Eindejaarstopic van Ruben en Michel.

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Eindejaarstopic van Ruben en Michel.

Bericht door Ruben » 01 jan 2019 22:41

Namens mijzelf wil ik iedereen eerst de beste wensen geven voor 2019. Dat dit jaar ook weer een mooi hoogspanningsjaar mag worden voor ons!

Op 28 december heb ik wederom een OV-fiets gehuurd om een oud lijntje in Limburg te gaan fotograferen die bedreigd wordt, jawel Lutterade - Maasbracht waarvan merendeels nog de originele masten uit 1932 aanwezig zijn!
DSC_3533.jpg
In de wijk Lindenheuvel in Geleen staan nog twee hoogspanningslijnen. Links het korte lijntje naar Urmond en rechts de lijn richting Lutterade. Links mast 2b die oorspronkelijk was gebouwd voor de lijn naar Limmel (Maastricht) & rechts mast 4 van de lijn naar Maasbracht (origineel Roermond).
DSC_3533.jpg (553.38 KiB) 11290 keer bekeken
DSC_3576.jpg
Mijn volgende tocht is ook al bekend, die zal langs Lutterade - Urmond en Graetheide - Limmel gaan. Hier mast 2d in Geleen.
DSC_3576.jpg (559.11 KiB) 11286 keer bekeken
DSC_3748.jpg
Masten 23 & 24 tussen Limbricht & Born. Tussen deze twee masten wordt de goederenspoorlijn tussen Sittard en Born overspannen. De masten hebben hier nog rode isolatorkettingen wat in de zon héél goed te zien was!
DSC_3748.jpg (677.24 KiB) 11290 keer bekeken
DSC_3777.jpg
Afspanmast 26 nabij Born. De hoekmasten vind ik persoonlijk er best vriendelijk uitzien met de hoge traversen!
DSC_3777.jpg (673.36 KiB) 11290 keer bekeken
DSC_3992.jpg
De laatste jaren worden masten vervangen door nieuwere en hogere masten doordat ze niet meer aan de eisen zouden voldoen. Nabij Dieteren is dit lijnbeeld te zien die héél onrustig is! Rechts mast 51.
DSC_3992.jpg (832.03 KiB) 11290 keer bekeken
DSC_4144.jpg
Nabij Echt (ja echt waar) staan de originele masten gelukkig nog te pronken! Het blijven hele typische masten van de PLEM. Hier zien we steunmast 70.
DSC_4144.jpg (552.02 KiB) 11290 keer bekeken
In de komende periode zullen de foto's volgen van de eerder vertoonde foto's & deze foto's.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Eindejaarstopic van Ruben en Michel.

Bericht door BaDu » 02 jan 2019 09:04

Echt! Mooi weer en weer mooooiiiee foto's!
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Eindejaarstopic van Ruben en Michel.

Bericht door Peter » 02 jan 2019 09:11

Mooie reportage Ruben. Gelukkig bestaan deze masten nog en blijft een deel behouden. Wel vind ik de situatie bij Dieteren erg lelijk geworden met oude en nieuwe masten vrijwel om en om :s ik zou bijna zeggen vervang dan die paar masten er tussen ook zodat het lijnbeeld rustiger wordt want dit is geen gezicht...

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Eindejaarstopic van Ruben en Michel.

Bericht door Tom » 02 jan 2019 12:21

Mooi gedaan, deze lijn is absoluut een uitstap waard.
Bizar gezicht inderdaad die vernieuwde versie en originele mast.
In het zonlicht komt de kleur van de porseleinen isolatoren mooi uit, viel mij ook op.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Eindejaarstopic van Ruben en Michel.

Bericht door Ruben » 02 jan 2019 12:55

Bedankt heren voor de reacties!

@Bas, dank je! Ik had het beste weer van t hele land!

@Peter, blijft natuurlijk jammer dat het deel vanaf Born tot aan Lutterade afgebroken moet worden, terwijl daar recent toch een aantal masten zijn vervangen. Bij Dieteren is inderdaad jammer hoe ze het daar hebben aangepakt. Het lijnbeeld is daar niet te vinden...

@Tom, het was een hele fraaie lijn om te zien! Ja het is jammer dat die nieuwe masten zo opvallen tussen de andere masten. Van die porseleinen isolatoren stond ik wel even van te kijken hoe die kleurden door de zon!

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Eindejaarstopic van Ruben en Michel.

Bericht door Ruben » 20 dec 2019 12:16

Het einde van het jaar nadert weer, dat betekend weer een overzicht wat ik het afgelopen jaar heb gedaan (uiteraard bijna alles per fiets)

We gaan het jaar chronologisch af wat ik allemaal gedaan heb. Sit back and enjoy the ride. 8-)
DSC_5013.jpg
We beginnen op 3 januari, toen ben ik weer snel een dagje Limburg ingedoken voor de lijn tussen Limmel en Lutterade via Urmond. Er staat één vreemde eend in deze lijn en dat is deze mast die oorspronkelijk uit Roermond - Eindhoven komt. Het gaat hier om mast 55.
DSC_5013.jpg (848.84 KiB) 9816 keer bekeken
DSC_5104.jpg
De lijn bestaat uit de PLEM versie van de ET-masten. De masten hebben toch hun eigen stijl zoals iedere provincie dat wel gedaan heeft bij hun ET-masten. Hier zien we mast 64.
DSC_5104.jpg (846.99 KiB) 9816 keer bekeken
DSC_6317.jpg
We springen naar 23 februari toen ik de fiets heb gepakt en weer van Apeldoorn naar Arnhem ben gefietst langs de Kattenberglijn. Hier zien we mast 92 bij Terlet, deze mast heb ik in januari 2017 ook gefotografeerd, maar toen in een winters sfeertje.
DSC_6317.jpg (735.32 KiB) 9816 keer bekeken
DSC_6911.jpg
Op 7 maart ben ik ook langs Nijmegen - Apeldoorn geweest, maar dan het deel tussen Nijmegen & Kattenberg. Het was die dag wisselvallig en winderig zoals je aan de isolatoren kan zien. Hier mast 20bij Elst.
DSC_6911.jpg (607 KiB) 9816 keer bekeken
DSC_7005.jpg
Donkere luchten pakken zich boven deze fraaie Dennenboommasten van de PGEM, nog altijd mijn favoriete.
DSC_7005.jpg (695.95 KiB) 9816 keer bekeken
DSC_7120.jpg
De crossing over de Rijn bij Arnhem blijft een iconisch punt en fraai om te zien vanuit de trein.
DSC_7120.jpg (682.64 KiB) 9816 keer bekeken
DSC_7247.jpg
Mast 63 bij de wijk Hoogkamp in Arnhem-Noord, door het wisselvallige weer kon ik mijn favoriete mast met een regenboog op de foto zetten!
DSC_7247.jpg (806.54 KiB) 9816 keer bekeken
DSC_7688.jpg
Ook de lijn naar Veenendaal vanuit Nijmegen was aan de beurt. Hier zien we mast 60 bij Dodewaard.
DSC_7688.jpg (748.58 KiB) 9816 keer bekeken
DSC_7715.jpg
Het 150kV-station van Dodewaard gezien vanuit het noorden met alle 150kV-eindmasten. V.l.n.r.: Mast 56 Nijmegen - Dodewaard, Mast 1 Dodewaard - Ede, Mast 57 Dodewaard - Veenendaal, Mast 1 Dodewaard - Tiel & Mast 3 Dodewaard 380 - 150.
DSC_7715.jpg (819.87 KiB) 9816 keer bekeken
DSC_7831.jpg
De Oostring eindigt hier in Dodewaard en is de jongste telg hier bij het station, terwijl de Dennenbomen nu eens van de oudste is. Links mast 2 rechts mast 55.
DSC_7831.jpg (1.62 MiB) 9816 keer bekeken
DSC_8148.jpg
De Dennenbomen & Oostring gebroederlijk naast elkaar bij Herveld. Samen met de OV-fiets die mij door het land heen brengt langs de masten.
DSC_8148.jpg (890.12 KiB) 9816 keer bekeken
DSC_8471.jpg
De lijn Nijmegen - Dodewaard heeft een spectaculair begin bij Nijmegen, hier hoekmast 3 van de langere variant van de hoekmast.
DSC_8471.jpg (805.25 KiB) 9816 keer bekeken
DSC_8507.jpg
En uiteraard de Waalportalen een icoon in het PGEM-net.
DSC_8507.jpg (850.22 KiB) 9816 keer bekeken
DSC_8869.jpg
Ook de voormalige lijn naar Deventer werd gefotografeerd. Bij Woudhuis is de lijn in tweeën geknipt in 1974. Op de voorgrond mast 24 en op de achtergrond mast 25, een voormalige splitsingmast voor de lijn naar Zutphen.
DSC_8869.jpg (739.24 KiB) 9816 keer bekeken
DSC_8934.jpg
Een fraaie rechtstand van Apeldoorn - Deventer bij Twello, op de voorgrond mast 36.
DSC_8934.jpg (768.78 KiB) 9816 keer bekeken
DSC_9096.jpg
Dan duiken we weer de Veluwe op, maar nu voor 50kV! Hier zien we mast 5 bij Ede van de lijn naar Barneveld.
DSC_9096.jpg (917.17 KiB) 9816 keer bekeken
DSC_9351.jpg
De masten tussen Ede & Barneveld zijn later in hun carrière verzwaard, dat is duidelijk aan de trekschoren te zien in de steunmasten, maar vooral aan de hoekmasten.
DSC_9351.jpg (899.51 KiB) 9816 keer bekeken
DSC_9429.jpg
Het deel tussen Barneveld en Nijkerk aan de andere hand is nog origineel en is het lichtste lijntje van ons land. Hier de eindmast 64A bij Barneveld.
DSC_9429.jpg (932.42 KiB) 9816 keer bekeken
DSC_9601.jpg
Alles is klein aan deze lijn, zelfs de wisselmasten zoals hier mast 74.
DSC_9601.jpg (1006.17 KiB) 9816 keer bekeken
DSC_9662.jpg
De enige echte grote masten die we tegenkomen zijn bij snelwegen en spoorlijnen zoals hier bij Terschuur.
DSC_9662.jpg (775.65 KiB) 9816 keer bekeken
DSC_9708.jpg
De hoekmasten, zoals hier mast 91, heeft in tegenstelling tot de steunmasten gewoon een broekstuk. Iets wat in de jaren '60 is voortgezet bij de volgende generatie 50kV-masten.
DSC_9708.jpg (872.8 KiB) 9816 keer bekeken
DSC_9809.jpg
De rechtstand vanaf mast 103 naar mast 91.
DSC_9809.jpg (1019.67 KiB) 9816 keer bekeken
DSC_9891.jpg
Bij Nijkerk staan de jaren '50 masten naast de jaren '60 masten voor het vervolg richting Harderwijk.
DSC_9891.jpg (1.01 MiB) 9816 keer bekeken
DSC_0154.jpg
Het is inmiddels april als we weer de Betuwe induiken. Ditmaal voor Tiel - Culemborg, een buitenbeentje betreft de hoekmasten. De hoekmasten hier zijn duidelijk zwaarder gebouwd dan in de lijn zoals Nijkerk - Harderwijk. Hier mast 30, tevens een voormalige wisselmast.
DSC_0154.jpg (867.16 KiB) 9816 keer bekeken
DSC_0199.jpg
De lijn tussen Tiel en Culemborg loopt door een fraai stuk open landschap heen. Hier mast 32.
DSC_0199.jpg (1.95 MiB) 9816 keer bekeken
DSC_0796.jpg
Na Tiel - Culemborg was Harderwijk - Nijkerk aan de beurt, hier zien we een wisselmast van die lijn in gebruik. Duidelijk is te zien dat de hoekmasten in deze lijn een stuk smaller zijn. Hier mast 22.
DSC_0796.jpg (816.65 KiB) 9816 keer bekeken
DSC_0894.jpg
De lijn loopt door gevarieerd landschap. Soms open vlakte en dan weer een stuk bos. Hier hoekmast 33.
DSC_0894.jpg (1002.3 KiB) 9816 keer bekeken
DSC_1589.jpg
Diezelfde dag ben ik nog gauw bij de kleintjes van Bemmel geweest. Van deze masten zijn er niet veel meer van over na de twee afbraken in eind jaren '80 en 2010. Hier mast 12 samen met mast 15 van Nijmegen - Doetinchem.
DSC_1589.jpg (670.88 KiB) 9816 keer bekeken
DSC_1622.jpg
Deze masten blijven fraai om te zien. Inmiddels zijn deze masten ook al ruim 84 jaar.
DSC_1622.jpg (966.24 KiB) 9816 keer bekeken
DSC_2386.jpg
Dan gaan we naar de jarige job van dit jaar, Hemmen - Ede. De lijn mocht dit jaar 90 kaarsjes uitblazen, maar er ging een schaduw over deze verjaardag heen. Masten 23 t/m 30 werden afgebroken door stadsuitbreiding van Wageningen. Gelukkig blijft de iconische crossing over Rijn, genaamd de Zwarte Giraf, behouden!
DSC_2386.jpg (1005.42 KiB) 9816 keer bekeken
DSC_2682.jpg
De gehele crossing. De schaarmasten blijven een stukje industrieel erfgoed.
DSC_2682.jpg (701.43 KiB) 9816 keer bekeken
DSC_2715.jpg
Mast 23 was een van de masten die dit jaar het loodje heeft gelegd, zeer spijtig aangezien dit nog de enige verhoogde hoekmast was.
DSC_2715.jpg (1.09 MiB) 9816 keer bekeken
DSC_2811.jpg
Mast 29 & 30 moesten er ook aan geloven. Mast 30 is vervangen door een portaal. Hoekmast 31 mag nog blijven staan.
DSC_2811.jpg (1.39 MiB) 9816 keer bekeken
DSC_3015.jpg
Het blijven bijzondere masten om te zien, grotendeels gebouwd uit klinknagels!
DSC_3015.jpg (816.92 KiB) 9816 keer bekeken
DSC_3169.jpg
In Ede staan de masten hedendaags tussen de huizen, er gaan verhalen rond dat dit ook snel verdwijnt...
DSC_3169.jpg (1.09 MiB) 9816 keer bekeken
DSC_4313.jpg
Bij Tiel staat de lijn die veel vertraging heeft opgelopen, namelijk Tiel - Zaltbommel. In 1980 pas opgeleverd na vele protesten van de gemeente Rossum. In deze lijn zijn nu drie verschillende masten te vinden: tonmasten, MaasWaalmasten & buismasten.
DSC_4313.jpg (716.16 KiB) 9816 keer bekeken
DSC_4582.jpg
Vanaf de andere kant van Tiel vertrekt de lijn naar Dodewaard met gelijk een crossing over het Amsterdam-Rijnkanaal. Helaas is de crossing voorzien van geleiderverhoging, een aanhoudende trend in het PGEM gebied...
DSC_4582.jpg (715.84 KiB) 9816 keer bekeken
DSC_4680.jpg
Het leuke aan deze lijn is dat zowel de 1e generatie als 2e generatie tonmasten te vinden is in deze lijn. Het gaat hier om masten 40 & 40A bij Echteld.
DSC_4680.jpg (1010.62 KiB) 9816 keer bekeken
DSC_4778.jpg
De lijn doorklieft de Betuwe over de vele kwekerijen zoals hier bij IJzendoorn.
DSC_4778.jpg (709.77 KiB) 9816 keer bekeken
DSC_4991.jpg
Als laatste foto van dit deel zien we mast 19 bij Kesteren. Een S+11 midden in een weiland, waarom? Deze staat hier vanwege de voormalige overspanning van de 50kV-lijn Hemmen - Tiel die hier tot 1987 heeft gestaan. En de tonmasten zijn in 1959 gekomen.
DSC_4991.jpg (799.39 KiB) 9816 keer bekeken
Dit was het eerste deel van het jaaroverzicht.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Eindejaarstopic van Ruben en Michel.

Bericht door Ruben » 20 dec 2019 18:35

We gaan door met het tweede deel.
DSC_5151.jpg
Mast 2 van Dodewaard - Tiel met op de achtergrond merendeels van alle eindmasten van het 150kV-station.
DSC_5151.jpg (844.29 KiB) 9783 keer bekeken
DSC_5264.jpg
We gaan weer wat noordelijker, naar de aftak Vaassen. Hier zien we mast 75-14 nabij het verdeelstation van Vaassen.
DSC_5264.jpg (635.81 KiB) 9783 keer bekeken
DSC_5484.jpg
Verderop de aftak zien we het beginpunt bij de lijn tussen Woudhuis en Hattem. De aftak begint bij mast 75 in die lijn, een splitsingmast die nog als enige over is.
DSC_5484.jpg (636.42 KiB) 9783 keer bekeken
DSC_5780.jpg
Vanuit Woudhuis vertrekt de lijn naar Zutphen langs de spoorlijn. Hier zien we mast 4.
DSC_5780.jpg (773.95 KiB) 9783 keer bekeken
DSC_5955.jpg
Nabij Klarenbeek komen we een van de drie wisselmasten tegen in de lijn. Dit is mast 13.
DSC_5955.jpg (905.46 KiB) 9783 keer bekeken
DSC_6204.jpg
De lijn overspant bij Zutphen de IJssel, dit is een van de weinig crossings over deze rivier die er nog is.
DSC_6204.jpg (711.33 KiB) 9783 keer bekeken
DSC_6433.jpg
Bij het station van Zutphen komen de lijnen vanuit Woudhuis en Lochem bij elkaar. Links mast 45 vanuit Woudhuis en rechts mast 2 voor de lijn naar Lochem.
DSC_6433.jpg (1.18 MiB) 9783 keer bekeken
DSC_6437.jpg
De eindmasten staan hier gebroederlijk naast elkaar.
DSC_6437.jpg (972.02 KiB) 9783 keer bekeken
DSC_7449.jpg
Ook de Deltamasten van de PGEM zijn deze zomer gefotografeerd. Hier zien we mast 33 net buiten het Harderbos op het grondgebied van Flevoland.
DSC_7449.jpg (783.33 KiB) 9783 keer bekeken
DSC_7774.jpg
Het eerste stukje bij Harderwijk loopt de lijn door het topje van de Veluwe heen, door een prachtig stuk bosgebied!
DSC_7774.jpg (976.03 KiB) 9783 keer bekeken
DSC_8911.jpg
Ook de andere Deltalijn werd gefotografeerd, de lijn van Hattem via Dronten naar Lelystad. Hier zien we mast 83 met de eindmast 83A bij het station van Dronten.
DSC_8911.jpg (696.99 KiB) 9783 keer bekeken
DSC_9093.jpg
Even voorbij Dronten zien we mast 67 met de lange rechtstand richting het Drontermeer.
DSC_9093.jpg (751.17 KiB) 9783 keer bekeken
DSC_9419.jpg
Het Drontermeer wordt met drie verhoogde masten overspannen. Op de voorgrond hoekmast 48.
DSC_9419.jpg (920.85 KiB) 9783 keer bekeken
DSC_9507.jpg
De Deltamasten van de PGEM kennen gelukkig ook wisselmasten en de Italianen hebben een prachtstuk neergezet (beter dan de Fyra).
DSC_9507.jpg (756.02 KiB) 9783 keer bekeken
DSC_9677.jpg
Een stukje van de lijn tussen Hattem en Lelystad loopt zelfs door Overijssel! Hier zien we mast 36 die op vreemd gebied staat voor 150kV.
DSC_9677.jpg (704.8 KiB) 9783 keer bekeken
DSC_9930.jpg
Ook de lijn vanuit Hattem loopt bij het begin stuk door een stukje Veluwe, hier zien we mast 12.
DSC_9930.jpg (816.94 KiB) 9783 keer bekeken
DSC_0667.jpg
In 1974 werd het vervolg vanuit Hattem naar Apeldoorn gebouwd. Hiervoor werd de derde generatie tonmasten gebruikt, maar bij Teuge ook donaumasten. Hier zien we de overgang tussen masten 209 & 210.
DSC_0667.jpg (1008.68 KiB) 9783 keer bekeken
DSC_0862.jpg
Sinds een paar jaar is station Zuidbroek gebouwd. Mast 222 is hiervoor aangepast om af te takken naar het station.
DSC_0862.jpg (885.26 KiB) 9783 keer bekeken
DSC_0976.jpg
Ten noorden van Teuge zijn de laatste donaumasten te vinden en gaat de lijn weer over in tonmasten. Op de voorgrond mast 231.
DSC_0976.jpg (803.63 KiB) 9783 keer bekeken
DSC_1023_1.jpg
Mast 233 is een van de twee wisselmasten in het deel tussen Woudhuis en Hattem. In het deel tussen Hattem en Lelystad staan er nog twee.
DSC_1023_1.jpg (927.07 KiB) 9783 keer bekeken
DSC_1293.jpg
Vanaf de aftak naar Vaassen tot Hattem lopen de oude en nieuwe lijn naar Woudhuis gebroederlijk samen naast elkaar. Duidelijk is het verschil te zien tussen mast 262 (links) & 85 (rechts).
DSC_1293.jpg (693.16 KiB) 9783 keer bekeken
DSC_1752.jpg
De nieuwere lijn mijdt Hattem en duikt onder de oude lijn door. Links mast 298. De brede hoekmast is mast 121.
DSC_1752.jpg (837.09 KiB) 9783 keer bekeken
DSC_1760.jpg
Het station van Hattem met mast 1 voor naar Lelystad en mast 122 voor naar Woudhuis/Vaassen. Tot 1994 stond tussen die twee de eindmast voor de koppellijn naar Harculo.
DSC_1760.jpg (888.97 KiB) 9783 keer bekeken
DSC_1947.jpg
Rondom Nijmegen zijn de zware tonmasten ook te vinden vanwege de verlegging van de lijn Nijmegen - Blerick. Hier zien we mast 21.
DSC_1947.jpg (797.74 KiB) 9783 keer bekeken
DSC_2010.jpg
De nieuwe samen met de oude masten. Hier zien we mast 14 met op de achtergrond de crossing over het Maas-Waal kanaal.
DSC_2010.jpg (879.36 KiB) 9783 keer bekeken
DSC_2086.jpg
In de Achterhoek heeft de buismast in 1977 zijn intrede gedaan. De eerste lijnen met deze masten waren Ulft - Dale - Winterswijk. Met de komst van Doetinchem - Wesel is het stukje tussen mast 41 & 54 vervangen door deels mee te lopen met de lijn naar Wesel en een deel door een grondkabel. Mast 55 is vervangen door een opstijgpunt en mast 55A.
DSC_2086.jpg (976.56 KiB) 9783 keer bekeken
DSC_2406.jpg
De buismasten van de PGEM hebben veel weg van de Franse en Amerikaanse buismasten. Hier zien we mast 78 bij Lintelo.
DSC_2406.jpg (729.33 KiB) 9783 keer bekeken
DSC_2461.jpg
Bij Lintelo kruist de lijn de spoorlijn tussen Zevenaar en Winterswijk. Hier staan ook de enige twee buismasten van de PGEM met half-verankering. Op de voorgrond mast 84.
DSC_2461.jpg (772.97 KiB) 9783 keer bekeken
DSC_2617.jpg
Het station van Dale gezien vanaf mast 101. Op de achtergrond vertrekt de korte lijn naar Winterswijk.
DSC_2617.jpg (735.42 KiB) 9783 keer bekeken
DSC_2629.jpg
Eindmast 102 van Doetinchem - Ulft - Dale.
DSC_2629.jpg (826.3 KiB) 9783 keer bekeken
DSC_2770.jpg
De masten tussen Dale en Winterswijk zien er fris uit na een schilderbeurt. Ook hebben ze de circuitkleuren gekregen. Hier zien we mast 13.
DSC_2770.jpg (800.08 KiB) 9783 keer bekeken
DSC_2801.jpg
Deze lijn loopt veelal door bebost gebied wat toch typerend is voor dit stukje Achterhoek.
DSC_2801.jpg (763.47 KiB) 9783 keer bekeken
DSC_3404.jpg
De lijn vanaf Winterswijk naar Borculo is deels op het oude tracé van de spoorlijn Winterswijk - Groenlo gelegd, maar vanaf Groenlo kiest de lijn zijn eigen route zoals hier is te zien bij mast 32.
DSC_3404.jpg (653.57 KiB) 9783 keer bekeken
DSC_3655.jpg
Bij Borculo zien we overgang weer van buismast naar tonmast.
DSC_3655.jpg (731.38 KiB) 9783 keer bekeken
DSC_3747.jpg
In 2000 zijn vakwerkmasten tussen Harderwijk en Nunspeet vervangen door buismasten met op het oog dat de lijn verzwaard zou worden naar 150kV. Vandaag de dag is dat nog steeds niet gebeurd, al zeggen de isolatorkettingen van wel. Hier zien we mast 8 in het bos bij Harderwijk.
DSC_3747.jpg (707.28 KiB) 9783 keer bekeken
DSC_4062.jpg
Eindmast 47 en portaal 48. Het laatste stukje tot het 50kV-station is een ondergrondse kabel.
DSC_4062.jpg (1 MiB) 9783 keer bekeken
DSC_8010.jpg
We gaan weer even naar Limburg, naar Blerick. Daar vertrekken de lijnen richting Buggenum en Boekend. De linker mast was ooit de eindmast voor de lijn vanuit Nijmegen met het nummer 229, dit was een van de langste lijnen die toen d'r tijd gebouwd is.
DSC_8010.jpg (946.69 KiB) 9783 keer bekeken
DSC_8088.jpg
Beide lijnen lopen mooi naast elkaar tot de spoorlijn Eindhoven - Venlo. Dan buigen beide lijnen af.
DSC_8088.jpg (870.38 KiB) 9783 keer bekeken
DSC_8108.jpg
Mast 222 is de laatste mast in de PGEM stijl. Het is bijzonder om een Gelderse mast in Noord-Brabant en Limburg te zien.
DSC_8108.jpg (859.68 KiB) 9783 keer bekeken
DSC_8154.jpg
Eindmast 215 bij Boekend samen met mast 75 van de lijn uit Helden/Maasbracht.
DSC_8154.jpg (859.63 KiB) 9783 keer bekeken
Dit was het tweede deel.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Eindejaarstopic van Ruben en Michel.

Bericht door Peter » 21 dec 2019 08:27

Dat is een indrukwekkende collectie Ruben. Hulde voor de vele (lijn)fietskilometers die je er voor hebt afgelegd dit jaar :debuitisbinnen:

Peter_S
110 kV
Berichten: 120
Lid geworden op: 01 sep 2014 21:40

Re: Eindejaarstopic van Ruben en Michel.

Bericht door Peter_S » 21 dec 2019 10:15

Idd mooie plaatjes Ruben en Michiel. Hebben jullie toevallig nog meer plaatjes van rondom Venlo/Horst? Kom zelf uit Horst en weet nog dat de lijn van Blerick naar Nijmegen in 78/79 tot Venray verzwaard is. De lijn over Helden is een aantal jaren met slechts de helft van de mast in gebruik geweest weet ik mij te herinneren.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Eindejaarstopic van Ruben en Michel.

Bericht door Tom » 21 dec 2019 22:37

Fraai hoor Ruben, krijg alweer zin in de zomer bij deze kleurrijke platen.

Plaats reactie