IJsselmij Hamerkoppen.
Re: IJsselmij Hamerkoppen.
Leuk project. Welke dag was het dat je deze reportage hebt gemaakt bij Weteringkade? De 27e? Als ik vergelijk met oudere foto's van mast 1 is het gebied wel erg kaal. Hier bevond zich ooit een groot opslagterrein van de elektriciteitsmaatschappij, dat huisde in het achterliggende kantoor. Dat is overigens tot het casco gesloopt en weer opgebouwd met een nieuwe gevel zoals te zien is. Ik vind die doorbuigende traverse toch wel curieus, blijkbaar zijn het toch wel zware kabels in dat laatste stuk en de afspanning naar het trafostation waarbij de kabels naar beneden gaan zal nog wat extra doen. Ik verdenk ook de typische vorm van de traverse met de niet doorlopende bovenrand als oorzaak van wat extra doorbuiging.
Re: IJsselmij Hamerkoppen.
Dank je Tom, de foto's bij Weteringkade zijn van de 28e, ik moest die avond toch naar Twente en besteedde de rest van de dag bij de hamerkoppen.
Cheers Ruben.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: IJsselmij Hamerkoppen.
Afgelopen zondag heb ik merendeel van Deventer-Hengelo gefietst. Het deel vanaf mast 9 waar de hamerkoppen beginnen tot mast 118 staan op de foto.
Hier zal ik al een kleine preview geven met een paar foto's en de omschrijving van de lijn.
Na de bouw van de lijn tussen Zwolle en Deventer werd gelijk gestart met het vervolg vanuit Deventer naar Hengelo. Het tracé was 45 km lang en kende 137 masten. Deze was een stuk langer dan de lijn naar Zwolle die 28 km lang was en 80 masten kent.
De lijn begon bij Deventer waar de lijn uit Zwolle binnen kwam, de twee eindmasten stonden naast elkaar. Gelijk bij het station ging de lijn naar Hengelo haar eigen kant op. In 1968 is door uitbreiding van Deventer en gelijk met de komst van het lijntje naar Bergweide masten 1 t/m 8 vervangen door Donaumasten. De lijn verloopt nu met een boog om een stuk van Deventer heen. Mast 9 is nog een bredere hoekmast met paraplu-vorm. De lijn passeerde het dorpje Schalkhaar noordelijk. Bij mast 19 had de lijn haar eerste crossing over het Overijssels Kanaal. Via variërende landschappen wordt Bathmen noordelijk gepasseerd en wordt tussen mast 42 en 43 de spoorlijn Deventer-Almelo gepasseerd. Bij masten 62 en 63 wordt aantal jaren later de A1 aangelegd, in 2012 werd mast 63 voorzien van een extra broekstuk. In 1998 zijn de masten 67 en 69 met 25 meter verhoogd vanwege de zandwinning aldaar, hiervoor is mast 68 komen ter vervallen en is mast 70 opgeschoven richting mast 71. In de jaren '70 is bij diezelfde mast 70 een aftak aangelegd voor een lijntje richting Rijssen, deze bestaat uit de Duitse Dennenbomen van de IJsselcentrale die nog veel te zien zijn.
Boven Goor is in 1959 de lijn in tweeen geknipt door de komst van het station en de lijn naar Haaksbergen. Hierdoor is mast 94 vervangen door een eindmast en is mast 94A erbij gekomen. Bij masten 106 en 107 wordt de Zijkanaal naar Almelo overspannen. Via twee bochten bij mast 108 en 113 komt de lijn Delden binnen. Bij mast 116 gaat de lijn richting het Twentekanaal. In 1986 zijn de masten 118 en 123 vervangen door eindmasten en zijn de tussen in gelegen masten afgebroken. Bij mast 126 maakt de lijn een aardige hoek om richting Hengelo te gaan. Mast 129 is in de jaren '70 verhoogd met de aanleg van de A35. Bij mast 130 is in 1970 een mast erbij gekomen vanwege de bouw van de 220kV-lijn Hengelo-Enschede die hier over de 110kV-lijn ging. In 1989 zijn met de komst van de Oostring de masten 130-134 afgebroken, deze werden gecombineerd met de nieuwe 380kV-masten, ook is mast 137 afgebroken doordat de masten indeling bij Weideweg werd aangepast. Via hoekmasten 135 en 136 werd de eindmast bij Hengelo bereikt die bij de centrale staat.
Dit was de preview van Deventer-Hengelo. De rest van de reportage wordt z.s.m. geplaatst.
Cheers Ruben.
Hier zal ik al een kleine preview geven met een paar foto's en de omschrijving van de lijn.
Na de bouw van de lijn tussen Zwolle en Deventer werd gelijk gestart met het vervolg vanuit Deventer naar Hengelo. Het tracé was 45 km lang en kende 137 masten. Deze was een stuk langer dan de lijn naar Zwolle die 28 km lang was en 80 masten kent.
De lijn begon bij Deventer waar de lijn uit Zwolle binnen kwam, de twee eindmasten stonden naast elkaar. Gelijk bij het station ging de lijn naar Hengelo haar eigen kant op. In 1968 is door uitbreiding van Deventer en gelijk met de komst van het lijntje naar Bergweide masten 1 t/m 8 vervangen door Donaumasten. De lijn verloopt nu met een boog om een stuk van Deventer heen. Mast 9 is nog een bredere hoekmast met paraplu-vorm. De lijn passeerde het dorpje Schalkhaar noordelijk. Bij mast 19 had de lijn haar eerste crossing over het Overijssels Kanaal. Via variërende landschappen wordt Bathmen noordelijk gepasseerd en wordt tussen mast 42 en 43 de spoorlijn Deventer-Almelo gepasseerd. Bij masten 62 en 63 wordt aantal jaren later de A1 aangelegd, in 2012 werd mast 63 voorzien van een extra broekstuk. In 1998 zijn de masten 67 en 69 met 25 meter verhoogd vanwege de zandwinning aldaar, hiervoor is mast 68 komen ter vervallen en is mast 70 opgeschoven richting mast 71. In de jaren '70 is bij diezelfde mast 70 een aftak aangelegd voor een lijntje richting Rijssen, deze bestaat uit de Duitse Dennenbomen van de IJsselcentrale die nog veel te zien zijn.
Boven Goor is in 1959 de lijn in tweeen geknipt door de komst van het station en de lijn naar Haaksbergen. Hierdoor is mast 94 vervangen door een eindmast en is mast 94A erbij gekomen. Bij masten 106 en 107 wordt de Zijkanaal naar Almelo overspannen. Via twee bochten bij mast 108 en 113 komt de lijn Delden binnen. Bij mast 116 gaat de lijn richting het Twentekanaal. In 1986 zijn de masten 118 en 123 vervangen door eindmasten en zijn de tussen in gelegen masten afgebroken. Bij mast 126 maakt de lijn een aardige hoek om richting Hengelo te gaan. Mast 129 is in de jaren '70 verhoogd met de aanleg van de A35. Bij mast 130 is in 1970 een mast erbij gekomen vanwege de bouw van de 220kV-lijn Hengelo-Enschede die hier over de 110kV-lijn ging. In 1989 zijn met de komst van de Oostring de masten 130-134 afgebroken, deze werden gecombineerd met de nieuwe 380kV-masten, ook is mast 137 afgebroken doordat de masten indeling bij Weideweg werd aangepast. Via hoekmasten 135 en 136 werd de eindmast bij Hengelo bereikt die bij de centrale staat.
Dit was de preview van Deventer-Hengelo. De rest van de reportage wordt z.s.m. geplaatst.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: IJsselmij Hamerkoppen.
Mooie serie van deze bekende lijn, Ruben! Dit vind ik de fraaiste lijn met de hamerkopen, zelfs mooier dan Harculo - Deventer met z'n tweebundels.
Volgens mij is het bovenstuk van de verhoogde masten bij Holten nog origineel en is er gewoon een stuk ondergezet inclusief nieuwe bredere fundering. De eindmasten bij Goor lijken mij wel volledig nieuw gebouwd eind jaren '50. De GSM-antennes op mast 1 van de lijn naar Haaksbergen zijn dus ook al vervangen... dat zie ik hier in de omgeving nu heel veel Vooral zo'n relatief kleine IJsselmij donaumast wordt daardoor topzwaar Mooi dat je de Twentekanaal crossing ook hebt meegenomen
Volgens mij is het bovenstuk van de verhoogde masten bij Holten nog origineel en is er gewoon een stuk ondergezet inclusief nieuwe bredere fundering. De eindmasten bij Goor lijken mij wel volledig nieuw gebouwd eind jaren '50. De GSM-antennes op mast 1 van de lijn naar Haaksbergen zijn dus ook al vervangen... dat zie ik hier in de omgeving nu heel veel Vooral zo'n relatief kleine IJsselmij donaumast wordt daardoor topzwaar Mooi dat je de Twentekanaal crossing ook hebt meegenomen
Re: IJsselmij Hamerkoppen.
Dank je wel Peter! Toch kan ik hier met jou mee in gaan, deze hamerkoppen met de enkele geleiders zie ik toch liever dan die met de bundelgeleiders.
Van masten 67 en 69 zijn de toppen nog origineel met de eerste twee ruiten, de brede onderstukken eronder zijn er onder geplaatst. Dit is duidelijk te zien op de foto's van Tom.
Tevens ben ik het eens over de eindmasten bij Goor, die hebben ze in dezelfde stijl gebouwd als de masten naar Haaksbergen, ook de traversen zijn anders dan van de originele hoekmasten. Die antenne in mast 1 naar Haaksbergen is inderdaad een zware voor zo'n kleine mast...
Cheers Ruben.
Van masten 67 en 69 zijn de toppen nog origineel met de eerste twee ruiten, de brede onderstukken eronder zijn er onder geplaatst. Dit is duidelijk te zien op de foto's van Tom.
Tevens ben ik het eens over de eindmasten bij Goor, die hebben ze in dezelfde stijl gebouwd als de masten naar Haaksbergen, ook de traversen zijn anders dan van de originele hoekmasten. Die antenne in mast 1 naar Haaksbergen is inderdaad een zware voor zo'n kleine mast...
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: IJsselmij Hamerkoppen.
Knap project, bij dit weer zo'n stuk fietsen is geen eenvoudige zaak. Het is een mooie lijn inderdaad die rustig in een vrij rechte lijn door het land loopt. Soms wat beschut door bossen, op andere plekken weer door zeer open (ruilverkavelings)land.
Re: IJsselmij Hamerkoppen.
Goed gedaan,broeder!!Respect voor je fietstochten,en uiteraard zijn je foto's weer helemaal top.Op naar Vollenhove-Zwartsluis-Zwolle binnenkort met zijn tweeen.
Re: IJsselmij Hamerkoppen.
@Tom, dank je wel. Persoonlijk was dit een van de zwaarste die ik gedaan heb. Ook was de lijn niet geheel makkelijk te volgen als ik ze vergelijk met de andere lijnen die ik langs gefietst heb. De lijn oogt heel rustig, toch staan er wel een aantal hoekmasten in de lijn.
@Michel, thanks broer! Jij was onderhand aan t kwijlen toen ik de foto's stuurde in de avond. Zeker we gaan snel afspreken voor Zwolle-Vollenhove. Ook een een lijn die waard is om te bekijken, moet die verbouwde masten nog met eigen ogen zien.
Cheers Ruben.
@Michel, thanks broer! Jij was onderhand aan t kwijlen toen ik de foto's stuurde in de avond. Zeker we gaan snel afspreken voor Zwolle-Vollenhove. Ook een een lijn die waard is om te bekijken, moet die verbouwde masten nog met eigen ogen zien.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: IJsselmij Hamerkoppen.
Hier bij begin ik aan de reportage van Deventer-Hengelo.
Om kwart over 9 per trein aangekomen in Deventer, wordt er nog gauw op de topografische kaart gekeken om te zien hoe ik precies in Diepenveen kom bij de kleine hamerkoppen vanuit Zwolle. Daarna gauw begonnen met de masten naar Goor en Hengelo.
Dit was deel 1 van de reportage.
Cheers Ruben.
Om kwart over 9 per trein aangekomen in Deventer, wordt er nog gauw op de topografische kaart gekeken om te zien hoe ik precies in Diepenveen kom bij de kleine hamerkoppen vanuit Zwolle. Daarna gauw begonnen met de masten naar Goor en Hengelo.
Dit was deel 1 van de reportage.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: IJsselmij Hamerkoppen.
Leuk Ruben! Mast 19 ziet er gaaf uit met die brede onderkant Die mast is ook 48 meter hoog, net zo hoog als een standaard 380kV donaumast. Bij Hasselt staan twee identieke exemplaren in de lijn naar Zwartsluis. En verder schelen de hamerkoppen en IJsselmij Duits type donaumasten zo'n 3 tot 4 meter van elkaar.