Pagina 2 van 5

Re: Eindejaarstopic van Ruben en Michel.

Geplaatst: 21 dec 2016 20:46
door Tom
Ook dit is genieten, stuk voor stuk weer hele mooie foto´s. Die reportage van Jupille ben ik toch wel heel benieuwd naar.

Re: Eindejaarstopic van Ruben en Michel.

Geplaatst: 22 dec 2016 10:53
door Ruben
Dank jullie wel Tom & Peter voor de reacties!
DSC_1137.jpg
Langs de B54 vanuit Gronau is de verbinding richting het noorden nog aardig goed te volgen. Vanuit de rijdende auto werden deze schitterende masten op de foto gezet.
DSC_1137.jpg (643.93 KiB) 11097 keer bekeken
DSC_1667.jpg
Geertruidenberg-Borssele een bijzondere verbinding en een van de langste lijnen van Nederland. Met de komst van het Zuid-West project moet een deel van de lijn gesloopt worden in de Zak van Zuid-Beveland.
DSC_1667.jpg (527.33 KiB) 11097 keer bekeken
DSC_4079.jpg
De 150kV-lijn tussen Schoonbron en Beek/Graetheide. Dit was de eerste 220kV verbinding in Nederland. Vanuit Geleen werd tot eind jaren '70 verbinding gemaakt met Jupille en Weisweiler.
DSC_4079.jpg (638.95 KiB) 11097 keer bekeken
DSC_2569.jpg
Masten 95 t/m 97 van Nijmegen-Zevenaar-Langerak die hedendaags al het loodje hebben gelegd voor Doetinchem-Wesel. Een beeld waar ik nooit aan ga wennen.
DSC_2569.jpg (654.37 KiB) 11097 keer bekeken
DSC_5645.jpg
Dodewaard-Doetinchem kent een paar masten met V-ophanging, onder andere mast 49 bij Angeren.
DSC_5645.jpg (444.56 KiB) 11097 keer bekeken
DSC_8291.jpg
Ulft-Dale stamt uit 1977 en is uitgerust met buismasten. Tevens vind ik dit de mooiste buismasten van heel Nederland.
DSC_8291.jpg (450.95 KiB) 11097 keer bekeken
DSC_9390.jpg
Mast 152 van Zwolle-Meeden heeft onderin de toren een X vanwege de kruising van de lijnen Emmen-Beilen en Weerdinge-Stadskanaal.
DSC_9390.jpg (793.1 KiB) 11097 keer bekeken
DSC_9563.jpg
De hamerkoppen nabij Weteringskade in Zwolle. De linker gingen vroeger naar Vollenhove terwijl de rechter vroeger naar Hoogeveen gingen. Nu gaan ze allebei naar Hessenweg.
DSC_9563.jpg (1.22 MiB) 11097 keer bekeken
DSC_4181.jpg
De laatste masten van Lelystad-Ens vlak voor het station van Ens. Hier houdt de 1e gen masten op en gaat het verder naar de Oostring. Ook komen hier de 220kV-lijnen vanuit Oudehaske en Zwolle binnen.
DSC_4181.jpg (812.06 KiB) 11097 keer bekeken
DSC_3076.jpg
Eindmast 1 van Lochem-Borculo van onderen gezien. De traversen zitten 45 graden gedraaid gemonteerd op de toren.
DSC_3076.jpg (768.28 KiB) 11097 keer bekeken
DSC_5757.jpg
Afspanmast 74 van Harculo-Hessenweg-Hoogeveen. Deze mast staat midden in het lijndeel van mast 66 tot mast 82.
DSC_5757.jpg (691.78 KiB) 11097 keer bekeken
DSC_3892.jpg
De tweede Jukkenlijn van Nederland staat in Sneek. Hij is net als nu bij Harculo niet geheel benut. 2 vd 4 circuits zijn benut.
DSC_3892.jpg (685.21 KiB) 11097 keer bekeken
DSC_6159.jpg
Eindmast 90 vanuit Ens en eindmast 1 vanuit Hengelo gebroederlijk naast elkaar bij Hessenweg.
DSC_6159.jpg (791.15 KiB) 11097 keer bekeken
DSC_9546.jpg
De IJsselcentrale van Harculo. Stammend uit 1954. De centrale heeft betere dagen gekend, en die waren vooral in de jaren '80 toen de centrale zijn 6e eenheid kreeg, in diezelfde periode stopte de 1e eenheid.
DSC_9546.jpg (639.26 KiB) 11097 keer bekeken
DSC_4269.jpg
De 380kV masten bij Lelystad. Op de achtergrond zijn de twee deltamasten zichtbaar die vanuit Hattem en Harderwijk komen.
DSC_4269.jpg (515.12 KiB) 11097 keer bekeken
DSC_5437.jpg
De crossing over de Waal bij Hurwenen. Hier gaat het om de 150kV-lijn Tiel-Zaltbommel. In 2007 is de lijn veel in het nieuws geweest toen een Apache helikopter tegen de crossing aangevlogen was.
DSC_5437.jpg (552.18 KiB) 11097 keer bekeken
DSC_7342.jpg
De 220kV-lijn Hoogeveen-Zeyerveen, in maart in een dag het gehele EGD gedeelte van Hoogeveen tot Vierverlaten langs gefietst.
DSC_7342.jpg (563.86 KiB) 11097 keer bekeken
DSC_8507.jpg
De enkelcircuit-buismasten van de PGEM die tussen Borculo en Winterswijk staan was het laatste project van de PGEM. Deze masten stammen uit 1986.
DSC_8507.jpg (479.2 KiB) 11097 keer bekeken
DSC_8886.jpg
De overgang van de IJsselmij-dennenbomen naar de EGD-dennenbomen bij Hoogeveen. Links mast 123 vanuit Hessenweg en rechts mast 100 vanuit Zeyerveen.
DSC_8886.jpg (682.02 KiB) 11097 keer bekeken
DSC_4339.jpg
De gecombineerde 70/150kV lijn vanuit Lixhe naar Bressoux en het Infrabel station van Visé.
DSC_4339.jpg (581.48 KiB) 11097 keer bekeken
Dit was de 2e post van de samenvatting van 2016.

Cheers Ruben

Re: Eindejaarstopic van Ruben en Michel.

Geplaatst: 22 dec 2016 19:52
door Peter
Ook de tweede serie is weer erg leuk, Ruben!

Ik blijf de asymmetrische 380/220kV masten vlak over de grens erg leuk en bijzonder vinden. Weet iemand toevallig in welk jaar deze lijn in bedrijf is gekomen? Ik vermoed ergens aan het begin van de jaren '80 vanwege de koppeling met Nederland en de ingebruikname van de kerncentrale bij Lingen (KKW Emsland). Toen ik in 1988 voor het eerst in Duitsland kwam was de lijn er in elk geval al.

Leuk dat je de mast met v-ophanging bij Angeren ook hebt gefotografeerd. Ziet er toch beter uit dan die schuin hangende enkele isolatorkettingen die we hier in de buurt in de oostring zien... Verder ben ik het met je eens dat de PGEM-buismasten de mooiste buismasten in Nederland zijn. Verder is het wel grappig dat dit model mast ook in het buitenland voorkomt waaronder in Frankrijk.

Re: Eindejaarstopic van Ruben en Michel.

Geplaatst: 23 dec 2016 17:54
door ElexTro
Ik denk die lijn ontstond in de jaren 1960 met de bouw van de oude kerncentrale Lingen. Hanekenfähr-Uentrop is iets jonger.

Re: Eindejaarstopic van Ruben en Michel.

Geplaatst: 25 dec 2016 00:46
door michel
Wauw.Jou aandeel is werkelijk prachtig,Ruub!Het wordt zeker een nieuw jaar met vele reportages,inclusief hetgeen wat nog op onze harde schijven staan.(gloep!)

Re: Eindejaarstopic van Ruben en Michel.

Geplaatst: 27 dec 2016 18:24
door michel
En dan nu het laatste deel van de sneakpreviews van onze kant.Wij wensen iedereen een fijn en gezond 2017 toe .

Re: Eindejaarstopic van Ruben en Michel.

Geplaatst: 29 dec 2016 16:54
door Peter
@ElexTro: Dan is de verbinding Hanekenfähr toch een stuk ouder dan ik dacht maar ik heb het vermoeden dat er voor deze lijn een andere 220kV verbinding is geweest die grotendeels is afgebroken en waarvan bij Hanekenfähr en Gronau nog enkele masten van staan en dat deze verbinding pas later is opgewaardeerd naar 2x 380kV + 1x 220kV, mede om een extra 380kV verbinding met Nederland tot stand te brengen via Twente. Hanekenfähr - Uentrop is in elk geval ook ouder dan 1988 maar ik weet nog wel dat deze verbinding in 2009 een tweede 380kV circuit kreeg, die overigens een geruime tijd als parallel schakeling in dienst is geweest. Die verbindingskabels vlakbij Hanekenfähr zijn enkele jaren geleden verwijderd.

@Michel: Leuk die kruising van de MaasWaaltjes met de 380kV verbinding Maasbracht - Dodewaard! Verder is de zonsondergangfoto vanaf de N35 t.h.v. Glanerbrug ook erg sfeervol En natuurlijk de rest ziet er ook goed uit. Ik hoop gauw een paar flinke fototopics te zien op het forum met het materiaal van 2016

Re: Eindejaarstopic van Ruben en Michel.

Geplaatst: 29 dec 2016 21:25
door ElexTro
Hanekenfähr-Kusenhorst en Hanekenfähr-Uentrop zijn voor zowel 380 en 220 kV circuits uitgelegd, ik denk dat de 220-kV-masten bij Hanekenfähr gelijktijdig worden geplaatst.

Een oude 220 kV verbinding was er van Ibbenbüren naar Wesel die tot ca. 2000 nog twee circuits had maar nu buiten dienst met 1 circuit is. De 220-kV-circuit naar Ibbenbüren is nu een aftak van Hanekenfähr-Uentrop die oostelijk van Wettringen eindigt. De rest wordt verwijderd ipv de nieuwe lijn Wesel-Meppen-Dörpen.

Ik vermoed dat Hanekenfähr-Uentrop ongeveer einde jaren 70 wordt gebouwd. Ik weet dat de 380-kV-Trafo in de station Westerkappeln van 1979 is en dus ook de lijn Hanekenfähr-Wehrendorf met aftak naar Westerkappeln bij Merzen.

Re: Eindejaarstopic van Ruben en Michel.

Geplaatst: 29 dec 2016 23:36
door Peter
Hanekenfähr - Uentrop kan tot aan Amelsbüren in elk geval nog van een tweede 220kV circuit worden voorzien, maar Amprion wil op de lange termijn van 220kV af dus dat zal waarschijnlijk niet meer gebeuren. Toch wel apart dat men dat mastmodel niet voor Hanekenfähr - Kusenhorst niet hebben gekozen. Op de asymmetrische masten is geen ruimte voor een vierde circuit en aan één kant hangen de 380kV en 220kV circuits vrij dicht bij elkaar. Nog een opvallend kenmerk van deze lijn, veel wisselmasten!

Ik dacht dat de aftak naar Westerkappeln van Hanekenfähr - Wehrendorf van het begin van deze eeuw was, ik meen me te herinneren dat de combinatiemasten van de aftak naar Westerkappeln rond 2000/2001 nog geen 380kV circuits hadden en dat ze bovenin nog leeg waren.

Re: Eindejaarstopic van Ruben en Michel.

Geplaatst: 30 dec 2016 13:17
door ElexTro
Ik heb foto's van de station Westerkappeln van 2002 en 2015 - de 380-kV-circuits richting noorden waren er al begin 21e eeuw, maar slechts met 220 kV in bedrijf. De 380-kV-station kwam er eerst ruim 2006 ertoe. De 380-kV-circuits naar de centrale Ibbenbüren is maar helemaal vrij nieuw (bouwjaar 2013).

Hier staat dat die trafo bouwjaar 1979 is. Waarschijnlijk het bouwjaar van de lijn naar norden.

Wat ik mij overigens nog vraag: Tussen Roxel en Altenberge loopt er een tweecircuit 110-kV-lijn met op de masten van Hanekenfähr-Uentrop. Maar die lijn heeft toch 2x 380 kV en 1x 220 kV. Dus is er slechts ruimte voor één 110 kV circuit. Waar is de tweede!?

Waarom Amprion die rare masten op de lijn Hanekenfähr-Kusenhorst gebruikt weet ik helaas niet, misschien Amprion selfs vragen.