Pagina 2 van 5
Re: Eindejaarstopic van Ruben en Michel.
Geplaatst: 21 dec 2016 20:46
door Tom
Ook dit is genieten, stuk voor stuk weer hele mooie foto´s. Die reportage van Jupille ben ik toch wel heel benieuwd naar.
Re: Eindejaarstopic van Ruben en Michel.
Geplaatst: 22 dec 2016 10:53
door Ruben
Re: Eindejaarstopic van Ruben en Michel.
Geplaatst: 22 dec 2016 19:52
door Peter
Ook de tweede serie is weer erg leuk, Ruben!
Ik blijf de asymmetrische 380/220kV masten vlak over de grens erg leuk en bijzonder vinden. Weet iemand toevallig in welk jaar deze lijn in bedrijf is gekomen? Ik vermoed ergens aan het begin van de jaren '80 vanwege de koppeling met Nederland en de ingebruikname van de kerncentrale bij Lingen (KKW Emsland). Toen ik in 1988 voor het eerst in Duitsland kwam was de lijn er in elk geval al.
Leuk dat je de mast met v-ophanging bij Angeren ook hebt gefotografeerd. Ziet er toch beter uit dan die schuin hangende enkele isolatorkettingen die we hier in de buurt in de oostring zien... Verder ben ik het met je eens dat de PGEM-buismasten de mooiste buismasten in Nederland zijn. Verder is het wel grappig dat dit model mast ook in het buitenland voorkomt waaronder in Frankrijk.
Re: Eindejaarstopic van Ruben en Michel.
Geplaatst: 23 dec 2016 17:54
door ElexTro
Ik denk die lijn ontstond in de jaren 1960 met de bouw van de oude kerncentrale Lingen. Hanekenfähr-Uentrop is iets jonger.
Re: Eindejaarstopic van Ruben en Michel.
Geplaatst: 25 dec 2016 00:46
door michel
Wauw.Jou aandeel is werkelijk prachtig,Ruub!Het wordt zeker een nieuw jaar met vele reportages,inclusief hetgeen wat nog op onze harde schijven staan.(gloep!)
Re: Eindejaarstopic van Ruben en Michel.
Geplaatst: 27 dec 2016 18:24
door michel
En dan nu het laatste deel van de sneakpreviews van onze kant.Wij wensen iedereen een fijn en gezond 2017 toe .
Re: Eindejaarstopic van Ruben en Michel.
Geplaatst: 29 dec 2016 16:54
door Peter
@ElexTro: Dan is de verbinding Hanekenfähr toch een stuk ouder dan ik dacht maar ik heb het vermoeden dat er voor deze lijn een andere 220kV verbinding is geweest die grotendeels is afgebroken en waarvan bij Hanekenfähr en Gronau nog enkele masten van staan en dat deze verbinding pas later is opgewaardeerd naar 2x 380kV + 1x 220kV, mede om een extra 380kV verbinding met Nederland tot stand te brengen via Twente. Hanekenfähr - Uentrop is in elk geval ook ouder dan 1988 maar ik weet nog wel dat deze verbinding in 2009 een tweede 380kV circuit kreeg, die overigens een geruime tijd als parallel schakeling in dienst is geweest. Die verbindingskabels vlakbij Hanekenfähr zijn enkele jaren geleden verwijderd.
@Michel: Leuk die kruising van de MaasWaaltjes met de 380kV verbinding Maasbracht - Dodewaard! Verder is de zonsondergangfoto vanaf de N35 t.h.v. Glanerbrug ook erg sfeervol En natuurlijk de rest ziet er ook goed uit. Ik hoop gauw een paar flinke fototopics te zien op het forum met het materiaal van 2016
Re: Eindejaarstopic van Ruben en Michel.
Geplaatst: 29 dec 2016 21:25
door ElexTro
Hanekenfähr-Kusenhorst en Hanekenfähr-Uentrop zijn voor zowel 380 en 220 kV circuits uitgelegd, ik denk dat de 220-kV-masten bij Hanekenfähr gelijktijdig worden geplaatst.
Een oude 220 kV verbinding was er van Ibbenbüren naar Wesel die tot ca. 2000 nog twee circuits had maar nu buiten dienst met 1 circuit is. De 220-kV-circuit naar Ibbenbüren is nu een aftak van Hanekenfähr-Uentrop die oostelijk van Wettringen eindigt. De rest wordt verwijderd ipv de nieuwe lijn Wesel-Meppen-Dörpen.
Ik vermoed dat Hanekenfähr-Uentrop ongeveer einde jaren 70 wordt gebouwd. Ik weet dat de 380-kV-Trafo in de station Westerkappeln van 1979 is en dus ook de lijn Hanekenfähr-Wehrendorf met aftak naar Westerkappeln bij Merzen.
Re: Eindejaarstopic van Ruben en Michel.
Geplaatst: 29 dec 2016 23:36
door Peter
Hanekenfähr - Uentrop kan tot aan Amelsbüren in elk geval nog van een tweede 220kV circuit worden voorzien, maar Amprion wil op de lange termijn van 220kV af dus dat zal waarschijnlijk niet meer gebeuren. Toch wel apart dat men dat mastmodel niet voor Hanekenfähr - Kusenhorst niet hebben gekozen. Op de asymmetrische masten is geen ruimte voor een vierde circuit en aan één kant hangen de 380kV en 220kV circuits vrij dicht bij elkaar. Nog een opvallend kenmerk van deze lijn, veel wisselmasten!
Ik dacht dat de aftak naar Westerkappeln van Hanekenfähr - Wehrendorf van het begin van deze eeuw was, ik meen me te herinneren dat de combinatiemasten van de aftak naar Westerkappeln rond 2000/2001 nog geen 380kV circuits hadden en dat ze bovenin nog leeg waren.
Re: Eindejaarstopic van Ruben en Michel.
Geplaatst: 30 dec 2016 13:17
door ElexTro
Ik heb foto's van de station Westerkappeln van 2002 en 2015 - de 380-kV-circuits richting noorden waren er al begin 21e eeuw, maar slechts met 220 kV in bedrijf. De 380-kV-station kwam er eerst ruim 2006 ertoe. De 380-kV-circuits naar de centrale Ibbenbüren is maar helemaal vrij nieuw (bouwjaar 2013).
Hier staat dat die trafo bouwjaar 1979 is. Waarschijnlijk het bouwjaar van de lijn naar norden.
Wat ik mij overigens nog vraag: Tussen Roxel en Altenberge loopt er een tweecircuit 110-kV-lijn met op de masten van Hanekenfähr-Uentrop. Maar die lijn heeft toch 2x 380 kV en 1x 220 kV. Dus is er slechts ruimte voor één 110 kV circuit. Waar is de tweede!?
Waarom Amprion die rare masten op de lijn Hanekenfähr-Kusenhorst gebruikt weet ik helaas niet, misschien Amprion selfs vragen.