Het wintertopic van Michel
Re: Het wintertopic van Michel
IJsselmijcontreinen in de winter by Ruben en Michel
Afgelopen zondag hebben Ruben en ik een heuse Pelgrimtocht gedaan in omgeving Zwolle/Kampen/Vollenhove/Zwartsluis.(Ruben heeft ook Vollenhove/Zwartsluis gedaan voor zijn IJsselmij-hamerkoptopic)
We hebben letterlijk geen zonlicht bespaard en zelfs de zonsondergang weerhield ons niet om opnamens te maken.
Hier volgt alvast een paar voorgerechtjes.
Afgelopen zondag hebben Ruben en ik een heuse Pelgrimtocht gedaan in omgeving Zwolle/Kampen/Vollenhove/Zwartsluis.(Ruben heeft ook Vollenhove/Zwartsluis gedaan voor zijn IJsselmij-hamerkoptopic)
We hebben letterlijk geen zonlicht bespaard en zelfs de zonsondergang weerhield ons niet om opnamens te maken.
Hier volgt alvast een paar voorgerechtjes.
- Bijlagen
-
- IJsselmij2017 204 (2400x1600).jpg (839.76 KiB) 7760 keer bekeken
-
- IJsselmij2017 653 (2400x1591).jpg (325.96 KiB) 7761 keer bekeken
-
- IJsselmij2017 533 (2400x1567).jpg (653 KiB) 7761 keer bekeken
-
- Het 380/220 en 110kv aftak bochtje nabij Hasselt.In 2015 bezochten ET en ik nog deze locatie.Deze keer met blauwe lucht.
- IJsselmij2017 472 (2400x1602).jpg (688.91 KiB) 7761 keer bekeken
Re: Het wintertopic van Michel
Was een zeer fraaie dag door t IJsselmij gebied! Mooi begin bij Ramspol met de 110kv, 220kV en 380kV masten. Vollenhove was schitterend ook met het beetje sneeuw wat er lag. Zwartsluis was jammer dat er werkzaamheden waren bij het station. Hasselt was helemaal een toppunt om rond die splitsing te lopen, ik weet dat er luchtbeelden zijn van dat punt maar moet wel minimaal 20 euro voor betaald worden (misschien een keer te overwegen als ik ruim bij kas zit).
Hessenweg was heel leuk om weer eens goed te kijken na bijna vier jaar, de keren dat ik er was voor de dennenbomen naar Hoogeveen was kort. Herfte was ook mooi met de hamerkoppen naast mekaar en verder op bij de overgang naar de ET-masten.
Sekdoorn was helemaal puur genieten met die avondfoto's! Was experimenteren even maar langzaam komen we er wel uit, ook nu we meerdere plekken in gedachten hebben voor zulke foto's. Ik wel Sekdoorn daarvoor nog een keer bezoeken, ook met de hamerkoppen in de avond, dat was toch wel bijzondere!
Cheers Ruben.
Hessenweg was heel leuk om weer eens goed te kijken na bijna vier jaar, de keren dat ik er was voor de dennenbomen naar Hoogeveen was kort. Herfte was ook mooi met de hamerkoppen naast mekaar en verder op bij de overgang naar de ET-masten.
Sekdoorn was helemaal puur genieten met die avondfoto's! Was experimenteren even maar langzaam komen we er wel uit, ook nu we meerdere plekken in gedachten hebben voor zulke foto's. Ik wel Sekdoorn daarvoor nog een keer bezoeken, ook met de hamerkoppen in de avond, dat was toch wel bijzondere!
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Het wintertopic van Michel
Mooie dag hadden jullie dan. Zo te zien weinig sneeuw daar trouwens. Ik vind die nachtopname wel wat donker, aan de stersporen te zien heb je wel ruimschoots lang belicht. Diafragma per ongeluk dichtgedaan?
Welke luchtfoto doel je op Ruben? Een van de topografische dienst of een opname niet recht naar beneden?
Welke luchtfoto doel je op Ruben? Een van de topografische dienst of een opname niet recht naar beneden?
Re: Het wintertopic van Michel
@Tom, meer van boven. Het gaat om de website originals.dotkadata.com. Voor deze luchtfoto's moet je betalen, misschien heb jij een goede suggestie voor luchtfoto's.
Het was even uitproberen om in het donker masten te fotograferen, iets wat ik wel ga oefenen. Dit zijn mijn probeersels met de hamerkoppen kijkend richting Weteringkade.
Cheers Ruben.
Het was even uitproberen om in het donker masten te fotograferen, iets wat ik wel ga oefenen. Dit zijn mijn probeersels met de hamerkoppen kijkend richting Weteringkade.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Het wintertopic van Michel
Nee, ik beschik helaas niet over beeldmateriaal van het aftakpunt, ben er erg nieuwsgierig naar. In de jaren negentig heb ik in Emmen mogelijk wel een luchtfoto bekeken, waarschijnlijk dezelfde als die je wilt bestellen. Maar ik heb geen aantekeningen gemaakt hoe het eruit zou zien. Je hebt er ook nog last van dat er maar een luchtfoto serie van is, omdat de situatie maar relatief kort heeft bestaan, nog geen 15 jaar. Als ik het naslagwerk na lees zouden de buitenste twee circuits van de vier-circuitlijn moeten zijn afgetakt naar Zwartsluis. Ik denk dat ze via een portaal (dat we op de topokaart zien) verbinding maakten met een tweede portaal of mast van de lijn naar Zwartsluis. De binnenste twee circuits met bundelgeleiders gingen van dennenboomvorm over naar donauvorm naar de eindmast van de aftak Frankhuis.
Erg prijzig die luchtfoto, 46 euro voor high res, want die heb je wel nodig.
Erg prijzig die luchtfoto, 46 euro voor high res, want die heb je wel nodig.
Re: Het wintertopic van Michel
Die foto van de hamerkoppen bij Sekdoorn kijkend in de richting van Zwolle is toch wel erg mooi geworden!
Re: Het wintertopic van Michel
Zeker weten was dit toch 1 van onze hoogtepunten van de dag:Weteringkade in het donker.De sterrenspoor laat inderdaad zien dat de sluiertijd ruim 3 minuten is geweest.Helaas hadden wij beiden ivm gebrek aan ervaring vaak last van rood 'licht' in de opnamens.Wij gaan meerdere locaties opzoeken.Want dit soort fotografie opent weer vele mogelijkheden,waar zelfs platgelopen gebieden in Hoogspanningsland toch weer een uitdaging worden om opnieuw te fotograferen.
- Bijlagen
-
- Mast 35 Kampen-Emmeloord
- IJsselmij2017 056 (1600x2400).jpg (452.42 KiB) 7654 keer bekeken
-
- Het 110kv lijntje Kampen-Emmeloord
- IJsselmij2017 074 (2400x1597).jpg (561.37 KiB) 7654 keer bekeken
-
- IJsselmij2017 606 (2400x1600).jpg (380.15 KiB) 7655 keer bekeken
-
- IJsselmij2017 587 (2400x1592).jpg (500.19 KiB) 7655 keer bekeken
-
- IJsselmij2017 397 (2400x1569).jpg (527.02 KiB) 7655 keer bekeken
-
- IJsselmij2017 189 (2400x1600).jpg (650.03 KiB) 7657 keer bekeken
-
- Station Vollenhove met een beetje sneeuw.
- IJsselmij2017 171 (2400x1579).jpg (542.21 KiB) 7657 keer bekeken
-
- Fotograaf/broertje Ruben in actie en op de achtergrond de machtige 380/220 lijnen Ens-Zwolle.
- IJsselmij2017 104 (2400x1600).jpg (372.99 KiB) 7658 keer bekeken
-
- IJsselmij2017 566 (2400x1600).jpg (496.53 KiB) 7680 keer bekeken
-
- De iconische 2 hoek/eindmasten van de 380kv lijnen Ens-Zwolle en Zwolle-Hengelo.
- IJsselmij2017 576 (2400x1600).jpg (504.15 KiB) 7680 keer bekeken
-
- Dezelfde opname als de 'blauwe' variant.Sekdoorn gaan Ruben en ik opnieuw bezoeken voor betere opnames
- IJsselmij2017 653 (2400x1591).jpg (410.95 KiB) 7680 keer bekeken
-
- Dit is onze beste opname.Redelijk scherp en zonder 'rood' licht
- IJsselmij2017 652 (2400x1584).jpg (265.43 KiB) 7680 keer bekeken
Laatst gewijzigd door michel op 18 jan 2017 10:43, 9 keer totaal gewijzigd.
Re: Het wintertopic van Michel
@Tom, ik heb voor een hele poos terug een beetje kunnen kijken op een site waar ik een beetje uit kon halen hoe de masten stonden, daar zag ik de hamerkoppen nog staan naast de vier-circuitmasten en de 220kV-lijn naar Ens ernaast. Toch zit ik het te overwegen om de medium-res te bestellen, want een foto in een beeldbank vinden in die regio is toch een lastige opgave.
Zelf zit ik de laatste dagen ook te bedenken hoe de lijn naar Zwartsluis aftakte doordat die geleiders aan de buitenkant zaten, voor het nu rode circuit is het wel makkelijk maar het circuit aan de linkerkant is nu nog een raadsel, ik denk dat er toch nog een tweede portaal er gestaan zou moeten hebben vanwege de circuits naar Frankhuis.
Naar Sekdoorn wil ik zeker weer bezoeken nu we dit gedaan hebben. Voor mij was dit een nieuwe ervaring ondanks ik toch al meer dan 12 jaar fotografeer. Ik had de instellingen van Tom gezien op Flickr, ook hij heeft nachtfoto's in de weilanden gemaakt, die waren aardig licht. Misschien was het toch de ISO verhogen naar 400 of 800. Zelf weet ik wel dat je met de schemering goed staat in Sekdoorn, doordat de zon dan vanaf de centrale komt.
Dit was voor mij toch wel een nieuwe deur die open ging qua mastenfotografie, dat je ook in de schemering en in het donker toch nog enigszins uit de voeten kan.
Cheers Ruben.
Zelf zit ik de laatste dagen ook te bedenken hoe de lijn naar Zwartsluis aftakte doordat die geleiders aan de buitenkant zaten, voor het nu rode circuit is het wel makkelijk maar het circuit aan de linkerkant is nu nog een raadsel, ik denk dat er toch nog een tweede portaal er gestaan zou moeten hebben vanwege de circuits naar Frankhuis.
Naar Sekdoorn wil ik zeker weer bezoeken nu we dit gedaan hebben. Voor mij was dit een nieuwe ervaring ondanks ik toch al meer dan 12 jaar fotografeer. Ik had de instellingen van Tom gezien op Flickr, ook hij heeft nachtfoto's in de weilanden gemaakt, die waren aardig licht. Misschien was het toch de ISO verhogen naar 400 of 800. Zelf weet ik wel dat je met de schemering goed staat in Sekdoorn, doordat de zon dan vanaf de centrale komt.
Dit was voor mij toch wel een nieuwe deur die open ging qua mastenfotografie, dat je ook in de schemering en in het donker toch nog enigszins uit de voeten kan.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Het wintertopic van Michel
Nou, ik zou dan de high-res versie kiezen anders is het portaal toch te vaag en mis je de kabels. Ik wil je wel sponsoren daarvoor, PM maar je rekeningnummer . Kies de versie uit 1981, in 1972 was de lijn er nog niet ben ik bang.
De "rode" kleur is het oranje licht van natriumverlichting, welkom in lichtvervuild Nederland . Je kan dat wat onderdrukken door in de nabewerking het schuifje van de verzadiging van de oranje kleur wat terug te schuiven, ook de luminantie kun je terugzetten. Als je geen "lichtsterke" lens hebt, moet je heel lang belichten voor wat detail in de voorgrond, met f/2 is er al 30 seconden nodig, met f/4 2 minuten. Vervolgens is dan de lucht dan wel overbelicht, die moet je dan met een gradientfilter donkerder maken. Of je combineert een aantal belichtingen tot een HDR. Vervolgens nog wat overige bewerkingen als ruis, scherpte, kleurbalans. Maar bij jou foto met de twee hamerkoppen hoef je niet zoveel voorgrond te hebben omdat de tegen de oranje lichtkoepel afstekende masten juist het onderwerp zijn.
De "rode" kleur is het oranje licht van natriumverlichting, welkom in lichtvervuild Nederland . Je kan dat wat onderdrukken door in de nabewerking het schuifje van de verzadiging van de oranje kleur wat terug te schuiven, ook de luminantie kun je terugzetten. Als je geen "lichtsterke" lens hebt, moet je heel lang belichten voor wat detail in de voorgrond, met f/2 is er al 30 seconden nodig, met f/4 2 minuten. Vervolgens is dan de lucht dan wel overbelicht, die moet je dan met een gradientfilter donkerder maken. Of je combineert een aantal belichtingen tot een HDR. Vervolgens nog wat overige bewerkingen als ruis, scherpte, kleurbalans. Maar bij jou foto met de twee hamerkoppen hoef je niet zoveel voorgrond te hebben omdat de tegen de oranje lichtkoepel afstekende masten juist het onderwerp zijn.
Re: Het wintertopic van Michel
In dat opzicht heeft Zwolle een dubbele positie. Het is een van de laatste nog overgebleven steden waar men de snelweg verlicht met lagedruknatrium (SOX LPS). Die dingen hebben alleen het neongas en hun eigen spectraallijn als afgegeven licht. Het strooilicht in Zwolle net een fractie meer oranje dan bijvoorbeeld Apeldoorn en het uitfilteren van oranje werkt in de omgeving van Zwolle net wat beter dan in steden waar al het licht een nagebootst spectrum heeft, zoals hogedruknatrium. Of nou ja, dat heb ik ook maar horen zeggen van onweerchasers die ook wel eens wat langer willen belichten. Of het ook echt zo is zou ik zelf niet weten, nooit geprobeerd.TomBorger schreef:De "rode" kleur is het oranje licht van natriumverlichting, welkom in lichtvervuild Nederland
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd