Pagina 2 van 4

Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel

Geplaatst: 02 nov 2016 23:11
door michel
Dank heren voor jullie leuke reacties.Dit waren de mooiste locaties tot nu toe.Het landschap is zo on-Nederlands in Zuid-Limburg.En Luik doet daar nog een schepje bovenop.

Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel

Geplaatst: 03 nov 2016 16:58
door michel
Alvorens wij met deze reportage beginnen heb ik nog wat puzzelstukjes weten te scoren in de welbekende omgeving van Maasbracht en een paar nabij het 150kv station Graetheide.

Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel

Geplaatst: 03 nov 2016 17:58
door voltron
grappig is dat er een hoop "380 kv proof" is gemaakt voor die parallelle lijn, maar als je op de satelliet kijkt lijkt het of die nergens op het transformatorstation kan worden aangesloten, want de lijn naar Duitsland staat daar in de weg.

Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel

Geplaatst: 03 nov 2016 18:48
door Shrek
voltron schreef:grappig is dat er een hoop "380 kv proof" is gemaakt voor die parallelle lijn, maar als je op de satelliet kijkt lijkt het of die nergens op het transformatorstation kan worden aangesloten, want de lijn naar Duitsland staat daar in de weg.
Dat kan toch perfect? Je bouwt gewoon ten westen van de eindmast richting Van Eyck een nieuwe mast, hangt de kabels richting België daaraan. De vroegere eindmast richting België staat dan perfect voor de lijn richting Graatheide

Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel

Geplaatst: 03 nov 2016 20:16
door Peter
Met een beetje goede wil zou er bij station Maasbracht aan de zuidkant nog een derde eindmast bijgebouwd kunnen worden. Maar ik zie de lijn naar Graetheide voorlopig nog niet op 380kV in bedrijf gaan. Mocht er in Zuid-Limburg meer vraag naar energie komen is het natuurlijk alsnog relatief eenvoudig te doen. Overigens vind ik het wel een bijzondere lijn met sterk afwijkende masten. De steunmasten met v-ophanging zijn vrij compact terwijl de hoekmasten, op het eerste gezicht sterk lijkend op die uit de 380kV ring, erg lange traversen hebben.

Overigens zonde dat er nu zoveel nieuwe 150kV masten zijn gebouwd in de oude lijn naar Lutterade, zo wordt het klassieke mastbeeld met mooie rechtstanden helemaal om zeep geholpen

Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel

Geplaatst: 03 nov 2016 20:38
door michel
Het zou in principe kunnen,inderdaad.Maar met de huidige lijnbouw hier in Nederland zou je dat als
vakwerkliefhebber niet willen .
Ik vind het ook jammer dat ze de lijn Maasbracht-Lutterade aardig hebben verkl.t,zon mastontwerp is toch niet moeilijk na te bouwen.Het masttype wat gebruikt
wordt vindt ik overigens absoluut niet lelijk,maar zon klasssiek lijntje hoort gewoon in ere gehouden te worden.Een mooi voorbeeld is het 50kv lijntje Dodewaard-Ede,met wat aanpassingen is deze lijn nog steeds aardig ongeschonden.
Maar goed,ik heb tot slot voordat ik het woord aan Ruben overlaat nog wat postzegeltjes van Limmel en Beersdal weten te scoren.

Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel

Geplaatst: 04 nov 2016 23:25
door Hans
Hmm. Beersdal-Maalbroek en Beersdal-Terwinselen vind ik niet erg geslaagd qua veldbeeld. Tonmasten moeten bij mij echt hun best doen om het te kunnen verknoeien en dat lukt deze twee dan ook nog niet, maar ik ben toch wel blij met het PGEM-ontwerp in deze hoek van het land.

Dit type werk een beetje dezelfde indruk als Pamela Anderson in Baywatch: je probeert zo hoog mogelijk op je benen te staan, je houdt je adem in, borst vooruit en vervolgens hou je bijna geen nek meer over.

Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel

Geplaatst: 05 nov 2016 18:15
door michel
Pamela Andersonmasten,die had ik nog niet gehoord.
Bij deze nog 2tal fotos van Schoonbron,meer laat ik niet zien want ik laat Ruben aan het woord hierna.

Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel

Geplaatst: 05 nov 2016 19:15
door Peter
Wat me van deze Zuid-Limburgse lijnen telkens weer opvalt is het verschil in isolatorkettingen tussen de beide circuits. Ik ben het met Hans eens, de PGEM-tonmasten ogen eleganter dan deze masten. Toch vind ik ze zeker niet slecht. Verder blijft het Zuid-Limburgse landschap natuurlijk geweldig met z'n prachtige vergezichten

Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel

Geplaatst: 05 nov 2016 21:32
door Tom
Prachtige foto´s hoor. Die laatste is ook erg bijzonder met die schaduwen op de heuvel. Kun je rustig nog wat verder bijsnijden om dat beter naar voren te brengen. De masten bij Limmel zijn inderdaad verschillend, de lijn naar Schoonbron is duidelijk jonger, je ziet dat de traverses gewoon met twee bovenrandstaven zijn gebouwd, de oudere masten hebben zo´n bijzondere enkele staaf (als Roermond - Lutterade). Ik denk dat ze de tonmast niet hebben toegepast om bij het station dezelfde type masten te krijgen.

De tonmasten in Limburg halen het wat mij betreft ook niet bij de masten van de PGEM. Voor een deel is dat te verklaren omdat ze wat minder oud zijn, er lag wat meer nadruk op de economie van de mast (minder onderdelen).

De oude 150 kV-lijn naar Roermond is inmiddels behoorlijk verknoeid door de nieuwe masten die geheel uit de toon vallen, het is al eerder gezegd. Op sommige plaatsen is het een afwisseling van nieuw - oud - nieuw - oud. Heel betreurenswaardig.