Pagina 3 van 5

Re: Eindejaarstopic van Ruben en Michel.

Geplaatst: 30 dec 2016 23:48
door Peter
Dan zal Westerkappeln een geruime tijd met 220kV in bedrijf zijn geweest maar zat de opwaardering naar 380kV al lang in de planning. Het verbaast me dat de 380-220kV trafo dan al zo oud is. Ik moet daar als ik voor m'n treinenfotografie in de buurt ben maar eens kijken want ook rondom de centrale Ibbenbüren moet voor de netkaart wat veldwerk gedaan worden want ik kan er via Google Earth geen wijs uit worden hoe de 110kV lijnen daar precies lopen.

Goede vraag over Roxel en Altenberge volgens mij is de lijn daar volbezet met 2x 380kV, 1x 220kV en 1x 110kV en is vermoedelijk het andere 110kV circuit de grond in gegaan. Op het oudere beeldmateriaal van Google Earth is te zien dat de grond naast de verbinding open is geweest, ten oosten van Borghorst is de sleuf zelfs goed te zien. Alleen voor zover ik weet zaten daar geen 110kV circuits en ten zuiden van Altenberge wel.

Re: Eindejaarstopic van Ruben en Michel.

Geplaatst: 31 dec 2016 15:04
door ElexTro
Oké, he kan helemaal zijn dat de tweede 110-kV-circuit als grondkabel loopt. Ik was er in de buurt laatste week maar heb helaas geen foto's kunnen maken. De lijn Metelen-Roxel (110 kV) is overigens van 1990/91. Zie hier op p. 8

Re: Eindejaarstopic van Ruben en Michel.

Geplaatst: 31 dec 2016 19:16
door Peter
Interessant document ElexTro! Ik kan me de afgebroken masten bij Gronau eind 2005 nog wel herinneren...

Re: Eindejaarstopic van Ruben en Michel.

Geplaatst: 20 dec 2018 22:05
door Ruben
Ook dit jaar zijn er veel foto's gemaakt van hoogspanningsmasten. Natuurlijk doe ik het nog altijd op een tweewieler. Vanaf november doe ik het met de OV-fiets (rijdt persoonlijk fijner dan mijn eigen fiets).
DSC_0077.jpg
We beginnen met Maasbracht - Dodewaard. De één na langste lijn van ons land. Hier mast 245 nabij Afferden en de kruising met de 150kV-lijn Teersdijk - Druten.
DSC_0077.jpg (589.19 KiB) 10800 keer bekeken
DSC_0092.jpg
Hier de eerdergenoemde kruising. Op de voorgrond zien we mast 38, daarna portaal 37B dan 37A en uiteindelijk mast 37. Dit waren de eerste masten van het MaasWaal type die we in het PGEM gebied in drie lijnen zien.
DSC_0092.jpg (735.04 KiB) 10800 keer bekeken
DSC_0428.jpg
En hier is lijn nummer 2. Druten - Tiel is ook voorzien van deze masten, maar hier zijn ze voorzien van één circuit. Hier zien we mast 26 bij het portaal bij Wamel. Tevens is dit de jongste lijn van de PGEM zelf. Deze lijn is in 1988 in gebruik genomen.
DSC_0428.jpg (664.61 KiB) 10800 keer bekeken
DSC_0731.jpg
En daar is lijn nummer 3. Hier zien we het begin van Zeewolde - Almere. De lijn is in 1983 in gebruik genomen. Hier zien we mast 5 nabij het station van Zeewolde.
DSC_0731.jpg (569.68 KiB) 10800 keer bekeken
DSC_1190.jpg
Dan gaan we naar Nijmegen - Blerick. In medio november voor de 2e keer deze lijn bezocht & het blijft een beauty! Hier zien we mast 9 nabij de crossing over het MaasWaal-kanaal in Nijmegen. Duidelijk is te zien dat deze masten breder en hoger zijn dan de reguliere hoekmasten.
DSC_1190.jpg (629.08 KiB) 10800 keer bekeken
DSC_1303.jpg
Net buiten Nijmegen treffen mast 42, een van de aantal wisselmasten in deze lijn. Voor een paar jaar terug hebben de hoekmasten tussen Teersdijk en Cuijk preekstoelen gekregen toen de bliksemgeleiders zijn vernieuwd.
DSC_1303.jpg (687.5 KiB) 10800 keer bekeken
DSC_1504.jpg
In 1953 is het station van Haps gebouwd. Tegelijkertijd is de lijn van Haps naar Gennep gebouwd die bestaat uit typische PLEM masten, maar ze staan op Brabants gebied. Links mast 1 van de lijn naar Gennep en rechts mast 87 van de lijn naar Boxmeer/Venray.
DSC_1504.jpg (596.79 KiB) 10800 keer bekeken
DSC_1812.jpg
Avond begint te vallen als we hier hoekmast 137 zien in de bossen nabij Venray.
DSC_1812.jpg (779.21 KiB) 10800 keer bekeken
DSC_1870.jpg
Dan schuiven we door naar Blerick als we hier links de lijn naar Boekend zien (vroeger door naar Nijmegen) en rechts naar Belfeld/Buggenum (vroeger Roermond). De lijn naar Boekend stamt uit 1953 en de lijn naar Buggenum uit 1938.
DSC_1870.jpg (720.81 KiB) 10800 keer bekeken
DSC_1925.jpg
Net buiten Blerick treffen we mast 93. De mast heeft extra lange ondertraversen aangezien aan de punten daar nog twee extra bliksemkabels hangen ter beveiliging nabij het station.
DSC_1925.jpg (592.29 KiB) 10800 keer bekeken
DSC_1979.jpg
Dan komen we bij knooppunt Koekdonk net buiten Baarlo. We zien mast 81 waarvan het linker circuit links afslaat naar Belfeld en het rechter circuit doorgaat naar Buggenum.
DSC_1979.jpg (770.29 KiB) 10800 keer bekeken
DSC_2212.jpg
Net buiten het plaatsje Neer zien we deze lange rechtstand. Op de voorgrond mast 32. We kijken helemaal naar hoekmast 22 bij Buggenum. Rechts is Maasbracht - Dodewaard weer te zien en ook is een stukje van Boekend - Maasbracht te zien.
DSC_2212.jpg (1.04 MiB) 10800 keer bekeken
DSC_2343.jpg
Dan gaan we naar deze zomer die heet was. Deze jongen was zo gek om toch de fiets te pakken en erop uit te gaan. Hier zien we mast 151 van Diemen - Lelystad bij de kruising met de Delta lijnen naar Hattem/Woudhuis & Zeewolde/Harderwijk.
DSC_2343.jpg (786.72 KiB) 10800 keer bekeken
DSC_2358.jpg
Daar zijn de twee deltamasten van de lijnen naar Hattem & Harderwijk. Ze verschillen een jaartje en de lijn naar Harderwijk is de oudste van de twee uit 1967. De lijn naar Hattem volgde een jaar later. Op de voorgrond mast 116 en op de achtergrond mast 80.
DSC_2358.jpg (775.42 KiB) 10800 keer bekeken
DSC_2386.jpg
Dan schieten we even snel naar Eindhoven als we hier mast 19 zien van de lijn tussen Eindhoven Zuid en aftak Rul. Het zijn aparte tonmasten hier hun carrière begonnen als drievlaksmasten.
DSC_2386.jpg (875.35 KiB) 10800 keer bekeken
DSC_2699.jpg
We schieten terug naar Flevoland als we hier mast 35 zien van Harderwijk - Lelystad. Op de achtergrond is mast 37 te zien waar de lijn naar Zeewolde begint.
DSC_2699.jpg (657.69 KiB) 10800 keer bekeken
DSC_2710.jpg
Dan gaan we terug naar Brabant en we zitten gelijk nabij de grens met Limburg. Hier zien we de 150kV-lijn tussen Maarheeze & Nederweert. Een korte lijn van 8 kilometer maar toch een belangrijke schakel. Duidelijk is de overgang van Brabant naar Limburg te zien tussen mast 83 en 82.
DSC_2710.jpg (649.33 KiB) 10800 keer bekeken
DSC_2821.jpg
Bij Nederweert loopt de lijn vanuit Maarheeze een stuk parallel aan de lijn naar Weertheide die dezelfde masten heeft als de lijn tussen Haps & Gennep. Hier zien we hoekmast 10, steunmast 11 & hoekmast 12.
DSC_2821.jpg (706.89 KiB) 10800 keer bekeken
DSC_3111.jpg
Dan zijn we verder Limburg in als we hier de 380kV-lijn zien tussen Maasbracht en Eindhoven. Het zijn twee verhoogde steunmasten met de nummers 28 & 27 vanwege de overspanning van de lijn tussen Nederweert & Buggenum. Links is mast 30 te zien van Nederweert - Buggenum.
DSC_3111.jpg (813.04 KiB) 10800 keer bekeken
DSC_3245.jpg
Met de bouw van de Maascentrale bij Buggenum in 1954 is de 150kV-lijn vanuit Eindhoven verlegd van Roermond naar Buggenum. Hier voor zijn nieuwe masten gebouwd zoals we hier zien in de vorm van mast 15.
DSC_3245.jpg (747.42 KiB) 10800 keer bekeken
DSC_3913.jpg
Op een koude februari dag werd weer het PGEM gebied in getrokken om Ede - Harderwijk te fotograferen. Helaas door de wind ben ik niet verder gekomen dan Putten. Toch heb ik mooie stukken van de lijn gezien zoals hier mast 16 bij Wekerom.
DSC_3913.jpg (599.54 KiB) 10800 keer bekeken
DSC_5963.jpg
In september heb ik een megatocht afgelegd in het PGEM gebied die in de ochtend bij Wageningen begon. Hier staan mijn favoriete PGEM masten nog gebroederlijk naast elkaar. Mast 69 van Dodewaard - Veenendaal & mast 12 van Dodewaard - Ede.
DSC_5963.jpg (652.68 KiB) 10800 keer bekeken
DSC_6220.jpg
Natuurlijk mogen de schaarmasten niet ontbreken die in 2019 maar liefst 90 kaarsjes mogen uitblazen! Hier hoekmast 31 buiten Wageningen.
DSC_6220.jpg (666.48 KiB) 10800 keer bekeken
DSC_6693.jpg
PGEM staat ook bekend om zijn interessante historie die hier getoond wordt. Hier zien we hoekmast 57 in de lijn tussen Woudhuis & Hattem. Bij deze hoekmast gaan de oude dennenbomen uit 1951 over in de nieuwere tonmasten uit 1961 toen de lijn naar Deventer naar Hattem is verlegd in 1961.
DSC_6693.jpg (614.59 KiB) 10800 keer bekeken
DSC_6776.jpg
Bij Nijbroek is in 1967 een splitsingsmast gebouwd voor de aftak naar Vaassen. In 1975 is Woudhuis - Hattem II erbij gekomen die onder de aftak heen gaat met een portaalmast.
DSC_6776.jpg (565.1 KiB) 10800 keer bekeken
DSC_6836.jpg
Splitsingsmast 75 van Woudhuis - Hattem I. In Zevenaar heeft in de periode 1976 - 2008 ook een spitsingsmast gestaan om Nijmegen - Doetinchem aan te sluiten op het verdeelstation van Zevenaar.
DSC_6836.jpg (617.47 KiB) 10800 keer bekeken
DSC_7417.jpg
Nu zien we Nijmegen - Doetinchem tussen Zevenaar en Pannerden in. Het is al avond, de zon is onder en de maan is tevoorschijn gekomen. Hier zien we mast 51.
DSC_7417.jpg (218.31 KiB) 10800 keer bekeken
DSC_7957.jpg
In 1964 is de lijn tussen Doetinchem en Zutphen tot stand gekomen om de 50kV-lijn te versterken. Hier zien we mast 22 tussen Hummelo & Toldijk. Ook is mast 23 te zien die een wisselmast is. Iets wat we veel zien in het PGEM gebied.
DSC_7957.jpg (592.26 KiB) 10800 keer bekeken
DSC_8113.jpg
Net buiten Zutphen zien we hier mast 49 van de lijn uit Doetinchem naar Zutphen toe. Rechts zien we de 380kV-lijn vanuit Doetinchem naar Hengelo die even dichtbij de oude 150kV-lijn komt en bij mast 35 zijn eigen weg kiest richting Twente.
DSC_8113.jpg (632.83 KiB) 10800 keer bekeken
DSC_8216.jpg
In Zutphen vertrekt naast de lijn naar Doetinchem nog twee lijnen. Dit zijn de lijnen naar Woudhuis en naar Lochem, beide in 1967 opgeleverd. Hier zien we hoekmast 43 van de lijn naar Woudhuis.
DSC_8216.jpg (763.42 KiB) 10800 keer bekeken
DSC_8267.jpg
De lijn naar Lochem loopt bijna geheel parallel aan het Twentekanaal. Met de komst van de 380kV-lijn naar Hengelo is een groot deel van de lijn afgebroken. Bij Eefde staat nog een stuk van de lijn als we hier mast 8 zien kijken naar mast 6.
DSC_8267.jpg (621.1 KiB) 10800 keer bekeken
DSC_8361.jpg
Vanuit Lochem kwam in 1975 het vervolg naar Borculo die voorzien is van de 3e generatie aan tonmasten. Hier zien we hoekmast 21. Dit is tevens een niet meer functionele wisselmast nadat bij de komst van de lijn naar Hengelo een wisselmast is gesneuveld.
DSC_8361.jpg (616.83 KiB) 10800 keer bekeken
DSC_8761.jpg
In 1980 is de vertraagde lijn van Tiel naar Zaltbommel opgeleverd met identieke masten zoals in de lijn naar Borculo, maar vanaf de Waal zijn er andere masten toegepast door weerstand van de gemeente Rossum.
DSC_8761.jpg (514.46 KiB) 10800 keer bekeken
DSC_9019.jpg
En we gaan door naar Groningen waar we het beginpunt zien van de Mammoetlijn naar Meeden. Rechts is mast 1A zichtbaar die vroeger eindmast was voor de 220kV-lijn tussen Robbenplaat en Weiwerd, nu functioneert hij eigenlijk nog steeds voor die lijn
DSC_9019.jpg (930.51 KiB) 10800 keer bekeken
DSC_9581.jpg
Als afsluiter zien we een lijn waar ik echt van genoten heb. Vierverlaten - Robbenplaat. In juni voor de 2e keer deze lijn bezocht met de fiets en het was op en top genieten van de lange rechtstanden in het Groningse landschap. Hier zien we mast 38 net buiten Sauwerd. Mast 34 springt er duidelijk bovenuit voor de overspanning van het Reitdiep.
DSC_9581.jpg (843.92 KiB) 10800 keer bekeken
Dit was mijn aandeel in 2018 aan onze site. Alvast fijne feestdagen & een goed en gezond 2019 gewenst!

Cheers Ruben.

Re: Eindejaarstopic van Ruben en Michel.

Geplaatst: 21 dec 2018 08:21
door BaDu
En weer een prachtige fotoserie, top!

Re: Eindejaarstopic van Ruben en Michel.

Geplaatst: 21 dec 2018 16:55
door ElektroThriller
Zoals gebruikelijk heel goed!
Ik moet ook denken aan Hoe sterk is de eenzame fietser van Boudewijn de Groot; jeugdsentiment. De lyrics vind je op internet en ik weet niet of het inhoudelijk allemaal klopt, maar sterk is het zeker.

Re: Eindejaarstopic van Ruben en Michel.

Geplaatst: 21 dec 2018 20:50
door Tom
Mooie verzameling Ruben, productief jaar.
De foto's uit de regio Roermond, Venlo waardeer ik met name, daar vandaan zie je niet zo vaak opnames terwijl het bijzondere mastmodellen zijn.

Re: Eindejaarstopic van Ruben en Michel.

Geplaatst: 25 dec 2018 13:45
door Ruben
Bedankt heren voor de reacties!

@Bas, en van die series komt er nog wat materiaal voor het forum en de netkaart. ;)

@ET, die lyrics kloppen wel. Al het fietswerk doe ik in mijn eentje en het maakt me wel sterker.

@Tom, het valt inderdaad op dat er weinig foto's zijn uit die regio. Persoonlijk vond ik Blerick - Buggenum en Eindhoven - Buggenum twee zeer fraaie lijnen om te zien, maar het mastmodel van de lijn naar Eindhoven vond ik toch wat mooier dan die naar Blerick. De knikken in het mastlichaam dat het breder wordt naar onderen toe vind ik heel fraai bij die masten!

Cheers Ruben.

Re: Eindejaarstopic van Ruben en Michel.

Geplaatst: 28 dec 2018 21:35
door michel
En nu eindelijk mijn aandeel van dit eindejaarstopic.Waaronder een lijngedeelte Borssele-Geertruidenberg ter hoogte van Standaarbuiten,Oudenbosch en Roosendaal

Re: Eindejaarstopic van Ruben en Michel.

Geplaatst: 01 jan 2019 21:47
door michel
oudejaars/nieuwjaarsdagopnames in Zeeland en een klein stukje Brabant