Project Nighthawk.

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Project Nighthawk.

Bericht door BaDu » 31 dec 2018 14:09

Hele bijzondere foto's zijn het geworden, prachtig!
KML-generator generator

Gebruikersavatar
ktf
110 kV
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 feb 2020 19:47
Dichtstbijzijnde trafo: Bergen op Zoom

Re: Project Nighthawk.

Bericht door ktf » 09 jan 2021 18:54

Gisteren zag ik een goede aanleiding om dit topic eens af te stoffen. De lucht was mooi helder en ik wilde eens wat nieuwe dingen met mijn camera uitproberen :mrgreen: Als er iemand met de RAW bestanden wil spelen, laat het me weten.

Ik begon nadat de kleine op bed lag met wat oefenen in de buurt, en reed daarna door naar landgoed Lievensberg, waar de 150kV lijn van Roosendaal naar Woensdrecht loopt. Hier een foto van RSD-WDT-150-56. Ik weet niet helemaal waarom de onderkant wel scherp is en de bovenkant niet, maar ik denk dat mijn statief toch wat gewiebeld heeft.
foto-1.jpg
foto-1.jpg (224.64 KiB) 7385 keer bekeken


Deze foto is wel helemaal scherp, maar de masten staan net niet in lijn. Dat was met het blote oog niet te zien, daar was het te donker voor, en het is me tijdens het fotograferen ook niet opgevallen.
foto-2.jpg
foto-2.jpg (249.26 KiB) 7385 keer bekeken


Er zit ontzettend veel informatie verborgen in de RAW files (welke dus beschikbaar zijn voor de liefhebber) dus als je de HDR-slider opschuift krijg je resultaten zoals deze:
foto-2b.jpg
foto-2b.jpg (528.05 KiB) 7385 keer bekeken


De andere kant op RSD-WDT-150-55 op de voorgrond en RSD-WDT-150-54 op de achtergrond. Deze is helaas ook niet helemaal scherp.
foto-3.jpg
foto-3.jpg (246.48 KiB) 7385 keer bekeken


Terug onderweg naar huis ben ik ook nog even gestopt bij Halsteren voor wat foto's van de 380kV lijn nabij de snelweg. Hier GT-KRK-380-119 met de A4 op de voorgrond. Er kwam net een vrachtwagen met 'kerstverlichting' voorbij, vandaar de lijnen op verschillende hoogte.
foto-4.jpg
foto-4.jpg (308.56 KiB) 7385 keer bekeken


Tenslotte nog 2 foto's van GT-KRK-380-118
foto-5.jpg
foto-5.jpg (296.51 KiB) 7385 keer bekeken
foto-6.jpg
foto-6.jpg (180.21 KiB) 7385 keer bekeken

Ik vind de foto's erg mooi geworden, dus misschien dat ik er nog een paar maak als de weersomstandigheden opnieuw zo mooi zijn.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Project Nighthawk.

Bericht door Tom » 09 jan 2021 20:18

De laatste is erg mooi geworden. De nachtfoto's zijn meestal het best als je zo min mogelijk volledig donkere vlakken hebt.
Een sterrenhemel is zeker mooi als achtergrond, al is het in NL wel lastig met de lichtvervuiling.
Laag hangende wolken maar wel met een duidelijke basis kunnen een heel goede reflectie geven van de oranje verlichting dat is weer de andere kant. Dan steekt de mast donker af.
Op die laatste is het mooie dat de mast van onderaf wordt belicht, dat zijn lichtomstandigheden die je overdag nooit hebt. Goed gezien dus.
Welke lens heb je gebruikt? Verschil in scherpte tussen boven en onder zou normaal gesproken er niet mogen zijn. De rest van de foto's zijn wel scherp.

Gebruikersavatar
ktf
110 kV
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 feb 2020 19:47
Dichtstbijzijnde trafo: Bergen op Zoom

Re: Project Nighthawk.

Bericht door ktf » 11 jan 2021 08:21

Tom schreef:
09 jan 2021 20:18
De laatste is erg mooi geworden. De nachtfoto's zijn meestal het best als je zo min mogelijk volledig donkere vlakken hebt.
Een sterrenhemel is zeker mooi als achtergrond, al is het in NL wel lastig met de lichtvervuiling.
Laag hangende wolken maar wel met een duidelijke basis kunnen een heel goede reflectie geven van de oranje verlichting dat is weer de andere kant. Dan steekt de mast donker af.
Ik wil eigenlijk juist proberen de sterrenhemel als achtergrond te hebben. Dat is zeker lastig, maar in dit deel van Nederland zijn de snelwegen onverlicht, dus als je de goede kant op richt (lees: weg van de kassengebieden) dan kom je al een heel eind. Ook is een heldere nacht van groot belang natuurlijk. Ik heb bij deze foto's een sluitertijd van 30s gebruikt, maar ik heb gisteren een timer gekocht zodat ik langer kan, naar een minuut of 10 bijvoorbeeld. Dan veranderen de sterren, die nu korte streepjes zijn, in mooie lange strepen.
Op die laatste is het mooie dat de mast van onderaf wordt belicht, dat zijn lichtomstandigheden die je overdag nooit hebt. Goed gezien dus.
Welke bedoel je nou precies? De laatste is m.i. van opzij belicht, maar 'foto-4.jpg' is van onder?
Welke lens heb je gebruikt? Verschil in scherpte tussen boven en onder zou normaal gesproken er niet mogen zijn. De rest van de foto's zijn wel scherp.
Lens is een Sony FE 50mm f/1.8. Ik weet ook niet waar het verschil vandaan komt, maar gezien de rest van de foto's wel scherp is lijkt het mij dat het bewegingsonscherpte moet zijn. Lijkt me sterk dat de mast heeft bewogen, zoveel wind was er niet, maar een beweging van de camera waarbij onder wel scherp is en boven niet (een soort draaibeweging) lijkt me ook wat vreemd.

ds23man
380 kV
Berichten: 1804
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Project Nighthawk.

Bericht door ds23man » 11 jan 2021 13:41

Bij dit soort lange sluitertijden heb je echt een AB nodig of je moet de zelfontspanner gebruiken.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Project Nighthawk.

Bericht door Tom » 11 jan 2021 16:54

Als je een nightscape met herkenbare sterrenbeelden wilt maken raad ik aan om wat meer groothoek in te zetten, 24 mm kleinbeeld of 28 mm. Dan krijg je meer sterpuntjes. Sony FE is een full-frame systeem? Welke camera?
Als ik de opnames nog eens bekijk lijkt het erop dat de scherpstelling niet 100% goed was. Dat kun je best handmatig met inzoomen op je scherm instellen op een niet al te heldere ster dat in focus geen overbelichting optreedt. En steeds controleren.

Gebruikersavatar
ktf
110 kV
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 feb 2020 19:47
Dichtstbijzijnde trafo: Bergen op Zoom

Re: Project Nighthawk.

Bericht door ktf » 11 jan 2021 18:50

ds23man schreef:
11 jan 2021 13:41
Bij dit soort lange sluitertijden heb je echt een AB nodig of je moet de zelfontspanner gebruiken.
Gelukkig is de afstandsbediening onderweg. De zelfontspanner had ik al in gebruik bij deze foto's.
Tom schreef:
11 jan 2021 16:54
Als je een nightscape met herkenbare sterrenbeelden wilt maken raad ik aan om wat meer groothoek in te zetten, 24 mm kleinbeeld of 28 mm. Dan krijg je meer sterpuntjes. Sony FE is een full-frame systeem? Welke camera?
Is zeker een idee om een groothoek te gebruiken. Ik heb momenteel naast de 50mm alleen de kitlens voorhanden (28-70 F3.5-F5.6), maar dat moet met zeer lange sluitertijden geen probleem zijn. Het zoeken van een plek ver weg van storende lichtbronnen waar ik 's nachts nog bij mag (natuurgebieden zijn alleen voor zonsopkomst opengesteld) waar ik dichtbij de mast kan komen zal ik even goed moeten plannen.

Camera is een Sony A7, dat is inderdaad full-frame.
Als ik de opnames nog eens bekijk lijkt het erop dat de scherpstelling niet 100% goed was. Dat kun je best handmatig met inzoomen op je scherm instellen op een niet al te heldere ster dat in focus geen overbelichting optreedt. En steeds controleren.
Voor mij was het allemaal nogal nieuw, en ik ben er dus net achtergekomen dat mijn scherpstelling wat te wensen over laat. Ik had het idee dat scherpstellen bij landschapsfoto's een kwestie was van naar oneindig draaien en gaan met die banaan, maar naar nu blijkt moet ik dus wel degelijk scherpstellen. Daar kwam ik gaandeweg het maken van foto's (na een half uurtje prutsen) achter, maar ik zal er de volgende keer meer aandacht aan besteden.

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Project Nighthawk.

Bericht door PJK » 11 jan 2021 20:54

Wat is die vage oranje kring in je laatste foto? Ik ga uit van een soort van lensflare van de straatlantaarn. Maar hij hangt wel heel toevallig rond de ophanging. Er zijn ook wat grotere als je goed kijkt, wel nog vager.

39138337-AC98-4AA0-A7CB-844DD9A8FA6A.jpeg
39138337-AC98-4AA0-A7CB-844DD9A8FA6A.jpeg (437.89 KiB) 7219 keer bekeken

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Project Nighthawk.

Bericht door Shrek » 11 jan 2021 22:16

PJK schreef:
11 jan 2021 20:54
Wat is die vage oranje kring in je laatste foto? Ik ga uit van een soort van lensflare van de straatlantaarn. Maar hij hangt wel heel toevallig rond de ophanging. Er zijn ook wat grotere als je goed kijkt, wel nog vager.


39138337-AC98-4AA0-A7CB-844DD9A8FA6A.jpeg
Dat is toch echt een lensflare hoor ;)

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Project Nighthawk.

Bericht door PJK » 11 jan 2021 23:42

Shrek schreef:
11 jan 2021 22:16
Dat is toch echt een lensflare hoor ;)
Hè jammer...

Plaats reactie