag 13 mei had ik gelegenheid om te gaan kijken. Ik moet zeggen: wirklich Toll. Deze masten zo nog zonder geleiders in het landschap zien staan riep herinneringen aan Zwolle - Meeden op. Het zijn namelijk indrukwekkend grote masten, geschikt voor 380 kV en 110 kV. De reportage ging van mast 1 t/m 17 vanwege tijdgebrek moest ik toen terug, na nog even bij Ulft de hebben gekeken bij de witte reuzen die we in Nederland neerzetten.

Pkt. Wittenhorst ziet er nu zo uit. Met links de 110 kV-lijn die dus deels is vervangen door de nieuwe combilijn. Op de achtergrond mast 1, nog zonder draden.
DSCH7361-b1.jpg
DSCH7361-b1.jpg (843.98 KiB) 1046 keer bekeken
Mast 1 is direct de meest indrukwekkende mast! Hier schieten superlatieven te kort. De masten hebben voor het 380 kV-deel een Donauconfiguratie, de 110 kV-draden liggen vlak en bevinden zich best dicht bij elkaar. De masten zien er Duits uit, maar hebben toch een moderner of afwijkender voorkomen dan dat we gewoon zijn. Kenmerkend voor de masten vind ik de behoorlijk hoge traverses, een tamelijk rechtlijnig mastlichaam met open verbanden. Dat laatste is toe te juichen. Helaas zijn de traverses wat plomp en hebben ze nog steeds die secundaire verbanden die niet passen bij het open karakter van de toren. Hier is dus mast 1:
DSCH7372-b1.jpg
DSCH7372-b1.jpg (903.24 KiB) 1046 keer bekeken
Op het bouwbord bij het terrein stond deze affiche.
DSCH7375-b1.jpg
DSCH7375-b1.jpg (631.24 KiB) 1046 keer bekeken
Detail van de onderzijde, met de extra traverse om onder de draden van de andere lijn te passeren.
DSCH7376-b1.jpg
DSCH7376-b1.jpg (999.79 KiB) 1046 keer bekeken
De zeer stevige constructie.
DSCH7382-b1.jpg
DSCH7382-b1.jpg (584.97 KiB) 1046 keer bekeken
En zeer stevige randpoten, let op de dikte van het staal. Gelukkig zijn de betonnen poeren nog bescheiden gebleven.
DSCH7381-b1.jpg
DSCH7381-b1.jpg (707.88 KiB) 1046 keer bekeken


Detail van de ondertraverse. De diagonalen zijn als gekoppelde hoeklijnen uitgevoerd.
DSCH7396-b1.jpg
DSCH7396-b1.jpg (731.74 KiB) 1046 keer bekeken
Nog een overzicht van de nog kale reus.
DSCH7388-b1.jpg
DSCH7388-b1.jpg (770.72 KiB) 1046 keer bekeken
Mast 2 is een hoge steunmast, hoewel, ze zijn eigenlijk allemaal wel behoorlijk hoog deze masten. Ik kon op een heuveltje staan voor deze foto.
DSCH7390-b1.jpg
DSCH7390-b1.jpg (621.08 KiB) 1046 keer bekeken
Mast 2 met op de achtergrond een windturbine in aanbouw.
DSCH7400-b1.jpg
DSCH7400-b1.jpg (630.77 KiB) 1046 keer bekeken

Mastbeeld van deze aangeslotene
TomBorger
380 kV
Load: 1816
Ingelust: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Doetinchem - Wesel `(Duitse deel)

Load Ingevoed door TomBorger » 15 mei 2017 21:58

Een mast van de oude lijn stond er nog, waarschijnlijk moeilijk bereikbaar voor de sloper.
DSCH7401-b1.jpg
DSCH7401-b1.jpg (796.87 KiB) 1040 keer bekeken
De mast dicht bij de weg was inmiddels weggesneden.
DSCH7406-b1.jpg
DSCH7406-b1.jpg (1.34 MiB) 1040 keer bekeken
Mast 3 is een hoekmast met wat bescheidener afmetingen dan de "Riesenendmast".
DSCH7408-b1.jpg
DSCH7408-b1.jpg (734.59 KiB) 1040 keer bekeken
Hierna is de lijn wat moeilijker bereikbaar vanwege bossen en een militair terrein. Bij mast 10 is dit doorkijkje te nemen. De draden zijn hier inmiddels aangebracht.
DSCH7414-b1.jpg
DSCH7414-b1.jpg (664.86 KiB) 1040 keer bekeken
Bij mast 13 en 14 ziet het er zo uit, met op de achtergrond het wat slingerende tracé goed te zien.
DSCH7427-b1.jpg
DSCH7427-b1.jpg (631.29 KiB) 1040 keer bekeken
De 10 kV-lijnen zijn af en toe ook best aardig naast al dat geweld:).
DSCH7432-b1.jpg
DSCH7432-b1.jpg (908.1 KiB) 1040 keer bekeken
In een container lagen de resten van wat ooit een 110 kV-mast was.
DSCH7434-b1.jpg
DSCH7434-b1.jpg (1.15 MiB) 1040 keer bekeken
Mast 16 en 17.
DSCH7441-b1.jpg
DSCH7441-b1.jpg (633.15 KiB) 1040 keer bekeken
Bij mast 17 was een trekinstallatie te zien. Opvallend was dat de traverses van extra staalkabels voorzien waren om de montagebelastingen op te vangen.
DSCH7442-b1.jpg
DSCH7442-b1.jpg (891.85 KiB) 1040 keer bekeken
En dan tenslotte het vervolg met mast 18 en verder. Zo zonder isolatoren lijkt het wel een tonmast.
Hierna ben ik naar Nederland gereden.
Bijlagen
DSCH7445-b1.jpg
DSCH7445-b1.jpg (546.44 KiB) 1040 keer bekeken

Mastbeeld van deze aangeslotene
TomBorger
380 kV
Load: 1816
Ingelust: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Doetinchem - Wesel `(Duitse deel)

Load Ingevoed door TomBorger » 15 mei 2017 22:19

Bij Isselburg was te zien dat het moment nadert dat de "Vollwandmasten" geplaatst worden. Vanuit de auto zag ik dat bij mast 41 een ankerring was geplaatst, voor een buismast. Toch nog even in Nederland een paar masten bezocht en ik plaats ze hier omdat ze op dezelfde dag zijn genomen.

De eindmast van het Nederlandse deel staat bij de waterloop de "Aastrang". Een typische gekanaliseerde rivier. De masten in het laatste vak vanaf de splitsingsmast zijn 2 circuit-exemplaren. Ze zijn wat bescheidener in afmeting dan de 4-circuitmasten. Bovendien hebben ze vanwege een minimaal vliegveldje geen topstukken, vergelijkbaar met Beverwijk - Vijfhuizen. De mast lijkt wel iets breder te zijn dan de westelijke masten, hij eindigt minder spits. Let op de twee bevestigingsarmen voor de bliksemdraden die zitten aan de binnenkant van de masten, niet aan de buitenkant zoals bij de retourstroomgeleider.
DSCH7455-b1.jpg
DSCH7455-b1.jpg (867.42 KiB) 1035 keer bekeken
Mast 53 is de laatste steunmast.
DSCH7457-b1.jpg
DSCH7457-b1.jpg (583.08 KiB) 1035 keer bekeken
Het lange eindvak, een wat grotere rechtstand zoals we dat graag zien. Let op mastpositie 50, met de bijzondere bovenste v-ophanging die een hangende afspanning zal krijgen (zie het andere topic). Ook de obstructiebeschildering valt goed op.
DSCH7463-b1.jpg
DSCH7463-b1.jpg (518.95 KiB) 1035 keer bekeken
Bij de kruising van de N317 is dit het zicht op mast 46 en 45. Mast 45 heeft afwijkende traverses vanwege het stijgpunt van de twee 150 kV-circuits. In het vervolg van Doetinchem - Wesel was te zien dat inmiddels de omloopbretels geplaatst zijn in een aantal masten! De lijn krijgt nu dus echt zijn vorm.
DSCH7467-b1.jpg
DSCH7467-b1.jpg (633.06 KiB) 1035 keer bekeken
Ik zou willen afsluiten met de woorden dat ik graag iedereen zou willen aanraden om bij het Duitse deel te gaan kijken, want het is echt een bijzonder gezicht deze vakwerkmasten in aanbouw. Het heeft in ieder geval op mij wel indruk gemaakt.

Mastbeeld van deze aangeslotene
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Load: 2915
Ingelust: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Doetinchem - Wesel `(Duitse deel)

Load Ingevoed door Peter » 15 mei 2017 23:51

Ik kan me voorstellen dat je onder de indruk was van de Duitse vakwerkmasten! Dat was ik als een jochie van 10 toen bij mij in de buurt de oostring werd gebouwd en ik voor het eerst bij knooppunt Azelo de combinatiemasten zag. Ik heb een aantal foto's meteen toegevoegd aan de netkaart, maar heb wel het idee dat het tracé in Duitsland op het laatst toch nog wat kleine wijzigingen heeft ondergaan. De mastposities komen op de netkaart niet helemaal overeen met de werkelijkheid.

Mastbeeld van deze aangeslotene
michel
380 kV
Load: 1219
Ingelust: 14 mar 2015 17:27
Favoriete mastsoort: 1e generatie 380kv donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Doetinchem - Wesel `(Duitse deel)

Load Ingevoed door michel » 16 mei 2017 19:35

Prachtige opnames,Tom!De opamekwaliteit is naar mijn mening echt weer omhoog gegaan(vooral de detailopnames) en het einde is nog lang niet in zicht.Het Duiste gedeelte is met recht indrukwekkend te noemen;gewoon grote combi-donaumasten met karakter en gaan mee in het landschap.De stompe traversen hebben wij iig nog niet gezien in Keulen.Ik ben zeer benieuwd naar de Duitse buismasten,misschien zoeken wij ze wel van de zomer op.

Mastbeeld van deze aangeslotene
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Load: 1409
Ingelust: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Doetinchem - Wesel `(Duitse deel)

Load Ingevoed door Shrek » 16 mei 2017 23:35

waaw, wat een leuke lijn !

Mastbeeld van deze aangeslotene
TomBorger
380 kV
Load: 1816
Ingelust: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Doetinchem - Wesel `(Duitse deel)

Load Ingevoed door TomBorger » 17 mei 2017 19:23

Ja Peter, ik zie het ook van het tracé. Ik had onderweg al iets geks, want ik had het tracé (heel ouderwets) op mijn kaart ingetekend. Maar een aantal kortje vakjes van twee overspanningen zag ik niet op de kaart. Het is misschien al wel eens gezegd, maar de lijn heeft een wat vreemd tracé, met een wel heel scherpe knik bij Millingen.

Uit welk document heb jij trouwens de benamingen van de masten?

Mastbeeld van deze aangeslotene
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Load: 2915
Ingelust: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Doetinchem - Wesel `(Duitse deel)

Load Ingevoed door Peter » 17 mei 2017 23:18

Waarschijnlijk zijn er toch nog enkele last-minute wijzigingen aan het tracé geweest. De mastbenamingen heb ik uit:
http://www.amprion.net/sites/default/fi ... 204222.pdf
Mast 13 blijkt in werkelijkheid een hoekmast te zijn en mast 14 een steunmast. Ik heb de netkaart aangepast. Het tracé volgt grotendeels de oude 110kV lijnen, ook het tracé naar Isselburg. By the way, waren die masten al verdwenen? Eind maart stonden ze er nog, zonder geleiders.

Mastbeeld van deze aangeslotene
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Load: 2786
Ingelust: 03 dec 2011 20:49
Favoriete mastsoort: Tonmast
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord en Wageningen

Re: Doetinchem - Wesel `(Duitse deel)

Load Ingevoed door Hans » 28 mei 2017 15:14

Ah, als Tom zegt dat het herinneringen aan Zwolle - Meeden oproept, dan wacht ik in de week van vier tot elf juni een dag met mooi weer af en dan wordt het tijd om de fiets een keer in de auto te mikken, het rooie vehikel ergens in Isselburg te parkeren en ook maar eens wat rond te kijken in het gebied. Nieuw vakwerk van formaat is immers een zeldzaamheid.

Dank voor de reportage, we hebben nu in ieder geval ook een thuis doorzoekbaar beeld van hoe de situatie is.
Trots geboren in het 110 kV-gebied

Mastbeeld van deze aangeslotene
TomBorger
380 kV
Load: 1816
Ingelust: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Doetinchem - Wesel `(Duitse deel)

Load Ingevoed door TomBorger » 15 aug 2017 21:44

Een update van afgelopen zondag toen Hans en ik gingen kijken.

Bij Isselburg was een aantal mastfundaties te zien. Bij een daarvan, mast 34 lagen twee segmenten van een buismast. Helaas niet de traversen.
DSCH9590-b1.jpg
DSCH9590-b1.jpg (632.4 KiB) 340 keer bekeken
Een onderdeel van de mast was niet afgeplakt, dat van de bovenzijde van de mast waaruit de gekromde boventraverse zal ontspringen.
DSCH9591-b1.jpg
DSCH9591-b1.jpg (501.4 KiB) 340 keer bekeken
Daarna kwamen we bij Punkt Millingen, dat de lijn via een zeer vreemde bocht zal aandoen. Tussen mast 20 en 30 is het hemelsbreed 1,6 kilometer, maar er is daar 3,3 kilometer lengte ontstaan met dus maar liefst 10 masten :grotegrutten: .

Eindmast 25 is in ieder geval minder spectaculair dan nummer 1. Wel met diezelfde forse traverses, met verbanden in zowel boven- als ondervlak. Het licht was bijzonder slecht, dus meer opnamen heb ik niet gemaakt. Vanuit deze mast moet er een overgang komen naar de buismasten. Dat zal een groot contrast worden tussen de zware eindmast en de lichtvoetige buismast.

Bij mast 25 waren ze bezig met het spannen van draden. Werkzaamheden waarvan ik de voortgang wat vond tegenvallen, zeker gezien de stand van zaken in NL.
DSCH9601-b1.jpg
DSCH9601-b1.jpg (626.33 KiB) 340 keer bekeken
Mast 24 is de lage basisversie van de steunmast, hij komt alleen op deze positie voor. Hij staat ook in een heel kort vakje, waarschijnlijk vanwege de later bedachte bocht in het tracé om Haldern heen.
DSCH9593-b1.jpg
DSCH9593-b1.jpg (541.49 KiB) 340 keer bekeken
Mast 20 was de volgende mast die goed te bekijken was, hoewel de maïs het niet makkelijk maakte. De rijplaten waren net weg, blijkbaar zijn de draadtrekkers hier klaar.
DSCH9606-b1.jpg
DSCH9606-b1.jpg (632.21 KiB) 340 keer bekeken
Aan de bliksemdraad hingen deze "harige" dingen, die er met de telelens van dichterbij gezien een soort scharnierende kunststof armen blijken te zijn.
DSCH9614-b1.jpg
DSCH9614-b1.jpg (175.16 KiB) 340 keer bekeken

Plaats reactie

Wie is er onder spanning

Aangeslotenen op dit net: Geen aangeslotenen en 2 klantaansluitingen